اجتماعیروانشناسیهنر و معماری

روانشناسی رنگ : آیا رنگ ها بر آنچه حس می کنیم تاثیر دارند

روانشناسی رنگ چیست ؟ آیا آنها بر خلق و خوی ما تاثیر دارند ؟ آیا در اتاق زرد مضطرب هستید؟ آیا رنگ آبی باعث آرامش شما می شود؟ هنرمندان و طراحان داخلی مدت ها اعتقاد داشتند كه رنگ می تواند به طرز چشمگیری بر خلق و خو، احساسات و هیجانات ما تأثیر بگذارد. پابلو پیکاسو یک بار گفت : رنگ ها، مانند چهره ، تغییرات عواطف را دنبال می کنند.

رنگ وسیله ارتباطی قدرتمندی است و می تواند برای نشان دادن عمل ، تأثیر خلق و خو و حتی تأثیر بر عکس العمل های  فیزیولوژیکی مورد استفاده قرار گیرد. برخی از رنگها با افزایش فشار خون، افزایش متابولیسم و حرکات چشم در بدن همراه است.

حال رنگ ها  دقیقا چگونه کار می کند؟ رنگ چگونه بر خلق و خو و رفتار تأثیر می گذارد؟

روانشناسی رنگ چیست ؟

در سال 1666 ، دانشمند انگلیسی نیوتن کشف کرد که وقتی نور سفید خالص از یک منشور عبور می کند، به همه رنگ های قابل مشاهده تفکیک می شود. نیوتن همچنین دریافت که هر رنگ از یک طول موج مشخص تشکیل شده است و دیگر نمی توان آن را به سایر رنگ ها تفکیک کرد.

آزمایش های بعدی نشان داد که می توان از نور برای ایجاد رنگهای دیگر استفاده کرد. به عنوان مثال، نور قرمز مخلوط با نور زرد رنگ نارنجی ایجاد می کند. برخی از رنگ ها ، مانند سبز و ارغوانی ، هنگام مخلوط کردن ، یکدیگر را از بین می برد و منجر به ایجاد نور سفید می شود.

اگر تا به حال نقاشی کرده اید ، پس حتماً متوجه شده اید که چگونه می توان رنگ های خاصی را برای ایجاد رنگ ها ی دیگر مخلوط کرد.

با وجود عدم تحقیق کافی در این زمینه ، مفهوم روانشناسی رنگ، در بازاریابی، هنر، طراحی و سایر زمینه ها موضوع داغی شده است.  بخش عمده ای از شواهد موجود در این محدوه در حال ظهور، در بهترین حالت روایتی است . اما محققان و متخصصان چند کشف و مشاهدات مهم را درباره روانشناسی رنگ و تأثیر آن بر خلق و خو ، احساسات و رفتارها انجام داده اند.

احساسات شما در مورد رنگ اغلب عمیقاً شخصی است و ریشه در تجربه یا فرهنگ شخصی شما دارد. به عنوان مثال ، رنگ سفید در بسیاری از کشورهای غربی برای نشان دادن پاکی و بی گناهی استفاده می شود. در حالیکه در بسیاری از کشورهای شرقی به عنوان نمادی از عزاداری محسوب می شود.

اثرات روانشناختی رنگ

چرا رنگ چنین نیروی قدرتمند در زندگی ما دارد ؟ چه تأثیراتی می تواند بر بدن و ذهن ما داشته باشد؟

در حالی که برداشت از رنگ تا حدودی ذهنی است ، برخی از آنها معنای جهانی دارند. رنگ ها در ناحیه طیف رنگ قرمز به عنوان رنگ های گرم شناخته می شوند. آنها  شامل قرمز، نارنجی و زرد می شوند. این رنگهای گرم، نشان دهنده احساسات، از احساس گرما و راحتی تا احساس خشم و خصومت هستند.

رنگ هایی که در طرف طیف آبی وجود دارند به عنوان رنگهای سرد شناخته می شوند. شامل رنگ های آبی ، بنفش و سبز می شوند. این رنگ ها اغلب به عنوان آرام توصیف می شوند.  اما می توانند یادآور احساس غم و بی تفاوتی هم باشند.

مردم چگونه به رنگهای مختلف پاسخ می دهند؟ در زیر تاثیرات احتمالی رنگها را می بینید.

سیاه

قدرت، ناراحتی، مرموز بودن، جسارت

سفید

صلح، تمییزی، بی گناهی، خالی بودن

قرمز

عصبانیت، قدرت، عشق، شور و هیجان

آبی

آرامش، غم، فعالیت، ثبات، پایداری

سبز

طبیعت، سلامت، خوش شانسی، حسادت

زرد

دقت و توجه، انرژی، گرما، روشنایی

ارغوانی

ثروت، مرموز، تخیل، خاندان سلطنتی

قهوه ای

طبیعت، انزوا، امنیت، توانایی

نارنجی

خوشحالی، دقت و توجه، انرژی، اشتیقاق

صورتی

مهربانی، عشق، آرامش، تغذیه

روانشناسی رنگ به عنوان درمان

فرهنگ های باستانی از جمله مصری ها و چینی ها از کروموتراپی یا استفاده از رنگ ها برای درمان استفاده می کنند. کروماتراپی گاهی اوقات به عنوان نور درمانی یا رنگ شناسی نامیده می شود. امروزه هنوز به عنوان یک درمان جامع یا جایگزین از آن استفاده می شود.

در این درمان:

قرمز برای تحریک بدن و ذهن و افزایش گردش خون استفاده می شد.

تصور می شد که زرد باعث تحریک اعصاب و پاکسازی بدن می شود.

از نارنجی برای بهبود ریه ها و افزایش سطح انرژی استفاده می شد.

اعتقاد بر این بود که آبی باعث تسکین بیماریها و درمان درد می شود.

تصور می شد سایه های نیلی برای کاهش مشکلات پوستی است.

تحقیقات نوین در روانشناسی رنگ

بیشتر روانشناسان، رنگ درمانی را با شک و تردید نگاه می کنند. آنها خاطرنشان می کنند که تأثیرات فرضی رنگ اغلب به شدت اغراق آمیز است. رنگ ها همچنین در فرهنگ های مختلف دارای معانی مختلفی هستند.

تحقیقات در بسیاری موارد نشان داده اند که اثرات تغییر دهنده خلق و خوی رنگ فقط ممکن است موقتی باشد. یک اتاق آبی در ابتدا ممکن است باعث ایجاد احساس آرامش شود ، اما این اثر پس از مدت کوتاهی از بین می رود.

با این حال ، تحقیقات موجود نشان داده است که رنگ می تواند افراد را به طرق شگفت آور تحت تأثیر قرار دهد:

یک مطالعه نشان داد که قرص های بی تاثیر با رنگ گرم نسبت به قرص های بی تاثیر با رنگ سرد موثرتر هستند.

شواهد حکایت از آن دارد که نصب چراغهای روشنایی به رنگ آبی می تواند منجر به کاهش جنایت در آن مناطق شود.

اخیراً محققان دریافتند كه رنگ قرمز باعث می شود كه افراد با سرعت و نیرو بیشتری عکس العمل نشان دهند.  امری كه ممكن است در طول فعالیتهای ورزشی مفید باشد.

رنگ می تواند بر عملکرد افراد تأثیر بگذارد

مطالعات نشان داده اند که رنگهای خاص می توانند در عملکرد تأثیر بگذارند. یک مطالعه نشان داد که دیدن رنگ قرمز قبل از امتحان در واقع باعث آسیب زدن به عملکرد شخص در آزمون می شود. مطالعات در مورد تأثیر رنگ قرمز تا حد زیادی قاطع نبوده است. با این حال  مطالعه دیگری نشان داد که قرار گرفتن دانش آموزان در معرض رنگ قرمز قبل از امتحان تأثیر منفی بر عملکرد آزمون  آنها دارد.

در آزمایش که انجام شد ، 71 دانشجو در کالج های ایالات متحده قبل از انجام آزمون پنج دقیقه ای ، با تعداد شرکت کننده به رنگ قرمز ، سبز یا سیاه معرفی شدند. نتایج نشان داد دانش آموزانی که قبل از برگزاری آزمون با شماره قرمز معرفی شده اند ، بیش از 20 درصد کمتر از کسانی که با شماره های سبز و مشکی ارائه شده بودند ، نمره گرفتند.

روانشناسی رنگ و خرید مشتریان

روانشناسی رنگ نشان می دهد که سایه های مختلف می توانند طیف گسترده ای از تأثیرات را داشته باشند، از تقویت روحیه ما تا ایجاد اضطراب. اما آیا رنگ کالاهایی که خریداری می کنید می تواند در مورد شخصیت شما چیزی بگوید؟ به عنوان مثال ، آیا رنگ اتومبیل شما می توانید به نوعی مربوط به برخی از ویژگی های شخصیتی و یا شخصیت های اصلی شما باشد؟

ترجیحات رنگی شما، از لباسی که می پوشید گرفته تا خودرویی که رانندگی می کنید را در بر می گیرد. ممکن است دیگران بخواهند با آنها در مورد شما پیشگویی کنند. عوامل دیگری مانند سن و جنس نیز می توانند در انتخاب رنگی که انجام می دهیم تأثیر بگذارد.

سفید

بسیاری از افراد می گویند، با رنگ سفید می تواند احساس پاکی و تمیزی کنند. این رنگ اغلب برای نشان دادن حس جوانی و مدرنیته استفاده می شود.

مشکی

اغلب افراد رنگ سیاه را به عنوان یک رنگ قدرتمند توصیف می کنند. ممکن است دلیل این باشد که رنگ سیاه محبوب ترین رنگ برای وسایل نقلیه لوکس است. مردم اغلب رنگ را به عنوان رنگی قدرتمند ، اسرارآمیز و حتی شیطانی توصیف می کنند.

نقره ای

این سومین رنگ محبوب برای وسایل نقلیه است و با حس نوآوری و مدرنیته مرتبط است. محصولات با تکنولوژی بالا اغلب نقره ای هستند. بنابراین این رنگ اغلب با چیزهایی جدید، مدرن و براق مرتبط است.

قرمز

رویای یک وسیله نقلیه قرمز ؟ قرمز رنگ جسورانه و جلب توجه کننده است. بنابراین ترجیح دادن این رنگ ماشین ممکن است به معنای این باشد که می خواهید تصویری از قدرت ، عمل و اعتماد به نفس را نشان دهید.

آبی

مردم اغلب رنگ آبی را به عنوان رنگ پایداری و ایمنی توصیف می کنند. رانندگی با اتومبیل آبی یا SUV ممکن است نشانگر قابل اعتماد و درستی شما است.

زرد

به گفته کارشناسان ، رانندگی وسیله نقلیه زرد ممکن است به این معنی باشد که شما به طور کلی یک فرد شاد هستید. شاید کمی بیشتر از یک فرد متوسط اهل ریسک هستید.

خاکستری

کارشناسان حدس می زنند افرادی که اتومبیل های خاکستری را رانندگی می کنند نمی خواهند ایستادگی کنند. در عوض چیزی را کمی ظریف تراست را ترجیح می دهند.

البته رنگی که ما انتخاب می کنیم اغلب تحت تأثیر عواملی از جمله قیمت و سایر نگرانی های عملی است. نه تنها این ، بلکه ترجیحات رنگ نیز می تواند در زمان تغییر کند. ممکن است فرد در جوانی از رنگهای روشن تر و جلب توجه کننده را ترجیح دهد و با بزرگتر شدن نظرش را به سمت رنگهای سنتی تر برود. شخصیت خریدار می تواند نقش مهمی در انتخاب رنگ داشته باشد.  اما خریداران اغلب به شدت تحت تأثیر عواملی مانند قیمت و همچنین در دسترس بودن قطعات قرار می گیرند.

به عنوان مثال، با خریدن وسیله نقلیه سفید مردم بخواهند فکر کنند شما جوان و مدرن هستید.  اما به دلیل شرایط آب و هوایی  که در آن زندگی می کنید باشد. افرادی که در آب و هوای گرم زندگی می کنند معمولاً وسایل نقلیه با رنگ روشن را نسبت به تیره ترجیح می دهند.

درباره روانشناسی رنگ تحقیقات اضافی نیاز است

علاقه به موضوع روانشناسی رنگ رو به رشد است ، اما تعدادی از سوالات بی پاسخ مانده است. آیا می توان از رنگ برای افزایش بهره وری کارگر یا ایمنی در محل کار استفاده کرد؟ چه رنگهایی در رفتار مصرف کننده تأثیر دارد؟ آیا انواع خاصی از شخصیت ها،  رنگ های خاصی را ترجیح می دهند؟ همانطور که محققان همچنان به تحقیق در مورد چنین سؤالات می پردازند ، ممکن است به زودی اطلاعات بیشتری در مورد تأثیر رنگ بر روانشناسی انسان حاصل شود.

زنا اوکانر ، عضو هیئت علمی گروه معماری ، طراحی و برنامه ریزی در دانشگاه سیدنی ، نشان می دهد که مردم باید نسبت به بسیاری از ادعاهایی که درباره روانشناسی رنگ می بینند، احتیاط کنند.

اوکانر توضیح می دهد: بسیاری از این ادعاها از لحاظ علمی پشتیبانی نمی شوند. علاوه بر این ، چنین ادعاهایی اغلب به تحقیقات منسوخ شده قدیمی و بدون تکیه بر یافته های تحقیقاتی فعلی اشاره دارند.

بنابراین خط آخر چیست

کارشناسان دریافته اند که در حالی که رنگ می تواند در نحوه احساس و عمل ما تأثیر داشته باشد، این تأثیرات متاثر از عوامل شخصی، فرهنگی و مکانی ما هستند. برای به دست آوردن درکی بهتر از روانشناسی رنگ، تحقیقات علمی بیشتری لازم است.

منبع: https://www.verywellmind.com

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن