رشته ها و مشاغلکسب و کارمدیریت

تفاوت بین کوچینگ و منتورینگ

کوچینگ چه تفاوتی با منتورینگ دارد

ما در مورد کوچینگ و منتورینگ چیزهای زیادی با دلایل قابل قبول می شنویم. همانطورکه نقل قول معروف زیگ زیگلار می گوید: “بسیاری از مردم فراتر از آنچه فکر می کردند پیش رفتند زیرا شخص دیگری فکر می کرد که آنها می توانند.” اغلب طوری با کلمات کوچینگ و منتورینگ برخورد می شود که گویی قابل جایگزینی هستند، اما اینگونه نیست.

بدون توجه به مرحله ای که در آن قرار دارید، منتورها و کوچ ها می توانند منابع ارزشمندی برای تان باشند. چه تفاوتی بین کوچینگ و منتورینگ وجود دارد؟ از کجا می فهمید که کدام یک مورد نیاز است؟

تمایز قائل شدن بین کوچینگ و منتورینگ

منتورها

به طور سنتی منتورها در یک شرکت برای کمک به کارمندان در یادگیری وظایف تعیین می شوند. در دنیای کارآفرینی، منتورها به عنوان مشاور موظف و یا غیر موظف عمل می کنند.

منتورها افراد موفقی هستند که خرد سخت به دست آمده خود را برای ارائه بینش و راهنمایی در حین روبرو شدن یک کارآفرین با چالش هایی در طول مسیر کار با آنها به اشتراک می گذارند. آنها معمولاً به صورت واكنشی عمل می كنند و در هنگام بروز مسائل پاسخ می دهند. منتورها ممکن است در زمینه منتور بودن تخصص نداشته باشند، اما آنها می دانند که به طور کلی در تجارت چگونه می توان فعالیت کرد.

کوچ ها

از طرف دیگر، کوچ ها اغلب در همان زمینه که به افراد کمک می کنند تخصص دارند. آنها معمولاً به عنوان مربی آموزش می بینند و دارای مهارت های مدیریت فرآیند قوی هستند. و این یکی از تفاوت های کوچینگ و منتورینگ است.

کوچ ها برای کمک به مدیران عامل یا کارآفرینان برای پیش بینی و مقابله با چالش های خاص صنعت به کار گرفته می شوند. آنها طبیعتاً به صورت نسخه ای و پیشگیرانه هستند و به طور فعال در استراتژی سازی و ایجاد نتایج موفقیت آمیز با مشتریان خود مشارکت می کنند.

در حالی که ارتباط بین منتور / راهنمایی گیرنده بی پایان است و می تواند ده ها سال طول بکشد اما از روابط مربیگری رسمی تر برای رسیدگی به موضوعات خاص استفاده می شود – و پس از پرداختن به یک چالش خاص، هر دو طرف به طور معمول به کار دیگری می پردازند. گاهی اوقات یک سناریوی ترکیبی ایجاد می شود که در آن تفاوت نقش کوچ / منتور محو می شود. برخی از مسائل در ساختار کوچینگ مورد بررسی قرار می گیرند، اما این روابط چنان قوی است که هر دو طرف تصمیم می گیرند تا از طریق چالش ها و فرصت های طولانی مدت به کار خود ادامه دهند.

کوچینگ یا منتورینگ ، به کدام یک نیاز دارید؟

شاید از قبل بدانید که در حال حاضر کدام رابطه به شما کمک می کند. هنگام کنکاش کردن، موارد زیر را در نظر بگیرید:

مرحله ای که در آن قرار دارید را به خاطر داشته باشید.

یکی از بزرگترین عوامل در تصمیم گیری شما باید مرحله فعلی در مسیر شما باشد. یک کارآفرین تازه کار در مراحل اولیه یک شرکت نوپا اغلب به یک منتور با تجربه نیاز دارد که بتواند به نگرانی ها و چالش های اساسی پاسخ دهد.

در این مرحله، یک منتور می تواند مشاوره و ارتباط گسترده تری برای کمک به رشد تجارت ارائه دهد. با بلوغ هم شرکت و هم مدیرعامل، شاید مسائل جزئی تر و ظریف تر شوند.

در آن مرحله، بهتر است با یک کوچ از داخل صنعت تان نیز کار کنید. یک کوچ می تواند به طور پیشگیرانه روی استراتژی ها کار کند و به نقاط کوری که شاید از دیدگاه یک منتور دور بماند، اشاره کند.

نیازهای خود را شناسایی کنید.

اگر بتوانید نیاز خاصی را شناسایی کنید، احتمالاً آن نیاز به خوبی توسط کوچ برآورده خواهد شد. به عنوان مثال، اگر شرکت شما دارای مشکلات توسعه سازمانی شدید است که باید برای بزرگ کردن کسب و کار مورد توجه قرار گیرد، یک کوچ با سابقه اثبات شده در کمک به رشد شرکت ها از طریق این مسائل، از یک منتور گزینه بهتری است.

اگر هنوز از نیاز خاصی مطمئن نیستید و می خواهید مشاوره عمومی بگیرید، به دنبال عاقل ترین و موفق ترین منتور باشید.

برای داشتن کوچینگ و منتورینگ تلاش کنید.

 لزوماً نباید یک وضعیت یا شرایط خاصی وجود داشته باشد. موفق ترین کارآفرینان دارای شبکه ای از کوچ ها و منتورها هستند که به آنها در موارد مختلف مشاوره می دهند. شما گاهی اوقات آنقدر خوش شانس هستید که می توانید افرادی را پیدا کنید که هم منتور و هم کوچ باشند.

داشتن کسی در کنار خود که هم کوچ و هم منتور باشد بسیار سودمند است. یک منتور/کوچ با استعداد می داند که در هر شرایطی کدام کلاه را به سر بگذارد و بسته به شرایط می تواند از یک منتور عمومی به یک کوچ فعال تغییر یابد.

اگر نمی توانید بهترین های کوچینگ و منتورینگ را در یک شخص پیدا کنید، افراد با تجربه و با استعداد را برای انجام هر نقش مشخص کنید.

به نصایح بزرگان خود توجه کنید

سر فردی لیکر از شرکت لیکر ایرویز به عنوان منتور سر ریچارد برانسون، با توصیه به برانسون برای تبدیل خودش به چهره شرکت، تأثیر عمیقی بر تأسیس Virgin Group گذاشت.  

اگرچه شرکت لیکر ایرویز دوام نیاورد، اما این توصیه کلیدی رویکرد برانسون به تجارت وی را به کلی تغییر داد و مسیر یکی از موفق ترین مارک های جهان را شکل داد.

خواه به کوچ یا منتور نیاز داشته باشید، یافتن فرد مناسب می تواند شما را در مسیر رسیدن به شکوه کمک کند و در عین حال کمک کند تا از مشکلات جلوگیری کنید یا آنها را به حداقل برسانید.

با دقت در تفاوت بین کوچینگ و منتورینگ ، نیاز خود را مطابق آن تنظیم کنید و از قبل به دنبال یلفتن بهترین ها باشید.

منبع:

https://www.forbes.com

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا