اجتماعیکسب و کارمهارت ارتباط

مهارت های ارتباط غیر کلامی

زبان بدن در ارتباطات

داشتن مهارت ارتباطی قوی در ایجاد روابط شخصی و حرفه ای ضروری است. دو نوع ارتباط غالب وجود دارد: کلامی و غیر کلامی. در حالی که اکثر ما به طور معمول از ارتباط کلامی آگاه هستیم و از آنها استفاده می کنیم ، ارتباط غیر کلامی معمولاً ارادی نیست ، اما اطلاعات زیادی در مورد افراد و موقعیت ها به ما می دهد.

در ایجاد روابط شخصی و حرفه ای ضروری است. دو نوع ارتباط غالب وجود دارد: کلامی و غیر کلامی. در حالی که اکثر ما به طور معمول از ارتباط کلامی آگاه هستیم و از آنها استفاده می کنیم ، ارتباط غیر کلامی معمولاً ارادی نیست ، اما اطلاعات زیادی در مورد افراد و موقعیت ها به ما می دهد.

در این مطلب خواهیم فهمید که ارتباط غیر کلامی چیست ، چرا مهم است ، چگونه آن را بفهمید و چگونه می توانید زبان بدن خود را بهبود ببخشید.

ارتباط غیر کلامی چیست

ارتباط غیر کلامی انتقال اطلاعات از طریق استفاده از زبان بدن شامل تماس چشمی ، صورت ، حرکات و موارد دیگر است. ارتباط کلامی استفاده از زبان برای انتقال اطلاعات از طریق متن نوشتاری ، صحبت کردن یا زبان اشاره است.

اهمیت ارتباط غیر کلامی

ارتباط غیر کلامی از آن جهت اهمیت دارد که به ما اطلاعات ارزشمندی در مورد یک وضعیت از جمله احساس یک شخص ، چگونگی دریافت اطلاعات و نحوه نزدیک شدن به شخص یا گروهی از افراد می دهد.

توجه به این موضوع و توسعه توانایی خواندن ارتباطات غیر کلامی یک مهارت ارزشمند است که می توانید در هر مرحله از حرفه خود از آن استفاده کنید. مهارتهای غیر کلامی یکی از مواردی است که در مصاحبه های کاری نیز مفید می باشند

نیز مفید می باشند

انواع ارتباط غیر کلامی

انواع مختلفی از ارتباطات غیر کلامی وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید ، از جمله:

زبان بدن

زبان بدن روشی است که فرد بسته به موقعیت ، محیط و نحوه احساس به طور طبیعی با بدن خود نشان می دهد. به عنوان مثال ، اگر احساس عصبانیت یا عصبی بودن داشته باشد ، ممکن است شخص دستان خود را بصورت ضربدری قرار دهد.

حرکات

در حالی که حرکات در جوامع مختلف بسیار متفاوت هستند ، اما آنها بطور ارادی و غیر ارادی برای انتقال اطلاعات به دیگران استفاده می شوند. ممکن است شخصی در ایالات متحده “انگشت شست” را برای تایید مطلب یا مثلاً برای نشان دادن احساس مثبت نسبت به چیزی استفاده کند.

حالت های صورت

 یکی از رایج ترین شکل های ارتباط غیر کلامی ، حالت صورت است. استفاده از ابرو ، دهان ، چشم و عضلات صورت در برقراری ارتباط با استفاده از احساسات و اطلاعات می تواند بسیار مؤثر باشد.

لمس کردن

برخی از افراد از لمس کردن نیز به عنوان نوعی ارتباط استفاده می کنند. معمولاً برای برقراری ارتباط پشتیبانی یا راحتی استفاده می شود. این شکل از ارتباطات باید به صورت محدود و تنها در مواردی که می دانید طرف دریافت کننده در مورد لمس کردن چه نوع برداشتی دارد ، استفاده شود. هرگز نباید برای انتقال خشم ، سرخوردگی یا هرگونه احساسات منفی دیگر در محیط کار استفاده شود.

نحوه خواندن زبان بدن

خواندن زبان بدن یک مهارت سخت است که شما در طول دوران کاری خود به پیشرفت آن خواهید پرداخت. در حالی که هر شخص از ارتباط غیر کلامی متفاوتی استفاده می کند ، چندین نکته مشترک وجود دارد که باید به آنها توجه کنید تا احساسات ، اهداف ، انگیزه ها و موارد دیگر را به شما اطلاع دهد. وقتی در حال برقراری ارتباط با شخصی هستید ، مفید است که هنگام مکالمه کلامی آنها ، متوجه زبان بدن آنها نیز شوید.

چند کاربرد زبان بدن

وضعیت

 اگر فردی شانه های خود را به عقب و کمر را مستقیم نگه داشته باشد ، این نشانه آن است که مشغول توجه کردن ، گوش دادن و آماده شدن برای ایده ها یا اطلاعاتی است که شما ارائه می دهید. اگر فرد شانه ها را انداخته باشد و کمر خمیده و حالت شل باشد، ممکن است عصبی ، مضطرب یا عصبانی باشد.

استفاده از بازو

 اگر شخصی بازوهای خود را به سمت خود و در جهت پایین، روی میز و یا به صورت باز نگه دارد ، این نشانگر آن است که احساس مثبت و آماده جذب اطلاعات می کند. اگر بازوهای آنها ضربدری و یا بسته باشد ، ممکن است که نوعی احساس منفی را تجربه می کند.

استفاده از پاها

 اگر فرد هر دو پایش را روی زمین بطور صاف قرار دهد ، این نشانگر آن است که برای شنیدن ایده های شما آماده و مشتاق است. اگر پاهایش در یک شکل ضربدری و یا بسته قرار بگیرد ، ممکن است احساس هیجان یا استرس داشته باشند.

استفاده از حالات صورت

اگر در حال برقراری ارتباط با کسی هستید که اخم می کند ، ابروهایش را در هم کرده است یا لب هایش را تنگ کرده است ، میتوانید مکث کنید تا اطمینان حاصل کنید که آنها احساس سردرگمی ، عصبانیت یا احساسات منفی دیگری نمی کنند. اگر در حال برقراری ارتباط با کسی هستید که لبخندی نرم ، عضلات صورت آرام و یا ابروهای برافراشته شده دارد ، این نشانه این است که آنها نسبت به اطلاعاتی که ارائه می دهید احساس خوبی دارند.

هنگام پاسخ دادن به ارتباط غیر کلامی ، حساس باشید. بسیاری از افراد ممکن است از زبان بدن خود بی اطلاع باشند ، و اگر آن را مطرح کنید ممکن است خجالت بکشند. اگر احساس می کنید در طول ارتباطات ممکن است فردی عصبانی ، مضطرب یا گیج شده باشد ، یک لحظه وقت بگذارید تا بهترین عمل را بر اساس آن موقعیت خاص انجام دهید.

مثال

اگر فکر می کنید که مفید است، از آنها بپرسید که در حال حاضر چه احساسی دارند ، مواردی مانند جملات زیر را بکار ببرید:

“من احساس می کنم شما ممکن است احساس ناراحتی از ارائه من داشته باشید. آیا چیزی وجود دارد که بتوانم برای توضیحش زمان بگذارم یا ایده ای که مایل باشید بازخوردی از آن ارائه دهید؟ “

یا

“آیا زمان خوبی برای صحبت در مورد این موضوع است؟” اگر اینگونه نیست ، من خوشحال می شوم که زمان بهتری برای گفتگو پیدا کنیم. “

اگر در ملاقات با چند نفر هستید ، شاید بهتر باشد که آنها را در یک حالت یک به یک خطاب کنید.

چگونه زبان بدن خود را بهبود ببخشید

اگر می خواهید استفاده از ارتباط غیر کلامی خود را بهبود ببخشید ، چند قدم وجود دارد که می توانید بردارید:

تست زبان بدن را انجام دهید

 به روشهایی که در طی یک هفته کاری از زبان بدن استفاده می کنید توجه کنید. در جلسات ، هنگام صحبتهای اتفاقی و در سخنرانی ها به زبان بدن ، بیان صورت و وضعیت بدن خود توجه کنید. ببینید دیگران چگونه به ارتباطات غیر کلامی طبیعی شما پاسخ می دهند.

توجه کنید که احساسات شما از نظر فیزیکی حس می شود

 احساسات صرفاً در ذهن حس نمی شوند. آنها از نظر جسمی نیز روی ما تأثیر می گذارند. در طول روز ، همانطورکه طیف وسیعی از احساسات را تجربه می کنید (هر چیزی شامل انرژی ، بی حوصلگی ، خوشحالی یا نا امیدی) ، سعی کنید جایی از بدن را که آن حس  در آن احساس می شود را مشخص کنید. به عنوان مثال ، اگر احساس اضطراب دارید ، ممکن است متوجه شوید که معده شما احساس سستی می کند. توسعه خودآگاهی در مورد چگونگی تأثیر احساسات در بدن می تواند باعث ایجاد تسلط بیشتر بر ارائه خارجی شما گردد.

در مورد ارتباطات غیر کلامی خود ارادی عمل کنید

 در تلاش برای برقراری ارتباط با دیگران با استفاده از حالت های صورت یا زبان بدن مراقب باشید. هنگامی که نسبت به محیط اطراف خود احساس هوشیاری ، آمادگی و حس مثبت می کنید زبان بدن مثبت خود را به نمایش بگذارید. در صورت احساس گیجی یا نگرانی از اطلاعات ، مانند استفاده از ابروی در هم کشیده ، می توانید از زبان بدن نیز برای پشتیبانی از ارتباط کلامی خود استفاده کنید. از زبان بدن در کنار ارتباط کلامی مانند پرسیدن سؤالات دنبال کننده یا کشاندن ارائه دهنده به سمتی که بازخورد ارائه دهد، استفاده کنید.

تقلید از ارتباطات غیر کلامی که به نظر شما مؤثر است

اگر شاهد ارائه برخی از حالات چهره یا زبان بدن هستید که برای یک زمان خاص مفید هستند ، هنگام بهبود ارتباطات غیر کلامی خود ، از آن به عنوان راهنما استفاده کنید. به عنوان مثال ، اگر می بینید که وقتی کسی سر خود را تکان می دهد ، تأیید و بازخورد مثبت را به طور مؤثر نشان می کند ، وقتی شرایط مشابه دارید ، از آن در جلسه بعدی خود استفاده کنید.

ارتباطات غیر کلامی یک بخش اساسی در داشتن مهارت های ارتباطی عالی است. برای درک زبان بدن و بیان چهره دیگران که با آنها کار می کنید ، و همچنین روش های استفاده از ارتباطات غیر کلامی وقت بگذارید

منبع:

https://www.indeed.com

برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن