زیبایی و تناسب اندامسلامتسلامت و تغذیه

وضعیت صحیح بدن در هنگام فعالیت

وضعیت صحیح بدن چیزی فراتر از راست ایستادن و نشستن در جهت حفظ بهترین ظاهر شما است. این بخش مهمی در حفظ سلامت طولانی مدت تان است. اطمینان از اینکه بدن خود را در حالت درستی قرار می دهید، چه در حال حرکت و چه ساکن، می تواند از درد، آسیب دیدگی و سایر مشکلات سلامتی جلوگیری کند.

حالت بدن (posture) چیست ؟

به نحوه ی قرار گیری بدن شما حالت بدن گفته می شود. دو نوع دارد:

• حالت پویا یا داینامیک

نحوه نگه داشتن بدنتان در هنگام حرکت، مانند راه رفتن، دویدن یا خم شدن برای برداشتن چیزی.

• حالت ایستا یا استاتیک

نحوه نگه داشتن بدنتان در هنگامی که حرکت ندارید، مانند زمانی که نشسته، ایستاده یا خوابیده اید.

بسیار مهم است که وضعیت صحیح بدن را در وضعیت پویا و ایستا رعایت کنید.

نکته مهم در وضعیت مناسب بدن، وضعیت ستون فقرات است. ستون فقرات شما دارای سه انحنای طبیعی است – در گردن، وسط پشت و گودی کمر. طرز صحیح ایستادن و نشستن باید این انحنا ها را حفظ کند، اما آنها را افزایش ندهد.

وضعیت صحیح بدن چگونه می تواند بر سلامتی ما تأثیر بگذارد؟

وضعیت بد بدن می تواند برای سلامتی شما مضر باشد. خمیدگی وقوز کردن می تواند:

• راستای سیستم اسکلتی عضلانی شما را بهم بزند.

• ستون فقرات را را شکننده تر و مستعد آسیب کنید

• باعث درد گردن، شانه و کمر شود

• انعطاف پذیری شما را کاهش دهد

• بر نحوه حرکت مفاصل شما تأثیر می گذارد

• بر تعادل شما تأثیر می گذارد و خطر سقوط را افزایش می دهد

• هضم غذا را سخت کند

• تنفس را سخت کند

چگونه می توان وضعیت بدن را بهبود بخشید؟

• در حین انجام کارهای روزمره مانند تماشای تلویزیون، شستن ظروف یا پیاده روی مراقب وضعیت صحیح بدن خود باشید.

•فعال بمانید. هر نوع تمرینی ممکن است به بهبود وضعیت بدن شما کمک کند، اما انواع خاصی از تمرینات می تواند به ویژه مفید باشد. آنها شامل یوگا، تای چی و سایر کلاسهایی هستند که بر آگاهی بدن تمرکز دارد. همچنین ایده خوبی است که تمریناتی انجام دهید که مرکز بدن شما (عضلات اطراف کمر، شکم و لگن) را تقویت می کند.

• وزن سالم را حفظ کنید. وزن اضافی می تواند ماهیچه های شکم شما را ضعیف کند، برای لگن و ستون فقرات شما مشکل ایجاد کند و باعث کمردرد شود. همه اینها می تواند به وضعیت بدن شما آسیب برساند.

• کفش های راحت و پاشنه کوتاه بپوشید. به عنوان مثال، کفش پاشنه بلند می تواند تعادل شما را از بین ببرد و شما را مجبور به راه رفتن متفاوت کند. این امر فشار بیشتری بر عضلات شما وارد می کند و به بدن شما آسیب می رساند.

• اطمینان حاصل کنید که سطوح کار برای شما مناسب باشد، خواه روبروی کامپیوتر نشسته باشید، شام درست می کنید یا غذا می خورید.

وضعیت صحیح بدن در حالت نشسته

وضعیت صحیح بدن در حالت نشسته
وضعیت صحیح بدن در حالت نشسته

چگونه وضعیت بدن را در حالت نشسته بهبود ببخشیم؟

بسیاری از افراد زمان زیادی را صرف نشستن می کنند – چه در محل کار، چه در مدرسه و چه در خانه. مهم است که درست بنشینید و استراحت های مکرر داشته باشید:

• اغلب موقعیت های نشستن را عوض کنید

• پیاده روی کوتاهی در اطراف دفتر یا خانه خود داشته باشید

• هر چند وقت یکبار به آرامی ماهیچه های خود را بکشید تا به رفع تنش ماهیچه ای کمک کنید

• پاهایتان را روی هم قرار ندهید. کف پاهایتان را روی زمین قراردهید، مچ پاهایتان جلوی زانو باشد

• مطمئن شوید که پاهایتان زمین را لمس می کنند، یا اگر این امکان وجود ندارد، از زیرپایی استفاده کنید

• شانه ها بایستی راحت باشند.آنها نباید گرد شوند یا به عقب کشیده شوند

• آرنج ها را نزدیک بدن نگه دارید. آنها باید بین 90 تا 120 درجه خم شوند.

• مطمئن شوید که پشت شما به طور کامل پشتیبانی می شود. اگر صندلی شما دارای پشتی نیست که بتواند منحنی کمرتان را پشتیبانی کند، از بالش پشتی یا دیگر تکیه گاه کمر استفاده کنید.

• مطمئن شوید که ران و باسن شما پشتیبانی می شوند. شما باید یک صندلی خوب داشته باشید و ران ها و باسن شما باید موازی با زمین باشند.

وضعیت صحیح بدن در حالت ایستد

وضعیت صحیح بدن در حالت ایستاده
وضعیت صحیح بدن در حالت ایستاده

چگونه وضعیت بدن را در حالت ایستاده بهبود ببخشیم؟

• راست و کشیده بایستید

• شانه های خود را عقب نگه دارید

• شکم خود را به داخل بکشید

• وزن خود را بیشتر روی پاشنه های پای خود قرار دهید

• سر خود را در سطح افق ثابت نگه دارید

• اجازه دهید بازوها به طور طبیعی در پهلوها آویزان شوند

• پاها را به اندازه عرض شانه ها از هم باز کنید با تمرین، شما می توانید وضعیت صحیح بدن خود را بهبود ببخشید و بهتر به نظر برسید و احساس بهتری هم داشته باشید

منبع:

https://medlineplus.gov

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا