رشته ها و مشاغلکسب و کار

آگهی استخدام

آیا هر آگهی استخدام را جدی بگیریم

همه ما در مقاطعی از زندگی کاری به شدت پیگیر آگهی استخدام در روزنامه ها و یا سایت های اینترنتی بوده ایم. قطعا تغییر شغل و یا از دست دادن کار و یا پیدا کردن موقعیت شغلی برای هر یک از افراد اتفاق می افتد و در آن زمان مدیریت زمان و تسلط بر شرایط سخت بسیار مهم است. بسیاری از مقالات تمرکز بر نکته های مفید مصاحبه کاری و یا سوالات مربوطه و نیز رزومه کاری دارند ولی به جرات می توان گفت که هیچ مقاله کامل و جامعی را که تمرکز بر روی آگهی استخدام از دیدگاه یک کارجو داشته باشد را نیافتیم.

همانطورکه فرآیند جذب از دیدگاه کارفرما بسیار مهم است و پیدا کردن نیروی مناسب یکی از دغدغه های اصلی کارفرمایان است و وقت بسیار زیادی را از آنها می گیرد، به همان ترتیب نیز در شرایطی که یک کارجو نیاز به شغل دارد و به دنبال موقعیت شغلی جدیدی می گردد نیز مدیریت شرایط و زمان برایش بسیار مهم است و اولویت بندی موقعیت های موجود برایش مهم و اساسی است زیرا این شرایط بسیار خسته کننده و طاقت فرسا است.

به دلیل شرایط خاص ایران و کمبود جدی شغل ، آگهی های استخدامی اکثرا مطابق با استانداردهای جهانی نیست و فرد کارجو را با مشکلات جدی و هدر دادن زمان مواجه می کند. در این مقاله از دیدگاه یک کارجو به آگهی استخدام می پردازیم و نکات مهم در این خصوص را مرور می کنیم.

نکات اساسی آگهی استخدام

در هنگامی که به دنبال شغل می گردیم و در آگهی استخدام های مختلف جستجو میکنیم قطعا یکی از پارامترهای مهم برای ما زمان و عدم هدر دادن وقت برای آگهی های نامربوط می باشد.

رسانه

شاید یکی از عوامل مهم در انتخاب یک موقعیت شغلی مناسب، رسانه مربوطه برای درج آگهی استخدام باشد. بطور کلی می توان گفت که سازمان ها و شرکتهای خوب ، برای درج آگهی فقط به قیمت آن توجه نمی کنند و با توجه به اعتبار خود رسانه را انتخاب می کنند. بنابراین به عنوان یک قاعده کلی توجه به محل درج آگهی را می توان یکی از نکات مهم در تشخیص اعتبار سازمان دانست. این موضوع فقط به این معنی است که از این طریق می توان اولویت بیشتری به آگهی دهنده داد و نه اینکه سایر موقعیتها را کنار گذاشت.

مشخصات شغلی

تعریف شغل مورد نظر در آگهی استخدام می بایست بطور کامل و جامع انجام شده باشد. قطعا شرکتی که دارای چارت سازمانی درستی باشد، تعاریف معینی نیز از مشاغل و شرح وظایف هر شغل دارد. بنابراین به هنگام اسخدام نیروی کاری جدید، می تواند تعریف مشخصی از موقعیت شغلی و شرح وظایف مربوطه اشته باشد. ارائه مناسب عنوان شغل و شرح مختصر وظایف آن، قطعا نشان دهنده اعتبار سازمان مربوطه است.

نام شرکت

به دلایل ذکر شده در مقدمه این مبحث که مهمترین دلیل آن نیز کمبود شغل است، بسیاری از کارفرمایان از ذکر عنوان شرکت خودداری می کنند. ولی دقیقا همین نکته یکی از عوامل تشخیص یک آگهی استخدام خوب از یک آگهی استخدام متوسط و یا بد است. قطعا درج اسم شرکت یکی از نکات مهم در آگهی استخدام است که باید مورد توجه قرار گیرد.

نکات خاص طریقه ارسال

حتما ملاحظه کرده اید که در برخی از آگهی های استخدامی برای اسم فایل رزومه نیز روش خاصی ذکر شده است و یا خواسته شده است که در موضوع ایمیل نیز رشته تحصیلی بیان شود. این موضوع بیان کننده قانون مداری آن سازمان است و اینکه برای فرستادن رزومه ها به زیر بخش های مربوطه، از ابتدا فکر کرده اند. بنابراین این نکته ریز نشان دهنده تجربه آن سازمان و برنامه دار بودن آن است.

ایمیل و آدرس معتبر

استفاده از ایمیل های عمومی مانند یاهو و جیمیل نیز یکی از کج سلیقه ای هایی است که برای یک سازمان معتبر کمتر اتفاق می افتد و می تواند در انتخاب آگهی خوب موثر باشد.

ذکر تاریخ و مهلت ارسال

ارائه زمانبندی مناسب برای دریافت رزومه از کارجویان و نیز ارائه برنامه مشخص برای دعوت از کارجویان نیز نکته دیگری است که تقریبا در ایران مورد توجه واقع نمی شود و قطعا مشخص کننده اصالت یک شرکت است.

محل کار

توجه به این نکته بسیار مهم است که بسیار یاز شرکتها برای استخدام شرکتهای اقماری خود از اعتبار شرکت مادر استفاده می کنند درحالیکه عملا شرکت استخدام کننده یکی از زیر مجموعه های شرکت مادر است. علاوه بر این بعضا استخدام برای محلی غیر از دفتر شرکت انجام می شود بعنوان مثال برای محل پروژه استخدام انجام می پذیرد که ممکن است از محل زندگی شما بسایر دور باشد. لذا توجه به این نکته می تواند مانع از هدر رفتن وقت شما شود.

رزومه شرکت

پس از دستیابی به اسم و اطلاعات اولیه شرکت لازم است که در وب سایت آن شرکت بخوبی کسب اطلاعات نمایید. زیرا تعداد پروژه های در دست آن شرکت و قدمت آن از عوامل بسیار مهم در اولویت بندی آگهی های استخدامی است. همچنین شرکتی که دارای کار در زمینه های مختلف است قطعا از ثبات بیشتری برخوردار است.

اعتبار شرکت

یکی از عواملی که در انتخاب یک شرکت می تواند مهم باشد اعتبار عمومی آن شرکت است. در حال حاضر به لطف اینترنت و فضای مجازی با جستجوی اسم یک شرکت بسیاری از خبرهای مربوطه قابل حصول است. ورشکستگی و یا اخراج نیروها در سال های بل وضعیت اعتبار و ثبات آن شرکت را نشان می دهد.

سخن آخر

نکات فوق الذکر جهت اولویت بندی آگهی های استخدامی ارائه شده است و با توجه به آنها می توان بین چند آگهی و یا مصاحبه احتمالی انتخاب داشت. باید توجه داشت که ارسال رزومه به تمام آگهی های استخدامی و یا رفتن به مصاحبه با تمام کارفرمایان قطعا نتیجه ای جز خستگی و دلسردی به دنبال نخواهد داشت.

برچسب ها
نمایش بیشتر

‫4 نظرها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن