اجتماعیبهره وریروانشناسیمهارت ارتباط

آموزش و یادگیری

درک تفاوت بین یادگیری و آموزش مهم است. البته، آنها به طور ناگسستنی ای پیوند خورده اند، اما آنها جنبه های یکتایی از هر فرآیند آموزشی هستند. آموزش عبارت است از دادن اطلاعات و دانش، از طریق گفتار، متن نوشتاری یا سایر روشهای ارائه دادن به شیوه ای که یادگیرنده را هدایت کند. یادگیری فرآیند جذب آن اطلاعات به منظور افزایش مهارت ها و توانایی ها و استفاده از آن در زمینه های مختلف است.

هدف هر چه باشد، کیفیت یادگیری تا حد زیادی به کیفیت آموزش متکی خواهد بود، بنابراین نقش مربی بسیار مهم است زیرا می تواند تأثیر زیادی در نتیجه یک دوره برای یادگیرنده داشته باشد.

بیایید ویژگی های هر یک را بررسی کنیم و ببینیم چه چیزی باعث می شود یک محیط یادگیری الکترونیکی کار کند.

ویژگی های یادگیری

همانطور که در بالا ذکر شد، یادگیری فرایند جذب اطلاعات و حفظ آن با هدف افزایش مهارت ها و توانایی ها برای دستیابی به اهداف است – اما یادگیری چیزی بیش از این نیز هست. یادگیری همان چیزی است که ما می خواهیم برای شرایط غیر خاص و غیر منتظره به آن مجهز شویم و این دو از هم متمایز نیستند. در حالی که شما یاد می گیرید کاری خاص انجام دهید، شما نیز ناخواسته مجهز به دانش و یا مهارت هایی برای مقابله با چالش های آینده هستید. در اصل، یادگیری همه چیز در مورد فقط تجهیز یک فرد برای مقابله با مسائل امروزی نیست، بلکه آماده شدن برای خلاقیت در یافتن راه هایی برای مقابله با مسائل آینده است.

ویژگی های آموزش

از طرف دیگر آموزش بیشتر بر توسعه مهارتهای جدید یا مجموعه مهارتهایی که مورد استفاده قرار می گیرند تمرکز دارد. بعنوان مثال آموزش فرآیندی است که هر یک از کارمندان جدید هنگام پیوستن به یک شرکت از طریق آن یاد می گیرند که چگونه کارهای روزانه را انجام دهند، بدانند که بخش آنها چگونه کار می کند و چگونه ابزارهای خاص شغلی برای انجام مسئولیت های خود عمل می کنند. در اصل، از طریق آموزش، ما به دنبال تغییر شکل رفتارهای فرد نیستیم، بلکه نکته این است که به کارمند یا یادگیرنده یاد بدهیم که چگونه کارها انجام می شود تا آنها بتوانند فرآیندی را به تنهایی انجام دهند.

در حالت ایده آل، یک محیط یادگیری از اصول یادگیری و آموزش در کل برنامه درسی خود استفاده خواهد کرد. این امر به مربیان / آموزش دهنده ها این امکان را می دهد تا ابزارهایی را برای مقابله با موضوعات فعلی، توسعه مهارت های زندگی، پیشرفت مهارت های حل مسئله و استفاده از منابع به بهترین شکل ممکن در اختیار دانش آموزان خود قرار دهند.

توضیحات تکمیلی

آموزش دارای ابتدا و انتها است و دارای بازه زمانی مشخصی می باشد ولی یادگیری فرآیندی طولانی و بدون انتها است.

آموزش: کاری است که برای برخی از افراد انجام می شود و هدف آن انتقال مهارت های کاملاً جدید است.

یادگیری: چیزی است که شخص در آن چیز دخیل باشد و از آن درس بگیرد.

به عبارت دیگر، یک رویداد آموزشی ممکن است به عنوان سخنرانی ارائه شود. چیزی که من برای تماشای چیزی به آنجا می روم یا اینکه شخصی به من بگوید چگونه کاری را انجام دهم. مثلا نحوه استفاده از یک برنامه کامپیوتری که قبلاً هرگز از آن استفاده نکرده ام.

یک رویداد یادگیری ممکن است به این صورت بیان شود که من در حال گفتگو درمورد ایده های جدید و درک این موضوع هستم که چگونه می توانم آنها را در دنیای خود به کار ببرم.

ممکن است که یک رویداد از هر دو رویکرد استفاده کند.

در سالهای اخیر، یادگیری خودمحور توجه بیشتری را به خود جلب کرده است. سازمان ها باید رویکردی برنامه ریزی شده برای توسعه افراد خود داشته باشند. در صورت شناسایی نیازهای آموزشی، باید به موقع رسیدگی شود. یک رویداد آموزشی که به خوبی برنامه ریزی شده باشد می تواند این کار را انجام دهد، به خصوص اگر مربی بتواند موارد اصلی را که باید مورد توجه است را شناسایی کند.

خلاصه

آموزش کاری است که شما انجام می دهید. یادگیری چیزی است که اتفاق می افتد. یادگیری باید نتیجه اصلی آموزش باشد. بعضی اوقات داشتن یک مربی روند یادگیری را سرعت می بخشد.

در صورت یادگیری، آموزش موفقیت آمیز است.

همچنین بخوانید:

تیپ شخصیتی درون گرا و برون گرا در محیط کار

برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن