سلامتسلامت و تغذیه

مزایای قهوه بر پایه تحقیقات علمی

قهوه ، نوشیدنی مفید

قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی های جهان است. با توجه به مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی مفید ، به نظر می رسد بسیار سالم باشد. مطالعات نشان می دهد که کسانی که قهوه می نوشند بسیار کمتر در معرض خطر ابتلا به چندین بیماری جدی قرار دارند. در اینجا 13 مزایای قهوه برای سلامتی بر پایه تحقیقات محکم علمی ذکر می شود.

1- قهوه می تواند سطح انرژی را بهبود بخشد و شما را هوشیارترکند

از مزایای قهوه این است که به افراد کمک می کند تا كمتر احساس خستگی كنند و سطح انرژی را افزایش می دهد. به این دلیل که حاوی محرکی بنام کافئین می باشد – رایج ترین ماده روانگردان در جهان.

بعد از نوشیدن قهوه ، کافئین در جریان خون شما جذب می شود و از آنجا ، به مغز سفر می کند. در مغز ، کافئین آدنوزین مهار کننده انتقال دهنده عصبی را مسدود می نماید.

هنگامی که این اتفاق بیفتد ، میزان انتقال دهنده های عصبی دیگر مانند نوراپی نفرین و دوپامین افزایش می یابد و منجر به شلیک نورون ها می شود . بسیاری از مطالعات کنترل شده در انسان نشان می دهد که قهوه جنبه های مختلف عملکرد مغز را بهبود می بخشد – از جمله حافظه ، خلق و خوی ، هوشیاری ، سطح انرژی ، زمان واکنش و عملکرد عمومی ذهنی.

خلاصه

کافئین یک بازدارنده انتقال دهنده عصبی در مغز شما را مسدود می کند ، که باعث یک اثر محرک می شود. این باعث افزایش سطح انرژی ، خلق و خو و جنبه های مختلف عملکرد مغز می گردد.

2- قهوه می تواند به شما در سوزاندن چربی کمک کند

کافئین تقریباً در هر مکمل چربی سوزی تجاری وجود دارد. این یکی از معدود مواد طبیعی است که به چربی سوزی کمک می کند و این یکی دیگر از مزایای قهوه می باشد.

مطالعات متعددی نشان می دهد که کافئین می تواند میزان متابولیک شما را 3 تا 11٪ تقویت کند. مطالعات دیگر نشان می دهد کافئین به طور خاص می تواند چربی سوزی را تا 10٪ در افراد چاق و 29٪ در افراد لاغر افزایش دهد .

با این حال ، این تأثیرات ممکن است در افرادی که بصورت طولانی مدت قهوه می نوشند کاهش یابد.

خلاصه

مطالعات متعددی نشان می دهد که کافئین می تواند چربی سوزی را افزایش داده و سرعت سوخت و ساز بدن را تقویت کند.

3- قهوه می تواند عملکرد بدن را به طرز چشمگیری بهبود بخشد

کافئین سیستم عصبی شما را تحریک می کند و به سلول های چربی سیگنال می دهد تا چربی بدن را تجزیه کنند. همچنین باعث افزایش سطح اپی نفرین (آدرنالین) در خون می شود .

آدرنالین هورمون واکنش سریع است ، که بدن شما را برای فشار شدید فیزیکی آماده می کند.

کافئین چربی بدن را تجزیه می کند و اسیدهای چرب را به عنوان سوخت در دسترس قرار می دهد.

با توجه به این اثرات ، شگفت آور نیست که کافئین می تواند به طور متوسط 11 تا 12٪ عملکرد بدنی را بهبود بخشد .

بنابراین ، معقول است که حدود نیم ساعت قبل از رفتن به ورزش ، یک فنجان قهوه قوی میل کنید.

خلاصه

کافئین می تواند سطح آدرنالین را افزایش داده و اسیدهای چرب را از بافت های چربی شما آزاد کند. همچنین منجر به پیشرفتهای چشمگیر در عملکرد بدنی می شود.

4- قهوه دارای مواد مغذی ضروری است

بسیاری از مواد مغذی موجود در دانه های قهوه باعث می شوند قهوه دم شده انتخاب نهایی بعنوان یک نوشیدنی مفید باشد که این از مزایای قوه از لحاظ مواد مغذی می باشد.

یک فنجان قهوه حاوی:

ریبوفلاوین (ویتامین B2) : 11٪ از میزان مصرف روزانه مرجع (RDI)

اسید پانتوتنیک (ویتامین B5) : 6% از RDI

منگنز و پتاسیم: 3٪ از RDI

منیزیم و نیاسین (ویتامین B3) : 2 % از RDI

اگرچه ممکن است این مقادیر وعده بزرگی نباشند ، اما بیشتر مردم از نوشیدن چندین فنجان در روز لذت می برند که این اجازه می دهد تا این مقادیر چند برابر شوند.

خلاصه

قهوه حاوی چندین ماده مغذی مهم از جمله ریبوفلاوین ، اسید پانتوتنیک ، منگنز ، پتاسیم ، منیزیم و نیاسین است.

5- قهوه می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد

دیابت نوع 2 یک مشکل عمده سلامتی است که هم اکنون میلیون ها نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند.

این بیماری با افزایش قند خون ناشی از مقاومت به انسولین یا کاهش توانایی ترشح انسولین ایجاد می شود.

به دلایلی ، افرادی که قهوه می نوشند ریسک قابل توجهی از ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهند.

مطالعات نشان می دهد افرادی که بیشتر قهوه می نوشند ، 23 تا 50٪ خطر ابتلا به این بیماری را کمتر دارند. یک مطالعه کاهش 67 درصدی را نشان داد.

طبق یک بررسی بزرگ 18 مطالعه بر روی 457.922 نفر ، هر فنجان قهوه روزانه، با 7٪ کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه بوده است.

خلاصه

چندین مطالعه مشاهده ای نشان می دهد که افرادی که قهوه می نوشند در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 بسیار کمتری قرار دارند ، یک بیماری جدی که میلیون ها نفر در سراسر جهان را درگیر کرده است.

6- قهوه می تواند شما را از بیماری آلزایمر و زوال عقل محافظت کند

بیماری آلزایمر شایعترین بیماری عصبی و علت اصلی زوال عقل در سراسر جهان است.

این بیماری معمولاً افراد بالای 65 سال را مبتلا می کند و هیچ درمان شناخته شده ای برای آن در دست نیست.

با این وجود چندین کار وجود دارد که می توانید در وهله اول بوسیله آن از بروز این بیماری جلوگیری کنید.

این موارد مانند همیشه شامل خوردن سالم و ورزش کردن است ، اما نوشیدن قهوه نیز ممکن است بسیار مؤثر باشد.

مطالعات متعددی نشان می دهند كه کسانی که قهوه می نوشند تا 65 درصد خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را كاهش داده اند.

خلاصه

کسانی که قهوه می نوشند ریسک بسیار کمتری برای ابتلا به آلزایمر که عامل اصلی بروز زوال عقل در سراسر جهان است ، دارند .

7- قهوه می تواند خطر پارکینسون را کاهش دهد

بیماری پارکینسون دومین بیماری شایع عصبی ، درست پس از آلزایمر است. که ناشی از مرگ نورون های تولید کننده دوپامین در مغز شماست.

مانند آلزایمر ، هیچ درمان شناخته شده ای برای آن وجود ندارد ، که تمرکز روی پیشگیری را بسیار مهم تر می کند.

مطالعات نشان می دهد که افرادی که قهوه می نوشند از خطر بسیار کمتری برای ابتلا به بیماری پارکینسون برخوردار هستند و کاهش خطر آن بین 32 تا 60 درصد است . این از مزایای قهوه در جلوگیری از بیماریهای عصبی است.

در این حالت ، به نظر می رسد که خود کافئین مفید است ، زیرا افرادی که قهوه بدون کاقئین می نوشند ، ریسک کمتری برای ابتلا به پارکینسون ندارند

خلاصه

افرادی که قهوه می نوشند تا 60 درصد کمتر خطر ابتلا به بیماری پارکینسون ، دومین اختلال عصبی را دارند.

8- قهوه می تواند از کبد شما محافظت کند

کبد شما یک ارگان شگفت انگیز است که صدها کارکرد مهم را انجام می دهد.

چندین بیماری شایع در درجه اول بر کبد تأثیر می گذارد ، از جمله هپاتیت ، بیماری کبد چرب و بسیاری دیگر.

بسیاری از این شرایط می تواند به سیروز منجر شود ، که در آن کبد شما تا حد زیادی با بافت اسکار جایگزین می شود.

جالب است بدانید ، از مزایای قهوه این است که می تواند در برابر سیروز محافظت کند – افرادی که روزانه 4 یا بیشتر فنجان قهوه می نوشند ، تا 80٪ ریسک کمتری دارند

خلاصه

افرادی که قهوه می نوشند خطر بسیار کمتری برای سیروز دارند که می تواند در اثر بیماریهای مختلفی که بر کبد تأثیر می گذارد ایجاد شود.

9- قهوه می تواند با افسردگی مبارزه کند و شما را شادتر کند

افسردگی یک اختلال روانی جدی است که باعث کاهش چشمگیر کیفیت زندگی می شود.

افسردگی بسیار رایج است ، در حال حاضر حدود 4.1٪ از مردم ایالات متحده معیارهای افسردگی بالینی را دارند.

در مطالعه هاروارد که در سال 2011 منتشر شد ، زنانی که روزانه 4 فنجان یا بیشتر قهوه می نوشند ، 20٪ ریسک افسردگی کمتری داشتند.

یک مطالعه دیگر در 208،424 نفر نشان داد که افرادی که روزانه 4 فنجان یا بیشتر قهوه می نوشند 53٪ کمتر احتمال دارد که خودکشی کنند

خلاصه

به نظر می رسد قهوه خطر ابتلا به افسردگی را کاهش می دهد و ممکن است خطر خودکشی را به طرز چشمگیری کم کند.

10- قهوه ممکن است ریسک ابتلا به انواع خاصی از سرطان را کاهش دهد

سرطان یکی از دلایل عمده مرگ و میر در جهان است. این بیماری با رشد غیرقابل کنترل سلولها در بدن ایجاد می شود.

به نظر می رسد قهوه در برابر دو نوع سرطان محافظت می کند: سرطان کبد و کولورکتال.

سرطان کبد سومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در جهان است ، در حالی که سرطان کولورکتال در رتبه چهارم قرار دارد

مطالعات نشان می دهد که افرادی که قهوه می نوشند تا 40 درصد ریسک ابتلا به سرطان کبد را کاهش می دهند.

به طور مشابه ، یک مطالعه بر روی  489.706 نفر نشان داد که افرادی که روزانه 4-5 فنجان قهوه می نوشند ، 15٪ ریسک ابتلا به سرطان کولورکتال را کاهش می دهند.

خلاصه

سرطان کبد و کولورکتال سومین و چهارمین علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان می باشند. افرادی که قهوه می نوشند در هر دو ریسک کمتری دارند.

11- قهوه باعث بیماری قلبی نمی شود و خطر سکته مغزی را کاهش می دهد

اغلب ادعا می شود که کافئین می تواند فشار خون شما را افزایش دهد. این درست است ، اما با افزایش فقط 4/4 میلی متر جیوه ، این اثر کوچکی است و اگر به طور مرتب قهوه بنوشید ، این اثر کم می شود . با این حال ، ممکن است در بعضی از افراد این افزایش فشار ثابت بماند ، بنابراین اگر فشار خون تان بالا است ، این مورد را بخاطر بسپارید .

مطالعات از این ایده که قهوه خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد ، پشتیبانی نمی کنند

در مقابل ، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد زنانی که قهوه می نوشند ریسک کمتری دارند

همچنین برخی از مطالعات نشان می دهد که افرادی که قهوه می نوشند 20٪ خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش می دهند

خلاصه

قهوه ممکن است باعث افزایش خفیف فشار خون شود ، که معمولاً با گذشت زمان کاهش می یابد. افرادی که قهوه می نوشند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش نمی دهند و ریسک سکته مغزی کمتری دارند.

12- قهوه به شما کمک کند زندگی طولانی تری داشته باشید

با توجه به اینکه افرادی که قهوه می نوشند احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری ها را ندارند ، معقول است که قهوه می تواند به شما در داشتن زندگی طولانی تر کمک کند.

چندین مطالعه مشاهده ای نشان می دهد که افرادی که قهوه می نوشند ریسک کمتری برای مرگ دارند.

در دو مطالعه بسیار بزرگ ، نوشیدن قهوه با 20٪ کاهش خطر مرگ در مردان و 26٪ کاهش خطر مرگ در زنان ، بیش از 18 تا 24 سال همراه بود .

این تأثیر به ویژه در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بسیار قوی است. در یک مطالعه 20 ساله ، افراد مبتلا به دیابت که قهوه نوشیدند 30٪ خطر مرگ را کاهش دادند

خلاصه

مطالعات متعددی نشان می دهد که افرادی که قهوه می نوشند طولانی تر زندگی می کنند و ریسک کمتری برای مرگ زودرس دارند.

13- قهوه بزرگترین منبع آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی غربی است

برای افرادی که رژیم غذایی استاندارد غربی را استفاده می کنند ، قهوه ممکن است یکی از سالم ترین جنبه های رژیم غذایی آنها باشد.

دلیل آن این است که قهوه از نظر آنتی اکسیدان ها کاملاً غنی است. مطالعات نشان می دهد که بسیاری از مردم از قهوه نسبت به میوه و سبزیجات بیشتر آنتی اکسیدان دریافت می کنند. در حقیقت ، قهوه ممکن است یکی از سالم ترین نوشیدنی های کره زمین باشد.

خلاصه

قهوه سرشار از آنتی اکسیدانهای قدرتمند است و بسیاری از مردم آنتی اکسیدانهای بیشتری، از طریق قهوه نسبت به میوه و سبزیجات دریافت می کنند.

کلام آخر

قهوه نوشیدنی بسیار محبوب در سراسر جهان است که دارای چندین مزیت چشمگیر برای سلامتی است. در این مقاله علمی با مزایای قهوه آشنا شدید.

فنجان قهوه روزانه شما نه تنها می تواند به شما انرژی بیشتری بخشد ، چربی سوزی کند و عملکرد بدنی را بهبود بخشد ، بلکه می تواند خطر ابتلا به چندین بیماری مانند دیابت نوع 2 ، سرطان و آلزایمر و بیماری پارکینسون را نیز کاهش دهد.

در حقیقت ، قهوه حتی می تواند طول عمر را نیز افزایش دهد. اگر از طعم آن لذت می برید و محتوای کافئین آن را تحمل می کنید ، دریغ نکنید که در طول روز یک فنجان یا بیشتر بنوشید. مزایای قهوه آن را بعنوان یک نوشیدنی بی نظیر کرده است.

منبع:

https://www.healthline.com/

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن