تغذیه و رژیم غذاییسلامتسلامت و تغذیه

علائم کمبود ویتامین ث

در این مبحث می خواهیم شما را با میزان ویتامین ث مورد نیاز بدن، افرادی که بیشتر در خطر کمبود آن هستند و علائم کمبود آن آشنا کنیم. با ما همراه باشید

به چه میزان ویتامین ث نیاز دارید؟

اگر رژیم متعادلی داشته باشید، به اندازه کافی ویتامین ث دریافت می کنید. زنان بزرگسال (که باردار یا شیرده نیستند) به 75 میلی گرم ویتامین C ومردان  90 میلی گرم در روز نیاز دارند. حدود نصف  پیمانه فلفل دلمه ای قرمز خام یا سه چهارم پیمانه آب پرتقال می تواند نیاز ما را تامین کند، در حالی که نصف پیمانه کلم بروکلی می تواند نصف نیاز شما را تامین کند. بدن شما ویتامین C را تولید یا ذخیره نمی کند ، بنابراین باید هر روز بایستی با خوردن آن را تامین کنید.

چه کسی دچار کمبود ویتامین ث می شود؟

به احتمال زیاد افرادی که رژیم غذایی ضعیفی دارند، مبتلا به بیماری کلیوی هستند که دیالیز می شوند ، مشروبات الکلی و سیگاری می کشند. شما برای کمک به ترمیم آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد که هنگام سیگار کشیدن ایجاد می شوند، روزانه به 35 میلی گرم ویتامین C ( ویتامین ث) اضافی نیاز دارید. اگر شما در میان 7٪ آمریکایی ها هستید که ویتامین C کافی دریافت نمی کنند ، ظرف 3 ماه علائم را مشاهده خواهید کرد.

علائم کمبود ویتامین ث

بهبودی آهسته زخم

وقتی صدمه می بینید، سطح ویتامین C در خون و بافت شما کاهش می یابد. بدن شما برای ساخت کلاژن، پروتئینی که در هر مرحله از ترمیم پوست نقش دارد، به ویتامین ث نیاز دارد.  ویتامین C به نوتروفیل ها ،نوعی گلبول سفید که با عفونت مقابله می کند کمک می کند.

خونریزی لثه ، خون دماغ ، کبودی

ویتامین C رگ های خونی شما را سالم نگه می دارد و به لخته شدن خون کمک می کند. کلاژن همچنین برای سلامت دندان ها و لثه ها ضروری است. یک مطالعه نشان داد افرادی که به بیماری لثه مبتلا هستند و به مدت 2 هفته گریپ فروت می خورند ، متوجه خونریزی لثه کمتری نسبت به قبل شده اند.

افزایش وزن

تحقیقات اولیه نشان داده است که ارتباطی بین سطح پایین ویتامین C و مقادیر بالاتر چربی بدن ، به ویژه چربی شکم وجود دارد. این ویتامین همچنین ممکن است در چربی سوزی بدن برای تأمین انرژی نقش داشته باشد.

پوست خشک و چروکیده

افرادی که از رژیم غذایی سالم و ویتامین C فراوانی استفاده می کنند ممکن است پوستی نرم و لطیف داشته باشند. یک دلیل ممکن: از آنجا که ویتامین C یک آنتی اکسیدان است ، می تواند به محافظت از پوست شما در برابر رادیکال های آزاد کمک کند.ویتامین ث روغن ها ، پروتئین ها و حتی DNA را تجزیه می کنند.

خستگی و بدخلقی

در یک تحقیق بسیار کوچک ، 6 نفر از 7 مردی که ویتامین C کمی داشتند ، گفتند که احساس خستگی و تحریک پذیری می کنند. این نشان دهنده ارتباط این موارد با ویتامین ث است ، اگرچه موارد دیگر می توانند نقش داشته باشند. مطالعه دیگری که روی 141 کارگر اداری انجام شد نشان داد که مصرف ویتامین C در آنها باعث می شود ظرف 2 ساعت احساس خستگی کمتری داشته باشند ، خصوصاً اگر از ابتدا سطح ویتامین آنها پایین باشد. سپس این اثر برای بقیه روز باقی ماند.

ایمنی ضعیف

از آنجا که ویتامین C دارای چندین کار مرتبط با سیستم ایمنی بدن شما است ، نباید تعجب کنید اگر بدانید که احتمال بیماری شما بیشتر است و بهبودی برای شما دشوارتر است. برخی شواهد نشان می دهد که ویتامین C می تواند شما را در برابر بیماری هایی مانند ذات الریه و عفونت های مثانه محافظت کند. حتی ممکن است احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و برخی انواع سرطان را کاهش دهد.

از دست دادن بینایی

اگر به دژنراسیون ماکولای وابسته به سن (AMD)  مبتلا باشید ، بدون ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان ها و برخی مواد معدنی خاص ممکن است سریعتر بدتر شود. دریافت ویتامین C کافی از مواد غذایی ممکن است به جلوگیری از آب مروارید کمک کند ، اما برای درک بهتر این رابطه به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

اسکوربوت

قبل از دهه 1700 ، این بیماری کشنده احتمالاً یک مشکل بزرگ برای ملوانان بود. امروزه ، اگر فقط 10 میلی گرم در روز ویتامین C یا کمتر دریافت کنید ، تقریباً امکان آن نادر است. افرادی که اسکوربوت دارند نیز مشکلاتی مانند لق شدن دندان ، ترک خوردن ناخن انگشتان ، درد مفاصل ، شکنندگی استخوان ها و موی بدن چوب پنبه ای دارند. هنگامی که ویتامین C را تقویت می کنید ، علائم در طی یک روز بهتر می شوند و معمولاً طی 3 ماه بهبود می یابد.

منبع: https://www.webmd.com

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن