سلامت و تغذیه

نکاتی برای جلوگیری از گرمازدگی در تابستان

با شروع تابستان، دمای بالا سلامت ما را تهدید می کند. یکی از خطرات ناگوار برای سلامتی ما در اثر دمای بالا، فشار خون بالا است که به آن گرمازدگی نیز گفته می شود وقتی که دمای بدن به حداقل 40 درجه سانتی گراد برسد. علائم گرمازدگی چیست و برای جلوگیری از گرمازدگی در تابستان چه باید کرد ؟ و در صورت بروز گرامازدگی چه بایستی انجام داد.

انواع گرمازدگی

دو نوع گرمازدگی حرکتی و غیر حرکتی وجود دارد.

گرمازدگی بدون فعالیت معمولاً در افراد مسنی که بیماری پزشکی زمینه ای دارند، مانند بیماری های قلبی عروقی، چاقی یا ناتوانی جسمی، رخ می دهد.

انواع خاصی از داروها یا داروهای تفریحی( الکل و کافئین هم جزو این گروه محسوب می شوند) نیز چنین خطراتی را ایجاد می کنند.

گرمازدگی حرکتی ممکن است در افراد جوان رخ دهد،

البته افراد سالم که در هوای گرم ورزش سنگینی انجام می دهند نیز می توانند به گرمازدگی حرکتی دچار شوند.

به عنوان مثال می توان به ورزشکاران، کارگران ساختمانی و آتش نشانان اشاره کرد.

این نوع گرمازدگی معمولا در مردان و همچنین در افرادی که از آمادگی جسمانی خوبی برخوردار نیستند، یا در آب و هوای معتدل بزرگ شده اند یا افرادی که به شدت بیمار هستند، بیشتر دیده می شود.

علائم گرمازدگی

در مراحل اولیه، کسانی که گرمازدگی را تجربه می کنند ممکن است از گرفتگی عضلات، ضعف، بی حالی، حالت تهوع یا سرگیجه شکایت کنند.

بعضی دیگر ممکن است احساس گرگرفتگی، تنفس سریع، گیجی، عصبی بودن یا مشکل در راه رفتن بکنند.

در صورت عدم درمان، گرمازدگی می تواند منجر به بیهوشی، تشنج و کما شود.

چگونه از گرمازدگی در تابستان جلوگیری کنیم

به دلیل کاهش توانایی انطباق با تغییرات ناگهانی دما، افراد مسن باید به خصوص در مورد گرمازدگی غیر تحرکی در تابستان توجه بیشتری داشته باشند.

 برای جلوگیری از گرمازدگی در تابستان به نکات زیر دقت کنید:

  1.  تا آنجا که ممکن است در ساختمانهای دارای تهویه مطبوع بمانید و به عنوان منبع اصلی خنک کننده خود فقط به فن تکیه نکنید.
  2. از نوشیدن مقادیر بیش از حد الکل، کافئین، سودا یا آب میوه که همه منجر به کمبود آب بدن می شوند خودداری کنید.
  3.  آب بیشتری بنوشید و برای نوشیدن آب صبر نکنید تا احساس تشنگی بکنید. اینگونه به جایگزینی مایعات از دست رفته بدن کمک می کنید.
  4. سعی کنید ورزش و سایر کارهای حرکتی را به زمانهای خنک تری از روز، یا صبح زود یا عصر محدود کنید.
  5. اگر احساس خستگی یا ضعف کردید استراحت کنید.
  6. توجه داشته باشید که برخی از داروها ممکن است شما را در معرض خطر کمبود آب قرار دهند.
  7. از کلاه و لباس روشن و سبک استفاده کنید
  8.   حوله های مرطوب دور گردن خود قرار دهید و یا یک سر بند مرطوب استفاده کنید تا دما را بشکند.
  9. اگر دمای هوا بیش از 35 درجه سانتی گراد باشد، فن ها ممکن است در خنک سازی بی تأثیر باشند. به جای آن از وسایل تهویه مطبوع استفاده کنید.
  10. در این دمای بسیار بالا سعی کنید از قرار گرفتن در فضای بیرون و یا در معرض تابش مستقیم آفتاب خودداری کنید. سعی کنید داخل ساختمان ها بمانید، ترجیحاً در محیط های دارای تهویه مطبوع.
  11. افراد بسیار جوان یا افراد مسن بیشتر در معرض بیماری های مربوط به گرما و کم آبی هستند.
  12.  در روزهای بسیار گرم از اجاق گاز یا فر استفاده نکنید
  13. دوش یا حمام آب سرد بگیرید تا خنک شود.
  14. وضعیت سلامتی دوستان و همسایگان را بررسی کنید و از شخصی بخواهید که شما را هم کنترل کند.

در صورت گرمازدگی چه باید کرد

اگر شما یا شخص دیگری علائم گرمازدگی را دارید، لباسهای اضافی را در بیاورید.

روی پوست آب ولرم بپاشید و با استفاده از کیسه های یخ در زیر بغل، کشاله ران و پشت گردن، گونه ها، کف دست و کف پا را خنک کنید.

اگرچه کمبود آب بدن همیشه در اثر گرمازدگی اتفاق نمی افتد، اما توصیه می شود مصرف آب را افزایش دهید.

 گرچه در اثر گرمازدگی دمای بدن افزایش می یابد، اما داروهایی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن در این موارد به کاهش دمای بدن کمک نمی کنند.

دکتر هالپرن دستیار پزشک معالج در مرکز پزشکی NewYork-Presbyterian  ویل کرنل و استادیار پزشکی بالینی در پزشکی ویل کرنل پیشنهاد می کند، “اگر احساس ضعف شدید می کنید، بی حال هستید یا حالت تهوع شدید و تنگی نفس دارید، تعریق متوقف شده و رنگتان قرمز شده، هرگونه تغییر در وضعیت روحی، یا هر چیز دیگری که به نظرتان غیرطبیعی یا ترسناک بیایید بلافاصله کمک بخواهید و یا به دکتر مراجعه کنید. کار از محکم کاری عیب نمیکنه!.

منابع:https://www.emersonhospital.org

https://healthmatters.nyp.org

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا