اجتماعیروانشناسی

پنج مرحله برای سلامت ذهن و روان

شواهد نشان می دهد پنج مرحله وجود دارد که می توانید برای بهبود سلامت ذهن و روان خود انجام دهید. امتحان این موارد می تواند به شما کمک کند تا احساس مثبت تری داشته باشید و بتوانید بیشترین بهره را از زندگی ببرید. پنج مرحله برای سلامت ذهن و روان چیست

1- با افراد دیگر ارتباط برقرار کنید

روابط خوب برای سلامت ذهنی شما مهم است. آنها می توانند:

• به شما کمک می کند تا احساس تعلق و ارزش شخصی خود را ایجاد کنید

• به شما فرصتی می دهد تا تجربیات مثبت را به اشتراک بگذارید

• حمایت عاطفی داشته باشید و به شما اجازه می دهد از دیگران حمایت کنید

موارد زیادی وجود دارد که می توانید برای ایجاد روابط قوی تر و نزدیک تر به شما کمک کند:

انجام دهید

  • با دوستانی که مدتی ندیده اید یک روز بیرون وقت بگذارید
  • در صورت امکان، هر روز وقت بگذارید تا در کنار خانواده خود باشید.  برای مثال، سعی کنید یک زمان مشخص را برای صرف شام با هم تنظیم کنید.
  • سعی کنید تلویزیون را خاموش کنید تا با فرزندان، دوستان یا خانواده خود صحبت یا بازی کنید
  • ناهار را با یک همکار بخورید
  • به یک دوست یا یکی از اعضای خانواده خود که نیاز به پشتیبانی دارد ملاقات کنید
  • در یک مدرسه محلی، بیمارستان یا گروه عمومی داوطلب شوید.
  • برای برقراری ارتباط با دوستان و خانواده خود از فناوری نهایت استفاده را ببرید. برنامه های گفتگوی ویدئویی مانند Skype و FaceTime مفید هستند، به خصوص اگر از هم دور هستید

انجام ندهید

برای ایجاد روابط تنها به فناوری یا رسانه های اجتماعی تکیه نکنید. آسان است که عادت کنید فقط برای افراد پیام کوتاه، اس ام اس یا ایمیل ارسال کنید.

2- از نظر جسمی فعال باشید

تحرک نه تنها برای سلامت جسمی و تناسب اندام شما بسیار مناسب است بلکه شواهد نشان می دهد که می تواند به بهبود و سلامت ذهن و روان شما نیز کمک کند:

• بالا بردن عزت نفس

• کمک به شما در تعیین اهداف یا چالش ها و دستیابی به آنها

• ایجاد تغییرات شیمیایی در مغز شما که می تواند به تغییر مثبت روحیه شما کمک کند

انجام دهید

• فعالیت های رایگان پیدا کنید تا به تناسب اندام شما کمک کند

• اگر دارای ناتوانی یا بیماری طولانی مدت هستید، در مورد فعال شدن با وجود آن ناتوانی اطلاعات کسب کنید

• شروع به دویدن شخصی یا با مربی کنید

• شنا، دوچرخه سواری یا رقص را بیاموزید

• در مورد شروع به ورزش کردن اطلاعات کسب کنید

انجام ندهید

• احساس نکنید که مجبورید ساعتها در باشگاه بدنسازی وقت بگذرانید. بهتر است فعالیت هایی را که از آنها لذت می برید پیدا کنید و آنها را بخشی از زندگی خود کنید.

3- مهارت های جدیدی را بیاموزید

تحقیقات نشان می دهد که یادگیری مهارت های جدید همچنین می تواند به بهبود سلامت ذهن و روان شما کمک کند:

• افزایش اعتماد به نفس و بالا بردن عزت نفس

• کمک به شما در ایجاد هدفمند بودن

• کمک به شما برای برقراری ارتباط با دیگران

حتی اگر احساس می کنید وقت کافی ندارید، یا ممکن است نیازی به یادگیری چیزهای جدید نداشته باشید، روش های مختلفی برای وارد کردن یادگیری به زندگی شما وجود دارد.

برخی از مواردی که می توانید امتحان کنید شامل این موارد است

انجام دهید

• سعی کنید چیز جدیدی را بپزید. درباره نکات سالم غذا خوردن و آشپزی اطلاعات کسب کنید

• سعی کنید مسئولیت جدیدی را در محل کار خود به عهده بگیرید، از قبیل راهنمایی کارمند ارشد یا ارتقا مهارت های ارائه خود

• روی یک پروژه (DIY خودتان انجام دهید) کار کنید. مانند تعمیر دوچرخه شکسته، یا کارهای دیگر.  بسیاری از آموزش های رایگان ویدئویی بصورت آنلاین وجود دارد.

• ثبت نام در یک دوره کالج محلی را در نظر بگیرید. می توانید یک زبان جدید یا یک مهارت عملی مانند لوله کشی را یاد بگیرید

• سرگرمی های جدیدی را که شما را به چالش می کشد مانند نوشتن وبلاگ، ورزش جدید یا یادگیری نقاشی را امتحان کنید

انجام ندهید

• اگر احساس می کنید که باید کار جدیدی را یاد بگیرید یا در امتحانات شرکت کنید در حالیکه مورد علاقه شما نیست، بهتر است فعالیت هایی را که از آنها لذت می برید پیدا کنید و آنها را بخشی از زندگی خود کنید.

4- بخشش به دیگران

تحقیقات نشان می دهد که اعمال خیرخواهانه و مهربانانه می تواند به بهبود سلامت ذهن و روان شما کمک کند:

• ایجاد احساسات مثبت و احساس پاداش

• احساس هدف و ارزشمندی به شما می دهد

• کمک به شما در برقراری ارتباط با افراد دیگر

این کارها می تواند رفتارهای کوچک مهربانی نسبت به افراد دیگر، یا کارهای بزرگتر مانند داوطلب شدن در جامعه محلی شما باشد.

برخی از نمونه مواردی که می توانید امتحان کنید عبارتند از:

• تشکر کردن از کسی که برای شما کاری انجام داده است

• از دوستان، خانواده یا همکاران حالشان را بپرسید و واقعاً به صحبت آنها گوش فرا دهید

• وقت گذراندن با دوستان یا اقوام که نیاز به حمایت یا پشتیبانی دارند

• پیشنهاد کمک به شخصی که با DIY یا یک پروژه کاری به او کمک می کنید

• کمک داوطلبانه در جامعه خود، مانند کمک در مدرسه، بیمارستان یا خانه سالمندان

5- به زمان حال بپردازید

توجه بیشتر به لحظه کنونی می تواند بهزیستی ذهنی و سلامت ذهن و روان  شما را بهبود بخشد. این شامل افکار و احساسات، بدن و دنیای اطراف شما است.

برخی از افراد این آگاهی را ذهن آگاهی می نامند. ذهن آگاهی می تواند به شما کمک کند بیشتر از زندگی لذت ببرید و خود را بهتر درک کنید.  می تواند احساس شما نسبت به زندگی و نحوه برخورد شما با چالش ها را تغییر دهد.

منبع: https://www.nhs.uk

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن