اجتماعیروانشناسیکسب و کارمهارت ارتباط

نکات مهم مهارت های ارتباطی

نکات مهم مهارت های ارتباطی

مهارت های ارتباطی یکی از قابلیت های بسیار مهم در زندگی خصوصی و اجتماعی هر شخص می باشد و به جرات می توان گفت که مسیر رشد و ارتقا فرد در یک اجتماع بطور مستقیم به مهارت های ارتباطی وابسته است.

این مبحث آنچنان مورد توجه است که در انتخاب افراد برای بعضی از موقعیت های شغلی، آیتم اول انتخاب به این شاخص اختصاص می یابد و همچنین در مابقی موقعیت های شغلی نیز می توان گفت بدون داشتن این مهارت ها همیشه یک پله از سایرین عقب تر خواهیم بود. لذا توجه ویژه به نکات پر اهمیت این موضوع می بایست سرلوحه تمرینات روزانه هر فرد قرار گیرد و با مرور این موارد با برنامه ای مشخص سعی در ارتقاء آنها داشته باشد.

در این نوشته مروری کامل بر مهارتهای ارتباطی بطور عموم می اندازیم و توضیح مختصری از هر یک را ارائه می نماییم. توجه به این نکات و برنامه ریزی دقیق روزانه برای هر یک از این موارد تاثیر شگرفی بر ساختار ارتباطی ما خواهد داشت. همچنین در خصوص تعادل زندگی و کار نیز مقاله مربوطه را مطالعه نمایید.

مهارت های ارتباطی عمومی

گوش کردن

گوش کردن به صحبتهای طرف مذاکره از اولین و مهمترین مهارتهای ارتباطی است. اینکه فرد مقابل متوجه ارزش گذاری ما برای صحبت هایش شود باعث برقراری ارتباط موثر و عمیق می شود. گوش کردن موثر باعث می شود که ارتباط یک طرفه نباشد و احساس صمیمیت نیز ایجاد شود.

واکنش مناسب نشان دادن

گوش کردن موثر باید با واکنش های به جا و صحیح همراه باشد در حقیقت اگر بخواهیم طرف مقابل درک کند که ما خوب به صحبت هایش گوش کرده ایم، باید واکنش های ما را ملاحظه کند. این واکنش می تواند با سوال کردن از بخشی از صحبتهای طرف مقابل و استفاده از کلمات تاثیر گذار در جهت نشان دادن علاقه به بخشی از صحبتهای فرد مخاطب همراه باشد. در هر صورت با واکنش مناسب است که طرف مقابل به گوش کردن ما پی می برد.

استفاده از زبان بدن

زبان بدن یکی دیگر از واکنش های موثر و ایجاد هیجان در مخاطب می باشد. استفاده از شاخصه هایی که در زبان بدن تعریف شده است می تواند فرد یا افراد مقابل را ناخواسته به این نتیجه برساند که آیا صحبتهایش برای ما جذاب است یا خیر.

دیدن

شاید مفهوم دیدن در این بحث خیلی روشن نباشد ولی نگاه کردن در ارتباط انسانی بسیار حائز اهمیت است. برقراری ارتباط چشمی شاید کم اثرتر از گوش کردن موثر نباشد. با برقراری ارتباط چشمی و دنبال کردن سیگنالهای طرف مقابل می توانیم رابطه ای عمیقتر برقرار کنیم.

آرامش

آرامش در ارتباط باعث عمیق شدن ارتباط می گردد. بعضی افراد چون به دلایلی ذاتا دارای این آرامش نیستند تصور می کنند حصول آن ناممکن است در حالیکه با تمرین و کارکردن بر این مهارت می توان به آرامشی بی نظیر دست یافت.

تسلط بر ساختار زبان

زمانی صحبتهای گوینده در مخاطب تاثیر گذار است که در استفاده از کلمات و جملات دچار اشتباهات دستور زبانی و نیز غلط های گفتاری نشود. همانطورکه در نوشته ها وجود غلطهای املایی و یا دستور زبانی می تواند ارزش آن متن را بکاهد در گفتار نیز به طریق مشابه اثر گذار است.

اولویت بندی ارائه مطلب

در بیان مطالب و برقراری ارتباط با افراد اولویت بندی مطالب نباید فراموش شود. همه مطالب دارای وزن یکسان نیستند و زمان ارائه مطالب نیز یکسان نیست. لذا با در نظر گرفتن اولویت مطالب و وزن دهی و ارزش گذاری برای مطالب می بایست ارائه صورت پذیرد.

عدم استفاده از الفاظ نامناسب

استفاده از کلمات نامناسب در هیچ فضایی شایسته نیست. بعضی افراد تصور می کنند در ارتباطات دوستی و رفاقتی می توانند اصول ادب را زیر پا گذارند و با این روش نزدیک تر بودن به افراد دیگر را تجربه کنند. این موضوع قطعا باعث شکل گیری یک تصویر نامناسب از گوینده می شود.

وقت شناسی

در ارتباط با دیگران ارزش گذاری برای وقت سایرین بسیار مهم است. حتی اگر در جایگاه بالاتر کاری نسبت به سایرین قرار داشته باشید باز این وقت نشناسی حتما بر روی ارتباط شما با دیگران اثر منفی می گذارد و شخصیت شما را تحت تاثیر قرار می دهد. وقت شناسی با اینکه از اولویت بسیار بالایی در مهارت های ارتباطی برقرار  برخوردار نیست ولی با این وجود نمی توان از اهمیت آن گذشت.

تغییر لحن

در ارتباط با سایرین می بایست لحن ما مطابق موضوع و شرایط دچار تغییر گردد. عملا با این تغییر لحن ارتباط موثرتری برقرار می شود.

لبخند زدن

گشاده رو بودن در هر وضعیتی به بهبود روابط کمک می کند و لبخند پایه گذار ارتباط می باشد.

اعتماد به نفس

در ارتباط با دیگران نباید ضعیف النفس باشیم. اعتماد به نفس باعث می شود که دیگران ما را بعنوان تکیه گاهی که می توانند بر روی آن حساب باز کنند، در نظر بگیرند.

نکته مهم مهارت های ارتباطی

هر دسته از موارد فوق الذکر در محیط های مختلف کارایی بیشتر و موثرتری خواهند داشت. بعنوان مثال در محیط کاری با توجه به مشخصات آن محیط می بایست تکیه اصلی را بر چند مهارت خاص ارتباطی گذاشت. در حقیقت مهارت های ارتباطی که در بالا مرور گردید در تمام محیط ها تاثیر گذار است ولی با در نظر گرفتن شرایط آن محیط می بایست مبنا را یک یا چند مهارت خاص گذاشت.

برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن