پزشکیسلامتسلامت و تغذیه

درمان خانگی خروپف : چگونه خروپف را متوقف کنیم

خروپف به طور کلی بی ضرر است، اما به خصوص برای شریک زندگی شما می تواند آزار دهنده باشد. خوشبختانه می توانید برای رفع مشکل گام بردارید. با ایجاد تغییر در سبک زندگی و استفاده از درمان های خانگی ساده برای رفع مشکل خروپف شروع کنید. همچنین می توانید یکی از محصولات زیادی را که به عنوان کمکهای رفع خروپف در بازار عرضه می شود امتحان کنید.

اما اگر خروپف می کنید و به دلیل تنگی نفس از خواب بیدار می شوید یا مرتباً در طول روز احساس خواب آلودگی یا خستگی می کنید، احتمالاً دچار آپنه خواب ( توقف تنفسی) هستید. آپنه خواب می تواند باعث فشار خون بالا و مشکلات جدی پزشکی شود. اگر خروپف بر کیفیت خواب شما تأثیر گذاشته است با پزشک مشورت کنید.

تغییر سبک زندگی و درمان های خانگی برای متوقف کردن خروپف

برای کمک به باز نگه داشتن راه هوایی در هنگام خواب می توانید این پیشنهادات را انجام دهید:

از الکل اجتناب کنید

 یا در عرض سه ساعت قبل از خواب از الکل استفاده نکنید. این به شما کمک می کند تا هنگام خواب عضلات راه هوایی شما سستی نداشته باشد.

عصرها از داروهایی که عضلات شما را شل می کنند استفاده نکنید

 بنزودیازپین ها یکی از گروه های اصلی داروهای مصرفی هستند. این داروها که بعضا آرام کننده یا آرام بخش نامیده می شوند شامل آلپرازولام (زاناکس)، کلونازپام (کلونوپین)، دیازپام (والیوم) و لورازپام (آتیوان) است که معمولاً برای درمان اضطراب استفاده می شوند. بنزودیازپین ها نیز ممکن است برای بی خوابی تجویز شوند. نمونه هایی که به همین دلیل گاهی تجویز می شوند عبارتند از: استازولام ( ProSom) یا تمازپام (Restoril). اما این داروها برای درمان طولانی مدت بی خوابی (بیش از دو تا چهار هفته) توصیه نمی شوند. مانند الکل، این داروها ممکن است عضلات گلو را شل کنند.

اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید وزن خود را کاهش دهید

بافت چربی اضافی در گردن و گلو می تواند مجاری تنفسی را باریک کند. کاهش وزن می تواند به باز شدن مجاری تنفسی برای شخصی که دارای اضافه وزن یا چاقی است کمک کند، اگرچه بسیاری از افراد لاغر نیز خرخر می کنند.

برای مشکلات انسداد بینی درمان های خانگی را امتحان کنید

اگر بینی شما به دلیل مخاط گرفتگی دارد، سعی کنید سینوس های خود را با آّب نمک بشویید. اگر حساسیت دارید، گرد و غبار و مو حیوانات خانگی را در اتاق خواب خود کاهش دهید یا از داروی آلرژی استفاده کنید. اگر تورم بینی مشکل ایجاد می کنند، یک مرطوب کننده یا دارو ممکن است تورم را کاهش دهد.

اگر سیگار می کشید، آن را ترک کنید

 علاوه بر بسیاری دیگر از اثرات منفی سیگار کشیدن بر سلامتی، افرادی که سیگار می کشند نیز احتمال خروپف دارند. دلیل احتمالی می تواند ترک شبانه نیکوتین باشد، که می تواند خواب را مختل کند و همچنین تورم و تحریک در مجرای هوایی فوقانی را افزایش دهد. در حقیقت، حتی دود سیگار شخص دیگر از اعضای خانواده شما نیز ممکن است خطر خروپف را در شما افزایش دهد.

به پهلو بخوابید یا سر خود را بالاتر قرار دهید

هنگامی که به حالت صاف به پشت می خوابید، زبان شما عقب می افتد و به قسمت بالای مجاری تنفسی شما فشار می آورد ، بنابراین خوابیدن به پهلو ممکن است به رفع خروپف کمک کند. برای اینکه به پهلو بمانید، سعی کنید یک بالش را پشت خود قرار دهید. شما همچنین می توانید یک توپ تنیس یا چیز دیگری را در پشت لباس خواب خود ببندید. این باعث می شود خوابیدن به پشت ناخوشایند باشد و شما به پشت نچرخید. یا می توانید سر خود را با استفاده از یک بالش اضافی، بالا ببرید.

این تغییر سبک زندگی و درمان های خانگی ممکن است به خرخر ساده کمک کند. اما اگر فکر می کنید ممکن است به آپنه خواب مبتلا شده اید، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید

منبع: www.health.harvard.edu

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن