پزشکیتغذیه و رژیم غذاییسلامت و تغذیهورزشی

راز عمر طولانی

راز عمر طولانی

یکی از آرزوهای همیشگی بشر جاودانگی است و از دیربازبه دنبال راز عمر طولانی بوده است و افسانه های بسیاری در این خصوص به یادگار مانده است. پیشرفت های تکنولوژی و گسترش دانش پزشکی تغییرات عمده ای در سلامت افراد و الگوی زندگی انسان ها داشته است. پژوهش های بسیاری در این خصوص در مراکز تحقیقاتی معتبر جهان به انجام رسیده است و هر یک از زاویه ای به افزایش طول عمر نگاه کرده است.

مشکلی که تحقیقات و آزمایش های پژوهشی با آن مواجه هستند و آن را برای عموم بلا استفاده می نمایند این است که این تحقیقات غالبا با تمرکز بر روی یک یا چند آیتم تاثیرگذار متمرکز شده اند و عملا عوامل بسیار زیاد دیگر که در این امر دخیل هستند را در نظر نمی گیرند.

هر کدام از ما نتایج تحقیقات در خصوص یک موضوع خاص را به یاد می آوریم که نتایج بسیار متناقضی را ارائه می دهند و این امر موجب سر درگمی افراد می گردد. آنچه از دیدگاه یک پژوهشگر بعنوان نتیجه یک تحقیقات ارائه می شود، مطلبی نیست که بتوان در چند جمله ارائه داد. بعنوان مثال یک پژوهشگر صرفا بر یک جنبه خاص تحقیق می کند و اثر آن را بر روی حوزه مشخصی بررسی می نماید و لذا وقتی نتیجه این تحقیق به صورت رسانه ای ارائه می شود آنگاه از دید عموم به تناقضات بسیار زیادی با سایر تحقیقات دیگر برخورد می کنند.

به طور کل توجه به این موضوع بسیار مهم است که تحقیقات و پژوهش ها اکثرا با در نظر گرفتن چند مولفه مشخص ارائه می شوند و نتایج اکثر آنها قابل تعمیم به تمام شرایط نیست.

در خصوص طول عمر و داشتن عمر طولانی نیز تحقیقات بسیار زیادی توسط مراجع علمی انجام پذیرفته است و با توجه به اینکه تمرکز اصلی آن تحقیق بر چه حوزه ای بوده است و با در نظر گرفتن چه مولفه هایی ارائه شده است، نتیجه مربوطه نیز فقط در همان فضای تبیین شده تحقیقاتی قابل بررسی است.

با توجه به توضیحاتی که در بالا ارائه شد سعی بر ارائه صحیح آیتمهایی است که مستقیما بر طول عمر انسان اثر مستقیم دارد و به نوعی اثبات شده از همه جهات می باشند:

1- غذای سالم

غذای سالم قطعا مهمترین عامل سلامتی و طول عمر است و می توان گفت هیچ عاملی به این اندازه بر روی بدن موثر نیست. استفاده از رژیم سبزی و میوه جات و نیز عدم استفاده از فست فودها می تواند بسیار موثر باشد. همچنین مصرف ماهی بعنوان تامین کننده پروتئین بدن بسیار مفید است.

اگر به غذا صرفا به عنوان یک عامل سیر کننده نگاه نشود و بطور کامل عامل اصلی سلامتی در نظر گرفته شود آنگاه بطور طبیعی از بسیاری از عوامل مشکل زا مانند نمک و روغن و نیز قند دوری می شود. طراوت و شادابی و سلامت که نتیجه آن طول عمر زیاد می باشد بطور مستقیم به سلامت غذا وابسته است. طبخ غذا به روش سالم یعنی بجای سرخ کردن عمیق از پختن و یا تفت دادن و بخارپز کردن و یا کباب کردن استفاده کردن نیز در سلامت غذا موثر است. لذت بردن از غذا خوردن نیز در سلامتی موثر است.

2- ورزش و تحرک

ورزش برای تمام سنین یکی از عوامل بسیار مهم در سلامتی و به تبع آن طول عمر طولانی می باشد. ورزش باید بطور مستمر و با برنامه ریزی مشخص به انجام برسد. زمان تخصیص داده شده به ورزش را نباید از زمان های تلف شده خود به حساب بیاوریم بلکه بعنوان یکی از اصلی ترین فعالیتهای ضروری روزانه باید در برنامه قرار گیرد.

3- خواب مناسب

خواب تاثیر بسیار زیادی بر روی سلامتی جسمی و روحی افراد دارد. خواب عمیق و آرام که توصیه های بسیار زیادی به آن شده است و طول زمان خواب از فاکتورهای تاثیر گذار هستند. توصیه می شود که قبل از ساعت دوازده شب خوابیدن انجام شود و با توجه به افراد مختلف حداقل هفت تا هشت ساعت خواب داشته باشند.

4- نداشتن استرس

یکی از عوامل بسیار مهم در سلامتی و طول عمر افراد استرس می باشد. حذف استرس تا حد ممکن از زندگی باید در دستور کار قرار گیرد. شاید کنترل استرس بسیاری از محیط ها در اختیار ما نباشد ولی عدم دخیل شدن در این فضا و یا حداقل کمتر مرتبط شدن با این فضاها می تواند موثر باشد. ضمنا افرادی که اجبارا در محیطهای پر استرس حضور دارند باید برنامه مشخص و معینی جهت رجوع به محیط های آرام و تخلیه استرس را در برنامه خود قرار دهند.

5- امیدواری و هدفمندی

یکی از عواملی که سلامت انسان را به خطر می اندازد و اثر مخربی بر روی انسان دارد یاس و نا امیدی است. همه ی ما تجربه ای از شرایط نا امیدی و بی هدف بودن را داشته ایم و در این موقعیت ها وضعیت بسیار بدی را چه از لحاظ جسمی و چه از لحاظ روحی تجربه کرده ایم. تعیین اهداف مشخص برای زندگی و حرکت هدفمند به سمت این اهداف بسیار مهم است. این اهداف می بایست بصورت اهداف کوتاه مدت و بلند مدت تعریف گردند.

6-ارتباط موثر با سایرین

تاثیر ارتباطات مناسب بر روح و جسم انسان اثبات شده است. داشتن دوستان ارزشمند و خانواده مهربان تاثیر بسیار خوبی سلامت و طول عمر دارد.

7- ترک سیگار

ترک عادات بد مانند سیگار کشیدن و قلیان کشیدن در افزایش طول عمر مشخص و واضح است. مقالات بسیار زیادی در مضرات دخانیات ارائه شده است. توجه به این نکته اهمیت دارد که دانستن اثرات مضر دخانیات بر سلامتی و طول عمر امری بدیهی و واضح است.

8- فعالیت های انسان دوستانه

فعالیت انسان دوستانه و بدون چشم داشت باعث ایجاد روحیه خوب و حس خوب می شود. هر چه انسان دارای وضعیت روحی مناسبتری باشد از لحاظ سلامت جسمانی نیز در شرایط بهتری قرار می گیرد.

9- وزن مناسب

یکی از عواملی که در بسیاری از بیماریها موثر است وزن زیاد می باشد. لذا اکیدا توصیه می شود که کنترل وزن در دستور کار قرار گیرد هر فرد قرار گیرد. وزن مناسب علاوه بر اینکه اثرات مستقیم بر سلامتی فرد دارد، همچنین باعث بهبود روحیه نیز می شود.

10- دوری از محیط های پر خطر

از محیطهایی که سلامت بدن را در خطر قرار می دهند مانند محیطی که در معرض تشعشعات قرار دارد و یا آلودگی های شیمیایی دارد باید پرهیز شود. بطور کلی از هر فضایی که به دلیل انواع مختلف آلودگی باعث آسیب رساندن به سلامت بدن می شود باید دوری جست.

همچنین بخوانید:

محصولات تراریخته غذایی

پزشک خوب و ارتباط موثر با بیمار

برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن