کسب و کارمدیریت

فرآیند مدیریت استراتژیک

پنج مرحله اساسی فرآیند مدیریت استراتژیک

فرآیند مدیریت استراتژیک فراتر از دنبال کردن مجموعه ای از قوانین است. آن فرآیند یک رویکرد فلسفی به تجارت است. ابتدا مدیریت ارشد سازمان باید تفکر استراتژیک داشته باشد و سپس این اندیشه را در یک فرآیند اعمال کند. وقتی فرآیند مدیریت استراتژیک به بهترین نحو اجرا می شود که همه افراد درون تجارت این استراتژی را درک کنند.   

پنج مرحله این فرآیند شامل تعیین هدف، تحلیل، ایجاد استراتژی، پیاده سازی استراتژی و نظارت بر استراتژی است.

شفاف سازی چشم انداز

هدف از تعیین هدف شفاف سازی چشم انداز برای تجارت شما است. این مرحله شامل تعیین سه عامل اصلی است: اول، شناسایی اهداف کوتاه مدت و بلند مدت. دوم، تعیین فرآیند نحوه دستیابی به هدف. سرانجام، سفارشی سازی این فرآیند برای کارمندان، دادن وظیفه ای به هر شخص تا بتواند با آن موفق شود. به خاطر داشته باشید که در طی این فرآیند اهداف شما باید دقیق، واقع بینانه و مطابق با ارزش های چشم انداز شما باشند. به طور معمول، گام آخر در این مرحله نوشتن بیانیه ماموریت است که به طور خلاصه اهداف شما را به سهامداران و کارمندانتان اعلام کند.

جمع آوری و تحلیل اطلاعات

تحلیل یک مرحله کلیدی است زیرا اطلاعات به دست آمده در این مرحله، دو مرحله بعدی را شکل می دهد. در این مرحله، تا حد ممکن اطلاعات و داده های مرتبط با پیاده سازی چشم اندازتان را جمع آوری کنید. تمرکز بر تحلیل باید بر درک نیازهای کسب و کار به عنوان یک موجود پایدار، مسیر استراتژیک آن و شناسایی ابتکاراتی که به رشد تجارت شما کمک می کند باشد. هر مسئله خارجی یا داخلی را که می تواند بر اهداف و خواسته های شما تأثیر بگذارد، بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف سازمان خود را شناسایی کرده اید و هم تهدیدها و هم فرصت هایی را که شاید در این مسیر ایجاد شوند، شناسایی کنید.

تدوین استراتژی

اولین قدم در شکل گیری یک استراتژی بررسی اطلاعات جمع آوری شده از انجام تحلیل است. مشخص کنید که در حال حاضر این تجارت دارای چه منابعی است که می تواند به دستیابی به اهداف و خواسته های تعریف شده کمک کند. هر بخشی از این کسب و کار را که باید به دنبال منابع خارجی باشد شناسایی کنید. مسائل پیش روی این شرکت با توجه به اهمیت آنها در موفقیت شما باید اولویت بندی شوند. پس از اولویت بندی، تدوین استراتژی را شروع کنید. از آنجا که تجارت و شرایط اقتصادی ثابت نیستند، در این مرحله بسیار مهم است که رویکردهای جایگزین را برای هر یک از مراحل این برنامه در دست داشته باشید. این مرحله مهمی در فرآیند مدیریت استراتژیک است.

پیاده سازی استراتژی

اجرای موفق استراتژی برای موفقیت در طی مسیر تجارت حیاتی است. این مرحله اقدام برای فرآیند مدیریت استراتژیک است. اگر استراتژی کلی با ساختار فعلی کسب و کار سازگار نباشد، در ابتدای این مرحله باید ساختار جدیدی به کار گرفته شود. هر کسی در داخل این سازمان باید از مسئولیت ها و وظایف خود و چگونگی انطباق آن با هدف کلی شفاف باشد. بعلاوه، هرگونه منابع یا بودجه برای این کار باید در این مرحله تأمین شود. پس از آماده شدن بودجه و آمادگی کارمندان، برنامه را اجرا کنید.

ارزیابی و کنترل

اقدامات ارزیابی و کنترل استراتژی شامل اندازه گیری عملکرد، بررسی مداوم مسائل داخلی و خارجی و انجام اقدامات اصلاحی در صورت لزوم است. هرگونه ارزیابی موفقیت آمیز از این استراتژی با تعریف پارامترهای قابل اندازه گیری آغاز می شود. این پارامترها باید منعکس کننده اهداف تعیین شده در مرحله یک باشند. با اندازه گیری نتایج واقعی در مقابل برنامه، میزان پیشرفت را تعیین کنید.

همچنین نظارت بر مسائل داخلی و خارجی شما را قادر می سازد تا در برابر هرگونه تغییر اساسی در محیط کسب و کار خود واکنش نشان دهید. اگر تشخیص دادید که این استراتژی شرکت را به سمت اهداف تعیین شده سوق نمی دهد، اقدامات اصلاحی را انجام دهید. اگر این اقدامات موفقیت آمیز نبود، فرآیند مدیریت استراتژیک را تکرار کنید. از آنجا که مسائل داخلی و خارجی دائماً در حال پیچیده شدن هستند، هر داده ای که در این مرحله به دست می آید باید برای کمک به استراتژی آینده نگهداری شود.

منبع:

https://smallbusiness.chron.com

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا