تغذیه و رژیم غذاییسلامت و تغذیه

مارچوبه خام و مارچوبه پخته

بین مارچوبه خام و مارچوبه پخته کدامیک را انتخاب کنیم

آیا می توان مارچوبه را خام خورد ؟ بین مارچوبه خام و مارچوبه پخته کدامیک بهتر است ؟ در این مقاله قصد داریم به این سوالات جواب دهیم  و برخی از جوانب مثبت و منفی خوردن مارچوبه خام و مارچوبه پخته را بیان کنیم

وقتی صحبت از سبزیجات می شود ، مارچوبه بی نهایت لذت بخش و یک منبع تغذیه ای خوشمزه و همه کاره است. با توجه به اینکه معمولاً مارچوبه به صورت پخته شده سرو می شود ، ممکن است تعجب کنید که خوردن مارچوبه خام به همان اندازه خوب و سالم است.

آیا می توان مارچوبه را خام خورد

در حالی که بسیاری از مردم بر این باورند که قبل از خوردن مارچوبه باید آن را بپزید ، این طور نیست.

در واقع ، مارچوبه خام می تواند به عنوان یک ماده مغذی به رژیم غذایی شما اضافه شود.

گفته می شود ، پختن مارچوبه آن را نرم می کرد درحالیکه الیاف گیاهی آنرا سخت می کند. پختن آن در کل باعث راحت تر جویدن و هضم آن می شود.

اما با آماده سازی مناسب ، مارچوبه خام نیز می تواند مثل مارچوبه پخته به راحتی جویده شود و به اندازه هر نمونه پخته شده آن نیز خوشمزه باشد.

ابتدا ، انتهای های چوبی شکل مارچوبه ها را جدا کنید.  دقیقاً همانطور که وقتی می خواستید آنها را بپزید،  انجام می دادید.

در این مرحله ، شما می توانید مستقیم به آنها گاز بزنید ، اما احتمالاً تجربه لذت بخشی نیست.

بجای آن ، از پوست گیر سبزیجات ، رنده یا چاقوی تیز استفاده کنید تا قسمت های سفت روی آن را جدا کرده یا ببرید تا سطح آن صاف شود و خرد کنید. هرچه قطعات باریکتر باشند ، جویدن آنها راحت تر خواهد بود.

مارچوبه خام و مارچوبه پخته، پوست گرفتن مارچوبه

همچنین ممکن است قطعات را با یک سس ساده روغن زیتون و آب لیمو یا سرکه مزه دار کنید تا قسمتهای سخت تر ساقه آن تردتر هم بشود. انجام چنین کاری یک روش عالی برای اضافه کردن طعم به مارچوبه خام است.

خلاصه کلام

مارچوبه ممکن است خام یا پخته مصرف شود. هنگامی که مارچوبه را خام مصرف می کنید ، آن را باریک خرد کنید تا جویدن قسمت های سخت ساقه آن راحت تر شود.

مارچوبه پخته شده ممکن است آنتی اکسیدان بیشتری داشته باشد

بافت نرم تر تنها مزیت مارچوبه پخته  نسبت به مارچوبه خام نیست. مارچوبه از منابع غنی از ترکیبات شیمیایی موسوم به پلی فنول ها برخوردار است. این ترکیبات به دلیل داشتن قدرت آنتی اکسیدانی بسیار زیاد، شناخته شده اند.

تحقیقات نشان می دهد که یک رژیم غذایی سرشار از پلی فنول ممکن است به کاهش استرس ، التهاب و خطر ابتلا به چندین بیماری از جمله بیماری های قلبی و دیابت کمک کند.

یک مطالعه نشان داده که مارچوبه سبز پخته 16 درصد فعالیت آنتی اکسیدانی کل خود را افزایش می دهد. بتاکاروتن و کوئرستین – دو آنتی اکسیدان قدرتمند دیگر نیز  به ترتیب 24٪ و 98٪  افزایش می بابد.

یک مطالعه دیگر نشان داد که فعالیت آنتی اکسیدانی مارچوبه سفید پخته شده تقریباً سه برابر بیشتر از نمونه خام آن است.

پختن بر ارزش غذایی تأثیر می گذارد

در حالی که پختن ممکن است وجود برخی از ترکیبات موجود در مارچوبه را تقویت کند ، ممکن است باعث کاهش محتوای سایر مواد مغذی هم بشود.

به عنوان مثال ، یک مطالعه نشان داده که پختن مارچوبه سبز میزان ویتامین C آن را،  که  یک ویتامین حساس به گرما است  تا 52 درصد  کاهش دهد.

اینکه چه میزان برخی از مواد مغذی در سبزیجات تحت تأثیر پختن قرار گیرند بستگی به روش پخت و پز ، مدت زمان قرار گرفتن در معرض گرما و نوع مواد مغذی دارد.

یک قانون خوب برای انتخاب روش های مناسب پختن این  است که میزان آب و زمان در معرض گرما بودن را کاهش دهید. مانند بخارپز کردن ، تفت دادن ، بلانچ کردن و مایکروویو کردن. علاوه بر این، از پختن بیش از حد سبزیجات خودداری کنید و به جای آن ، یک بافت ترد را در نظر بگیرید.

خلاصه کلام

پختن مارچوبه ممکن است فعالیت آنتی اکسیدانی آن را به میزان قابل توجهی افزایش دهد ، اما همچنین ممکن است منجر به از بین رفتن برخی مواد مغذی حساس به گرما مانند ویتامین C شود.

بین مارچوبه خام و مارچوبه پخته کدامیک را انتخاب کنیم

صرف نظر از نحوه تهیه آن ، گنجاندن مارچوبه در رژیم غذایی شما یک انتخاب سالم است.

مصرف مارچوبه خام یا مارچوبه پخته ، به شما بستگی دارد. هر دو گزینه فیبر ، آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی ضروری را به رژیم غذایی شما اضافه می کنند.

برای داشتن حداکثر فواید برای سلامتی ، روال وعده غذایی خود را با هم مخلوط کنید. هر دو مارچوبه خام و مارچوبه پخته را مصرف کنید.

سعی کنید مارچوبه خرد شده و خام خرد شده را به غذاها و سالادهای خود اضافه کنید. از طرف دیگر هم بخارپز شده یا تفت داده آن را به عنوان یک  کنارغذا یا جداگانه بخورید و لذت ببرید.

خلاصه کلام

مارچوبه صرفنظر از اینکه پخته یا خام باشد ، یک انتخاب مغذی است. برای دریافت حداکثر فواید آن ، ترکیبی از آن دو را میل کنید.

کلام آخر

مارچوبه یک سبزی بسیار مغذی است که می توان آن را به صورت پخته یا خام میل کرد.

به دلیل بافت سخت ، پختن آن محبوب ترین روش تهیه است. با این حال ، تکه های پوست گرفته و باریک خرد شده آن که مزه دار هم شده، می تواند لذت بخش باشد.

پختن ممکن است فعالیت آنتی اکسیدانی موجود در مارچوبه را تقویت کند ، اما همچنین می تواند به از بین رفتن مواد مغذی کمک کند. این خصوصاً در مورد ویتامین های حساس به گرما مانند ویتامین C وجود دارد.

برای به دست آوردن بیشترین مزایای سلامتی ، مارچوبه پخته و مارچوبه خام را در رژیم غذایی خود لحاظ کنید. از دیدگاه غذایی ، با مصرف هردو شکل آن ، دیگر امکان اشتباه وجود ندارد.

منبع: https://www.healthline.com

همچنین بخوانید: مارچوبه و خواص آن

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن