اجتماعیمهارت ارتباط

عصبانیت

اکثر مردم گاهی احساس عصبانیت می کنند، اما اگر این روی زندگی شما تأثیر بگذارد، راههایی وجود دارد که می توانید امتحان کنید و می تواند به شما کمک کند. با عصبانیت، علل، علائم آن و راههای کنترل آن آشنا شوید.

علائم عصبانیت

عصبانیت می تواند علائم مختلفی ایجاد کند. ممکن است بر احساس شما از نظر جسمی یا ذهنی یا رفتار شما تأثیر بگذارد.

برخی از افراد هنگام عصبانیت نسبت به دیگران پرخاشگر می شوند. افراد دیگر عصبانیت خود را پنهان می کنند و ممکن است با دیگران بد برخورد کنند.

تشخیص اینکه عصبانیت دلیل رفتار متفاوت شماست همیشه آسان نیست.

علائم فیزیکی

• ضربان قلب سریعتر

• عضلات متشنج

• مشت کردن

• احساس سنگینی در قفسه سینه

• احساس گرما

علائم ذهنی

احساس تنش یا عصبی بودن

• عدم توانایی در داشتن آرامش

• به راحتی تحریک شدن

• احساس تحقیر شدن

• رنجش و ناراحتی از افراد دیگر

علائم تغییر رفتاری

  • داد زدن
  • نادیده گرفتن مردم یا سکوت با چهره ای درهم
  • دعوا کردن
  • شکستن اشیاء
  • خود آزاری

راهنمایی برای کنترل خشم و عصبانیت

مواردی که می توانید برای کمک به خشم بکار ببرید:

انجام دهید

• سعی کنید بفهمید چه زمانی احساس عصبانیت می کنید تا بتوانید هرچه زودتر گام هایی برای آرام شدن بردارید

• قبل از واکنش به خودتان وقت دهید تا فکر کنید. سعی کنید تا ده بشمارید و تمرینات تنفسی آرامش بخش را انجام دهید

• با مردم در مورد آنچه شما را عصبانی می کند صحبت کنید. با کسی که ارتباطی به موضوع ندارد، مانند یک دوست ، یک پزشک عمومی یا یک گروه پشتیبانی صحبت کنید.

• ورزش و فعالیت هایی مانند دویدن، پیاده روی، شنا و یوگا می توانند به شما در آرامش و کاهش استرس کمک کنند

• بفهمید که چگونه عزت نفس خود را که شامل چگونگی ابراز وجود بیشتر هم هست  بالا ببرید،

• از حمایت همسالان استفاده کنید، جایی که افراد از تجربیات خود برای کمک به دیگران استفاده می کنند

• به راهنماهای صوتی آرامش ذهنی گوش دهید

• اپلیکیشن های آرامش ذهن و ریلکسیشن را دانلود و استفاده کنید.

انجام ندهید

• سعی نکنید همه کارها را یک باره انجام دهید. اهداف کوچکی را تعیین کنید که به راحتی بتوانید به آنها برسید.

• روی مواردی که نمی توانید تغییر دهید تمرکز نکنید. وقت و انرژی خود را معطوف به کمک به احساس بهتر خود کنید.

• سعی کنید به خود نگویید که تنها هستید.  بیشتر مردم گاهی احساس عصبانیت می کنند و حمایت از آنها مقدور است.

• سعی کنید از الکل، سیگار، قمار یا مواد مخدر برای از بین بردن خشم استفاده نکنید. همه اینها می تواند باعث ایجاد سلامت روانی ضعیف شود.

علل خشم و عصبانیت

دلایل مختلفی برای خشم وجود دارد و برای همه متفاوت است.

برخی از موارد رایج که مردم را عصبانی می کنند عبارتند از:

• با شما غیرمنصفانه رفتار شود و احساس ناتوانی در انجام هر کاری در مورد آن داشته باشید.

• احساس تهدید یا حمله

• افراد دیگر به اقتدار، احساسات و دارایی شما احترام نمی گذارند

• وقتی می خواهید به یک هدف برسید، قطع شود

نحوه برخورد شما با خشم

نحوه برخورد شما با خشم می تواند به موارد زیادی بستگی داشته باشد ، از جمله:

• وضعیتی که در آن لحظه در آن قرار دارید  

اگر با مشکلات یا استرس زیادی روبرو هستید، کنترل خشم دشوارتر می شود.

• سابقه خانوادگی خود

ممکن است شما از بزرگسالان اطراف خود هنگام کودکی روش های مفید برای مقابله با خشم یاد نگرفته باشید.

• حوادث گذشته شما

افرادی که رویدادهای آسیب زا، ترسناک یا استرس زا تجربه می کنند، گاهی دچار اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) می شوند که می تواند منجر به طغیان عصبانیت شود.

• موادی مانند مواد مخدر و الکل

  باعث می شود برخی از افراد تهاجمی تر از حد معمول عمل کنند

برخی از مواردی که شما را عصبانی می کند ممکن است به هیچ وجه افراد دیگر را آزار ندهد.

ممکن است برای شما دشوار باشد که توضیح دهید چرا چنین احساسی دارید اما صحبت با افراد دیگر می تواند به شما در یافتن راه حل کمک کند.

منبع: https://www.nhs.uk

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن