اجتماعیبهره وریرشته ها و مشاغلکسب و کارمدیریت

ویژگی های کسب و کار موفق

ویژگی های کسب و کار موفق

کسب و کار فرآیندی است که طی آن و با انجام فعالیتهایی نظیر ارائه محصول و یا خدمات منجر به کسب درآمد و سود دهی مناسب شود. کسب و کار موفق کسب و کاری است که پس از گذشتن از دوران شروع یا استارت آپ و نیز مرحله بلوغ، بتواند مرحله تثبیت خود را به خوبی انجام دهید و به افول نرسد. کسب و کار موفق با رسیدن به اهداف از قبل تعیین شده ارزیابی می شود.

چرخه عمر یک کسب و کار

  1. دوره ایده
  2. دوره شروع یا استارت آپ
  3. دوره تکامل و رشد
  4. دوره تثبیت
  5. دوره افول

قبل از پرداختن به ویژگی های یک کسب و کار موفق بهتر است مراحل مختلف چرخه عمر یک کسب و کار بطور اجمالی مورد بررسی قرار گیرد.

توضیح دوره های چرخه عمر کسب و کار موفق

دوره ایده که در بسیاری از مقالات آن را وارد چرخه عمر یک کسب و کار نمی کنند بسیار مهم و حیاتی است و نویسنده این مقاله این دوره را نه تنها قابل حذف از چرخه عمر یک کسب و کار نمی داند بلکه قطعا یکی از مهمترین دوره های مربوط به هر کسب و کار در نظر میگیرد. در این دوره شالوده اصلی کسب و کار شکل می گیرد و قطعا با داشتن یک پایه ی فکری قوی برای یک کسب و کار است که می توان سایر مراحل آن کسب و کار را نیز با سهولت و موفقیت بهتر طی کرد.

دوره شروع یا استارت آپ عملا زمانی است که صاحب اصلی کسب و کار بیشتر بار آن را بر دوش می کشد و این دوره را می توان به نام دوره زحمت و رنج شیرین نیز اسم گذاری کرد. این دوره برای کسب تجربه و اصلاح روش های نادرست و تقویت مسیرهای صحیح می تواند موثر باشد. شاید اگر یک کسب و کار مرحله شروع خود را به خوبی و با اندوختن تجربیات کامل طی ننماید، احتمال شکست خود را در مراحل بعدی بطور تصاعدی بالا ببرد.

دوره تکامل و رشد زمان بهره وری و توسعه است و باید بر اساس داشته های قبلی و افق آینده، ساختار سازمانی بطور گسترده شکل بگیرد.

دوره تثبیت زمانی است که شرکت باید خود را بعنوان یک ضرورت در محصولات و خدمات ارائه شده برای مشتریان به اثبات برساند و با مدیریت مناسب منابع بتواند به حیات خود ادامه دهد و یا گسترش یابد.

دوره افول به دلیل عدم توجه شرکت ها به بازار و مشتریان و نیز پافشاری بر روش های نادرست برای شرکت ها اتفاق می افتد. دوره افول در اثر عدم پختگی شرکت در ایجاد فرآیندهای بازخورد از بازار اتفاق می افتد.

ویژگی های کسب و کار موفق

1- اعتقاد و علاقه به محصول و خدمات ارائه شده

محصول و خدمات ارائه شده باید توسط صاحب کسب و کار بطور کامل شناخته شده باشد و اعتقاد به امکان فروش آن در ارکان تصمیم گیری کسب و کار وجود داشته باشد. اگر خود افراد ارائه دهنده به محصول خود اعتقاد قلبی نداشته باشند، راضی کردن مشتری برای خرید محصول نمی تواند به خوبی اتفاق بیفتد.

2- ریسک پذیری معقول

ریسک پذیری از الزامات هر نوع کسب و کار است و قطعا نمی توان بدون ریسک در هیچ کسب و کاری ورود کرد. ولی ریسک باید کاملا برآورد شده و با در نظر گرفتن تمام زوایای مربوطه تا حد امکان لحاظ شده باشد. ولی قطعا با وجود در نظر گرفتن تمام آیتمها، همچنان باید برای ریسک غیر منتظره نیز آماده بود و وزن مناسبی برای آن در نظر گرفت.

3- مدیریت منابع

منابع مالی و غیره نیاز به مدیریت دارند و همیشه یکی از تنگنا هایی که تمام کسب و کارها با آن مواجه هستند محدودیت منابع است. لذا هنر مدیریت منابع و استفاده بهینه از منابع یکی از عوامل اصلی موفقیت است.

4- مدیریت هزینه ها

برای پیشرفت و بهبود شرایط کسب و کار باید هزینه های مربوطه انجام شود. این هزینه ها از تبلیغات تا خرید نرم افزارها و حقوق پرسنل و … را شامل می شود. هزینه ها اگر مدیریت نشوند و اولویت بندی مناسب انجام نشود، آنگاه ضروریات کسب و کار با کسری بودجه مواجه می شوند.

5- بازبینی مسیر با بازخورد

مسیر باید بطور دوره ای بازبینی شود و بهتر است از افرادی که در خارج از سازمان می باشند نیز جهت حضور در جلسات بازبینی دعوت نمود. زیرا بسیاری از موارد برای ما بعنوان اعضای دخیل در کسب و کار عادی شده است و دیده نمی شود. این بازبینی باید بر مبنای بازخوردهای صحیح از تمام ذینفعان صورت گیرد.

6- تمرکز بر بازار و مشتری

مشتری و بازار اصل هر کسب و کار است. قطعا بدون در نظر گرفتن منافع مشتری، به هیچ وجه منافع بنگاه اقتصادی نیز تامین نمی گردد. حتما باید مشتری و بنگاه اقتصادی را در یک کشتی در نظر گرفت.

7- استفاده مناسب از بستر اینترنت و فن آوری های جدید

در دنیای امروز هیچ کسب و کاری نمی تواند خود را بی نیاز از امکاناتی که در بستر اینترنت است بداند. قطعا بدون در اختیار داشتن فن آوری های جدید هیچ کسب و کاری قادر به توسعه نخواهد بود. در مقاله دیگری نکات طلایی کسب و کار اینترنتی را مورد توجه قرار داده ایم.

8- برند سازی

برند سازی برای کسب و کارهایی که هدف طولانی مدت از فعالیت خود دارند اجتناب ناپذیر است. محصول و خدمات ما باید تحت قالب برند ما ارائه شود و خدمات جایگزین نباید به راحتی بتواند جایگزین ما شود.

9- اعتماد سازی

اعتماد سازی مقدمه برند سازی است. اعتماد نه تنها از دیدگاه مشتری ها مهم است بلکه اعتماد مابین رقبا و سایر بازیگران نیز مهم است. اگر کسب و کار ما نیاز به دریافت خدمات از سایر کسب و کارها نیز داشته باشد آنگاه بدون اعتماد قادر به حرکت بی دغدغه نیست.

10- تیم مدیریت خوش فکر

تیم مدیریت باید مانند مغز متفکر شرکت باشند. مدیران نباید منتظر اخذ دستور از بالا باشند. مدیران برای تصمیم سازی و تصمیم گیری وارد شرکت می شوند.

11- همکاران جدی

کارمندان شرکت باید با هدف شرکت همراستا و در این مسیر جدی باشند. سود و زیان همه باید در سود و زیان شرکت دخیل باشد. این روش تنها راه استفاده از قابلیت های همکاران است.

12- افراد تا جای ممکن تک وظیفه ای باشند

استفاده از افراد چند وظیفه ای برای بسیاری از صاحبان کسب و کار ایده آل است ولی قطعا نتیجه حاصله به هیچ وجه کامل و درست نخواهد بود.

13- ایجاد ساختار سازمانی و سیستم صحیح حتی در شروع کار

سازمانی که از ابتدا بدون تعریف ساختارها و سیستمها حرکت کند شاید در ابتدا بتواند با تعداد نفرات بسیار کم حرکت کند ولی قطعا پس از گسترش شرکت دیگر قادر به بازدهی مناسب نخواهد بود. آنچه که مهم است تغییر فکر نفراتی که بدون سیستم کار کرده اند بسیار سخت است.

14- خدمات ارائه شده قابل انتخاب باشد

خدمات و محصولات شرکت موفق قابل انتخاب است و نباید مشتری مجبور به انتخاب محصول ما در اثر خرید یک محصول دیگر باشد. بعنوان مثال اگر ما محصولی را ارائه دهیم که مشتری برای انجام سایر نیازمندیهای خود مجبور باشد که محصول دیگری را حتما از ما بخرد، قطعا عدم جذابیت محصول ما را به دنبال خواهد داشت.

15- تمایز خدمات با رقبا

محصول و خدمات ما باید دارای نکاتی کاملا متفاوت و متمایز با محصولات مشابه باشد. آیا این محصول ما با خدمات اضافی و تکمیلی ارائه می شود؟ آیا خدمات پشتیبانی خاصی نیز ارائه می شود؟

16- اهداف اجتماعی را در کسب و کار در کنار سود

قطعا سوددهی هدف اولیه هر کسب و کار است ولی با استفاده از اهداف عامه پسند می توانیم وجهه شرکت خود را بسیار بهتر بشناسانیم.

17- انعطاف پذیری به موقع

تغییر به موقع و عدم پافشاری بر مسیر نادرست بسیار مهم است. سیستم ما باید مکانیزم مناسب برای تغییرات را در خود دیده باشد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن