کسب و کارمدیریت

اصول مدیریت

14 اصل مدیریت فایول

این مقاله نظریه اجرایی 14 اصل مدیریت هنری فایول را به صورت عملیاتی توضیح می دهد. بعد از مطالعه این مقاله ، اصول این ابزار مدیریتی قدرتمند را خواهید فهمید. دانستن اصول مدیریت برای تمام افراد خصوصا مدیران و رهبران شرکت ها لازم و ضروری است.

14 اصل مدیریت فایول عبارتند از:

تقسیم کار

اختیار و مسئولیت

انضباط

وحدت فرمان

وحدت هدف

تابعیت منافع شخصی از منافع گروهی

پاداش

درجه تمرکز

زنجیره عددی

نظم

انصاف

پایداری پرسنل

ابتکار عمل

روحیه تیمی

تاریخچه 14 اصل مدیریت

در قرن گذشته ، قبلاً نیز سازمان ها مجبور بودند در عمل با مدیریت سر و کار داشته باشند. در اوایل دهه 1900 ، سازمان های بزرگی مانند کارخانه های تولیدی نیز باید مدیریت می شدند. در آن زمان ، ابزارها ، مدلها و روشهای مدیریتی کمی وجود داشت.

به لطف دانشمندانی مانند هنری فایول (1825-1925) اولین پایه ها برای مدیریت علمی مدرن گذاشته شد. این مفاهیم اولیه ، که اصول مدیریت نیز نامیده می شوند ، عوامل اصلی مدیریت موفق هستند.

هنری فایول این موضوع را به طور جامع مورد بررسی قرار داد و در نتیجه ، او 14 اصل مدیریت را معرفی کرد. اصول مدیریت و تحقیقات هنری فایول در کتاب “مدیریت عمومی و صنعتی” (1916) منتشر گردید.

14 اصول مدیریت هنری فایول

14 اصل مدیریت عبارتهایی هستند که مبتنی بر حقایق اساسی می باشند. این اصول مدیریت به عنوان یک راهنما برای تصمیم گیری و اقدامات مدیریتی استفاده می شوند. این اصول با استفاده از مشاهدات و تجزیه و تحلیل وقایعی که مدیران در عمل با آنها روبرو می شوند ، ترسیم شده اند. هنری فایول بعد از سالها مطالعه توانست 14 اصل مدیریت را ارائه كند.

1. تقسیم کار

در عمل ، کارمندان در زمینه های مختلف تخصص دارند و مهارت های متفاوتی دارند. سطوح مختلف تخصص را می توان در حوزه های دانش (از عمومی تا تخصصی) متمایز کرد. پیشرفت های شخصی و حرفه ای از این امر پشتیبانی می کند. مطابق نظر هنری فایول ، کارآیی نیروی کار با تخصصی سازی افزایش یافته و بهره وری بهبود می یابد. علاوه بر این ، تخصص نیروی کار باعث افزایش دقت و سرعت آنها می شود. این اصل مدیریت از 14 اصول مدیریت برای هر دو فعالیت فنی و مدیریتی کاربرد دارد.

2. اختیار و مسئولیت

برای انجام کارها در یک سازمان ، مدیریت این اختیار را دارد که به کارمندان دستور دهد. البته با این اختیار مسئولیت ایجاد می شود. به گفته هنری فایول ، داشتن قدرت یا اختیار این حق را به مدیریت می دهد که به زیردستان دستور دهد. مسئولیت می تواند از عملکرد حاصل شود و بنابراین لازم است توافقاتی در این باره انجام شود. به عبارت دیگر ، اختیار و مسئولیت در کنار هم قرار گرفته و آنها دو طرف یک سکه هستند.

3. انضباط

سومین اصل از 14 اصول مدیریت مربوط به اطاعت است. غالباً بخشی از ارزش های اصلی یک مأموریت و بینش به شکل رفتار خوب و تعامل محترمانه است. این اصل مدیریتی بسیار ضروری است و به عنوان روغن برای کارکرد نرم و بی نقص موتور در نظر گرفته می شود.

4- وحدت فرمان

اصل مدیریت “وحدت فرمان” به این معنی است که یک کارمند خاص باید از یک مدیر دستورات را دریافت کند و کارمند در قبال آن مدیر پاسخگو باشد. اگر وظایف و مسئولیتهای مربوطه توسط بیش از یک مدیر به کارمند داده شود ، این امر ممکن است به سردرگمی منجر شود که ممکن است منجر به تنش و درگیری های احتمالی برای کارمندان شود. با استفاده از این اصل ، مسئولیت اشتباهات آسانتر تعیین می شود.

5. وحدت هدف

این اصل مدیریتی از 14 اصل مدیریتی درمورد تمرکز و وحدت است. کلیه کارمندان فعالیتهای یکسانی را ارائه می دهند که مرتبط با اهداف یکسان می باشد. همه فعالیت ها باید توسط یک گروه که یک تیم راتشکیل می دهند ، انجام شود. این فعالیت ها باید در یک برنامه عملی تشریح شود. مدیر در نهایت مسئولیت این طرح را بر عهده دارد و بر پیشرفت فعالیت های تعریف شده و برنامه ریزی شده نظارت می کند. محور اصلی تلاشهایی است که توسط کارمندان و هماهنگی صورت می گیرد.

6. تابعیت منافع شخصی از منافع گروهی

همیشه در یک سازمان همه نوع علاقه وجود دارد. برای داشتن یک عملکرد خوب ، هنری فایول اظهار داشت که منافع شخصی باید تابع منافع سازمان باشد. تمرکز اصلی روی اهداف سازمانی است و نه روی اهداف فردی. این در مورد تمام سطوح سازمان ، از جمله مدیران صدق می کند.

7. پاداش

انگیزش و بهره وری نزدیک به یکدیگر هستند تا آنجا که به عملکرد صحیح یک سازمان مربوط می شود. این اصل مدیریتی از 14 اصل مدیریت استدلال می کند که این پاداش باید برای انگیزه و بهره وری کارمندان کافی باشد. دو نوع پاداش وجود دارد: غیر پولی (تعریف و تمجید ، مسئولیت های بیشتر ، اعتبار) و پولی (دستمزد ، پاداش یا سایر انواع پرداختی ها). در نهایت ، در خصوص پاداش دادن در ازای تلاشهایی است که انجام شده است.

8. درجه تمرکز

مدیریت و اختیارات برای تصمیم گیری باید به طور مناسب در سازمان متعادل شود. این به حجم و اندازه یک سازمان از جمله سلسله مراتب آن بستگی دارد.

تمرکزگرایی به معنای تمرکز اختیار تصمیم گیری در مدیریت عالی (هیئت مدیره) است. تقسیم اختیارات برای تصمیم گیری در سطح پایین تر (مدیریت میانی و پایین) ، توسط هنری فایول به عنوان عدم تمرکز خوانده می شود. هنری فایول اظهار داشت که یک سازمان باید در این امر به دنبال تعادل مناسب باشد.

9. زنجیره عددی

سلسله مراتب خود را در هر سازمان معيني نشان مي دهد. این از مدیریت ارشد (هیئت مدیره) تا پایین ترین سطح در سازمان متفاوت است. اصل مدیریت “سلسله مراتب” هنری فایول بیان می کند که باید یک خط مشخص در حوزه اختیارات (از بالا به پایین و همه مدیران در همه سطوح) وجود داشته باشد. این را می توان نوعی ساختار مدیریتی دانست. هر کارمند می تواند در شرایط اضطراری با یک مدیر یا یک مقام برتر تماس بگیرد بدون اینکه سلسله مراتب را به چالش بکشد. به خصوص ، هنگامی که گزارش مربوط به مشکلات مدیران / ارشدان مستقیم می شود.

10. نظم

طبق این اصل از 14 اصل مدیریتی ، کارکنان یک سازمان باید منابع مناسب را در اختیار داشته باشند تا بتوانند در یک سازمان به درستی کار کنند. علاوه بر نظم اجتماعی (مسئولیت مدیران) محیط کار باید ایمن ، تمیز و مرتب باشد.

11. انصاف

اصل مدیریت انصاف اغلب در ارزشهای اصلی یک سازمان اتفاق می افتد. به گفته هنری فایول ، با کارمندان باید با مهربانی و برابری رفتار شود. کارکنان باید در مکان مناسبی در سازمان باشند تا کارها را به درستی انجام دهند. مدیران باید نظارت و رسیدگی بر این روند داشته باشند و باید با کارمندان عادلانه و بی طرفانه رفتار کنند.

12. پایداری پرسنل

این اصل مدیریتی از 14 اصل مدیریت بیانگر استقرار و مدیریت پرسنل است و این باید با خدمتی که از سازمان ارائه می شود در تعادل باشد. مدیریت تلاش می کند گردش مالی کارمندان را به حداقل برساند و کارکنان مناسبی را در جای مناسب داشته باشد. زمینه های تمرکز مانند تغییر مکرر موقعیت و پیشرفت مناسب باید به خوبی مدیریت شوند.

13. ابتکار عمل

هنری فایول تصریح کرد: با این اصل مدیریت باید به کارمندان اجازه داده شود تا ایده های جدیدی را بیان کنند. این علاقه و مشارکت را تشویق می کند و ارزش افزوده ای را برای شرکت ایجاد می نماید. طبق گفته های هنری فایول ، ابتکارات کارمندان منبع قدرت برای سازمان است. این موضوع کارمندان را به مشارکت و علاقه مندی تشویق می کند.

14. روحیه تیمی

اصل مدیریت روحیه تیمی  از 14 اصل مدیریت ، تلاش برای درگیری و اتحاد کارمندان است. مدیران مسئول رشد روحیه در محیط کار هستند. به صورت فردی و در حوزه ارتباطات. روحیه تیمی در توسعه فرهنگ نقش دارد و فضایی از اعتماد و درک متقابل را ایجاد می کند.

سخن نهایی در مورد اصول مدیریت

14 اصل مدیریت می تواند برای مدیریت سازمانها مورد استفاده قرار گیرد و ابزارهای مفیدی برای پیش بینی ، برنامه ریزی ، مدیریت فرآیند ، مدیریت سازمان ، تصمیم گیری ، هماهنگی و کنترل هستند.

اگرچه واضح است ، اما بسیاری از این موارد براساس عقل سلیم در شیوه های مدیریت فعلی در سازمان ها استفاده می شوند. این یک لیست عملی با تمرکز بر تحقیقات هنری فایول است که هنوز هم بخاطر تعدادی از اصول منطقی کاربرد دارد.

منبع:

https://www.toolshero.com

برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن