اجتماعیروانشناسی

امواج مغزی آلفا خود را تقویت کنید

امواج مغزی آلفا چیست، چه مزایایی دارد و چه تکنیک هایی برای تقویت آن وجود دارد؟  اینها سوالاتی هستند که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت.

امواج مغزی آلفا چیست؟

 مغز شما از میلیاردها سلول مغزی به نام نورون تشکیل شده که از برق برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می کنند. ترکیبی از سیگنال میلیون ها نورون ، در یک لحظه فعالیت عظیم الکتریکی در مغز ایجاد می کنند. اینها همان چیزی هستند که از آنها به عنوان امواج مغزی یاد می کنیم. امواج مغزی آلفا نشانه فعالیت آرام در مغز شماست. اگر تا به حال با انجام مدیتیشن یا یوگا احساس آرامش کرده اید، قدرت سطح آلفا را تجربه کرده اید.

این حالت ، شرایط ایده آل را برای یادگیری اطلاعات جدید، انجام کارهای دقیق و تحلیل موقعیتهای پیچیده ایجاد می کند. دلیل این است که مغز شما بتا اندورفین ، نوروپینفرین و دوپامین بیشتری تولید می کند. این هورمونها مرتبط با تشکیل حافظه و احساس شفافیت ذهنی هستند.

انواع امواج مغزی:

بتا: هنگام هوشیاری  یا احساس اضطراب ، تنش و ترس ساطع می شود

آلفا: هنگامی که در شرایط آرامش جسمی و روحی قرار داریم ، ساطع می شود

تتا: حالت خواب آلودگی با کاهش هوشیاری

دلتا: هنگامی که بیهوشیم یا در خواب عمیق هستیم ، ساطع می شود

مزایای امواج مغزی آلفا

کاهش استرس

 افزایش فعالیت موج آلفا در مغز شما یک روش عمیق برای کاهش استرس است. تفکر مغز شما کندتر است، ذهن شما روشن است و حتی ممکن است کمی احساس خواب آلودگی کنید. بدن شما دارای استرس، تنش ، اضطراب یا احساسات عصبی صفر است.

بهبود عملکرد ایمنی

 امواج آلفا شما مسئول تقویت سیستم ایمنی بدن هستند. استرس می تواند سرعت آسیب سیستم ایمنی شما را تقویت کند. وقت گذاشتن برای استراحت به افزایش فعالیت آلفا کمک می کند.

داروی ضد افسردگی طبیعی

امواج مغزی آلفا باعث افزایش بیشتر انتقال دهنده عصبی مهمی به نام سروتونین می شود که می تواند به مبارزه با افسردگی کمک کند.

افزایش خلاقیت

اگر خلاقیت شما بیش از حد متوسط است ، احتمال دارد که اغلب حالت موج مغزی آلفا را تجربه کرده باشید. برعکس ، اگر احساس می کنید خلاقیت شما کم است ، با افزایش امواج آلفا  احساس بسیار خوبی خواهید داشت.

حل مسئله پیشرفته

 امواج آلفا برای ارتباط بهتر و تفکر واضح تر ، هر دو نیمکره مغز شما را بکار می گیرند. مطمئناً در حالت آلفا از نظر روحی درمانده نخواهید شد.

تکنیک های افزایش امواج مغزی آلفا

حال چگونه می توانید وارد این “حالت جریان” شوید؟ در اینجا چند تمرین وجود دارد که می توانید برای تقویت فعالیت موج مغزی آلفا انجام دهید.

مراقبه

مدیتیشن ، شما را به حالت موج آلفا وارد می کند (به شرط آنکه بدانید چه کاری انجام می دهید). اگر مراقبه را به عنوان یک تمرین روزانه انجام دهید یا یک روال معمول را شروع کنید ، قادر خواهید بود به حالت آلفا وارد شوید. نکته خوب در مورد مدیتیشن این است که رایگان و بسیار مؤثر است.

تجسم چشم بسته

هر بار که چشم های خود را می بندید و سعی در تجسم می کنید ، امواج مغزی آلفا به شدت افزایش می یابد. اگر قادر به تمرکز روی تصاویر در ذهن خود هستید و یا از تخیل خود برای ایجاد تصاویر استفاده می کنید ، می توانید به امواج مغزی آلفا دسترسی پیدا کنید.

برخی از شیوه های هندو و بودایی بر روی یک ماندالا تمرکز دارند – بازنمایی یک شی مانند یک نیلوفر آبی هزار گلبرگ. صرف نظر از منشاء آنها ، تمام تکنیک های مراقبه حداقل دو مرحله دارند. اول آرام کردن بدن و دوم ساکت کردن ذهن است.

آرام کردن بدن

اغلب به ترتیب زیر انجام می شود:

1-عضلات حرکتی را آرام کنید (مثلاً عضلات در بازوها و پاها).

2-میزان تنفس را کاهش دهید.

3-سرعت سایر عملکردهای بدن را کاهش دهید.

4-فعالیتهای مغزی را آهسته کنید.

یادگیری ورزش مراقبتی

ترکیبی از مانترا و یک ماندالا است و به شرح زیر است:

1-مکانی آرام پیدا کنید که بتوانید تنها باشید.

2-در یک موقعیت راحت بنشینید.

3-چشمان خود را ببندید و سه نفس عمیق بکشید. بگذارید افکارتان بیاید و برود.

4-شروع به تجسم یک شی خاص (مثل گل رز) کنید.

5-در ذهنتان ، با هر سرعت یا ریتمی شروع به تکرار کلمه برای جسم (گل رز) کنید.

6-همچنان که به تکرار کلمه ادامه می دهید ، تصور کنید که گل رز با همان ریتم باز و بسته می شود.

7-این روند را به مدت دو تا 20 دقیقه ادامه دهید.

8-وقتی زمان متوقف شدن رسید ، به آرامی چشمان خود را باز کنید.

بعد از امتحان این روش باید احساس آرامش ، طراوت و اضطراب کمتری داشته باشید.موفق باشید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن