اجتماعیروانشناسیسلامت

مدیریت استرس

همه ما استرس را در زندگی خود تجربه می کنیم. از آنجا که اکثر مشکلات بهداشتی ناشی از استرس و یا تحت تأثیر استرس هستند ، مهم است که بدانید چگونه استرس روی بدن شما تأثیر می گذارد. تکنیک های موثر مدیریت استرس را یاد بگیرید تا استرس در خدمت شما باشد نه بر علیه شما. پس بیایید برای داشتن یک زندگی سالم ، تکنیک های مدیریت استرس را بیاموزیم.

استرس چیست؟

استرس پاسخ بدن شما به تغییرات در زندگی شما است. از آنجا که زندگی مستلزم تغییر مداوم است (از تغییر مکان از خانه به محل کار هر روز صبح تا سازگاری با تغییرات عمده زندگی مانند ازدواج ، طلاق یا مرگ یک دوست عزیز) ، هیچگونه اجتنابی از استرس وجود نخواهد داشت. به همین دلیل است که هدف از بین بردن تمام استرس ها نیست بلکه از بین بردن استرس های غیرضروری و مدیریت مؤثر بقیه است. برخی از دلایل شایع استرس وجود دارد که بسیاری از افراد آن را تجربه می کنند ، اما برای هر فرد متفاوت است.

علل استرس

استرس می تواند از منابع بسیاری به وجود آید ، که به عنوان “عوامل استرس زا” شناخته می شوند. از آنجا که تجربه ما از آنچه “استرس زا” قلمداد می شود ، توسط ادراکات  فردی ما از آنچه در زندگی با آن روبرو می شویم ایجاد می شود (بر اساس ترکیبی از خصوصیات شخصیتی ، منابع موجود ، الگوهای تفکر عادت). یک وضعیت ممکن است توسط یک شخص “استرس زا” درک شود و برای یک شخص  صرفاً “چالش برانگیز”  باشد.

به بیان ساده تر ، محرک استرس برای هر شخص متفاوت است.  شرایط خاص در بیشتر افراد باعث ایجاد استرس بیشتر می شوند و می توانند خطر افسردگی را افزایش دهند. به عنوان مثال ، وقتی خودمان را در شرایطی می بینیم که تقاضای زیادی از ما وجود داشته باشد ؛ جایی که ما کنترل و انتخاب کمی داریم. جایی که احساس امنیت نمی کنیم. جایی که به سختی از سوی دیگران مورد قضاوت قرار می گیریم. و در جائیکه عواقب ناکامی شدید یا غیرقابل پیش بینی است ، ما تمایل به استرس داریم.

به همین دلیل ، بسیاری از افراد به دلیل شغل ، روابط ، مسائل مالی ، مشکلات بهداشتی و مواردی مانند برنامه های درهم و برهمی یا شلوغی ، دچار استرس می شوند. یادگیری مهارتهای مقابله با این عوامل استرس زا می توانند به کاهش تجربه استرس شما کمک کند.

تأثیر استرس

درست همانطور که هریک از ما درک متفاوتی از استرس داریم ، استرس هر یک از ما را به روش هایی منحصر به فرد تحت تأثیر قرار می دهد.

ممکن است یک نفر سردرد را تجربه کند ، در حالی که ممکن است دیگری ناراحتی معده پیدا کند که یک واکنش شایع است و یا علائم دیگر را تجربه کند. در حالی که همه ما به روش خودمان به استرس واکنش نشان می دهیم ، لیستی طولانی از تأثیرات استرس از خفیف تا تهدیدکننده زندگی وجود دارد. استرس می تواند بر سیستم ایمنی ما تأثیر بگذارد ، که می تواند تقریباً در همه زمینه های سلامت تأثیر بگذارد.

اگر احساس کردید که علائم جسمی را تجربه می کنید که مربوط به استرس هستند ، با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که می توانید برای حفظ سلامتی خود ، کاری را انجام دهید. علائمی که ممکن است با استرس تشدید شود باید جدی گرفته شوند.

ایجاد یک برنامه مدیریت استرس اغلب بخشی از یک برنامه سلامت عمومی است.

مدیریت استرس مؤثر

استرس را می توان به روشهای مختلفی مدیریت کرد. بهترین برنامه های مدیریت استرس معمولاً شامل ترکیبی از تسکین دهنده استرس است که از نظر جسمی و روانی به استرس می پردازند و به مهارت های تاب آوری و مقابله کمک می کنند.

از تسکین دهنده های سریع استرس استفاده کنید

برخی از تکنیک های کاهش استرس می توانند تنها در چند دقیقه واکنش استرس بدن را تسکین دهند. این تکنیک ها یک “رفع سریع” را ارائه می دهند که به شما در حال حاضر احساس آرامش می دهد.

برای مثال ، تسکین دهنده های سریع استرس مانند تمرینات تنفسی، ممکن است باعث تقویت مقاومت شما در برابر استرس های بعدی نشود و یا استرس زا هایی را که با آن روبرو هستید به حداقل برساند ، اما هنگامی که واکنش استرس ایجاد شود ، می توانند به آرامش فیزیولوژی بدن کمک کنند.

عادت های تسکین دهنده استرس را ایجاد کنید

بعضی از این تکنیک ها اگر به طور مرتب آنها را تمرین کنید ، می توانند به شما کمک کنند استرس را به طور کلی مدیریت کنید و قادر باشید سریع و آسان پاسخ استرس خود را معکوس کنید.

عادات سالم طولانی مدت ، مانند ورزش یا مدیتیشن منظم ، می توانند به ارتقاء مقاومت در برابر عوامل استرس زا کمک کنند. مهارت های ارتباطی و سایر مهارتهای زندگی می توانند در مدیریت عوامل استرس زا به ما کمک کنند.

استرس زا ها را در صورت امکان از بین ببرید

شاید نتوانید استرس و یا حتی عوامل استرس زا به طور کامل از بین ببرید ، اما مناطقی وجود دارد که می توانید آن را به حداقل برسانید و آن را به یک سطح قابل کنترل برسانید.

کشف طیف گسترده ای از تکنیک های مدیریت استرس و سپس انتخاب مخلوط متناسب با نیازهای شما می تواند یک استراتژی کلیدی برای کاهش موثر استرس باشد.

سوالات متداول در مورد استرس

آیا استرس برای سلامتی مضر است؟

قطعا نه. انواع مختلفی از استرس وجود دارد از استرس مثبت و هیجان انگیز ، تا استرس مزمن که با بسیاری از مشکلات جدی سلامتی مرتبط بوده و نوعی استرس منفی است که اغلب در اخبار ذکر می شود. در حالی که ما می خواهیم انواع منفی استرس را مدیریت کنیم یا از بین ببریم ، ما همچنین می خواهیم اشکال مثبت استرس را در زندگی خود حفظ کنیم. با این وجود ، اگر استرس زیادی در زندگی خود تجربه کنیم ، حتی استرس “خوب” می تواند سطح استرس بیش از حد افزایش دهد ، که می تواند منجر به احساس غرق شدن شود یا اینکه پاسخ استرس طولانی مدت شود. به همین دلیل است که هنوز هم یادگیری استراحت بدن و ذهن خود را به صورت دوره ای و کاهش فشار روحی غیر ضروری لازم است.

چگونه می توانم به واکنش استرس پی ببرم؟

استرس به طرق مختلف بر همه ما تأثیر می گذارد ، همه این موارد منفی نیستند. (در حقیقت ، استرس یک زندگی هیجان انگیز در واقع می تواند به عنوان یک محرک خوب عمل کند.) وقتی سطح استرس بیش از حد شدید می شود ، برخی از علائم استرس وجود دارد که بسیاری از افراد آن را تجربه می کنند. به عنوان مثال ، سردرد ، تحریک پذیری و “فکر فازی” همگی می توانند علائمی باشند که تحت استرس بیش از حد تجربه می کنیم. مهم است که یاد بگیرید که نشانه های ظریف بدن و رفتارهای خود را یاد بگیرید ، تقریباً مانند یک ناظر بیرونی. برای اینکه متوجه شوید بدن شما چگونه در برابر استرس واکنش نشان می دهد ، می توانید این مدیتیشن اسکن بدن را امتحان کنید (در همان زمان به استراحت کمک می کند).

وقتی احساس تنش دارم چه کاری می توانم انجام دهم ؟

همه ما گاهی احساس غرق شدن می کنیم. این طبیعی است. در حالی که از بین بردن عواملی که واکنش استرس بدن برانگیخته می شود ، واقعاً غیرممکن است ، روش هایی وجود دارد که می توانید به سرعت عکس العمل بدن را در مقابل استرس معکوس کنید ، بنابراین می توانید به صورت مؤثرتری مقابله کنید. با آنچه در آن لحظه اتفاق می افتد.

آیا راهی برای تأثیر کمتر استرس وجود دارد؟

در واقع با تمرین منظم مدیریت استرس ، می توانید برخی از استرس هایی که الان احساس می کنید از بین ببرید و در آینده خود را در مقابل استرس مقاوم تر کنید. چندین چیز متفاوت وجود دارد که می توانید امتحان کنید ، از یک پیاده روی صبحگاهی تا یک تمرین روزنامه نگاری عصرانه تا صرف وقت بیشتر برای دوستان. نکته این است که چیزی را پیدا کنید که متناسب با سبک زندگی و شخصیت شما باشد ، بنابراین راحت تر می توانید با آن کنار بیایید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن