بازاریابیکسب و کار

بازاریابی چیست و چگونه از بازاریابی استفاده می شود

مدل چهار P بازاریابی

جواب سوال مهم بازاریابی چیست را می توان اینگونه ارائه داد، بازاریابی فرآیند آموزش به مصرف کنندگان است که چرا آنها باید محصول یا خدمات شما را در مقایسه با رقبای شما انتخاب کنند. اگر شما بعنوان یک شرکت ارائه دهنده خدمات و محصولات این کار را انجام نمی دهید، پس عملا بازاریابی نمی کنید. نکته مهم در بازاریابی یافتن روش بازاریابی مناسب و آموزش و تأثیر بر مصرف کنندگان در زمان و محل مناسب است.

بازاریابی چیست

در اولین روز از بسیاری از دوره های بازاریابی، استادان اغلب بازاریابی را اینگونه تعریف می کنند: ” کلیه فرایندهای مربوط به دریافت محصول یا خدمات از تولید کننده یا فروشنده تا مصرف کننده نهایی ” .

این تعریف شامل ایجاد مفهوم محصول یا خدمات، شناسایی افرادی که احتمالاً آن محصول را خریداری می کنند، ترویج و تبلیغ آن و انتقال آن از طریق کانال های فروش مناسب است.

مشاور کسب و کار، ایوان کارمیچال، تحقیقی را برای شناسایی سه هدف اصلی بازاریابی و پاسخ دادن به سوال بازاریابی چیست انجام داده است:

  1. توجه بازار هدف را جلب کنید.
  2. چشم انداز تصمیم خرید را تسهیل کنید.
  3. اقدامی خاص، کم خطر و آسان را برای مشتری ارائه دهید.

با توجه به این اهداف ، کوپن ها ، فروش ها و حتی کالاهای تجاری یا نحوه نمایش محصولات ، بخشی از روند بازاریابی هستند. از آنجا که بازاریابی سنگ بنای اصلی هر تجارت است ، هدف اصلی فروش محصولات یا خدمات بیشتر است.

مدل چهار P بازاریابی

اجزای بازاریابی را می توان با استفاده از آنچه مدل چهار P نامیده می شود، شناسایی کرد: محصول (Product) ، قیمت (Price)، ترویج و تبلیغ (Promotion) و محل (Place).

محصول

شرکت ها رویه های بسیاری را برای اطمینان از آماده بودن محصولات یا خدمات خود برای فروش انجام می دهند.

مرحله اول “مرحله ایده پردازی” نامیده می شود که در آن ایده برای محصول یا خدمات تصور می شود. قبل از ورود محصولات به بازار ، شرکت ها باید تصمیم بگیرند که چه سبک ، اندازه ، طعم و رایحه ای را باید بفروشند و طراحی بسته بندی مورد استفاده را انتخاب کنند. سپس ، بخش بازاریابی معمولاً محصول جدید را بر روی گروه های مشخص آزمایش می کند و سطح علاقه در بین خریداران بالقوه را با بررسی های لازم مشخص می نماید و عناصر خاصی را نیز پالایش می کند.

قیمت

قیمت همچنین از طریق گروه های معین و نظرسنجی ها آزمایش می شود. شرکت ها برای دستیابی به حداکثر بازده باید قیمت مطلوب را برای فروش محصولات خود بدانند. یک راه برای تعیین قیمت ، تعیین سطح آن در مقایسه با سایر رقبا است ، تا آنجا که شرکت بتواند تمام هزینه های محصول مورد نظر را به دست آورد و هنوز سود هم کسب کند. اگر شرکت محصولی را معرفی کند که هرگز وجود نداشته باشد ، باید تعیین کند که مصرف کننده حاضر است چه مبلغی را برای آن بپردازد.

ترویج و تبلیغ

تبلیغات مربوط به اطلاعاتی است که شرکت ها از طریق کمپین های هدفمند برای ایجاد اشتیاق به محصولات خود به مصرف کنندگان ارائه می دهند. کمپین ها می توانند شامل اشکال مختلف رسانه ، رویدادها و موارد دیگر باشند. تبلیغات معمولاً دارای دو هدف است: ایجاد بازاریابی برای فروش یا شروع خریدهای واقعی.

محل

“محل” در بازاریابی چهار P به این برمی گردد که محصولات چگونه و کجا فروخته می شوند. به عنوان مثال شرکت های تولیدی کالاهای مصرفی از طریق عمده فروشان محصولات را به دست خرده فروشان می رسانند. در بازار صنعتی روند خرید طولانی تر است و تصمیم گیرندگان بیشتری درگیر می شوند. برخی از شرکت ها محصولات یا خدمات را در سطح محلی می فروشند ، در حالی که برخی دیگر در سطح ملی و یا حتی بین المللی می فروشند. برخی از شرکت ها فقط محصولات یا خدمات خود را بصورت آنلاین می فروشند. کلیه تصمیمات سیستم توزیع بخشی از روند کلی بازاریابی است.

انواع بازاریابی

کمپین های تبلیغات کاغذی ، رادیویی و تلویزیونی به همراه نامه ها ، ایمیل ها و بازاریابی اینترنتی انواع مختلف بازاریابی هستند. شرکت هایی که فروش اینترنتی دارند صفحات وب خود را بهینه می کنند تا در موتورهای جستجو مانند گوگل و یاهو در جایگاه بالاتری ظاهر می شوند. خبرنامه ها ، اطلاعیه های مطبوعاتی و مقالات نیز اشکال دیگر بازاریابی هستند که برای ایجاد هدایت و دریافت سفارشات مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از شرکت ها همچنین از بازاریابی ارجاعی برای افزایش مشتری استفاده می کنند ، جایی که مشتریان راضی، محصولی خاص را به سایرین نیز معرفی می کنند.

اخیراً ، بازاریابی شبکه های اجتماعی به موضوعی تبدیل شده است که شرکت های هوشمند نمی توانند آنرا نادیده بگیرند زیرا باعث دستیابی به خریداران بالقوه می شود. این امر از طریق تبلیغات در فیس بوک یا اینستاگرام یا توییتر و با ایجاد پیوندهایی به یک وب سایت انجام می شود.

منبع:

https://www.thebalancesmb.com

همچنین بخوانید:

سه اصل که هر کسی در بازاریابی برای موفقیت نیاز دارد
برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن