فناوری و اطلاعاتوب سایت و اپلیکیشن

الگوریتم گوگل

13 به روز رسانی الگوریتم گوگل

هدف اصلی موتور جستجوی Google تحویل نتایج مرتبط با جستجوی کاربران است. این شرکت می خواهد درجه بالایی از تجربه جستجوی مثبت را به کاربران خود بدون هیچ گونه مصالحه ای ارائه بدهد. برای پیگیری این خط مشی کاربر پسند ، Google ، مرتبا (به صورت روزانه) به روزرسانی می کند یا تغییراتی در الگوریتم گوگل که برای رتبه بندی به کار گرفته می شود ایجاد می نماید.

به روزرسانی های مهم الگوریتم گوگل از موارد جزئی تا عمده، وب سایت های سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می دهد. می خواهیم چند به روزرسانی معروف و مهم الگوریتم گوگل و چگونگی تأثیر آن بر سئو را مرور کنیم.

لیست به روزرسانی های مهم الگوریتم گوگل

  • Google Panda
  • Google Top Heavy
  • Google Penguin
  • Google EMD (Exact Match Domain)
  • Pirate
  • Google Hummingbird
  • Google Pigeon
  • Mobilegeddon
  • Google RankBrain
  • Google Possum
  • Google’s Intrusive Interstitials Update:
  • Fred
  • BERT

به دلیل اینکه ممکن است نیاز به جستجوی بیشتر و مطالعه باشد، اسمهای انگلیسی الگوریتم گوگل را در لیست فوق ذکر کرده ایم. در توضیحات زیر ، هر یک از این الگوریتمها را به تفصیل مورد بحث قرار می دهیم.

شماره 1. گوگل پاندا

Google Panda به روزرسانی برای الگوریتم رتبه بندی موتور جستجو Google است که در فوریه 2011 منتشر شد.

این الگوریتم گوگل وب سایتهای با محتوای تکراری ، سرقت ادبی و کم محتوا را تشخیص می دهد (محتوای با تعداد کلمات بسیار کم در هر مقاله که ارزش جستجو کمتری برای کاربران دارد) و با پایین آوردن رتبه آنها در SERP ها ، چنین وب سایت هایی را مجازات می کند.

با پایین آوردن رتبه های چنین وب سایت هایی ، وب سایتهای با کیفیت بالا رتبه های بالاتری را در SERP ها کسب می کنند. گوگل پاندا همچنین به موتورهای جستجو کمک می کند تا وب سایت های مملو از کلمات کلیدی را کشف کنند و رتبه چنین وب سایت هایی را در پایین قرار دهند.

شماره 2. Google Top Heavy  یا (Google Page Layout)

به روزرسانی Google Top Heavy در ژانویه 2012 ارائه شد. براساس به روزرسانی Google Top Heavy ، وب سایت هایی که تبلیغات را بالاتر از محتوای مورد نیاز کاربر اولویت بندی می کنند ، رتبه بندی جستجوی خود را از دست می دهند. Google سایتهایی را که محتوای واقعی را در اختیار کاربر قرار نمی دهند ، با جریمه کاهش رتبه مواجه می کند.

شماره 3. گوگل پنگوئن

Google Penguin یک بروزرسانی الگوریتم گوگل است که در تاریخ 24 آوریل 2012 راه اندازی شد. اصلی ترین عاملی که موتور جستجو برای رتبه بندی یک وب سایت خاص از آن استفاده می کند با شمارش تعداد پیوندهای خارجی با کیفیت (پیوندها از وب سایت های دیگر) است که به آن اشاره دارد.

با دانستن این موضوع ، بعضی از صاحبان وب سایتها شروع به دریافت پیوندهای خارجی به وب سایتهای خود به صورت دستکاری شده یا غیرقانونی کردند. چنین راههای غیرقانونی برای بدست آوردن نقاط پیوند به وب سایت یک تکنیک کلاه سیاه در نظر گرفته شده است و معروف ترین آنها به عنوان link schemes شناخته می شود.

به روزرسانی پنگوئن چنین وب سایت هایی را که در طرح های ایجاد پیوند غیر طبیعی درگیر هستند شناسایی می کند و بلافاصله رتبه چنین سایت هایی را در SERP ها پایین می کشد.

شماره 4. Google EMD ( تطابق کامل دامین)

به روزرسانی Google EMD در سپتامبر 2012 راه اندازی شد. قبل از بروزرسانی EMD ، چندین سایت با کیفیت ضعیف وجود داشتند که فقط به خاطر داشتن کلمه کلیدی به عنوان بخشی از نام دامنه خود ، از رتبه بندی بالاتر موتورهای جستجو برخوردار می شدند.

به عنوان مثال ، اگر کلمه جستجو آموزش بازاریابی دیجیتال بود ، از وب سایت هایی که دارای نام دامنه با عنوان    digitalmarketingtraining  بودند برای اخذ رتبه بندی بالا در SERP ها استفاده می کردند.

با بروزرسانی EMD ، چنین وب سایت هایی که به معنای واقعی کلمه دارای هیچ محتوای با کیفیتی نبودند از رتبه بندی جستجوی Google حذف شدند. در حالی که آنهایی که محتوای خوبی داشتند در بالای صفحه باقی ماندند.

شماره 5. الگوریتم دزد دریایی

به روزرسانی Google Pirate در آگوست 2012 راه اندازی شد. Google دارای سیستم خاص خود با نام سیستم Google DMCA است که کاربران می توانند تخلفات کپی رایت دیگر صاحبان وب سایت به دلیل کپی کردن مطالب خود را ثبت و گزارش کنند. این الگوریتم گوگل نوعی سیستم تشکیل پرونده برای شکایت از کپی کردن مطالب است.

به روزرسانی Google Pirate در واقع فیلتری است که باعث کاهش رتبه وب سایت ها می شود و ازرتبه گرفتن سایتهایی که چندین بار به دلیل نقض کپی رایت از طرف سایر کاربران و صاحبان وب سایتها گزارش شده باشد، جلوگیری می کند.

شماره 6. الگوریتم مرغ مگس خوار

Google Hummingbird یک الگوریتم کاملاً بازنویسی شده و نه فقط یک به روزرسانی است. این الگوریتم گوگل در آگوست 2013 ارائه شد.

قبل از این بروزرسانی ، موتور جستجوی Google بیشتر بر روی تطابق دقیق کلمه کلیدی تایپ شده کاربر در جستجو تأکید می کرد تا نتایج مربوطه را از وب برگرداند. گوگل به دنبال صفحات وب در دیتابیس خود بود که دقیقا شامل همان کلمه کلیدی باشد و لذا پیوندهای اینگونه وب سایتها را در SERP ها باز می گرداند. گوگل خیلی زود فهمید که این نتایج جستجو دقیقا رضایت کاربر را که به دنبال اطلاعات صحیح است ، به همراه ندارد. این زمانی بود که کل الگوریتم جستجو بازنویسی شد و مرغ مگس خوار نامگذاری شد.

ایده اصلی Hummingbird این بود که کلمه کلیدی سؤال شده توسط کاربر فهمیده شود و درک شود که قصد کاربر در پشت کلمه کلیدی پرسیده شده چیست و به تبع آن نتایج مربوط به هدف واقعی کاربر برگردانده شود.

این امر به کمک پردازش زبان طبیعی حاصل می شود که از متن کلمه کلیدی پرسیده شده و معنای درونی آن استفاده می شود نه خود کلمه کلیدی. همچنین به آن ایندکس شدن معنایی پنهان گفته می شود و از مترادف کلمات کلیدی استفاده می کند. چنین جستجو “جستجوی معنایی” نیز خوانده می شود.

شماره 7. کبوتر گوگل

به روزرسانی Google Pigeon در ژوئیه سال 2014 راه اندازی شد. هدف اصلی این بروزرسانی رتبه بندی بالاتر وب سایت ها در SERP ها بر اساس موقعیت مکانی و فاصله از جایی است که یک کاربر خاص در حال جستجوی اطلاعات است.

پس از این بروزرسانی الگوریتم گوگل ، وب سایت های فهرست شده در یک محل مشخص شروع به رتبه بندی شدن بالاتر در SERP ها برای جستجوها در آن مکان خاص شدند. این بروزرسانی بیشتر برای مشاغل محلی و کاربرانی که به دنبال خدمات در مناطق اطراف خود هستند ، مفید است.

شماره 8. Mobilegeddon –  بروزرسانی مناسب برای موبایل

به روزرسانی Mobilegeddon در مارس 2015 ارائه شد. Google متوجه افزایش کاربران گوشی های هوشمند شد و درک کرد که چگونه کاربران شروع به جستجوی اطلاعات با استفاده از تلفن های هوشمند کرده اند.

برای ارائه تجربه ای دلپذیر به چنین کاربرانی ، بروزرسانی Mobilegeddon منتشر شد تا وب سایت هایی را که تطابق بهتری با نمایش در موبایل دارند را در بالای SERP ها رتبه بندی کند. این بروزرسانی همچنین بسیاری از وب سایت هایی را که برای تلفن های همراه بهینه نشده بودند ، از لحاظ رده بندی پایین آورد.

شماره 9. Google RankBrain

Google RankBrain یک بروزرسانی مهم و بخشی از الگوریتم مرغ مگس خوار است. در اکتبر 2015 ارائه شد.

این به روزرسانی قصد دارد با درک معنی و قصد کاربر در پشت جستجو ، نتایج جستجوی معنادار تری را در اختیار کاربران قرار دهد ، حتی اگر موتور جستجو با کلمه کلیدی یا عبارت جستجو شده آشنایی نداشته باشد.

در اصل با استفاده از یک سیستم هوش مصنوعی با مکانیسم حدس هوشمند کار می کند. RankBrain Google به عنوان سومین عامل مهم به غیر از محتوا و پیوندها برای رتبه بندی یک صفحه وب خاص در بالای SERP ها در نظر گرفته می شود.

شماره 10. Google Possum

به روزرسانی Google Possum  در سپتامبر سال 2016 راه اندازی شد تا کسب و کار محلی که به مرزهای شهر نزدیک هستند را بهبود ببخشد درحالیکه ممکن است از لحاظ فنی خارج از شهر باشند.

گوگل فهمید که چنین مشاغل باید در نتایج جستجوی محلی برای آن شهر خاص ثبت شوند ، حتی اگر از نظر فنی خارج از شهر باشند.

در همان به روزرسانی ، Google رتبه بندی جستجوی یک وب سایت را که دارای چندین لیست برای همان سایت ها به نام های افراد مختلف بود را ، از بین برد. Google اینگونه نوشته های تکراری را بر اساس شماره تلفن ، نام دامنه و آدرس فیزیکی لیست فیلتر کرده است.

شماره 11. به روزرسانی Interstitials Intusive Google

به روزرسانی Intusive Interstitials Google در ژانویه سال 2017 راه اندازی شد. هدف اصلی این بروزرسانی کاهش رتبه وب سایتهایی است که نسخه تلفن همراه آنها دارای interstitials یا پاپ آپ در بالای محتوای واقعی است.

به گفته گوگل ، داشتن چنین پاپ آپ ها ، به ویژه در دستگاه تلفن همراه (ضمن بارگیری یک صفحه وب یا وب سایت) ، کاربران را از دسترسی به محتوای واقعی زیر آن منع می کند و کاربران را مجبور به ترک سایت با تجربه بد کاربری می کند.

شماره 12. Fred

به روزرسانی گوگل Fred در مارس سال 2017 راه اندازی شد. هدف اصلی آن پایین آوردن رتبه وب سایت ها یا صفحات وب بوده است که محتوای آنها هیچ ارزش افزوده ای برای کاربران ندارد بلکه کاملاً روی کسب درآمد تهاجمی از طریق تبلیغات متمرکز شده است.

شماره 13. BERT

در اکتبر 2019 ، بروزرسانی اصلی الگوریتم گوگل با نام الگوریتم به روزرسانی  BERT ارائه شد. این یک بروزرسانی بزرگ است که در طی 4 سال اتفاق افتاد. (آخرین مورد قابل توجه RankBrain بود).

بنابراین ، BERT چیست و چگونه این بروزرسانی روی استراتژی SEO شما تأثیر خواهد گذاشت؟

همانطور که انتظار می رفت ، به روز رسانی BERT  برای کاربر پسند تر شدن جستجوها می باشد. با استفاده از BERT ، جستجوی Google در درک انواع بیشتری از سؤالات جستجو که دارای کلمه کلیدی (های) طولانی تری هستند ، بهتر شده است. این بدان معناست که ، حتی حروف ربط  برای تفسیر سؤالات کاربر از اهمیت برخوردار شده اند.

به عبارت ساده ، گوگل اکنون به اندازه کافی باهوش است تا به طور واضح قصد متنی را که کاربر با کلید واژه های جستجو در موتور جستجوی گوگل وارد می کند را بفهمد. Google اکنون می تواند نتایج را برای هر جستجویی که به طور طبیعی توسط کاربر وارد شده است نشان دهد.در حقیقت گوگل قادر است کلمه هایی که دارای چندین معنی می باشند را بهتر درک کند.

مثال برای الگوریتم BERT

مثلا فرض کنید در زبان فارسی کلمه شیر دارای چندین معنی کاملا متفاوت است. مانند حیوان شیر، شیر آب برای باز و بسته کردن آب، شیر گاو .

بنابراین وقتی جمله ای را جستجو می کنیم، گوگل با در نظر گرفتن کلمه های قبل و بعد از آن متوجه می شود که منظور کاربر کدامیک از معانی شیر است. به این عبارات جستجو دقت نمایید.

شیر وحشی

بستن شیر

شیر خوراکی

گوگل با درک معنی کلمات کنار هم ، تشخیص می دهد که منظور شما از کلمه شیر چیست

آیا سایتها به دلیل بروزرسانی BERT مجازات می شوند؟

جواب قطعا منفی است . فقط نحوه تفسیر و درک سؤالات کاربر و اهداف پشت جستجو را برای ارائه نتایج جستجوی مرتبط بهبود می بخشد. شما باید فقط در صورت داشتن رتبه بندی وب سایت تان در بالای صفحه نتایج با محتوای نوشتاری ضعیف و با استفاده مبهم از کلمات ، مراقب باشید ، زیرا قطعاً از جدول رتبه بندی پایین می آیید.

منبع: https://www.subhashdigitalacademy.com

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن