پزشکیسلامتسلامت و تغذیه

میزان مجاز مصرف روزانه قند چقدر است؟

امروزه ما در خرید مواد غذایی سعی می کنیم از مواد موجود در آنچه که خریداری می کنیم مطلع باشیم. از نمک  گرفته تا قند  و چربی و …. . می خواهیم بر آنچه روی میزمان می گذاریم کنترل داشته باشیم. اما میزان مجاز مصرف روزانه قند برای مردان و زنان چقدر است ؟

مطالعات نشان می دهد که 80٪ از خریداران با داده های تغذیه ای متناقضی روبرو می شوند و 59٪ به انتخاب هایی که برای خانواده های خود انجام می دهند شک دارند.

آنچه که مصرف کنندگان در آن شک ندارند، نیاز به یک تغییر الگوی غذایی سالم است.

میزان مصرف قند روزانه بر اساس آمار

بزرگسالان آمریکایی به طور متوسط ​​روزانه 77 گرم قند مصرف می کنند که بیش از 3 برابر مقدار توصیه شده برای زنان است. این معادل افزایش سالانه قند حدود 27  کیلوگرم برای بدن است. این مقدار معادل شش توپ بولینگ 4.5 کیلو گرمی است

 این ارقام برای کودکان حتی بدتر هم  هست. کودکان آمریکایی روزانه 81 گرم قند افزودنی مصرف می کنند، که معادل بیش از 29  کیلوگرم قند سالانه است که به بدن اضافه می شود. این موضوع را اینگونه ببینید – کودکان بیش از4 لیتر قند فقط از طریق نوشیدنی ها می خورند. که برای پر کردن یک وان کافی است!

این همه قند اضافه شده از کجا می آید؟

منابع اصلی قندهای افزودنی

نوشیدنی ها منبع اصلی قندهای افزودنی هستند (47٪ از کل قندهای افزودنی):

نوشابه – 25٪

آب میوه ها – 11٪

نوشیدنی های ورزشی / انرژی زا – 3٪

قهوه / چای – 7٪

و همانطور که حدس می زنید، میان وعده ها و شیرینی ها با 31٪ در رتبه ی دوم قندهای افزودنی قرار دارند.

راه حل قندهای جایگزین

بنابراین، یک خریدار هوشمند چه کاری باید انجام دهد؟ وسوسه برانگیز است که به عنوان یک راه حل جادویی به قندهای جایگزین نگاه کنید. به عنوان مثال، محصولات ساخته شده با عسل، شربت افرا، شکر نارگیل یا شکر توربینادو، شربت ذرت با فروکتوز بالا، دکستروز به عنوان گزینه های سالم تر تصور می شوند.

گول نخورید بدن شما هم مطمئنا گول نمی خورد! قند زیاد،  قند زیاد است و فرقی هم نمی کند منبع آن چه باشد.

واکنش بدن در برابر مصرف قند افزودنی روزانه زیاد چگونه است؟

همه اینها به سرعت جذب قندها برمی گردد. به عنوان مثال در مورد سیب، بدن شما به دلیل محتوای فیبر آن، زمان بیشتری را به هضم یک سیب اختصاص می دهد، در نتیجه قند طبیعی با سرعت آهسته تری جذب می شود. در سمت دیگر، قند افزودنی در یک  نوشابه به یک باره مانند یک بمب قند وارد سیستم بدن شما می شود. تمام آن قندهای افزودنی خیلی سریعتر به کالری تبدیل می شوند. که برای سیستم بدنن شما اصلا خوب نیست!

میزان مجاز مصرف روزانه قند بر اساس AHA ( انجمن قلب آمریکا )

برای حفظ سلامتی، توصیه های انجمن قلب آمریکا در مورد میزان مجاز مصرف روزانه قند بایستی رعایت شود.

میزان مجاز مصرف روزانه قند برای مردان

 نباید بیش از 9 قاشق چای خوری (36 گرم یا 150 کالری) قند افزودنی در روز مصرف کنند.

میزان مجاز مصرف روزانه قند برای زنان

 این مقدار برای زنان کمتر است: 6 قاشق چای خوری (25 گرم یا 100 کالری) در روز.

در نظر بگیرید که یک قوطی نوشابه 350 سی سی حاوی 8 قاشق چای خوری (32 گرم) قند افزودنی است! کل قند افزودنی مجاز برای بدن شما با باز کردن یک نوشابه تمام شد.

خبر خوب این است که بسیاری از بزرگسالان آمریکایی خواهان تغییر مصرف قند افزودنی هستند. در حقیقت، تحقیقات نشان می دهد که 77 درصد از آمریکایی ها در تلاش هستند که قند کمتری در رژیم غذایی خود داشته باشند. و 7 نفر از هر 10 مصرف کننده تمایل دارند که یک ماده خوراکی شیرین مورد علاقه را با یک گزینه سالم تر جایگزین کنند. در حال حاضر، بهترین دفاع شما آموزش است.

تولیدکنندگان مواد غذایی در اواسط سال 2021 و حتی کمی پیش تر ملزم شدند که مقدار قندهای افزودنی را در برچسب Nutrition Facts ذکر کنند. تجزیه و تحلیل اخیر نشان داد که این برچسب زدن به طور بالقوه می تواند از نزدیک به 1 میلیون مورد بیماری قلبی عروقی و دیابت نوع 2 طی دو دهه آینده جلوگیری کند. ذکر کل مقدار قندهای افزودنی به این معنی است که مصرف کنندگان دیگر مجبور نخواهند شد تا محصولات  را جستجو کنند و دریابند که مواد غذایی یا نوشیدنی حاوی چه مقدار قند افزودنی است.

بنابراین، با دقت این برچسب ها را بخوانید و دریابید که قند افزودنی دارد یا خیر، مهم نیست که از اسمهای مستعار و عجیب استفاده شده باشد.

منبع:https://www.heart.org

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا