سلامتسلامت و تغذیه

خواص و عوارض جانبی دمنوش زنجبیل

زنحیبل بومی جنوب شرقی آسیا است و مصرف آن در غذا و دارو در سراسر جهان رایج است. گیاه زنجبیل سرشار از مواد شیمیایی طبیعی است که می تواند شادابی و سلامتی شما را بهبود بخشد. آب زنجبیل که به عنوان چای یا دمنوش زنجبیل شناخته می شود، یکی از راه های لذت بردن از فواید زنجبیل است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فواید دمنوش زنجبیل، روش مصرف و عوارض جانبی آن ادامه مطلب را بخوانید.

فواید:

مانند بسیاری از داروهای گیاهی، تحقیقات بیشتری برای درک بهتر و اثبات استفاده از آب زنجبیل و زنجبیل لازم است. در مورد موارد استفاده از آب زنجبیل حکایات زیادی وجود دارد که تضمین کننده سلامت نیستند. با این وجود، چندین مزیت بالقوه وجود دارد که از تحقیقات محدودی از آنها حمایت می شود.

1-جلوگیری از التهاب

التهاب یکی از عملکردهای طبیعی حفظ بدن شماست. میکروب ها ، مواد شیمیایی و رژیم غذایی نامناسب می توانند باعث التهاب بیش از حد شده و به بدن شما آسیب برسانند.

التهاب برای بسیاری از افراد به یک تجربه بسیار رایج تبدیل شده است. برای مقابله با التهاب مزمن ممکن است تغییرات رژیم و سبک زندگی لازم باشد.

مصرف زنجبیل ممکن است به جلوگیری و بهبود التهاب کمک کند. برخی مطالعات نشان داده زنجبیل می تواند واکنشهای آلرژیک را کاهش دهد ، که در آن التهاب می تواند نقش داشته باشد.

یک سری تحقیقات دیگرهمچنین نشان داده افرادی که روزانه مکمل های زنجبیل مصرف می کنند، بعد از کار کردن ، درد عضلات کمتری دارند. درد عضلانی در اثر التهاب ایجاد می شود.

2-خواص آنتی اکسیدانی

خواس آنتی اکسیدانی رنجبیل می تواند ار بیماریهای قلبی، بیماری های عصبی ، مانند پارکینسون ، آلزایمر و هانتینگتون، سرطان و علائم پیری جلوگیری نماید.

آنتی اکسیدان ها با گونه های واکنش پذیر اکسیژن (ROS) مبارزه می کنند، که باعث استرس اکسیداتیو می شوند و به سلول های شما آسیب می رسانند. بدن شما به طور طبیعی ROS را ایجاد می کند.  اما انتخاب برخی از سبک های زندگی ، مانند نوشیدن مقادیر زیاد الکل، سیگار کشیدن، یا تجربه استرس مزمن می تواند باعث شود بیش از حد ROS تولید کنید. مصرف غذاها و نوشیدنی ها با آنتی اکسیدان ها مانند آب زنجبیل می تواند به جلوگیری و مقابله با عوارض جانبی منفی ROS کمک کند.

یکی مطالعه نشان داده که زنجبیل می تواند نارسایی کلیه را پیشگیری یا کند نماید. زنجبیل همچنین ممکن است رشد تومورها را کند کند. یک مطالعه معتبر نشان داده که زنجبیل ممکن است به کنترل برخی از انواع سرطان کمک کند.

3-آنتی بیوتیک و کمک هضم

همه تمدن ها در سراسر جهان به طور منظم زنجبیل مصرف می کنند تا به سوء هاضمه ، استفراغ و حالت تهوع کمک کنند. مطالعات در مورد اینکه تاثیر آن چگونه است ، بی نتیجه بوده است.

4-تظیم قند خون

یک مطالعه نشان داد، زنجبیل قند خون ناشتا را در افراد مبتلا به دیابت بهبود می بخشد. این یافته ها نشان می دهد زنجبیل می تواند به نگرانی سلامتی ناشی از دیابت مزمن کمک کند.

5-کلسترول

یک تحقیق اخیرا نشان داد که زنجبیل نشانگرهای بیماریهای قلبی مانند فعالیت آرژیناز، کلسترول LDL و تری گلیسیرید را کاهش می دهد. این آزمایش روی در موش که به آنها رژیم غذایی پرچرب داده شده بود مشاهده گردید.

6-کاهش وزن

آب زنجبیل هنگام ترکیب با یک رژیم غذایی سالم و ورزش ممکن است به کاهش وزن کمک کند. یکی مطالعه نشان داده که زنجبیل چاقی را در موش های دارای رژیم های غذایی پر چربی کنترل می کند. یک مطالعه دیگرنیز نشان داد که مردانی که بعد از خوردن، یک نوشیدنی زنجبیل داغ می نوشند ، مدت طولانی تری احساس سیری می کنند.  تعادل قند خون هم می تواند مانع از پرخوری شما شود.

7-آبرسانی

این مزیت بیشتر به این دلیل است که شما زنجبیل را در آب مصرف می کنید. آبرسانی برای پشتیبانی از هر جنبه ای از سلامتی شما بسیار مهم است. بسیاری از ما به سادگی هر روز آب کافی نمی نوشیم. شروع روز خود با یک لیوان آب زنجبیل یا پیدا کردن هر زمان دیگری برای نوشیدن مایعات ، به شما در هیدراتاسیون کمک می کند.

عوارض جانبی و مضرات

زنجبیل ممکن است مانند سایر گیاهان یا مکمل ها با سایر داروهای مصرفی شما کمی تداخل داشته باشد. عوارض جانبی زنجبیل نادر است اما در صورت مصرف زیاد زنجبیل موارد زیر را نیز شامل می شود:

سوزش قلب، نفخ، درد معده و سوزش در دهان

در هر روز بیش از 4 گرم زنجبیل به هر شکل مصرف نکنید. افرادی که بیماری قلبی ، دیابت و سنگهای صفراوی دارند به خصوص قبل از مصرف زنجبیل به عنوان مکمل باید با پزشک خود صحبت کنند. در صورت بارداری، شیردهی یا در مورد جراحی نیز باید با پزشک خود در مورد ایمنی مصرف زنجبیل صحبت کنید.

آیا دمنوش زنجبیل برای بارداری مناسب است؟

محققان به نقشی که زنجبیل در درمان تهوع و استفراغ در دوران بارداری می تواند داشته باشد ، پرداختند. یکی از مطالعاتی خاطرنشان كرد كه شواهدی اثربخشی زنجبیل برای درمان حالت تهوع بارداری را پشتیبانی می كند . اما این احتمال وجود دارد كه خطرات برای سلامتی  برخی از خانمها وجود داشته باشد. با این وجود ، بررسی های  انجام شده در مواین زمینه، هیچ عارضه جانبی در اثر مصرف زنجبیل در زنان باردار مشاهده نکرد.

قبل از مصرف مکمل ها یا گیاهان دارویی در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید. در برخی موارد ، تغییر رژیم و شیوه زندگی ممکن است به کاهش حالت تهوع در بارداری کمک کند:

به طور منظم وعده های غذایی کوچک بخورید.  از غذاهای چرب یا تند خودداری کنید، زیرا ممکن است این موارد معده شما را ناراحت کند. هر شب حداقل هفت ساعت بخوابید و آروم بمان.

آیا دمنوش زنجبیل سم زدایی می کند؟

سبکهای سم زدایی قصد دارند به مرور زمان، بدن شما را از سموم خلاص کنند. برخی افراد از آب زنجبیل مخلوط شده با آب لیمو به عنوان سم زدا استفاده می کنند. فقط شواهد روایتی وجود دارد که از این استفاده پشتیبانی می کند.

از آنجا که زنجبیل ممکن است با میکروب ها ، بیماری ها ، التهاب و مولکول های ایجاد کننده سرطان مبارزه کند ، مصرف روزانه کمی از آن می تواند سلامت کلی شما را پشتیبانی کند. زنجبیل یک ریشه طبیعی است ، بنابراین نوشیدن آن به شما مواد مغذی دیگری نیز اضافه می کند.

چگونه دمنوش زنجبیل درست کنیم

زنجبیل تازه بهترین منبع برای تهیه دمنوش زنجبیل است. بسیاری از محصولات حاوی زنجبیل یا طعم زنجبیل مصنوعی هستند ، اما بیشترین فایده را از دمنوشی که خودتان درست کرده اید ، دارد. به علاوه ، تهیه آن بسیار آسان است.

زنجبیل تازه را می توانید درفروشگاه مواد غذایی پیدا کنید. این ریشه به رنگ بژ است، به طور معمول چند سانتی متر طول دارد.

برای تهیه دمنوش زنجبیل، باید زنجبیل را در آب بپزید و یک چای درست کنید. .اگر نمی خواهید آن را مستقیم بخورید پوست آن را روی زنجبیل بماند زیرا بسیاری از مواد مغذی درست در زیر پوست قرار دارند..

بسته غلظتی که می خواهید آب زنجبیل داشته باشد ، می توانید از آب یا زنجبیل کمتر یا بیشتراستفاده کنید. نسبت آب به زنجبیل در زیر معادل 1 گرم عصاره زنجبیل است.

1- بخشی از ریشه زنجبیل را که استفاده می کنید بشویید.

2- 1/2 ق چ آن را رنده کنید

3- 4  لیوان آب روی اجاق گاز بجوشانید.

4- هنگامی که آب جوش آمد زنجبیل را اضافه کنید.

5- آب زنجبیل را از روی حرارت بردارید و بگذارید زنجبیل به مدت 10 دقیقه در آب خیس بخورد.

6-  قطعات زنجبیل را از آب خارج کرده و دور بریزید.

7- دمنوش آن را گرم یا سرد بنوشید.

دمنوش زنجبیل با یک قاشق چایخوری یا کمتر از عسل یا آب لیمو،خوشمزه تراست.  اما با شیرین کننده را زیاد استفاده نکنید. اگر فکر می کنید دوست دارید هر روز آب زنجبیل بنوشید، می توانید زیاد درست کنید و آن را در یخچال نگه دارید.

میزان مصرف

پزشکان توصیه می کنند حداکثر 3-4 گرم عصاره زنجبیل در روز مصرف کنید.  اگر باردار هستید، بیش از 1 گرم عصاره زنجبیل در روز مصرف نکنید. زنجبیل برای کودکان زیر 2 سال توصیه نمی شود.

موارد زیر معادل 1 گرم زنجبیل است:

  1/2 قاشق چایخوری پودر زنجبیل ، 1 قاشق چایخوری زنجبیل خام رنده شده ، 4 فنجان آب به همراه ½  قاشق چایخوری زنجبیل رنده شده.

هنگام تهیه چای به زنجبیل خام کمتری نیاز است زیرا مواد مغذی خاصی در زنجبیل هنگام گرم شدن غلیظ می شوند.

https://www.healthline.com/

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن