تغذیه و رژیم غذاییسلامت و تغذیه

تفاوت گیاهخواری و وگان چیست

گیاهخواران و وگان ترجیح می دهند گوشت نخورند. با این حال وگان سختگیرانه تر است و مصرف لبنیات، تخم مرغ، عسل و سایر موارد محصولات حیوانی را نیز منع می کند.  در اینجا، ما شباهت و تفاوت گیاهخواری و وگان را بررسی می کنیم.

گیاهخواری و وگان هر دو محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. با این حال، بعضی از افراد ممکن است تفاوت بین این دو رژیم غذایی را کمی گیج کننده بدانند، خصوصاً که چندین گزینه گیاهخواری وجود دارد.

گیاهخواری چیست

طبق انجمن گیاهخواران، گیاهخواران افرادی هستند که محصولات حیوانی یا محصولات جانبی آنها را نمی خورند.

آنچه گیاهخواران مصرف نمی کنند

گوشت: مانند گوشت گاو، گوشت خوک، و گوسفند

مرغ: مانند مرغ، بوقلمون و اردک

ماهی و صدف

حشرات

مایه پنیر، ژلاتین و انواع دیگر پروتئین حیوانی

استاک گوشت یا چربی های حاصل از ذبح حیوانات

با این حال، بسیاری از گیاهخواران محصولات جانبی مصرف می کنند که شامل ذبح حیوانات نمی شود. که شامل:

تخم مرغ

محصولات لبنی، مانند شیر، پنیر و ماست

عسل

گیاهخواران معمولاً طیف وسیعی از میوه ها، سبزیجات، مغزها، دانه ها، غلات و حبوبات و همچنین “جایگزین های گوشت” را که از این نوع مواد غذایی به دست می آیند، مصرف می کنند.

انواع گیاهخواری

گیاهخواری به طور کلی نسبت به وگان سختگیری کمتری دارد، بنابراین چندین رژیم غذایی گیاهی شناخته شده وجود دارد. این شامل:

Lacto-ovo-vegetarian (لاکتو- اوو)

افرادی که از این رژیم پیروی می کنند از انواع گوشت و ماهی خودداری می کنند اما لبنیات و تخم مرغ مصرف می کنند.

Lacto-vegetarian (لاکتو)

افرادی که از این رژیم استفاده می کنند گوشت ، ماهی و تخم مرغ نمی خورند اما لبنیات مصرف می کنند.

Ovo-vegetarian (اوو)

افرادی که از این رژیم پیروی می کنند هیچ گونه گوشت، ماهی یا لبنیات نمی خورند اما تخم مرغ مصرف می کنند.

Pescatarian (پسکاتارین)

 کسانی که از این رژیم پیروی می کنند از تمام گوشت ها بجز ماهی و انواع دیگر غذاهای دریایی پرهیز می کنند. با این حال، این تعریف سنتی گیاهخواری را برآورده نمی کند و بسیاری از مردم رژیم پسکاتارین را به عنوان نیمه گیاه خواری یا انعطاف پذیر معرفی می کنند.

وگانیسم چیست؟

وگانیسم نوع سختگیرانه گیاهخواری است. وگان ها  از مصرف یا استفاده از هرگونه فرآورده های دامی یا محصولات جانبی آن خودداری می کنند. جامعه وگان، وگانیسم را به عنوان “روشی برای زندگی تعریف می کند که سعی دارد تا حد امکان و عملی، انواع و اقسام سوء استفاده ها و ظلم به حیوانات برای غذا، لباس یا هر هدف دیگر را از بین ببرد.”

وگان ها به شدت از مصرف هر نوع غذا یا نوشیدنی حاوی مواد زیر پرهیز می کنند:

گوشت

مرغ

ماهی و صدف

تخم مرغ

محصولات لبنی

عسل

حشرات

مایه پنیر ، ژلاتین و انواع دیگر پروتئین حیوانی

استاک گوشت یا چربی های ناشی از حیوانات

وگان های  سختگیر نیز این اصول را فراتر از رژیم غذایی خود می دانند و در صورت امکان سعی می کنند از هر محصولی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم شامل استفاده انسان از حیوانات باشد، خودداری کنند. این محصولات می تواند شامل موارد زیر باشد:

اجناس چرمی

پشم

ابریشم

موم

صابون، شمع و سایر محصولات حاوی چربی حیوانات مانند پی

محصولات لاتکس حاوی کازئین که از پروتئین های شیر تهیه می شود

محصولات آرایشی و بهداشتی یا سایر محصولاتی که  تولیدکننده روی حیوانات آزمایش می کنند

بسیاری از گیاهخواران نیز برخی از این اصول را در سبک زندگی خود اعمال می کنند، به عنوان مثال، با اجتناب از کالاهای چرمی و محصولات آزمایش شده روی حیوانات.

کدام رژیم غذایی سالم تر است؟

حال که تعریف گیاهخواری و وگان را دانستیم و شباهت ها و تفاوت های آنها را متوجه شدیم، این سوال پیش می آید که کدام یک سالم تر است؟ هر دو رژیم غذایی مزایای سلامتی مشابهی دارند و به طور کلی مردم را به خوردن غذاهای کامل غنی از آنتی اکسیدان و غنی از مواد مغذی تشویق می کنند.

دشوار است بگوییم کدام رژیم از سلامتی بیشتری برخوردار است زیرا هر دو رژیم غذایی مزایا و معایبی دارند.

به عنوان مثال، برخلاف وگان ها، گیاهخواری لاکتو کلسیم، فسفر و ویتامین D از محصولات لبنی دریافت می کنند. با این حال، اجتناب از مصرف لبنیات و تخم مرغ ممکن است به وگان ها کمک کند سطح کلسترول خود را پایین نگه دارند.

وگان ها همچنین در معرض کمبود اسیدهای چرب امگا 3 ، به ویژه در EPA و DHA هستند، حتی اگر از منابع گیاهی این مواد مغذی را دریافت کنند. DHA برای عملکرد و شناخت مغز و جلوگیری از گیجی، مشکل حافظه و موارد دیگر ضروری است. گیاهخواران و Pescatarians می توانند EPA و DHA را با سهولت بیشتری از تخم مرغ و غذاهای دریایی بدست آورند.

طبق مطالعه 2019 Trust Source ، بزرگسالانی از آرژانتین که وگان شناخته می شوند نسبت به گیاهخواران و غیر گیاهخواران بیشتر به یک سبک زندگی سالم وگان پایبند هستند.

نویسندگان یک سبک زندگی سالم وگان را چنین تعریف کردند:

مصرف یک غذای کامل، یک رژیم غذایی گیاهی

ورزش روزانه

نوشیدن بیش از هشت لیوان آب در روز

قرار گرفتن در معرض نور خورشید به طور منظم

با این حال، پیروی از یک رژیم گیاهی تضمین کننده سلامتی نیست. هنوز هم برای گیاهخواران و وگان ممکن است سبک زندگی ناسالم وجود داشته باشند و یا یک رژیم غذایی حاوی غذاهای فرآوری شده با شکر و چربی بالا و پروتیئن و منابع معدنی کم داشته باشند.

کدام یک برای کاهش وزن بهتر است؟

یک مطالعه با حضور 21،966 شرکت کننده و یک بررسی در سال 2014 در آمریکای شمالی هر دو نشان می دهد که وگان ها به طور کلی BMI پایین تری نسبت به گیاهخواران و گوشت خواران دارند.

یک توضیح احتمالی برای این روند ممکن است به این دلیل باشد که گیاهخواران تخم مرغ یا محصولات لبنی مصرف نمی کنند.

مطالعه 2006 Trust Source همچنین دریافت که وگان ها طی 5 سال از گیاهخواران و گوشتخواران وزن کمتری می گیرند. با این حال، افرادی که رژیم غذایی خود را تغییر داده اند تا مصرف محصولات حیوانی خود را کاهش دهند، در طول مطالعه کمترین افزایش وزن را دارند.

در یک مطالعه 2018 منبع معتبر با حضور 75 بزرگسال دارای اضافه وزن ، محققان دریافتند پس از 16 هفته، شرکت کنندگان در گروه وگان به طور قابل توجهی بیش از افراد گروه های دیگر چربی اطراف شکم خود را از دست داده بودند.

به گفته نویسندگان مقاله ای در ژورنال انجمن رژیم های غذایی آمریکا (اکنون مجله آکادمی تغذیه و رژیم های غذایی) ، رژیم های وگان و گیاهخواری با برنامه ریزی دقیق “سالم ، از نظر تغذیه ای مناسب هستند و می توانند مزایای سلامتی را در پیشگیری و درمان برخی بیماری ها فراهم کنند.”

 با این حال، برای وگان و گیاهخواران مهم است که اطمینان حاصل کنند که آنها یک رژیم غذایی متعادل و سالم را رعایت می کنند که تمام نیازهای غذایی آنها را برآورده کند.

خطرها و ملاحظات

به عنوان مثال، غذاهای گیاهی به طور طبیعی حاوی ویتامین B-12 نیستند ، این ماده معدنی ضروری است که از سیستم عصبی و سلامت قلب و عروق پشتیبانی می کند. وگان و گیاهخواران می توانند ویتامین B-12 را از غذاهای غنی شده مانند غلات صبحانه و برخی از انواع “شیر” گیاهی دریافت کنند.

وگان و گیاهخواران همچنین می توانند از مکمل های ویتامین B-12 استفاده کنند. با این حال، برخی از مکمل های B-12 می توانند حاوی محصولات حیوانی باشند ، بنابراین مهم است که دقیق برچسب محصولات را بررسی کنید و فقط از تولید کنندگان معتبر خریداری کنید.

طبق مطالعه سال 2017 سوئیس، برخی از گیاهخواران ممکن است به اندازه کافی ویتامین B-6 و نیاسین از رژیم های غذایی خود دریافت نکنند ، در حالی که احتمال خطر کمبود روی و امگا 3 در وگان ها  بیشتر از افرادی است که برخی از محصولات حیوانی را می خورند.

همانطور که در بالا ذکر کردیم، خوردن یک رژیم گیاهی تضمین کننده سلامتی نیست. یک مطالعه بزرگ 2017 معتبر نشان داد که رژیم های گیاهی متشکل از غذاهای ناسالم می توانند خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را افزایش دهند.

نمونه هایی از غذاهای گیاهی ناسالم عبارتند از:

سیب زمینی سرخ کرده

نوشیدنی های شیرین

دانه های تصفیه شده

آب نبات

غذاهای میان وعده ای فرآوری شده یا بسته بندی شده

این غذای ناسالم گیاهی اغلب منجر به مصرف فیبر، سبزیجات و ریز مغذی های کمتر در کنار افزایش قند و مواد اولیه فرآوری شده می شود.

منبع:https://www.medicalnewstoday.com

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا