سلامتسلامت و تغذیه

اثر تخمه کدو بر سلامتی پروستات

آیا تخمه کدو سلامت پروستات را بهبود می بخشد؟

تخمه کدو که به آن پپیتاس نیز گفته می شود، دانه های خوراکی حاصل از میوه کدو تنبل است. چه به صورت تخمه و چه به صورت روغن تخمه کدو استفاده کنید دارای مواد مغذی زیادی هستند و می توانند به سلامت پروستات کمک کنند. به همین دلیل، تخمه کدو تنبل یک داروی محبوب برای سلامتی مردان است. در این مطلب اثر تخمه کدو بر سلامتی پروستات را با شواهد علمی بررسی می کنیم.

بسیاری از مردان با افزایش سن دچار مشکلات پروستات می شوند. پروستات غده ای به اندازه گردو است که مایع منی تولید می کند. اثر تخمه کدو بر سلامتی پروستات در طب سنتی نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

تحقیقات علمی از اثر تخمه کدو بر سلامتی پروستات چه می گویند

طبق یک مطالعه در سال 2014 ، هم روغن تخمه کدو و هم ترکیبی از روغن تخمه کدو و روغن پالمتو اره ای ممکن است بزرگ شدگی خوش خیم پروستات (BPH) را بهبود بخشند. محققان نتیجه گرفتند که روغن دانه کدو تنبل و روغن پالمتو اره ای درمان های بی خطر و موثری برای BPH هستند.

یک مطالعه دیگری نشان داده که روغن تخمه کدو می تواند انواع خاصی از رشد پروستات را متوقف کند. این مطالعه موشهای القا شده توسط تستوسترون و داروی آلفا بلاکر پرازوسین را بررسی کرد. تصور می شود که تستوسترون در ایجاد BPH نقش دارد، اگرچه دلیل آن کاملاً مشخص نیست.

یک نظریه این است که دی هیدروتستوسترون، عامل قدرتمند متابولیسم تستوسترون، در پروستات جمع شده و باعث رشد آن می شود. مواد شیمیایی موجود در تخمه کدو ممکن است اثرات دی هیدروتستوسترون را بر روی پروستات کاهش دهد. همچنین ممکن است از تبدیل تستوسترون به دی هیدروتستوسترون جلوگیری کنند.

روی برای عملکرد طبیعی پروستات بسیار مهم است. در حقیقت، پروستات طبیعی بالاترین سطح روی را در بدن دارد. نتایج یک مطالعه معتبر در سال 2011 نشان داد که بافت بدخیم پروستات و بافت پروستات مردان مبتلا به BPH به میزان قابل توجهی نسبت به بافت طبیعی پروستات روی کمتری دارند. در این مطالعه همچنین افزایش دفع روی از طریق ادرار مشاهده شد. بنابراین اثر تخمه کدو بر سلامتی پروستات را شاید بتوان در مقدار بالای فلز روی در آن هم دانست.
تخمه کدو سرشار از روی است. یک فنجان تخمه کدو تقریبا نیمی از مقدار توصیه شده روزانه (RDA) را تأمین می کند. برای درک اثر روی موجود در دانه کدو و سلامت پروستات، مطالعات بیشتری لازم است. اما تصور می شود که چند بار در هفته خوردن یک مشت تخمه کدو ممکن است به بهینه نگه داشتن سطح روی کمک کند.

چطور تخمه کدو را به رژیم غذایی اضافه کنیم

برای درمان مشکلات پروستات دوز توصیه شده استاندارد تخمه کدو وجود ندارد. بعضی از پزشکان توصیه می کنند روزانه یک مشت بخورید و از مزایای آن برای سلامتی استفاده کنید.

تخمه کدو خام یا بو داده که به صورت تجاری تهیه می شود، در بیشتر فروشگاه های مواد غذایی یا فروشگاه های مواد غذایی طبیعی موجود است. نوع های ارگانیک بدون آفت کش ها و کودهای مصنوعی تولید می شوند.

اگر به کدو تنبل دسترسی دارید، می توانید با دنبال کردن این مراحل تخمه کدو تنبل خود را تهیه کنید:

  • تخمه های کدو را از داخل کدو تنبل خارج کنید. تفاله کدو تنبل متصل را حتماً بشویید یا پاک کنید.
  • تخمه ها را به صورت یک لایه روی کیسه کاغذی یا حوله های کاغذی پخش کنید. اجازه دهید بذرها یک شب خشک شوند.

اگر نمی خواهید تخمه ها را به صورت خام بخورید، می توانید آنها را بو بدهید. آنها را درون یک سینی فر قرار دهید و آنها را برای مدت 20 دقیقه در دمای 170 درجه فارنهایت (77 درجه سانتیگراد) تفت دهید.

برای طعم بهتر، دانه ها را با کمی روغن زیتون آغشته کنید و آنها را با نمک دریا یا چاشنی های مورد علاقه خود آماده نمایید.

روغن تخمه کدو تنبل پرس سرد معمولاً از تخمه های بدون پوست تهیه می شود، اگرچه برخی از تولیدکنندگان از با پوست آن نیز استفاده می کنند. ممکن است به صورت مستقیم خورده شود، به اسموتی ها اضافه شود، یا روی سالادها و سبزیجات به کار رود. روغن تخمه کدو به راحتی فاسد می شود و باید در یک مکان تاریک و خنک نگهداری شود یا در یخچال نگهداری شود تا ماندگاری آن بیشتر شود.

خطرات و هشدارها

دانه کدو تنبل سرشار از فیبر است، بنابراین خوردن مقادیر زیاد آن ممکن است باعث تولید گاز یا نفخ شود.
خوردن مقادیر زیاد دانه کدو تنبل بدر یک نوبت ممکن است باعث یبوست شود.

بیشتر افراد تخمه کدو را به طور متعادل و بدون مواجه با عوارض جانبی منفی مصرف می کنند. می توانید تخمه را با پوست آن خام یا بو داده بخورید. شما همچنین می توانید تخمه کدو را بدون پوست بخورید. هر دو در فروشگاه های مواد غذایی موجود است.

پوست های تخمه کدو تنبل جویدنی هستند. در هنگام جویدن ممکن است لبه های آنها نیز تیز شود. اگر در جویدن یا بلعیدن آن مشکل دارید، ممکن است بخواهید به خوردن انواع پوست کنده آن اکتفا کنید.

تخمه کدو تنبل سرشار از فیبر است. یک فنجان تقریباً 12 فیبر گرم دارد. اگر بیش از حد بخورید، ممکن است دچار گاز و نفخ شوید. فیبر به سفت شدن مدفوع کمک می کند و در طولانی مدت از یبوست جلوگیری می کند، اما خوردن مقدار زیاد تخمه کدو تنبل ممکن است باعث یبوست شود.

هنگامی که تخمه کدو تنبل می خورید، به خاطر داشته باشید که آنها دارای کالری و چربی زیادی هستند. یک فنجان حاوی حدود 285 کالری و 12 گرم چربی است. خوردن زیاد ممکن است باعث افزایش وزن شود.

سایر خواص تخمه کدو برای سلامتی

فواید
– روغن تخمه کدو ممکن است ریزش مو را درمان کند.
– روغن بکر تخمه کدو دارای خواص ضدالتهابی است.

بر اساس مطالعه سال 2014 ، روغن تخمه کدو ممکن است به درمان ریزش مو در مردان مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک کمک کند. این مطالعه 76 مرد مبتلا به این بیماری را به مدت 24 هفته در نظر داشت. به شرکت کنندگان روزانه 400 میلی گرم روغن تخمه کدو یا دارونما داده می شد. مردانی که روغن دانه کدو دریافت کردند، 40 درصد افزایش رشد مو داشتند.

دانه کدو منبع خوبی از منیزیم است. خوردن فقط یک اونس تخمه کدو تنبل می تواند 74 درصد RDA را به شما بدهد. منیزیم به شما در داشتن انرژی کمک می کند. همچنین به تنظیم فشار خون کمک می کند، از عملکرد عضلات و اعصاب پشتیبانی می کند و به ثابت ماندن سطح قند خون کمک می کند.

یک مطالعه سال 2015 نشان داد که جایگزینی روغنهای رژیمی که چربی اشباع زیادی دارند با روغن تخمه کدو باعث بهبود کلسترول و تری گلیسیرید و اثرات آنها می شود. روغن تخمه کدو بکر همچنین توانایی های ضد التهابی را نشان داد.

روغن تخمه کدو ممکن است به مثانه بیش فعال کمک کند. نتایج یک مطالعه کوچک در سال 2014 نشان داد که روغن تخمه کدو به طور قابل توجهی علائم مثانه بیش فعال مانند تکرر ادرار، فوریت و بی اختیاری اضطراری را کاهش می دهد.

تخمه کدو تنبل همچنین منبع خوبی از سایر مواد معدنی است، از جمله:

  • پتاسیم
  • کلسیم
  • اهن
  • مس
  • منگنز


تخمه کدو تنبل همچنین حاوی مقادیر کمی ویتامین است که شامل موارد زیر است:

  • ویتامین A
  • تیامین
  • ریبوفلاوین
  • نیاسین
  • فولات

نتیجه اثر تخمه کدو بر سلامتی پروستات

تخمه کدو می تواند یک درمان موثر و پیشگیرانه برای مشکلات پروستات و سایر مشکلات باشد. قبل از اینکه به یک درمان اصلی مکمل تبدیل شوند، تحقیقات بیشتری لازم است.

اگر برای سلامتی پروستات تخمه کدو می خورید، ممکن است ظرف چند هفته فواید آن را ببینید، اما هیچ تضمینی وجود ندارد. نتایج به وضعیت سلامتی، تعداد دفعات مصرف تخمه و کیفیت تخمه ها بستگی خواهد داشت. حداقل، می توانید میان وعده های ناسالم را با تخمه کدو جایگزین کنید و از انبوه مواد مغذی ادر آن لذت ببرید.

منبع:

https://www.healthline.com/

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا