تغذیه و رژیم غذاییسلامت و تغذیه

در شرایط آلودگی هوا چه چیزهایی بخوریم ؟

مواد غذایی جهت مبارزه با آلودگی هوا

آلودگی هوا می تواند تأثیر جدی بر سلامت ما داشته باشد ، از جمله مواردی همچون آسم ، بیماری های برونش ، مشکلات پوستی ، مشکلات سلامت روان ، سرطان و بیماری های قلبی است. در حقیقت ، سالانه هفت میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند. بنابراین ، غیر از فرار به حومه شهر ، چگونه می توانیم از تأثیر آلودگی هوا خود را محافظت کنیم؟

خبر خوب این است که تحقیقات، ارتباطاتی را بین آنچه که می خوریم و میزان محافظت ما در برابر آلودگی هوا نشان می دهد ، بنابراین می توانیم برای محافظت از آسیب ها ، در رژیم غذایی خود تغییرات ساده ای ایجاد کنیم.

نکته مهم آنتی اکسیدان ها هستند ، که در برابر رادیکال های آزاد تولید شده در نتیجه ذرات هوای سمی که وارد بدن ما می شوند ، مار را محافظت می کنند. رادیکال های آزاد مولکول های ناپایدار هستند که می توانند باعث التهاب شوند و باعث بروز مشکلات متعددی از بیماری گرفته تا پیری زودرس شوند. آنتی اکسیدان ها این رادیکال های آزاد را خنثی کرده و از آسیب زدن آنها جلوگیری می کنند ، بنابراین با اطمینان از اینکه رژیم غذایی شما سرشار از آنتی اکسیدان است ، می توانید به بدن خود کمک کنید تا خود را از آلودگی هوا در امان نگه دارد.

رژیم ضد آلودگی هوا : چه چیزی باید بخوریم

ویتامین C

ویتامین C یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان ها است ، بنابراین اگر به دنبال مبارزه با اثرات آلودگی هوا هستید ، باید ویتامین C در صدر لیست شما باشد. بدن نمی تواند این ویتامین حیاتی را تولید یا ذخیره کند ، بنابراین مهم است که شما آن را روزانه در رژیم غذایی خود بگنجانید. ویتامین C برای بازیافت ویتامین E و همچنین برای سنتز کلاژن ضروری است.

این مواد غذایی را بخورید:  فلفل قرمز ، دانه های سیاه (blackcurrant)، پرتقال ، کلم ، کیوی ، کلم بروکلی

ویتامین E

بعید به نظر می رسد که کمبود ویتامین E داشته باشید ، اما اگر می خواهید در برابر آلودگی هوا از خود محافظت کنید باید از اهمیت آن آگاه باشید. ویتامین E محلول در چربی است ، بنابراین خوردن چربی های رژیمی با کیفیت خوب ، جذب آنرا پشتیبانی می کند. منابع روغن ویتامین E ، مانند روغن زیتون ، بیشتر به عنوان سس سالاد مصرف می شوند تا بصورت مصرف پخت و پز ، زیرا گرم کردن روغن ها تا دماهای بالا به آنها آسیب می رساند.

این مواد غذایی را بخورید: روغن زیتون ، تخمه آفتابگردان ، بادام ، فندق ، آووکادو

امگا 3

مطالعات ، اسیدهای چرب امگا 3 را به کاهش التهاب و فشار اکسیداتیو ناشی از آلودگی هوا مرتبط کرده اند. آنها برای سلامتی مغز و قلب نیز ضروری هستند ، اما بسیاری از ما به اندازه کافی منابع کافی را کسب نمی کنیم ، زیرا منابع غذایی حاوی آن محدود هستند. اگر رژیم غذایی سرشار از امگا 3 نخورید ، ممکن است بخواهید یک مکمل با کیفیت خوب را در نظر بگیرید ، به خصوص اگر یک گیاهخوار باشید.

این مواد غذایی را بخورید: ماهی خال خالی ، ماهی سالمون ، صدف ، ساردین ، تخم کتان ، دانه چیا

بتاکاروتن

بتاکاروتن خوراکی ، که در میوه ها و سبزیجات قرمز و نارنجی و همچنین سبزیجات برگ پهن وجود دارد ، در بدن به ویتامین A تبدیل می شود که دارای خاصیت ضد التهابی (و ضد پیری) است ،. ویتامین A همچنین برای سلامت تولید مثل ، سلامت چشم و سیستم ایمنی بدن که دارای عملکرد اساسی است ، مهم است.

این مواد غذایی را بخورید: هویج ، کلم ، اسفناج ، فلفل قرمز و زرد ، سیب زمینی شیرین ، زردآلو

دستور تهیه اسموتی ضد آلودگی هوا

می خواهید تاثیر سریع داشته باشد، روز خود را با این اسموتی ضد آلودگی هوا شروع کنید …

  • یک مشت کوچک از مخلوط انواع Berry (می تواند یخ زده باشد)
  • یک قاشق غذاخوری تخم کتان
  • نصف آووکادو
  • یک قاشق پودر پروتئین berry 
  • شیر بادام یا نارگیل شیرین نشده
  • تقویت کننده اختیاری
  • در یک اسموتی ساز مخلوط کرده و فوراً بنوشید.

منبع:

https://www.standard.co.uk/

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن