بازاریابیرشته ها و مشاغلکسب و کار

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست؟

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال استفاده از اینترنت، دستگاه­ های تلفن همراه، رسانه­ های اجتماعی، موتور­های جستجو و کانال­های دیگر برای دسترسی به مصرف کنندگان است. برخی از کارشناسان بازاریابی، دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال را اقدامی کاملاً جدید می دانند که نیاز به روشی جدید برای نزدیک شدن به مشتریان و روشهای جدید درک رفتار آن­ها در مقایسه با بازاریابی سنتی دارد.

روشهای کلیدی

بازاریابی دیجیتال استفاده از اینترنت برای دستیابی به مصرف کنندگان است.

بازاریابی دیجیتال یک زمینه گسترده است، از جمله جذب مشتری از طریق ایمیل، بازاریابی محتوا، سیستم عامل های جستجو، رسانه های اجتماعی و موارد دیگر.

 درک بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ گروه خاصی از مشتری را هدف قرار می دهد و تعاملی است. بازاریابی دیجیتال در حال افزایش است و شامل تبلیغات نتیجه جستجو، تبلیغات ایمیل و توییت های تبلیغاتی است – هر چیزی که شامل بازاریابی با بازخورد مشتری یا تعامل دو طرفه بین شرکت و مشتری باشد.

بازاریابی اینترنتی با بازاریابی دیجیتال تفاوت دارد. بازاریابی اینترنتی تبلیغاتی است که فقط در اینترنت وجود دارد، در حالی که بازاریابی دیجیتال می تواند از طریق دستگاه های تلفن همراه، روی سکوی مترو، یک بازی ویدیویی یا از طریق یک برنامه تلفن هوشمند انجام شود.

در اصطلاح بازاریابی دیجیتال، تبلیغ کنندگان معمولاً به عنوان منابع شناخته می شوند، در حالی که هدف های آن تبلیغات را معمولاً گیرنده می نامند. منابع اغلب گیرنده­ های کاملاً مشخص را هدف قرار می دهند. به عنوان مثال، مک دونالد پس از تمدید ساعات آخر شب بسیاری از شعبه­های خود نیاز داشت تا این موضوع را به گوش دیگران برساند. این شرکت می دانست که کارگران شیفت و مسافران بخش عمده ­ای از تجارت شبانه ­اش را تشکیل می دهند. بهمین دلیل با تبلیغات دیجیتال آن­ها را هدف خود قرار داد. برای این­کار مک دونالد مشتریان مورد­نظر را تشویق به نصب یک برنامه رستوران­ یاب جدید کرد. آنها با تبلیغاتی که در دستگاه های خودپرداز و پمپ بنزین ­ها قرار دادند و همچنین در وب­ سایت هایی که می دانستند مشتریانشان شبانه از آنها بازدید می کنند، مشتریان مورد­نظر خود را هدف قرار دادند.

انواع بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی وب سایت یا وب سایت مارکتینگ

وب سایت محور کلیه فعالیت های بازاریابی دیجیتال است. به تنهایی، این یک کانال بسیار قدرتمند است، اما همچنین واسطه مورد نیاز برای اجرای انواع مبارزات بازاریابی آنلاین است. یک وب سایت باید یک برند، محصول و خدمات را به روشی روشن و به یاد ماندنی نشان دهد. باید سریع، مناسب برای موبایل و استفاده از آن آسان باشد.

تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک (PPC)

تبلیغات PPC بازاریاب ها را قادر می سازد تا از طریق تبلیغات پولی در تعدادی از سیستم عامل­های دیجیتال به کاربران اینترنت دسترسی پیدا کنند. بازاریابان می توانند کمپین­های PPC را در Google ، Bing ، LinkedIn ، Twitter ، Pinterest یا Facebook تنظیم کرده و تبلیغات خود را به افرادی که اصطلاحات مربوط به محصولات یا خدمات را جستجو می کنند نشان دهند. کمپین­های PPC می توانند کاربران را بر اساس مشخصات دموگرافیکی آنها (مانند سن و جنسیت) تقسیم بندی کنند، یا حتی علایق خاص یا موقعیت مکانی آنها را هدف قرار دهند. محبوب ترین پلت فرم ها برای PPC ، Google Ads و Facebook Ads هستند.

بازاریابی محتوا

هدف از بازاریابی محتوا دستیابی به مشتریان بالقوه از طریق استفاده از محتوا است. محتوا معمولاً در یک وب سایت منتشر می شود و سپس از طریق رسانه های اجتماعی، بازاریابی از طریق ایمیل، سئو یا حتی کمپین های PPC تبلیغ می شود. ابزار بازاریابی محتوا شامل وبلاگ ها، کتاب های الکترونیکی، دوره های آنلاین، اینفوگرافی، پادکست و وبینار است.

بازاریابی از طریق ایمیل

بازاریابی از طریق ایمیل هنوز یکی از موثرترین کانال های بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ است. بسیاری از افراد بازاریابی ایمیلی را با پیام های ایمیل هرزنامه(Spam) اشتباه می گیرند، اما این همه چیزی نیست که بازاریابی از طریق ایمیل انجام می دهد. بازاریابی از طریق ایمیل واسطه ای برای برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه یا افراد علاقه مند به برند شماست. بسیاری از بازاریابان دیجیتال از سایر کانال های بازاریابی دیجیتال سرنخی به لیست ایمیل های خود اضافه می کنند. سپس آنها از طریق ایمیل مارکتینگ کانالهای جذب مشتری را ایجاد می کنند تا این سرنخها را به مشتری تبدیل کنند.

بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی

هدف اصلی یک کمپین بازاریابی در شبکه­ های اجتماعی آگاهی از برند و ایجاد اعتماد اجتماعی است. هرچه بیشتر به بازاریابی در شبکه های اجتماعی می پردازید، می توانید از آن برای هدایت کردن یا حتی به عنوان یک کانال برای فروش مستقیم استفاده کنید.

بازاریابی وابسته

بازاریابی وابسته یکی از قدیمی ترین اشکال بازاریابی است و اینترنت زندگی جدیدی را در این حالت آماده به کار قدیمی ایجاد کرده است. با بازاریابی شرکت های وابسته، افراد تأثیرگذار محصولات دیگران را تبلیغ می کنند و هر زمان که فروش انجام می شود یا معرفی می شود، کارمزد دریافت می کنند. بسیاری از شرکت های معروف مانند آمازون برنامه های وابسته دارند که ماهانه میلیون ها دلار به وب سایت هایی که محصولاتشان را می فروشند پرداخت می کنند.

بازاریابی ویدیویی

YouTube به دومین موتور جستجوی محبوب تبدیل شده است و بسیاری از کاربران قبل از اینکه تصمیم خرید بگیرند ، چیزی یاد بگیرند، یک مرور را بخوانند یا فقط برای آرامش به YouTube متوسل می شوند. چندین سیستم عامل بازاریابی ویدئویی از جمله Facebook Videos ، Instagram یا حتی TikTok وجود دارد که می توانید از آنها برای اجرای یک کمپین بازاریابی ویدیویی استفاده کنید. شرکت­ها با ادغام ویدیو با سئو، بازاریابی محتوا و فعالیت های گسترده بازاریابی در شبکه های اجتماعی، به موفقیت بیشتری در این مدل بازاریابی دست می یابند.

پیام کوتاه

شرکت ها و سازمان های غیرانتفاعی( بدون سهام دار) همچنین از پیامک یا پیام کوتاه برای ارسال اطلاعات در مورد آخرین تبلیغات خود و یا دادن فرصت به مشتریان علاقه­ مند استفاده می کنند. نامزدهای سیاسی نیز از تبلیغات پیام کوتاه برای انتشار اطلاعات مثبت در مورد پلتفرم خود استفاده می کنند. همانطور که فناوری پیشرفت کرده است ، بسیاری از کمپین های ارسال متن نیز به مشتریان این امکان را می دهند تا از طریق یک پیام کوتاه ساده مستقیم پرداخت خود را انجام دهند

چالش های بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ فروشندگان خود را با چالش های خاصی مواجه می کند. کانال­های دیجیتال به سرعت در حال افزایش هستند و بازاریاب­ های دیجیتال باید با نحوه کار این کانال­ها، نحوه استفاده آنها توسط گیرنده­ ها و نحوه استفاده از این کانال­ها برای بازاریابی موثر محصولات یا خدمات خود همراه باشند. علاوه بر این، جلب توجه گیرنده ها دشوا­ر­تر می شود، زیرا گیرنده ­ها به طور فزاینده ای در معرض تبلیغات رقابتی هستند. بازاریاب­های دیجیتال همچنین تجزیه و تحلیل انبوه داده­های گرفته شده و سپس بهره برداری از این اطلاعات را در تلاش های جدید بازاریابی را چالش برانگیز می یابند.

چالش جذب و استفاده از داده­ها به طور موثر این موضوع را  برجسته می كند كه بازاریابی دیجیتال نیاز به روشی برای بازاریابی مبتنی بر شناخت عمیق از رفتار مصرف كننده دارد. به عنوان مثال، ممکن است یک شرکت برای تجزیه و تحلیل اشکال جدید رفتار مصرف کننده، به آنالیز داده های بازدیدهای وب سایت(heat map)، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد برخورد مشتری، نیازداشته باشد.

منبع: https://www.investopedia.com/

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا