بازاریابیکسب و کار

بازاریابی و فروش

بازاریابی فروش نیست. با این حال ، برخی از شرکت ها هنوز هم ممکن است این دو را با هم اشتباه بگیرند. آنها ممکن است نفرات فروشی با عناوین شغلی ” مدیر بازاریابی ” یا ” مدیر توسعه تجارت و بازاریابی و فروش ” داشته باشند. زیرا ممکن است فکر کنند که بازاریاب ها نیز فروشنده هستند. این درست نیست و بازاریابی و فروش دو مقوله متفاوت هستند.

برای شرکت ها بسیار مهم است که تفاوت عملکرد بازاریابی و فروش را درک کنند تا استعدادهای مناسبی را برای سازمان خود جذب نمایند.

بازاریابی

بازاریابی یک مفهوم گسترده است. به عبارت ساده ، به معنای فرایندی است که کالاها و خدمات از طریق آن از تولیدکننده به سمت مصرف کننده نهایی انتقال می یابد. فیلیپ کوتلر ، پدر بازاریابی می گوید: بازاریابی یک فرآیند اجتماعی است که توسط آن یک نیاز ایجاد می شود و از طریق محصولات (کالاها ، خدمات یا ایده ای) پیشنهاد و عرضه می شود.

بازاریابی برنامه ریزی و اجرای سیستماتیک است به گونه ای که خریداران و فروشندگان گرد هم می آیند و بازاری ایجاد می شود.

بازاریابی خیلی قبل ازفروش  شروع می شود و حتی پس از فروش محصول نیز ادامه می یابد. بعنوان مثال هنگامی که مشتری اتومبیلی را خریداری می کند ، خدمات پس از فروش نیز تحت حوزه بازاریابی قرار می گیرد.

فروش

فروش یک مفهوم محدود و غیر گسترده است. فروش به معنای تامین کالای مورد نیاز مشتری در ازای قیمت آن است. فروش معمولاً بین دو طرف معامله صورت می پذیرد. فروش بیشتر شبیه توافقی است که در آن خریدار محصول را در ازای پول دریافت می کند.

مثلا وقتی شما به یک مغازه می روید، مغازه دار یک محصول را به شما می فروشد و در عوض مقداری پول به صورت نقدی به او می پردازید.

تفاوت بازاریابی و فروش

  1. بازاریابی مربوط به رضایت مشتری است. این کار با نیاز و تقاضای مشتری آغاز می شود و با رضایت مشتری به پایان می رسد. این یک رویکرد مشتری مدار است. از طرف دیگر فروش مربوط به فروختن آنچه شرکت تولید می کند است. به نیاز مشتری توجه نمی کند بلکه به سود اهمیت می دهد.
  2. بازاریابی مربوط به ارائه محصولات با کیفیت و رضایت مصرف کننده است. فروش در مورد تولید با حداکثر رساندن فروش است و یک رویکرد پول محور است.
  3. در بازاریابی ، بر خواسته های مصرف کننده تأکید می شود. درحالیکه در فروش ، تاکید بر محصولات شرکت است.
  4. بازاریابی با فروش متفاوت است زیرا در بازاریابی شرکت ابتدا نیازها و خواسته های مشتریان را تعیین می کند و سپس تصمیم می گیرد که چگونه یک محصول را برای برآورده کردن این خواسته ها ارائه دهد. در فروش ، راه دیگری در پیش گرفته می شود.
  5. در بازاریابی تأکید بر نوآوری در فن آوری های موجود و ارائه ارزش بهتر به مشتری با اتخاذ یک فناوری برتر است. فروش بر ماندن در فن آوری موجود و کاهش هزینه تأکید دارد.

سایر تفاوت های

  1. بازاریابی مشتری را هدف اصلی تجارت می داند. فروش مشتری را به عنوان آخرین حلقه در تجارت در نظر می گیرد.
  2. برنامه ریزی در بازاریابی برای محصولات حال و محصولات آینده یک برنامه ریزی بلند مدت است. برنامه ریزی برای فروش برای محصولات و بازارهای امروزی کوتاه مدت است.
  3. بازاریابی از رویکرد مشتری مدار استفاده می کند و فروش از رویکرد تولیدگرا استفاده می کند.
  4. مشتری تعیین کننده قیمت و قیمت تعیین کننده هزینه بازاریابی است. در فروش ، هزینه ها تعیین کننده قیمت است.
  5. بازاریابی برای دستیابی به فروش از استراتژی های بلند مدت استفاده می کند – مانند، خدمات ارزش افزوده ، آموزش مشتری ، تحقق اهداف. فروش از تاکتیک های کوتاه مدت برای فروختن استفاده می کند – مانند هدیه رایگان ، تخفیف ، کاهش قیمت ، رشوه و غیره.
  6. بازاریابی یک فعالیت غیرمستقیم است در حالی که فروش یک فعالیت مستقیم است.

بطور خلاصه ، به اجزای این دو نگاه کنیم

فروش بخشی از بازاریابی

فروش به سادگی انتقال کالاها یا خدمات از فروشنده به خریدار است. فروش بخشی از بازاریابی است و بنابراین یک مفهوم محدود است. فروش بخش اصلی بازاریابی است اما کل آن نیست. بنگاه های اقتصادی به وجود می آیند تا سود ببرند، و فروش نقش بسیار مهمی را ایفا می کند ، اما بازاریابی روی خواسته ها و نیازهای مشتری متمرکز است که در طولانی مدت به افزایش فروش کمک می کند.

بازار یابی

بازاریابی یک مفهوم گسترده تر است و مؤلفه های زیر را شامل می شود:

طراحی محصول

اولین و مهمترین چیز در بازاریابی ، طراحی محصول است. این محصول به گونه ای طراحی می شود که افراد را به خود جذب می کند مثال: لپ تاپ های Dell از طراحی متفاوتی استفاده می کردند درست زمانیکه تقریبا در تمام سایر شرکت ها از رنگ های مشابه سیاه و سفید استفاده می شد. این امر تأثیر زیادی بر بازار گذاشت و موفقیت بسیار خوبی بود.

جا انداختن محصول

جا انداختن محصول در ذهن مشتری و در رده های مختلف قیمتی نقش بسیار مهمی در بازاریابی دارد و در اینجا اهمیت قیمت و مکان مطرح می شود.

پیدا کردن سطح رضایت

اکثر شرکت هایی که آگاهی خوبی دارند سعی می کنند با روشهای مختلفی مانند پرسشنامه ، تهیه نمونه و غیره سطح رضایت مشتری را پیدا کنند

پیدا کردن افراد هدف

یكی از مهمترین مواردی كه باید مورد توجه قرار گیرد ، یافتن هدف مورد نظر شركتها برای جا انداختن محصول است.

خدمات پس از فروش

مهمترین چیزی که مردم را به خود جلب می کند خدمات پس از فروش است. این موضوع به مردم اطمینان می بخشد و باعث گسترش محصول در بازار می شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن