تغذیه و رژیم غذاییسلامت و تغذیه

ویتامین های ضروری بدن

13 ویتامین ضروری که بدن برای سالم ماندن نیاز دارد

آیا به اندازه کافی از ویتامین های ضروری بدن که برای سلامت خود نیاز دارید مطلع هستید؟ در این نوشته عملکرد هر ویتامین بررسی می شود و چگونگی دستیابی به مقدار توصیه شده روزانه از طریق یک رژیم غذایی سالم بیان می شود.

درباره ویتامین های اساسی بدن که بدن شما نیاز دارند چقدر می دانید ؟

13 ویتامین ضروری بدن که شما احتیاج دارد اینها می باشند: ویتامین های A ، C  ، D  ،   E  ، K  و ویتامین های B شامل: تیامین (B1) ، ریبوفلاوین (B2) ، نیاسین (B3) ، اسید پانتوتنیک (B5) ، پیروکسیدین (B6) ، بیوتین (B7) ، فولات (B9) و كوبالامین (B12) .

چهار ویتامین محلول در چربی A ، D ، E و K در بافتهای چربی بدن ذخیره می شوند. نه ویتامین دیگر محلول در آب هستند و بنابراین باید مرتباً مصرف شوند زیرا توسط ادرار از بدن خارج می گردند. ویتامین B12 تنها ویتامین محلول در آب است که در کبد ذخیره می شود.

بهترین راه برای به دست آوردن مقدار کافی از این ویتامین های ضروری بدن ، استفاده از یک رژیم متعادل از انواع غذاها است. در این مقاله راهنمایی خوبی ارائه می شود که چرا به هر یک از این ویتامین های ضروری بدن نیاز دارید و بهترین منابع غذایی برای تهیه این ویتامین ها چیست.

1- ویتامین های ضروری بدن : ویتامین A

ویتامین A نقش مهمی در رشد و نمو سلول ها دارد. همچنین باعث تقویت پوست ، مو ، ناخن ، لثه ، غدد ، استخوان و دندان می شود. از شب کوری جلوگیری می کند و ممکن است به جلوگیری از سرطان ریه نیز کمک کند.

ویتامین A را از كجا تامین كنید: ماهی قزل آلا و سالمون ، سایر ماهی های آب سرد ، زرده تخم مرغ ، محصولات لبنی غنی شده

2- ویتامین های ضروری بدن : ویتامین  D

به عنوان یک ویتامین ضروری ، ویتامین D به جذب کلسیم کمک می کند ، استخوان ها و دندان ها را تقویت و حفظ می کند.

از کجا می توان ویتامین D را دریافت کرد: شیر غنی شده ، نوشیدنی های برنجی/ سویا غنی شده ، کره ، زرده تخم مرغ ، ماهی های چرب ، روغن جگر ماهی، در معرض آفتاب قرار گرفتن بدن

3- ویتامین های ضروری بدن : ویتامین E

ویتامین E از اسیدهای چرب محافظت می کند. عضلات و گلبول های قرمز را حفظ می کند. و به عنوان یک آنتی اکسیدان مهم عمل می نماید.

از کجا می توان ویتامین E را دریافت کرد: تخم مرغ ، روغن نباتی ، مارگارین ، مایونز، آجیل ، دانه ها ، غلات غنی شده

4- ویتامین های ضروری بدن : ویتامین K

ویتامین K یک ویتامین ضروری برای بدن است. بدن شما برای لخته کردن مناسب خون به آن احتیاج دارد.

ویتامین K را از کجا دریافت کنید: اسفناج ، کلم بروکلی ، سبزیجات برگ پهن ، جگر

5- ویتامین های ضروری بدن : ویتامین C ( اسید آسکوربیک )

ویتامین C که در میوه مرکبات یافت می شود ، یک ویتامین ضروری است و برای بدن شما مهم می باشد.

چرا به ویتامین C احتیاج دارید: دیواره رگ ها را تقویت می کند. بهبود زخم و جذب آهن را بهبود می بخشد. به جلوگیری از تصلب شرایین کمک می کند. ایمنی را پشتیبانی می کند، به عنوان یک آنتی اکسیدان کلیدی عمل می کند.

ویتامین C از کجا می توان دریافت کرد: مرکبات ، آب میوه ، ملون ها ، انواع توت ها ، فلفل ، کلم بروکلی ، سیب زمینی

6- ویتامین های ضروری بدن : تیامین ( ویتامین B1 )

ویتامین B1 برای حفظ سوخت و ساز سالم مهم است. همچنین به حفظ هضم طبیعی ، اشتها و عملکرد مناسب عصب کمک می کند.

ویتامین B1 را از کجا دریافت کنید: گوشت خوک ، حبوبات ، آجیل ، دانه ها ، غلات غنی شده ، غلات

7- ویتامین های ضروری بدن : ریبوفلاوین ( ویتامین B2 )

چرا به ویتامین B2 نیاز دارید: ویتامین B2 برای سوخت و ساز انرژی ضروری است. همچنین به عملکرد آدرنال کمک می کند ، از بینایی طبیعی پشتیبانی می کند و به حفظ پوست سالم کمک می نماید.

از کجا می توان ویتامین B2 را دریافت کرد: غلات غنی شده ، غلات ، گوشت بدون چربی ، مرغ ، لبنیات ، نوشیدنی های سویا / برنج غنی شده ، قارچ های خام

8- ویتامین های ضروری بدن : نیاسین ( ویتامین B3 )

ویتامین B3 برای بدن مهم است. از این ماده برای سوخت و ساز انرژی و بهبود رشد طبیعی استفاده می شود. در دوزهای زیاد ، ویتامین B3 می تواند کلسترول را کاهش دهد.

از کجا می توان ویتامین B را تهیه کرد: گوشت ، مرغ ، غذاهای دریایی ، شیر، تخم مرغ ، حبوبات ، نانهای غنی شده ، غلات

9- ویتامین های ضروری بدن : پانتوتنیک اسید ( ویتامین B5 )

اگرچه این یکی از ویتامین های اساسی است ، ویتامین B5 به راحتی قابل حصول است.

چرا به ویتامین B5 نیاز دارید: به متابولیسم انرژی کمک می کند و سطح قند خون را عادی می کند.

از کجا ویتامین B5 را دریافت کنید: تقریباً تمام غذاها حاوی ویتامین B5 هستند.

10- ویتامین های ضروری بدن : پیریدوکسین ( ویتامین B6 )

ویتامین B6 یک ویتامین اساسی برای سلامتی است. این ماده متابولیسم پروتئین ، متابولیسم کربوهیدرات ها و آزاد شدن انرژی را بهبود می بخشد. همچنین در عملکرد مناسب عصب و سنتز گلبول های قرمز نقش دارد.

ویتامین B6 را از کجا تهیه کنید: گوشت ، ماهی ، مرغ ، غلات ، حبوبات ، موز ، سبزیجات برگ سبز ، سیب زمینی ، سویا

11- ویتامین های ضروری بدن : بیوتین ( ویتامین B7 )

ویتامین B7 (همچنین به عنوان بیوتین نیز شناخته می شود) یک ویتامین اساسی است که در حفظ یک متابولیسم سالم نقش مهمی دارد.

ویتامین B7 را از کجا دریافت کنید: زرده تخم مرغ ، سویا ، غلات کامل ، آجیل ، مخمر.

12- ویتامین های ضروری بدن : فولات ، اسید فولیک ( ویتامین B9 )

ویتامین B9 یک ویتامین ضروری است و به ویژه برای خانم های باردار از اهمیت بالایی برخوردار است.

چرا به ویتامین B9 نیاز دارید: برای ساختن DNA ، RNA ، گلبولهای قرمز و سنتز آمینو اسیدهای خاص. ویتامین B9 برای زنان باردار نیز مهم است ، زیرا به جلوگیری از نقص هنگام تولد کمک می کند.

ویتامین B9 را از کجا دریافت کنید: جگر ، مخمر ، سبزیجات برگ پهن ، مارچوبه ، آب پرتقال ، آرد غنی شده ، آووکادو ، حبوبات

13- ویتامین های ضروری بدن : کوبالامین ( ویتامین B12 )

چرا به ویتامین B12 نیاز دارید: برای ساختن گلبول های قرمز ، DNA ، RNA و میلین برای الیاف عصبی.

از کجا می توان ویتامین B12 را دریافت کرد: تمام محصولات حیوانی.

منبع:

https://www.readersdigest.ca/

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن