کسب و کارمدیریت

مهارت های مدیریتی چیست

مهارت های مدیریتی چیست ؟ مهارتهای مدیریتی را می توان به عنوان ویژگیها یا تواناییهای خاصی تعریف کرد که یک مدیر اجرایی باید برای انجام وظایف خاص در سازمان داشته باشد. این مهارت ها شامل توانایی انجام وظایف اجرایی در یک سازمان ضمن جلوگیری از شرایط بحرانی و حل سریع مشکلات در صورت بروز هستند. مهارت های مدیریتی را می توان از طریق یادگیری و تجربه عملی به عنوان مدیر ایجاد کرد. این مهارت ها به مدیر کمک می کند تا با همکاران خود ارتباط برقرار کند و بداند چگونه با زیردستان خود به خوبی رفتار نماید که این امر باعث می شود فعالیت ها در سازمان آسان تر انجام شود. برای اینکه پاسخ سوال مهارت های مدیریتی چیست را بدانید، این مطلب را به دقت مطالع کنید.

ضرورت مهارت های مدیریتی چیست

مهارتهای مدیریتی خوب برای موفقیت هر سازمان و دستیابی به اهداف و مقاصد حیاتی است. مدیری که مهارت های مدیریتی خوبی را پرورش دهد، می تواند ماموریت و چشم انداز یا اهداف تجاری شرکت را با موانع و اعتراض کمتر از سمت منابع داخلی و خارجی پیش ببرد. مهارت های مدیریت و رهبری اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند زیرا هر دو شامل برنامه ریزی، تصمیم گیری، حل مسئله، ارتباطات، تفویض اختیار و مدیریت زمان هستند. مدیران خوب تقریباً همیشه رهبران خوبی نیز هستند.

علاوه بر رهبری، نقش حیاتی مدیر اطمینان از عملکرد منسجم همه قسمتهای سازمان است. بدون چنین یکپارچگی، مسائل گوناگونی ممکن است بوجود بیاید و شکست حتماً اتفاق می افتد. مهارت های مدیریتی برای موقعیت های مختلف و در سطوح مختلف یک شرکت از رهبری عالی گرفته تا ناظران میانی و مدیران پایین دست بسیار مهم است.

انواع مهارت های مدیریتی چیست

به گفته روانشناس اجتماعی و سازمانی آمریکایی رابرت کاتز، سه نوع اساسی مهارت مدیریتی عبارتند از:

1. مهارت های فنی

مهارت های فنی شامل مهارت هایی است که به مدیران توانایی و دانش استفاده از انواع تکنیک ها برای دستیابی به اهداف خود را می دهد. این مهارت ها نه تنها شامل ماشین آلات و نرم افزارهای در حال کار، ابزارهای تولید و قطعات تجهیزات است بلکه مهارت های لازم برای افزایش فروش، طراحی انواع مختلف محصولات و خدمات و نیز بازاریابی خدمات و محصولات را نیز در بر می گیرد.

2. مهارت های مفهومی

این مهارت ها شامل مهارت های مدیران از نظر دانش و توانایی تفكر انتزاعی و فرموله کردن ایده ها است. مدیر می تواند یک مفهوم کامل را ببیند، یک مشکل را تجزیه و تحلیل و تشخیص دهد و راه حل های خلاقانه پیدا کند. این موضوع به مدیر کمک می کند تا موانع دپارتمان خود و یا تجارت را بطور موثر پیش بینی کند.

3. مهارت های انسانی یا بین فردی

مهارت های انسانی یا بین فردی، مهارت هایی است که توانایی مدیران در تعامل، کار یا ارتباط موثر با افراد را نشان می دهد. این مهارت ها مدیران را قادر می سازد تا از پتانسیل انسانی در شرکت استفاده کرده و به کارکنان برای نتایج بهتر انگیزه دهند.

نمونه هایی از مهارت های مدیریتی چیست

طیف گسترده ای از مهارت ها وجود دارد که مدیر باید برای اداره یک سازمان به طور موثر و کارآمد داشته باشد. موارد زیر شش مهارت مدیریتی اساسی است که هر مدیر باید برای انجام وظایف خود داشته باشد:

1. برنامه ریزی

برنامه ریزی یک جنبه حیاتی در یک سازمان است. این به توانایی فرد در سازماندهی فعالیت ها مطابق با دستورالعملهای تعیین شده اشاره دارد در حالی که هنوز در محدودیت های منابع موجود مانند زمان، پول و کار قرار گرفته است. برنامه ریزی همچنین فرآیند تدوین مجموعه ای از اقدامات و یا یک یا چند استراتژی برای پیگیری و دستیابی به مقاصد یا اهداف خاص با منابع موجود است.

فرآیند برنامه ریزی شامل شناسایی و تعیین اهداف قابل دستیابی، تدوین استراتژی های لازم، و شرح وظایف و برنامه ها در مورد چگونگی دستیابی به اهداف تعیین شده است. بدون داشتن یک برنامه خوب، اهداف کمی قابل دستیابی است.

2. ارتباطات

داشتن مهارت های ارتباطی عالی برای یک مدیر بسیار مهم است. این مهارت تعیین می کند که چقدر اطلاعات در یک تیم به اشتراک گذاشته می شود و یک گروه به چه میزانی به عنوان یک نیروی یکپارچه عمل می کند. اینکه مدیر چگونه با بقیه اعضای تیم خود ارتباط برقرار می کند تعیین می نماید که روش های مشخص شده چقدر پیگیری می شود، چقدر وظایف و فعالیت ها به خوبی انجام می شود و بنابراین موفقیت یک سازمان به چه میزان است.

ارتباطات شامل جریان اطلاعات در داخل سازمان، اعم از رسمی یا غیررسمی، کلامی یا کتبی، عمودی یا افقی است و عملکرد روان سازمان را تسهیل می کند. کانالهای ارتباطی شفاف ایجاد شده در یک سازمان به مدیر امکان می دهد تا با تیم همکاری کند، از درگیری جلوگیری کرده و مشکلات را هنگام بروز حل و فصل کند. یک مدیر با مهارت های ارتباطی خوب می تواند ارتباط خوبی با کارمندان داشته باشد و بنابراین می تواند اهداف و مقاصد تعیین شده شرکت را به راحتی تحقق بخشد.

3. تصمیم گیری

یکی دیگر از مهارتهای حیاتی مدیریت، تصمیم گیری است. مدیران، آگاهانه یا ناخواسته تصمیمات زیادی می گیرند و تصمیم گیری یکی از مولفه های اصلی موفقیت یک مدیر است. تصمیم گیری مناسب و درست منجر به موفقیت سازمان می شود، در حالی که تصمیمات ضعیف یا بد ممکن است منجر به شکست یا عملکرد ضعیف شود.

برای اینکه سازمان به طور موثر و روان کار کند، باید تصمیمات صریح و صحیحی اتخاذ شود. یک مدیر باید نسبت به هر تصمیمی که می گیرد پاسخگو باشد و همچنین مسئولیت نتایج تصمیمات خود را بر عهده بگیرد. یک مدیر خوب نیاز به داشتن مهارت تصمیم گیری عالی دارد، زیرا اغلب موفقیت وی را در دستیابی به اهداف سازمانی دیکته می کند.

4. تفویض اختیار

تفویض اختیار یکی دیگر از مهارت های کلیدی مدیریت است. تفویض اختیار عبارت است از انتقال وظایف یا اختیارات مربوط به کار به سایر کارمندان یا زیردستان. این شامل فرآیندی است که اجازه می دهد وظایف شما یا کارمندان شما بسته به میزان کار فعلی، تغییر مسئول پیدا کرده یا به کارمندان دیگر اختصاص یابد. مدیری با مهارت تفویض اختیار قادر است به طور موثر و کارا وظایف را تخصیص دهد و به كارمندان مناسب، اختیار دهد. وقتی تفویض اختیار به طور موثر انجام شود، به تسهیل تکمیل کارآمد کارها کمک می کند.

تفویض اختیار به مدیر کمک می کند تا از اتلاف وقت جلوگیری کند، بهره وری را بهینه کرده و مسئولیت و پاسخگویی کارمندان را تضمین کند. هر مدیر برای دستیابی به نتایج مطلوب و دستیابی به نتایج بهره وری مورد نیاز، باید توانایی تفویض اختیار داشته باشد.

5. حل مسئله

حل مسئله مهارت اساسی دیگری است. یک مدیر خوب باید توانایی مقابله و حل مشکلات مکرر را که ممکن است در یک روز کاری معمولی ایجاد شود، داشته باشد. حل مسئله در مدیریت شامل شناسایی یک مسئله یا وضعیت خاص و سپس یافتن بهترین راه برای تحلیل مساله و دستیابی به بهترین راه حل است. این توانایی برای مرتب سازی امور حتی در شرایط نامناسب است. وقتی مشخص شد که یک مدیر مهارت حل مسئله عالی دارد، این کار او را از بقیه اعضای تیم متمایز می کند و به زیردستان اعتماد به مهارت مدیریتی او را می دهد.

6. ایجاد انگیزه

توانایی ایجاد انگیزه مهارت مهم دیگر در سازمان است. انگیزه کمک می کند تا رفتار یا پاسخ مطلوب کارمندان یا ذینفعان خاص به وجود آید. تاکتیکهای انگیزشی بی شماری وجود دارد که مدیران می توانند از آنها استفاده کنند و انتخاب روشهای مناسب می تواند به ویژگیهایی مانند فرهنگ شرکت و تیم، شخصیت اعضای تیم و موارد دیگر بستگی داشته باشد. دو نوع انگیزه اصلی وجود دارد که یک مدیر می تواند از آنها استفاده کند. انگیزه های ذاتی و انگیزه های بیرونی.

مهارت های مدیریتی چیست ؟

مهارت های مدیریتی مجموعه توانایی هایی است که شامل مواردی مانند برنامه ریزی تجاری، تصمیم گیری، حل مسئله، ارتباطات، تفویض اختیار و مدیریت زمان می باشد. در حالی که نقش ها و سازمان های مختلف نیاز به استفاده از مجموعه مهارت های مختلف دارند، مهارت های مدیریتی به یک فرد حرفه ای کمک می کند تا فارغ از سطح آنها، برجسته و برتر باشد. در مدیریت عالی، این مهارت ها برای اداره یك سازمان و دستیابی به اهداف كاری مورد نظر ضروری است.

منبع:

https://corporatefinanceinstitute.com

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن