کسب و کارمدیریت

اصول مدیریت برتر

مدیریت و اصول مدیریت

استیو جابز می گوید:  “سادگی می تواند سخت تر از پیچیدگی باشد.  تلاش زیادی لازم است تا افکارتان را به شکلی واضح و روشن در آورید. با درک و یادگیری استفاده از این اصول مدیریت برتر ، به احتمال زیاد به عنوان مدیر در هر سازمانی سرآمد خواهید بود.

اصل شماره 1: کارکردهای مدیریت

در حالی که مدیران اغلب کار خود را بعنوان وظیفه یا نظارت در جهت دهی می دانند ، این دیدگاه یک توهم است.

در بنیادی ترین سطح ، مدیریت یک رشته است که از مجموعه ای از پنج وظیفه عمومی تشکیل شده است: برنامه ریزی ، سازماندهی ، مدیریت کارکنان ، رهبری و کنترل. این پنج کارکرد بخشی از بدنه تجربیات و تئوری ها در مورد چگونگی مدیر موفق بودن است.

شناخت کارکردها به مدیران کمک می کند تا تلاشهای خود را بر فعالیتهایی که منجر به نتیجه می شوند متمرکز کنند.

خلاصه پنج کارکرد مدیریت برتر

  1. برنامه ریزی: وقتی به برنامه ریزی در جایگاه مدیریتی فکر می کنید ، در مورد آن به عنوان فرآیند انتخاب اهداف مناسب و اقدامات لازم برای رسیدن به آنها ، سپس تعیین اینکه چه راهکارهایی باید استفاده شود، و چه اقداماتی باید صورت پذیرد و نیز تصمیم گیری در مورد منابع لازم برای رسیدن به این اهداف فکر کنید.
  2. سازماندهی: این فرآیند که برقراری روابط بین کارکنان است، به آنها این امکان را می دهد تا برای دستیابی به اهداف سازمانی با یکدیگر همکاری کنند.
  3. رهبری: این عملکرد شامل تبیین دیدگاه ، انرژی بخشیدن به کارمندان ، الهام بخشیدن و ایجاد انگیزه در استفاده از دیدگاه ، تأثیر ، ترغیب و مهارتهای ارتباطی مؤثر در افراد است.
  4. مدیریت کارکنان: استخدام و انتخاب کارمندان برای مناصب درون شرکت (در بین تیم ها و بخش ها).
  5. کنترل: ارزیابی میزان نزدیکی به اهداف ، بهبود بازدهی ، و انجام اقدام لازم. فرآیندها را در جای خود به کار بگیرید تا به شما در تعیین استانداردها کمک کند ، بنابراین می توانید اندازه گیری ، مقایسه و تصمیم گیری کنید.

اصل شماره 2: انواع و نقش مدیران در سازمان

ساختار سازمانی در پیشبرد تجارت مهم است و هر سازمان یک ساختار مشخصی دارد. مهم نیست که چه عنوان خاص سازمانی وجود داشته باشد ، سازمان ها شامل مدیران خط مقدم ، میانی و بالایی هستند. بالاتر از تیم مدیریت بالایی یک مدیرعامل و یک هیئت مدیره قرار دارند. برای واضح تر دیدن این ساختار ، یک مدل هرمی را تجسم کنید. هرچه بیشتر به سمت بالای هرم حرکت کنید ، کمتر مدیر دارید. همه این جایگاه های مدیریتی وظایف و تکالیف خاصی دارند. به گفته جونز و جورج ، “نقش مدیریتی مجموعه ای از وظایف مشخصی است که از مدیر انتظار می رود به دلیل موقعیتی که در یک سازمان دارد انجام دهد.” این مهارت ها را می توان با مدرک مدیریت سازمانی بدست آورد.

مدیران و مدیریت

همه مدیران برتر نقش مهمی در این مدل دارند. نکته مهمی را باید از هنری مینتزبرگ بخاطر داشت ، ایشان محقق مدیریت است که تحقیقات و هزاران وظیفه انجام شده توسط مدیران را به 10 نقش (ICPM) کاهش داده است. الگوی وی خاطرنشان می کند که سه نقش اصلی وجود دارد که همه مدیران بازی می کنند. این نقش ها  تصمیم گیری ، ارتباطات و اطلاع رسانی هستند. در نقش تصمیم گیری ، مدیران می توانند به شیوه کارآفرینی به عنوان رفع تعارضات ، تخصیص دهنده منابع یا مذاکره کننده عمل کنند. در نقش ارتباطاتی ، مدیران ممکن است سرگروه ، رهبر و واسطه باشند. در نقش اطلاع رسانی ، آنها نظارت می کنند ، توزیع کننده یا سخنگو هستند و اطلاعات را به اشتراک می گذارند.

اصل شماره 3: مدیریت مؤثر منابع سازمانی

یک مؤلفه اساسی برای عملیاتی کردن برنامه استراتژیک سازمان ، تخصیص منابع در جایی است که بیشترین تأثیر را داشته باشد. در حقیقت ، دکتر ری پاورز (2015) ، از دانشکده تجارت و فناوری Forbes ، استدلال می کند که این مهمترین کاری است که باید انجام شود.

وی توضیح می دهد: “من منابع را به عنوان افراد ، زمان ، پول و دارایی تعریف می كنم – و البته تعریف اصلی یك پروژه داشتن هدف و تاریخ شروع و پایان است – تقریباً برای هر فعالیتی كه انجام می دهیم.”

مدیران در فرآیندهای برنامه ریزی و بودجه بندی شرکت می کنند و با انجام این کار ، بطور فعال تعیین می کنند که چه کاری باید انجام شود ، با چه ترتیبی انجام شود و تعیین می کنند که چه منابعی مناسب است تا در دستیابی به برنامه موفق باشند. به خاطر داشته باشید که این یک مباحثه شخصی نیست. برنامه استراتژیک و اهداف خاص آن تعیین می کنند که چه چیزی مهم است و چه بسا مهم نیست.

اصل شماره 4: درک و استفاده از چهار بعد هوش هیجانی (EQ) در به حداکثر رساندن پتانسیل انسانی

مدیران مؤثر زمینه و فرهنگ را در موقعیتهای رهبری درک می کنند. چه چیزی به این مدیران کمک می کند تا موفق شوند؟ آسان است؛ آنها EQ (مهارتها در هر بعد از هوش هیجانی) را درک می کنند.

این چهار بعد عبارتند از: خودآگاهی بالا ، آگاهی اجتماعی ، خودمدیریتی و مهارتهای خوب اجتماعی. همه این شایستگی ها دارای اهمیت هستند و منجر به ایجاد ارتباطات بسیار خوبی با افراد می شوند. آنها منجر به عملکرد مدیریتی قوی تر و مؤثرتر می شوند. EQ یک مؤلفه بسیار مهم برای تعالی به عنوان سرپرست است.

وظیفه مدیر یافتن راهی برای تبدیل مهارت و استعداد یک عضو تیم به سطح عملکرد بالاتر است. این ایده به هیچ وجه پیشنهاد دستکاری افراد را نمی کند. درعوض ، این به معنای به حداکثر رساندن پتانسیل انسانی ، یک عضو تیم در یک زمان است. این هم هنر است و هم علم.

اصل شماره 5: تجارت را بشناسید

یک اصل مهم در مدیریت این است که یک مدیر واجد شرایط می تواند هر کسب و کاری را مدیریت کند. این نکته فقط تا حدی درست است. درست است که اکثر مدیران با اطلاعاتی عمومی هستند و نه تخصصی. با این حال ، بسیاری از مدیران بسیار موفق شغل خود را در جایگاه های تخصصی آغاز کرده اند. آنچه اکثر مدیران موفق برای کارکنان ، بخش ها ، واحد ها و شرکت های پیشرو می آورند ، هم دانش کاملی از تجارت است (آنها بسیار با تجربه هستند) و هم دانش کاملی از اصول مدیریت برتر. مشتاقان مدیریت ابتدا باید با انجام کار ، انجام وظیفه در بخش های مختلف و کشف چگونگی کارکردن بخشهای مختلف سازمان در کنار هم ، یک ویژگی کلی کسب و کار را یاد بگیرند ، زیرا مدیران بسیار خوب، چیزهای عمومی در تجارت را کشف می کنند و برای پیشبرد تجارت و بهبود عملکرد بر روی آن سرمایه گذاری می نمایند.

اصول مدیریت برتر

به عنوان یک مدیر بخاطر داشته باشید که برای رضایت شغلی بیشتر و موفقیت شغلی ، باید با چشم انداز ، مأموریت ، استراتژی ها ، رهبری ، سیستم ها ، ساختار و فرهنگ سازمان، خود را تطابق دهید. در هر کاری که انجام می دهید ، با افراد عادلانه و صادقانه رفتار کنید و تمام تلاش خود را برای پیروی و پذیرش اخلاق و ارزشهای اصلی سازمان و همچنین خودتان انجام دهید. به یاد داشته باشید ، افراد در حال تماشا و دیدن چگونگی اعمال شما هستند. بهترین تلاش خود را به تیم ها ، سازمان ها و مشتریان خود بدهید. یک مدیر مؤثر برای بدست آوردن نتایج عملکرد سازمان خود و ایجاد اعتماد و روابط مثبت با افراد خود باشید.

در این مقاله با اصول مدیریت برتر با نگاه علمی بیشتر آشنا شدید.

منبع:

https://www.ashford.edu

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن