اجتماعیمهارت ارتباط

چطور سخنرانی را شروع کنیم (1)

بخش اول

بهترین راه برای شروع سخنرانی بستگی به نوع و موضوع سخنرانی، مخاطبان شما و موضوع کلی سخنرانی دارد. بهترین راه برای اطمینان از یک سخنرانی موفق جلب توجه مخاطبان خود در ابتدای سخنرانی است. اگر این کار را انجام دهید، آنها احتمالاً تا آخر با شما همراه خواهند بود. با وجودیکه یک راه مشخص و معین برای جلب توجه مخاطبان وجود ندارد، با اینحال روشهای مختلفی در دسترس است که می توانند مؤثر باشند. راهی را انتخاب کنید که به بهترین نحو با موضوع سخنرانی و نیز شخصیت شما تطابق داشته باشد. در این نوشته به سوال چطور سخنرانی را شروع کنیم با ارائه پنج اصل پاسخ می دهیم. بخش اول را ذیلا مطالعه فرمایید.

اصل اول چطور سخنرانی را شروع کنیم را با یازده زیر بخش ذیلا مطالعه فرمایید.

1- جلب توجه مخاطبان

با شوخی شروع کنید.

وقتی که مراسم نسبتاً دوستانه باشد، شوخی یا کمی طنز می تواند راهی عالی برای شروع یک محفل یا سخنرانی ویژه باشد. فقط مطمئن شوید که استفاده شما از شوخ طبعی کسی از مخاطبان را مورد توهین قرار نمی دهد.

  • در رویدادی که به افتخار یک شخص خاص برگزار شود، می توانید داستانی طنزآمیز را در مورد خودتان به همراه فرد مورد نظر بگویید. فقط اطمینان حاصل کنید که داستان یا شوخی حالت خجالت آور یا بالقوه توهین آمیز نداشته باشد.
  • پیش از سخنرانی، شوخی خود را در مورد سایر افراد امتحان کنید. اگر شوخی از نظر آنها بی مزه یا توهین آمیز است آنگاه آن را از سخنرانی خود حذف کنید.

یک جمله شگفت انگیز بیان کنید.

یک جمله شگفت انگیز مخاطبان را جذب می کند. از آنجایی که این اظهارات اغلب یک واکنش عاطفی شدید را بر می انگیزد، ارائه آن در ابتدای سخنرانی شما می تواند مخاطب را به سرعت جذب کند.

  • چیز ساده ای را امتحان کنید که به قلبها می نشیند، مانند “کمربند ایمنی جان ها را نجات می دهد”

جمله ای جسورانه بیان کنید.

یک جمله جسورانه می تواند مخاطب را به توجه به یک موضوع مهم تهییج کند. همچنین ممکن است به طور مطمئن بگویید که مخاطب باید اطلاعاتی را که قصد دارید به آنها ارائه دهید را یاد بگیرد.

  • اگر سخنرانی شما در مورد اختلالات خلقی است، ممکن است در این زمینه جمله ای را بیان کنید، “افسردگی، افسردگی مانیک و اختلالات خلقی از یک آسیب مشابه می تواند عوارض جانبی کشنده ای داشته باشد.”
  • اگر سخنرانی درمورد دفاع شخصی می کنید، می توانید چیزی مثل این بگویید، “اگر در خارج از خانه بودید و ناگهان مورد حمله قرار گرفتید، واکنش شما در چند ثانیه اول می تواند فاصله بین بقا و مرگ باشد.”

احساس شک یا کنجکاوی را برانگیزید.

 چیزی را شرح دهید بدون اینکه معین کنید چیست. با توصیف ویژگی های چیزی، شما مخاطبان را دعوت می کنید قبل از اینکه جواب را ارائه دهید، پرده از رمز و راز آن بردارند و آنها را وادار می کنید که شنونده های فعال باشند.

  • برای سخنرانی در مورد سگ ها، می توانید خصوصیات استاندارد یا زندگی روزمره سگ را توصیف کنید و با این جمله خاتمه دهید که: “این یک سگ است”.

یک واقعیت شگفت آور و یا آماری را معرفی کنید.

 یک آمار شگفت آور می تواند مخاطبان شما را نسبت به اهمیت موضوع انتخابی شما آگاه کند. در نتیجه مخاطبان بیشتر به آنچه شما در مورد موضوع می گویید توجه می کنند.

  • آمار در مورد کاهش یا افزایش زاد و ولد در یک منطقه یا کشور خاص می تواند هشدار به مردم نسبت به مشکلات جمعیت باشد.

آمار شگفت آور و شواهد دیگر ارائه دهید.

 شواهد باید یک عنصر اساسی در سخنرانی اقناعی شما باشند، اما اگر می خواهید در ابتدای سخنرانی خود یک مورد محکمی را ارائه دهید، یک راه خوب برای این کار فراهم آوردن آمار یا شواهد مشابه دیگر است که اهمیت ادعای شما را نشان می دهد. اگر مخاطبان شما را غافلگیر كند، آماری مؤثرتر خواهد بود.

  • برای سخنرانی که در آن سعی می کنید مخاطب را ترغیب به انجام اقدامات محافظتی در برابر آفتاب کنید، می توانید آماری را در رابطه با تعداد افرادی که در اثر سرطان پوست در سال می میرند ارائه دهید.

داستان یا حکایتی را بگویید.

 داستان های ترکیب شده با اطلاعات سرگرم کننده با مخاطب ارتباط برقرار می کنند. داستانی که برای شروع سخنرانی خود انتخاب می کنید می تواند واقعی یا تخیلی باشد، اما به هر صورت باید ارتباط مستقیمی با موضوع گفتار شما داشته باشد.

  • برای سخنرانی در مورد مراقبت زایمان در ایالات متحده، می توانید داستانی در مورد تجربه مربوط به مراقبتهای زایمان بگویید که شما یا شخصی که می شناسید در آن دخیل بوده است.
  • اگر سخنرانی در مورد چگونگی پخت کیک را به بچه ها یا نوجوانان ارائه می دهید، می توانید شرایطی را توصیف کنید که کودک برای اولیا یا عزیزان خود کیک تهیه کرده است. همچنین از قدردانی ای که از کودک شده است نیز مطالبی را عنوان نمایید.

یک نقل قول مناسب ارائه دهید.

یک نقل قول جالب که به موضوع گفتار شما مربوط می شود، می تواند برای ساختن بقیه مطالب سخنرانی، عبارت خوبی باشد. برای یک سخنرانی الهام بخش یا سرگرم کننده در مورد یک مناسبت خاص، از نقل قولی استفاده کنید که با مناسبت یا مخاطبان تطابق دارد.

  • سعی کنید نقل قول را از یک منبع مشهور انتخاب کنید، زیرا اگر افراد بدانند چه کسی این صحبت را کرده است، افراد بیشتری به آن واکنش نشان خواهند داد.
  • نقل قول های الهام بخش روشی محبوب برای گشودن سخنرانی فارغ التحصیلی است. معمولاً گوینده نقل قولی را انتخاب می کند که درمورد رویاها ، آموزش ، نگاه به آینده یا شخصیت سازی باشد.
  • نقل قول ها اغلب برای شروع سخنرانی های اثباتی مورد استفاده قرار نمی گیرند.

نظر یک کارشناس را بیان کنید.

 اگر می توانید یک متخصص در زمینه موضوعی پیدا کنید که با موضع شما موافق باشد، آن نظر را بیان کنید تا از همان ابتدا در موقعیت قویتری قرار بگیرید.

  • اگر می خواهید مخاطبان را در مورد اهمیت عادات سالم غذا خوردن و ورزش کردن ترغیب کنید، می توانید با جمله ای که توسط یک متخصص شناخته شده در رابطه با موضوع ارائه شده است، مخاطب را ترغیب کنید.

از یک ارائه دیداری قابل ملاحظه استفاده کنید.

هنگامی که قصد شما سخنرانی ای است که به مخاطبان می آموزد که چگونه نوعی محصول را تولید کنند و یا نتیجه ای نهایی را کسب کنند، نشان دادن یک “کار تمام شده” در ابتدای سخنرانی شما می تواند مخاطبان را هدایت کند و آنها را به این سو وادار کند که سخنرانی شما را برای یافتن راه حل دنبال کنند.

  • در مورد سخنرانی در خصوص چگونگی کاهش وزن، می توانید با نشان دادن تصاویر قبل و بعد از افرادی که از روش شما به کاهش وزن دلخواه رسیده اند، استفاده کنید.

یک رضایت نامه ارائه بدهید.

اگر می خواهید محصول یا ایده ای را بفروشید، یا سعی می کنید توضیح دهید که چرا یک سلسله خاص از عملکردها مفید است، یک رضایت نامه می تواند آنها را به نتایج حاصله و یا محصول مورد نظر ترغیب کند.

  • اگر می خواهید مخاطب را ترغیب به خرید یک برنامه خاص یادگیری زبان کنید، می توانید از شخصی که آن برنامه را استفاده کرده است و اکنون در کشوری زندگی می کند که به زبان یادگرفته شده صحبت می کند، نمونه ای بیاورید.

اصل دوم چطور سخنرانی را شروع کنیم را با شش زیر بخش مطالعه نمایید:

2- مخاطبان را به مشارکت ترغیب کنید

یک سؤال برآوردی بپرسید.

 از مخاطبان در مورد یک موضوع خاص بپرسید تا بفهمید که مخاطبان چه برداشتی داشته اند. این به مخاطب کمک می کند تا به اطلاعاتی که به اشتراک می گذارید اهمیت بیشتر دهد و برایش ارزشمندتر باشد.

  • برای سخنرانی در مورد نحوه آماده سازی اتومبیل برای زمستان، می توانید از مخاطبان چیزی مانند این بپرسید، “چند نفر از شما تا به حال با لغزیدن اتوموبیل در خیابان مواجه شده اید؟ یا ” چه کسی از شما تا بحال در دمای بسیار سرد مجبور به نگهداشتن اتوموبیل در کنار خیابان شده است ؟ “

یک سؤال واضح مطرح کنید.

شما با سؤال از مخاطبان در مورد موضوع خود، فوراً آنها را درگیر می کنید. مخاطبان این سؤال را خواهند شنید و شروع به تفکر در مورد پاسخ های خود می کنند، از این طریق درگیر موضوع سخنرانی شما می شوند.

  • اگر درمورد سنت های تعطیلات سخنرانی می کنید، می توانید بپرسید که “چطور سنتهای مربوط به تعطیلات مورد علاقه شما، در درون شما رشد کرده است؟”

از مخاطبان بخواهید چیزی را تجسم کنند.

مخاطبان خود را از طریق یک تمرین تجسمی کوچک هدایت کنید تا به تخیل آنها در جهت موضوع خودتان الهام ببخشید. آنها ممکن است کلمات شما را به اندازه تصاویری که در این بخش از گفتار در ذهنشان حک می شود، به یاد نیاورند.

  • به عنوان مثال، اگر در مورد رزرو یک تعطیلات رویایی سخنرانی می کنید، ممکن است با این کار شروع کنید: ”تصور کنید که در ساحل گرمسیری هستید. شن و ماسه را در زیر پاهای خود احساس کنید و خورشید که بر شانه های شما می تابد. می توانید امواج اقیانوس و وزش باد را در میان نخلستان بشنوید. “

از مخاطبان پیشنهاداتی دریافت کنید.

 وقتی افراد به یک سخنرانی گوش می دهند، غالباً به دنبال پاسخ به سؤالاتی هستند که دارند. با ایجاد فرصتی برای مخاطبان خود می توانید به سؤال آنها نیز بپردازید و این به شما اطمینان می دهد که به نگرانی های خاص آنها پاسخ داده اید.

  • اگر در مورد تدریس کلاسهای آنلاین در مقابل کلاسهای حضوری سخنرانی می کنید، ممکن است بپرسید “بزرگترین نگرانی شما درباره آموزش کلاس آنلاین چیست؟” با چند نفر ارتباط بگیرید تا نگرانی های آنها را بشنوید. این احتمال وجود دارد، شما قبلا در سخنرانی خود به نگرانی های آنها پرداخته باشید.

از مخاطبان بخواهید که با یکدیگر صحبت کنند.

سخنرانی خود را با درخواست از مخاطبان خود شروع کنید تا چیزی را با فرد کناری خود به اشتراک بگذارند. این یخ آنها را می شکند و محیط یادگیری دوستانه تر و اجتماعی تری ایجاد می کند.

  • ممکن است به مخاطبان بگویید، “به سمت نفر کناری خود برگردید و ورزش مورد علاقه خود را به آنها بگویید.”

سناریوی قابل اعتماد را توصیف کنید.

 اگر نیاز دارید مخاطب را ترغیب کنید تا یک ایده یا محصولی را خریداری کند، برای آن مخاطبان توضیح دهید که چرا آن ایده یا محصول با زندگی شان ارتباط دارد و این می تواند آنها را علاقمند به آنچه که می گویید بکند.

  • اگر می خواهید توضیح دهید که چرا مخاطب باید وسایل آشپزخانه خاصی را خریداری کند، با توصیف سناریوی متداول که ممکن است در آشپزخانه اتفاق بیفتد که آن ظرف مورد نیاز واقع شود، شروع کنید.

منبع:

https://www.wikihow.com

بخش دوم این مطلب را از لینک زیر مشاهده فرمایید:

چطور سخنرانی را شروع کنیم (2)

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا