دنیای آشپزیغذای مللنان

پاراتا سیب زمینی ( aloo paratha )

پاراتا یک نان سرخ شده هندی است که بسیار خوشمزه است و می تواند میان وعده و یا شامی سبک محسوب شود. وسط این نان گاهی با سیب زمینی له شده بهمراه بعضی سبزیجات و ادویه پر می شود و پس از تخت شدن در تابه سرخ می شود. در اینجا می خواهم شما را با طرزتهیه پاراتا سیب زمینی آشنا کنیم.

مواد لازم برای تهیه پاراتا سیب زمینی (8 عدد نان 20 سانتی)

مواد خمیر پاراتا

آرد گندم2 پیمانه
نمکیک چهارم ق.چ
روغن مایعیک ق.غ
آبسه چهارم تا یک پیمانه(بستگی به جذب آرد شما دارد)

مواد میانی:

سیب زمینی3 عدد متوسط
گشنیز خرد شده2 تا 3 ق.غ
ادویه کاری یا گرام ماسالا1 ق.چ سرخالی
پودر چیلییک دوم ق.چ

طرزتهیه پاراتا سیب زمینی

  1. ابتدا سیب زمینی را پخته در حدی که چاقو راحت درون آن فرو برود. سپس بگذارید کمی خنک شود و با چنگال له کنید.
  2. با باقی مواد مخلوط کرده و کنار بگذارید.
  3. آرد و نمک را مخلوط کرده و روغن را افزوده و بهم بزنید.
  4. سپس آب را کم کم اضافه کرده و مخلوط کرده تا آرد مرطوب شود و خمیر گلوله شود.
  5. خمیر بایستی نرم و جزیی چسبنده باشد.
  6. مواد سیب زمینی که به دمای محیط رسید را 8 قسمت کرده و گلوله کنید.
  7. مواد خمیر را هم 8 قسمت کرده و کنار بگذارید.

درست کردن پاراتا سیب زمینی

  1. دست را به آرد آغشته کرده و هر گلوله خمیر را در دست به قطر 12 سانت پهن کرده و گلوله سیب زمینی را گذاشته و مثل بقچه جمع کنید.
  2. سپس دوباره آن را به قطر 20 سانت باز کنید.
  3. تابه را روی حرارت بالا داغ کرده و سپس پاراتا سیب زمینی را درونش قرار دهید. حرارت را متوسط کرده و بگذارید دو دقیقه تا نان پف کند.
  4. سپس آن را چرخانده و یک و نیم قاشق چ روغن اطراف نان بریزید تا به زیر نان برود.
  5. نان را چک کنید وقتی نان قهوه ای کف آن ظاهر شد چرخانده و دوباره روغن افزوده تا طرف دیگر هم طلایی با نقاط قهوه ای شود.
  6. برای باقی نان ها نیز همین کار را تکرار کنید.
  7. این نان با ماست یا خیار شور سرو می شود. نوش جان

نکته:

  1. سیب زمینی را بیش از حد نپزید یا له نکنید که خمیری و چسبنده شود.
  2. اگر حین باز کردن خمیر به دستتان می چسبد ، دستان خود را به آرد آغشته کنید. اما مواظب باشید در حدی نباشد که وارد نان شود و آن را خشک کند.
  3. هنگام گذاشتن نان در تابه آرد اضافه را از سطح آن پاک کنید.
  4. میزان ادویه و تندی بسته به ذائقه شما قابل تغییر است.
  5. از سبزیجاتی مانند اسفناج و پیاز( در تابه تا حد تبخیر آبش پخته شده)، نخود فرنگی ، هویج. فقط دقت کنید نخود فرنگی و هویج پخته و له یا رنده شوند. مهم است که مواد آب دار نباشند تا نان خمیر مانند نشود.
  6. از ادویه های دیگر مانند زنجبیل، تخم گشنیز و زیره سبز هم می توانید استفاده کنید.
  7. برای تهیه این نان از این روش نیز می توانید استفاده کنید. مواد خمیر 12 و میانی 6 گلوله تهیه کنید. و بین هر خمیر باز شده مواد میانی را قرار دهید. اطراف خمیر را با آب مرطوب کرده و دو خمیر را بهم کاملا بچسبانید که باز نشود.

جمع آوری شده توسط بخش آشپزی سایت چندنقطه

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا