بهره وریکسب و کار

مهندسی ارزش چیست ؟

آنالیز ارزش

مهندسی ارزش یک رویکرد سیستماتیک و سازمان یافته برای ارائه کارکردهای لازم در یک پروژه با کمترین هزینه است. مهندسي ارزش ، جايگزيني مواد و روش ها را با گزينه هاي ارزان تر ، بدون قرباني كردن كاركرد ، ترویج مي کند. این امر فقط بر روی کارکردهای مؤلفه ها و مواد مختلف متمرکز است به جای ویژگی های فیزیکی آنها. مهندسی ارزش همچنین آنالیز ارزش نیز نامیده می شود.

نکات کلیدی مهندسی ارزش

  • مهندسی ارزش یک رویکرد منظم و سازمان یافته برای ارائه کارکردهای لازم در یک پروژه با کمترین هزینه است.
  • مهندسي ارزش ، جايگزيني مواد و روش هايي را با گزينه هاي ارزان تر ، بدون قرباني كردن كاركرد ، ارتقا مي بخشد.
  • این امر فقط بر روی کارکردهای مؤلفه ها و مواد مختلف متمرکز است به جای ویژگی های فیزیکی آنها.

درک مهندسی ارزش

مهندسی ارزش ، بررسی محصولات جدید یا موجود در مرحله طراحی برای کاهش هزینه ها و افزایش عملکردهای آن در راستای افزایش ارزش محصول است. ارزش یک کالا به عنوان مقرون به صرفه ترین روش برای تولید یک کالا بدون فاصله گرفتن از هدف آن تعریف شده است. بنابراین ، کاهش هزینه ها به قیمت کاهش کیفیت صرفاً یک استراتژی کاهش هزینه است.

نکته مهم: با مهندسی ارزش ، کاهش هزینه نباید روی کیفیت محصول در حال توسعه یا تحت تجزیه و تحلیل تأثیر بگذارد.

مفهوم مهندسی ارزش در دهه 1940 در جنرال الکتریک ، در بحبوحه جنگ جهانی دوم تکامل یافت. به دلیل جنگ ، مهندس خرید لارنس مایلز و دیگران به دنبال جایگزینی مواد و اجزای تشکیل دهنده بودند زیرا کمبود اساسی در آنها وجود داشت. این جایگزین ها اغلب به منظور کاهش هزینه ها و همزمان عملکرد برابر یا بهتر ارائه می شدند.

ملاحظات خاص آنالیزارزش

مایلز ارزش محصول را به عنوان نسبت دو عامل تعریف می کند: کارکرد به هزینه. کارکرد یک کالا، عملکرد خاصی است که برای انجام آن طراحی شده است و هزینه، مربوط به هزینه کالای مورد نظر در طول چرخه عمر آن است. نسبت عملکرد به هزینه دلالت بر این دارد که می توان با بهبود عملکرد و یا کاهش هزینه آن ، ارزش محصول را افزایش داد. در مهندسی ارزش ، هزینه های مربوط به تولید ، طراحی ، نگهداری و جایگزینی در تجزیه و تحلیل گنجانده شده است.

مثال مهندسی ارزش

به عنوان مثال ، یک محصول جدید فناوری را در نظر بگیرید که طراحی شده است و قرار است تنها دو سال چرخه عمر داشته باشد. بنابراین این محصول با کمترین مواد و منابع گرانقیمتی که تا پایان چرخه عمر محصول کار کند، ارائه می شود ، به این روش صرفه جویی در هزینه های تولیدکننده و مصرف کننده نهایی خواهد شد. این نمونه ای از بهبود ارزش با کاهش هزینه ها است.

ممکن است یک شرکت تولید کننده دیگر با حداکثر رساندن عملکرد یک محصول با کمترین هزینه تصمیم به ایجاد ارزش افزوده بگیرد. در این حالت ، عملکرد هر یک از اجزای کالا ارزیابی می شود تا یک تجزیه و تحلیل دقیق از هدف محصول تهیه گردد. بخشی از تجزیه و تحلیل ارزش نیاز به ارزیابی روش های متفاوتی دارد که پروژه یا محصول می تواند عملکرد خود را انجام دهد.

روشهای مختلفی که ذکر شده است به چند گزینه اصلی و ثانویه امکان پذیر که ممکن است در پروژه پیاده سازی شوند ، محدود شده است. به عنوان مثال ، یک بطری مایع ظرفشویی که بعد از نشت مقداری از صابون به طرفین ، لغزنده می شود ، ممکن است با طراحی مجدد شکل بطری و دهانه آن برای بهبود یافتن و به حداقل رساندن نشت ، اصلاح شود. این پیشرفت می تواند بدون افزایش هزینه تبلیغات اضافی منجر به افزایش فروش شود.

منبع:

https://www.investopedia.com/

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن