سلامتسلامت و تغذیه

فواید و مضرات چای سبز

فواید و مضرات چای سبز و میزان مجاز مصرف روزانه آن

فواید و مضرات چای سبز چیست ؟ مقدار مجاز مصرف روزانه چای سبز چقدر است ؟ آیا چای سبز در کاهش وزن، دیابت 2 و بیماری های قلبی و آلزایمر موثر است ؟

چای سبز در طب سنتی چینی و هندی برای کنترل خونریزی و بهبود زخم ها، کمک به هضم غذا، بهبود سلامت قلب و روان و تنظیم دمای بدن مورد استفاده قرار می گرفته است. مطالعات اخیر نشان داده است که چای سبز به طور بالقوه می تواند بر همه چیز از کاهش وزن گرفته تا اختلالات کبدی، دیابت نوع 2 و بیماری آلزایمر تأثیرات مثبتی داشته باشد. توجه به این نکته ضروری است که شواهد بیشتری برای این فواید چای سبز بایستی آورده شود.

فواید چای سبز

1) چای سبز و پیشگیری از سرطان

یکی از فواید چای سبز مربوط به خاصیت آنتی اکسیدانی آن است. طبق تحقیقات موسسه ملی سرطان، نشان داده شده است که پلی فنولهای موجود در چای باعث کاهش رشد تومور در مطالعات آزمایشگاهی و حیوانات می شوند. و ممکن است در برابر صدمات ناشی از اشعه ماوراء بنفش UVB محافظت ایجاد کنند.

در کشورهایی که میزان مصرف چای سبز بسیار زیاد است، میزان ابتلا به سرطان پایین تر است. اما با اطمینان نمی توان دانست که آیا این چای سبز است که از بروز سرطان در این جمعیت خاص جلوگیری می کند یا سایر عوامل سبک زندگی آنها.

برخی از مطالعات همچنین فواید و تأثیرات مثبت چای سبز بر انواع سرطان های زیر را نشان داده اند:

پستان

مثانه

تخمدان

کولورکتال (روده)

مری (گلو)

ریه

پروستات

پوست

معده

محققان معتقدند که  میزان بالای پلی فنول های موجود در چای سبز به از بین بردن سلول های سرطانی کمک می کند و رشد آنها را متوقف می کند. با این حال، مکانیسم های دقیق ارتباط چای سبز با سلول های سرطانی مشخص نیست.

با این حال، مطالعات دیگر نشان داده اند که چای سبز می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. مقدار چای مورد نیاز برای پیشگیری از سرطان در مطالعات از 2 تا 10 فنجان در روز متفاوت است.

در سال 2005 ، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اظهار داشت، هیچ مدرک معتبری برای حمایت از ادعاهای بهداشتی واجد شرایط برای مصرف چای سبز و کاهش خطر ابتلا به سرطان معده، ریه ، روده بزرگ / کوچک ، مری ، لوزالمعده ، تخمدان و سرطانهای ترکیبی وجود ندارد.

2) چای سبز و فواید آن برای قلب

یک مطالعه در سال 2006 که در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد، نتیجه گرفت که مصرف چای سبز با کاهش مرگ و میر در اثر  بیماری های قلبی و عروقی همراه است.

این مطالعه بیش از 40،000 شرکت کننده ژاپنی بین 40 تا 79 سال را برای 11 سال دنبال کرد و از سال 1994 شروع شد.

شرکت کنندگانی که حداقل 5 فنجان چای سبز در روز می نوشند، خطر ابتلا به مرگ (به ویژه در اثر بیماری های قلبی عروقی) در آنها از افرادی که کمتر از یک فنجان چای در روز می نوشند، به میزان قابل توجهی کمتر بود.

3) چای سبز و کلسترول پایین

تجزیه و تحلیل مطالعات منتشرشده در سال 2011 مبنی بر این بود که مصرف چای سبز، چه به عنوان نوشیدنی و چه به شکل کپسول، با کاهش قابل توجه اما متوسط ​​در کلسترول و LDL یا کلسترول بد مرتبط است.

4) چای سبز و خطر سکته مغزی

مطالعه‌ای که در مجله Stroke: Journal of American Heart Association منتشر شده است،نشان می دهد، نوشیدن چای سبز یا قهوه به طور منظم با کاهش خطر سکته مغزی همراه است.

نفر اصلی  این مطالعات، دکتر Yoshihiro Kokubo اظهار داشت: این اولین مطالعه در مقیاس بزرگ است که به بررسی اثرات ترکیبی چای سبز و قهوه بر خطرات سکته مغزی می پردازد. شما ممکن است با یک تغییر کوچک و مثبت مثل افزودن روزانه چای سبز به رژیم غذایی تان به کاهش خطر سکته مغزی کمک کنید.

5) چای سبز و دیابت نوع 2

مطالعات مربوط به رابطه بین چای سبز و دیابت ضد و نقیض بوده است. برخی از آنها کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را برای افراد که چای سبز مصرف می کنند نسبت به کسانی که چای مصرف نکرده اند را نشان داده اند. در حالی که مطالعات دیگر هیچ ارتباطی بین مصرف چای سبز و دیابت مشاهده نکرده اند.

6) چای سبز و کاهش وزن

چای سبز ممکن است کاهش وزن در بزرگسالان دارای اضافه وزن و چاقی را ناچیز و غیر قابل توجه بالا ببرد. با این حال ، از آنجا که کاهش وزن در مطالعات بسیار اندک است، بعید است چای سبز از نظر بالینی برای کاهش وزن اهمیت داشته باشد.

7) چای سبز و بیماریهای التهابی پوست

یک مطالعه در سال 2007 نتیجه گرفت که چای سبز می تواند نوعی درمان جدید برای اختلالات پوستی مانند پسوریازیس و شوره سر باشد. محققان یک مدل حیوانی را برای بیماریهای التهابی پوستی مورد مطالعه قرار دادند که اغلب با لکه های پوستی خشک ، قرمز ، پوسته پوسته شده ناشی از التهاب و تولید بیش از حد سلولهای پوستی مشخص می شوند. افراد تحت درمان با چای سبز رشد کندتر سلولهای پوستی را داشتند و و وجود یک ژن که چرخه های زندگی سلولها را تنظیم می کند.

8) چای سبز و تاثیرات آن بر حافظه

تحقیقات منتشر شده در مجله Psychopharmacology نشان می دهد که چای سبز می تواند عملکردهای شناختی مغز ما ، به ویژه حافظه را تقویت کند.

این تیم تحقیقاتی گفتند که یافته های آنها حاکی از آن است که چای سبز در درمان اختلالات شناختی مرتبط با اختلالات عصبی روانی مانند زوال عقل می تواند امیدوار کننده باشد.

9) چای سبز و آلزایمر

در مطالعه‌ای که در سال 2011 منتشر شد، محققان تأثیر یک مؤلفه چای سبزTrusted Source ، CAGTE (یا عصاره چای سبز موجود در روده بزرگ) را پس از هضم آن آزمایش کردند تا ببینند که چگونه این پروتئین مهم در بیماری آلزایمر تأثیر دارد.

انجمن آلزایمر اظهار داشت: این مطالعه به تحقیقات قبلی اضافه می کند که نشان می دهد چای سبز ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر کمک کند. با این وجود محققان از دوز بسیار به مراتب بیشتری از ماده شیمیایی فعال چای سبز استفاده می کنند که در بدن انسان یافت می شود. تحقیقات بیشتری برای دیدن اینکه آیا چای سبز با دوز بسیار کمتر موثر است و درک مکانیسم درگیر آن مورد نیاز است.

مطالعات دیگر نشان داده اند که چای سبز ممکن است در جلوگیری از حفره های دندانی، استرس، خستگی مزمن، درمان شرایط پوستی و بهبود آرتریت با کاهش التهاب مفید باشد.

برای تحقق این نظریه ها تحقیقات بیشتری لازم است.

آنالیز مواد مغذی چای سبز

چای سبز دم کرده بدون شیرینی یک نوشیدنی با کالری صفر است. کافئین موجود در یک فنجان چای بسته به طول مدت دم کردن و میزان چای دم شده می تواند متفاوت باشد. به طور کلی، چای سبز حاوی مقداری نسبتاً کمی کافئین (تقریباً 20-45 میلی گرم در هر فنجان 230 میلی لیتری)، در مقایسه با چای سیاه است که حاوی حدود 50 میلی گرم و قهوه با 95 میلی گرم در هر فنجان است.

چای سبز یکی از سالم ترین نوشیدنی های جهان به حساب می آید و حاوی یکی از بالاترین میزان آنتی اکسیدان های هر چای است. مواد شیمیایی طبیعی به نام پلی فنول در چای سبز همان چیزی است که تصور می شود اثرات ضد التهابی و ضد سرطان زا آن را فراهم می کند. چای سبز تقریباً 20-45 درصد پلی فنول از نظر وزن است که 60-80 درصد آن کاتچین هایی مانند EGCG است. کاتچین ها آنتی اکسیدان هایی هستند که گفته می شود به جلوگیری از آسیب سلولی کمک می کنند.

مضرات مصرف چای سبز

عوارض جانبی یا موارد منع مصرف آن در مصرف نوشیدن چای سبز برای بزرگسالان بسیار ناچیز است. با این حال، خطرات یا عوارض زیر باید شفاف سازی شود:

حساسیت به کافئین – کسانی که حساسیت شدید به کافئین دارند می توانند  بی خوابی، اضطراب، تحریک پذیری، حالت تهوع  یا ناراحتی معده را تجربه کنند.

رقیق کننده های خون – افرادی که رقیق کننده خون (داروهای ضد انعقادی) مانند کوادامین / وارفارین مصرف می کنند به دلیل داشتن ویتامین K باید با احتیاط چای سبز بنوشند. همچنین پرهیز از چای سبز و آسپرین توصیه می شود، زیرا هر دو اثر لخته شدن پلاکت ها را کاهش می دهند.

سایر محرک ها – در صورت مصرف داروهای محرک، چای سبز می تواند فشار خون و ضربان قلب را افزایش دهد.

مکمل های چای سبز حاوی مقادیر زیادی مواد فعال هستند که می توانند عوارض جانبی آن را برانگیخته و با سایر گیاهان، مکمل ها یا داروها تداخل ایجاد کنند.

مکمل های چای سبز توسط FDA کنترل نشده است. همیشه قبل از شروع هرگونه رژیم گیاهی یا مکمل با پزشک خود مشورت کنید.

به طور خاص، خانمهای باردار یا شیرده، افرادی که دچار مشکلات قلبی یا فشار خون بالا، مشکلات کلیوی یا کبد، زخم معده یا اختلالات اضطرابی هستند ، نباید از مکمل یا عصاره چای سبز استفاده کنند.

مقدار مجاز مصرف روزانه چای سبز

با توجه به تحقیقات، به نظر می رسد نوشیدن سه تا پنج فنجان چای سبز در روز برای به دست آوردن بیشترین مزایای سلامتی بهینه است.

دوزهای بسیار بالا ممکن است برای بعضی از افراد مشکل ساز باشد، اما به طور کلی، فواید چای سبز از خطرات آن فراتر است.

یک وعده معمولاً در یک قاشق غذاخوری (2 گرم) برگ چای در هر 1 فنجان (240 میلی لیتر) آب اندازه گیری می شود. به فرض هر فنجان چای تقریباً 1 فنجان (240 میلی لیتر) است ، این بدان معنی است که یک ​​فنجان چای سبز حاوی حدود 22 تا 40 میلی گرم کافئین است.

منبع:

https://www.healthline.com

https://www.medicalnewstoday.com

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا