اجتماعیروانشناسیسلامت

مدیتیشن 5 دقیقه‌ای

مدیریت استرس

مدیتیشن فواید بسیار شگفت انگیزی برای مدیریت استرس دارد. یکی از مهمترین جنبه های مدیتیشن این است که  با گذشت زمان باعث ایجاد انعطاف پذیری می شود ، اما در صورت استفاده به عنوان ابزاری برای آرامش بدن و ذهن  نیز می تواند به شما کمک کند تا در عرض چند دقیقه احساس تنش کمتری داشته باشید. همچنین می تواند به شما کمک کند تا به جای اینکه در مقابل چالش های زندگی از ترس واکنش نشان دهید ، به چالش های زندگی آرام و عقلانی پاسخ دهید و می تواند به شما کمک کند تا در تمرین ، کینه ها  را رها کنید. و خود را به دور از شایعات هدایت کنید. مدیتیشن 5 دقیقه‌ای راه سریع و ساده تسکین استرس برای کسانی است که  فرصت کمی دارند.

علی رغم فواید زیادی که در مدیتیشن وجود دارد ، بسیاری از افراد مدیتیشن را امتحان نمی کنند ، زیرا آنها معتقدند که تمرین آن دشوار است با جلسات طولانی و طولانی. درست نیست! مدیتیشن از راه های مختلفی قابل تمرین است ، بنابراین مجموعه ای از تکنیک ها وجود دارند که برای هر یک از افراد  با وضعیتهای گوناگون مناسب است.

به عنوان مثال ، اگر شما یک زیاد به حمام می روید، مدیتیشن وان می تواند گزینه مناسبی برای حمام بعدی شما باشد. دوستداران شکلات می توانند از مدیتیشن شکلات لذت ببرند. کسانی که دوست دارند حرکت کنند ، ممکن است مدیتیشن پیاده روی را ترجیح دهند.

 در حالی که با تمرین مکرر می توانید بیشترین سود حاصل از مدیتیشن را دریافت کنید ، فقط پنج دقیقه مدیتیشن در واقع می تواند باعث کاهش سریع استرس شود. بنابراین اگر فقط پنج دقیقه برای مدیتیشن زمان دارید ، در اینجا چگونگی انجام دادن آنها آورده شده است:

مراحل یک مدیتیشن 5 دقیقه‌ای سریع

زمانی را برای مدیتیشن کنار بگذارید

 یک تایمر را به مدت پنج دقیقه تنظیم کنید ، تا بتوانید آرامش داشته باشید و نگران ماندن در مدیتیشن به مدت طولانی نباشید. (اگر آیفون دارید ، برنامه Healing Music می تواند به عنوان تایمر مورد استفاده قرار گیرد ، اگرچه تایمر معمولی که در بیشتر گوشی ها وجود دارد نیز می تواند مفید باشد.)

بدن خود را آرام کنید

 فقط چشمان خود را ببندید و استراحت کنید. از دیافراگم خود چند نفس عمیق بکشید و تنش را در بدن خود رها کنید. تصور کنید تنشی را که بدن دارید، از سر به سمت پاهای شما جاری است و استرس به معنای واقعی کلمه از انگشتان پا تخلیه می شود ، با هر نفس از بدن شما فرار می کند یا به راحتی در حال ذوب شدن است.

ذهن خود را پاک کنید

 به جای تمرکز روی “فکر کردن به هیچ چیز” ، روی تمیز کردن افکار خود تمرکز کنید ، روی “بودن در لحظه فعلی” تمرکز کنید و هنگامی که افکار وارد ذهن شما می شوند ، به آرامی آنها را تصدیق کنید و آنها را رها کنید و دوباره تمرکز خود را به لحظه فعلی برگردانید.

این کار را به مدت پنج دقیقه ادامه دهید

این کار را به مدت پنج دقیقه ادامه دهید و به روز خود برگردید و احساس آرامش و طراوت بیشتری کنید. به سادگی روی احساساتی که در بدن خود دارید ، تمرکز کنید ، روی تنفس خود تمرکز کنید ، یا تمرکز خود را روی مدیتیشن بگذارید. این مدیتیشن را مرتباً امتحان کنید و در کل باید احساس استرس کمتری کنید.

نکات مدیتیشن 5 دقیقه‌ای

  • مطمئن باشید که در موقعیت راحتی قرار دارید؛ ناراحتی های ناخوشایند مانند لباس های زبر یا نشستن در وضعیتی که احساس ناراحتی می کنید می تواند باعث حواس پرتی از مدیتیشن شود.
  • بیش از حد به این مسئله توجه نکنید که آیا این کار را درست انجام می دهید یا نه. (این در واقع می تواند مدیتیشن را پر استرس تر کند!) ممکن است افکار اغلب وارد ذهن شما شوند. روند تغییر مسیر تمرکز شما به لحظه فعلی  سودمند خواهد بود.
  • پخش موسیقی مدیتیشن یا استفاده از آروماتراپی می تواند باعث تقویت تمرین شما شود.
  • مدیتیشن برای آرام کردن کوتاه مدت استفاده می شود . می تواند واکنش استرس شما را خیلی سریع معکوس کند و تمرین منظم می تواند به شما کمک کند نسبت به استرس واکنش کمتری داشته باشید. بنابراین مدیتیشن مکرر یک ابزار شگفت انگیز و مؤثر برای مدیریت استرس است. برای بهترین نتیجه ، سعی کنید جلسات مدیتیشن طولانی تر (مثل 20 دقیقه یا بیشتر) چند بار در هفته انجام دهید. اما این جلسات 5 دقیقه ای در صورت نیاز به آنها ، تأثیرگذار خواهند بود
برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن