تغذیه و رژیم غذاییزیبایی و تناسب اندامسلامت و تغذیه

آیا قند طبیعی و قند مصنوعی برای بدن فرق دارد

شکر، در هر شکلی، یک کربوهیدرات ساده است که بدن آن را به گلوکز تبدیل کرده و از آن بعنوان انرژی استفاده می کند. اما تأثیر آن بر بدن و سلامت کلی شما بستگی به نوع قندی که می خورید دارد، چه قند طبیعی و چه قند تصفیه شده. قند طبیعی و قند مصنوعی برای بدن چه تفاوتی دارد؟

شناخت قندها

قندهای طبیعی در میوه ها بصورت فروکتوز و در لبنیات مانند شیر و پنیر به صورت لاکتوز یافت می شوند. شکر تصفیه شده از نیشکر یا چغندرقند تهیه می شود که برای استخراج قند فرآوری می شوند و به طور معمول به صورت ساکارز می باشد که ترکیبی از گلوکز و فروکتوز است. برای شیرین کردن کیک و کلوچه، قهوه، غلات و حتی میوه از قندهای سفید و قهوه ای استفاده می کنیم.

تولید کنندگان مواد غذایی شکر تولید شده شیمیایی و یا شربت ذرت با فروکتوز بالا را به غذاها و نوشیدنی ها، از جمله کراکر، ماست طعم دار، سس گوجه فرنگی و سس سالاد اضافه می کنند. غذاهای آماده کم چرب بدترین ضرر رسان ها هستند، زیرا تولید کنندگان از شکر برای افزودن طعم به آنها استفاده می کنند.

بیشتر غذاهای فرآوری شده ای که می خوریم کالری و قند با ارزش غذایی بسیار کم به ما می افزایند. در مقابل، میوه و شیر بدون شکر دارای ویتامین ها و مواد معدنی هستند. شیر همچنین دارای پروتئین است و میوه دارای فیبر است که هر دو احساس سیری طولانی تری به شما می دهند.

موارد مربوط به متابولیسم

چگونگی سوخت و ساز قند توسط بدن برای قند موجود در میوه و شیر با نحوه متابولیسم قند تصفیه شده اضافه شده به غذاهای فرآوری شده متفاوت است. بدن قند تصفیه شده را به سرعت تجزیه می کند و باعث می شود سطح انسولین و قند خون زیاد شود. از آنجا که قند تصفیه شده به سرعت هضم می شود، شما مهم نیست که چه مقدار کالری مصرف کرده اید، بعد از خوردن غذا احساس سیر شدن نمی کنید. از طرفی فیبر موجود در میوه باعث کاهش سوخت و ساز بدن می شود، زیرا میوه در روده حجیم می شود تا احساس سیر شدن ایجاد گردد.

اما یک اخطار مهم وجود دارد. هنگامی که شکر از معده عبور کرده و به روده کوچک می رسد، مهم نیست که از یک سیب یا یک نوشابه تهیه شده باشد.

میزان قند موجود در خون شما چگونگی استفاده بدن از قند را تعیین می کند. اگر قبلاً قند زیادی در سیستم خود دارید، آن چیزی که تازه هضم کرده اید، چربی یا گلیکوژن تشکیل خواهد داد که فرم ذخیره سازی گلوکز بعنوان انرژی سریع می باشد و فرقی نمی کند که از فست فود به دست آمده باشد یا از میوه.

ارتباط با سرطان

ما امروزه قند تصفیه شده بیشتری از نسبت به والدین و اجداد خود می خوریم که منجر به افزایش چاقی در بزرگسالان و کودکان شده است. چاقی با برخی سرطانها از جمله پستان، پروستات، رحم، کولورکتال و لوزالمعده همراه است. از طرف دیگر، میوه‌های سرشار از آنتی اکسیدان ها – زغال اخته ، تمشک، توت فرنگی و سیب -ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند. فیبر موجود در میوه که عمدتا در پوست آن یافت می شود، اشتهای شما را کاهش می دهد تا از پرخوری و افزایش وزن جلوگیری کند.

متخصصان رژیم غذایی توصیه می کنند غذاهای کامل مصرف شود که قندهای تصفیه شده کمی دارند. غذاهای کامل به غذاهایی که یا فرآوری نشده اند، مانند میوه و سبزیجات، و یا حداقل فرآوری شده مانند غلات کامل اشاره دارند.

داشتن وزن مناسب و نیز انتخاب مواد غذایی سالم بسیار مهم است. رژیم غذایی مناسب استفاده از غذاهای کامل، پروتئین های کم چرب، کربوهیدرات های پیچیده به جای نان سفید و سبزیجات غیر نشاسته ای است. روی انتخاب های غذایی خوب هر روز به طور مداوم تمرکز کنید، نه روی یک تکه کیک که استفاده کرده اید.

نتیجه گیری

تفاوت قند طبیعی و قند مصنوعی برای بدن چیست؟ آیا مصرف قند تصفیه شده حاصل از نیشکر و یا چندر قند با مصرف قند موجود در میوه و غذاهای طبیعی و کامل فرق دارد؟ پاسخ نمی تواند فقط بله یا خیر باشد! بله فرق دارد از این جهت که مصرف غذای کامل و همراه با فیبر و دارای قند متابولیسم متفاوت دارد و منجر به سیری نیز می شود و چاق شدن را به همراه ندارد. ولی اگر از جهت میزان کالری مورد مقایسه قرار گیرند، خیر فرقی نمی کند. در حقیقت از منظر کالری همه قندهای یکسان اگر از منابع مختلف به بدن برسند آنگاه به یک اندازه کالری تولید می کنند ولی نکته مهم همراه داشتن سایر مواد مغذی شامل فیبر و غیره است که موضوع را اساسا متفاوت می نماید.

همچنین بخوانید:

کلسیم مورد نیازبدن ومنابع اصلی آن

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن