بهره وریکسب و کار

نکات مهم چارت سازمانی وظیفه ای

چارت سازمانی وظیفه ای یکی از چارت های سازمانی محبوب است که معمولاً توسط شرکتهای تجاری کوچک به کار گرفته می شود. در این ساختار، یک سازمان را می توان بر اساس تخصص یا عملکرد به بخش های جداگانه ای گروه بندی کرد که این بخش ها به صورت عمودی و جدا از یکدیگر هستند.

مسئولیت یک مدیر وظیفه ای تنظیم و کنترل یک بخش است و همه مدیران وظیفه ای باید به یک رئیس ارشد یعنی رئیس شرکت یا مدیر عامل شرکت گزارش دهند. مانند سایر چارت های سازمانی، نمودارهای سازمانی وظیفه ای دارای مزایا و معایبی هستند. در اینجا چهار نکته برای ایجاد یک چارت سازمانی وظیفه ای بی نقص ارائه می دهیم.

تعداد سطوح سازمانی را به سه سطح محدود کنید

چارت سازمانی وظیفه ای گزینه خوبی برای شرکت های کوچک است اما شاید در مدیریت با مشکل برخورد کند و در انتها دیوان سالاری را ایجاد کند که با آسیب های جدی در پیشرفت شرکت و سودآوری همراه باشد زیرا هزینه آن مانند هزینه های یک شرکت بسیار بزرگ می شود. بنابراین لازم است چارت سازمانی وظیفه ای خود را به 3 سطح محدود کنید.

ارتباطات را مابین بخش ها تشویق کنید

به دلیل این واقعیت که کارمندان با افراد همان بخش در ارتباط هستند و فرصت های کمی برای آمیختن با همکاران سایر بخش ها دارند، مابین بخش ها ارتباط محدود وجود دارد. علاوه بر این، ارتباط مابین بخشی نیز با افزایش حس رقابت مابین بخش ها بعنوان یک مانع عمل می کند. با در نظر گرفتن توسعه طولانی مدت شرکت، برای برقراری ارتباط مابین بخش ها افراد باید تشویق شوند. این موضوع باید در این چارت سازمانی در نظر گرفته شود.

توسعه چشم انداز در وضعیت کلی

بخش ها شاید تصویر بزرگ کل شرکت را با تمرکز بیش از حد بر اهداف گروه خود و نه کل اهداف شرکت، نادیده بگیرند. به عنوان مثال، شاید تمایل گروه مربوط به محصولات جانبی برای به روزرسانی و بهینه سازی آخرین محصول وجود داشته باشد اما برنامه کلی شرکت سرمایه گذاری در محصولات جدید است. از آنجا که کارمندان فاقد چشم انداز نسبت به وضعیت کلی هستند، شاید تأکیدهای مهمی بر اهدافی داشته باشند که به اعتقاد آنها مهم هستند اما برای کل شرکت در اولویت نیستند.

ایجاد انگیزه در کارمندان

معمولاً در چارت سازمانی وظیفه ای، کارمندان وظایف ثابت و کار معمول دارند و شاید از یکنواختی و تکرار خسته و ناراحت شوند، بنابراین بهتر است برای کارمندان انگیزه ایجاد کنید تا آنها را برای رسیدن به درجه بالایی از عملکرد پرانرژی نگه دارید.

نکات ذکر شده را در به کار گیری چارت سازمانی وظیفه ای به خاطر داشته باشید.

منبع:

https://www.orgcharting.com/

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا