اجتماعیمهارت ارتباط

چطور سخنرانی را شروع کنیم (2)

بخش دوم

بهترین راه برای شروع سخنرانی بستگی به نوع و موضوع سخنرانی، مخاطبان شما و موضوع کلی سخنرانی دارد. بهترین راه برای اطمینان از یک سخنرانی موفق جلب توجه مخاطبان خود در ابتدای سخنرانی است. اگر این کار را انجام دهید، آنها احتمالاً تا آخر با شما همراه خواهند بود. با وجودیکه یک راه مشخص و معین برای جلب توجه مخاطبان وجود ندارد، با اینحال روشهای مختلفی در دسترس است که می توانند مؤثر باشند. راهی را انتخاب کنید که به بهترین نحو با موضوع سخنرانی و نیز شخصیت شما تطابق داشته باشد. در این نوشته به سوال چطور سخنرانی را شروع کنیم با ارائه پنج اصل پاسخ می دهیم.

اصل سوم چطور سخنرانی را شروع کنیم را با هفت زیربخش ذیلا مطالعه فرمایید

توسعه ارتباط

یک احوال پرسی شخصی انجام شود

در بیشتر سخنرانی های سرگرم کننده می توانید لحن نسبتاً دوستانه و شخصی داشته باشید. گویندگان اغلب خود را به مخاطب معرفی می کنند. در ضمن مقدمه، گوینده باید ارتباط خود را با موضوع مورد نظر توضیح دهد و از این توضیحات برای ورود به سخنرانی استفاده كند.

  • این بیشتر در گرامیداشت ها و عروسی ها مشاهده می شود. گوینده خود را معرفی می کند و شروع به توضیح می کند که در ارتباط با موضوعی که مورد بحث می باشد. اگر در عروسی صحبت می کنید، ممکن است با صحبت کردن در مورد ارتباط خود با عروس، داماد و یا دو طرف شروع کنید.
  • همچنین در رویدادی که توسط یک سازمان برگزار می شود می تواند این روش مورد استفاده قرار گیرد. در این حالت، گوینده ممکن است موقعیت خود را در سازمان توضیح دهد.

ارتباط خود را با موضوع بازگو کنید.

سخنرانان اغلب با مراجعه مستقیم به موضوع مورد نظر، سخنرانی را آغاز می كنند. این باعث می شود ارتباط مستقیمی با مخاطب برقرار شود که همگی به خاطر همین موضوع در آنجا هستند.

یک داستان شخصی بگویید.

هنگامی که شما با موضوع سخنرانی خود ارتباط شخصی دارید، یک روش معمول برای شروع سخنرانی شما به اشتراک گذاشتن یک داستان شخصی است که نشان دهنده آن ارتباط است.

به یک رویداد فعلی اشاره کنید.

گنجاندن اخبار جدید کنونی یک استراتژی خوب است زیرا به مخاطب نشان می دهد که سخنرانی شما مرتبط است. با مراجعه به مواردی که اخیراً در اخبار اتفاق افتاده است، بین موضوع گفتار خود و یک رویداد فعلی ارتباط برقرار کنید.

  • به عنوان مثال، اگر سخنرانی شما درباره عدم کار زنان در زمینه فناوری است، ممکن است داستانی جدید در مورد چگونگی دلسردی دختران از ادامه تحصیل در دبیرستان پیدا کنید.

به یک رویداد یا شخص تاریخی اشاره کنید.

سخنرانی خود را با ذکر یک رویداد تاریخی مرتبط شروع کنید تا به مخاطب خود یک مرجع مشترک بدهید. به عنوان مثال، اگر سخنرانی شما در مورد غلبه بر چالش ها است، می توانید در مورد شخصیت تاریخی که دقیقاً چنین کاری را انجام داده، مانند هلن کلر صحبت کنید.

به موضوع کلی کنفرانس مرتبط شوید.

سخنرانی های زیادی در کنفرانس های حرفه ای یا دانشگاهی ارائه می شود. این رویدادها غالباً دارای مضمون معینی هستند که انسجام با هدف کلی کنفرانس دارد. آغاز سخنرانی خود را به این مضمون وصل کنید.

به مناسبت مورد نظر اشاره کنید.

برای سخنرانی در یک مناسبت یا رویداد خاص، سخنرانان اغلب سخنرانی خود را با صحبت مستقیم در مورد آن مناسبت یا رویداد آغاز می کنند. از آنجایی که احتمالاً همه مخاطبان در آنجا حضور دارند تا به همین مناسبت بپردازند، صحبت کردن در مورد آن مناسبت راهی مناسب برای برقراری ارتباط سریع با مخاطب است.

  • اگر در یک جشن کریسمس یا جمع آوری کمک های مالی سخنرانی می کردید، می توانید در مورد خاطرات کریسمس یا چیزی که دوست دارید، در مورد این  فصل صحبت کنید.

اصل چهارم چطور سخنرانی را شروع کنیم را با پنج زیر بخش ذیلا مطالعه فرمایید

شناخت انواع سخنرانی ها

سخنرانی خبری برای ارائه اطلاعات.

سخنرانی های خبری بسیار پایه ای هستند و فقط اطلاعات واقعی و مفیدی را در اختیار مخاطبان قرار می دهند بدون اینکه داوری در مورد آن اطلاعات انجام دهند.

  • لحن سخنرانی خبری معمولاً نسبتاً انعطاف پذیر است و غالباً به موضوع سخنرانی بستگی دارد. به عنوان مثال، سخنرانی درمورد سرطان نیاز به شروع و لحن جدی دارد، در حالی که سخنرانی در مورد تاریخ یو یو بسیار دلچسب و دوستانه خواهد بود.

از یک سخنرانی همراه با اطلاعات تصویری برای توضیح روند کار استفاده کنید.

سخنرانی های نمایشی به طور کلی برای آموزش به مخاطب طراحی می شود که چطور کاری را انجام دهند نه اینکه چیزی را به آنها بیاموزد.

  • سخنرانی های نمایشی غالباً بصورت با نشاط و غیر آکادمیک هستند، بنابراین شروع چنین سخنرانی هایی آرامش بیشتری به دنبال دارد. گفته می شود، اگر شما به دنبال پرداختن به یک موضوع جدی هستید، مانند اینکه چگونه در طوفان یا گردباد ایمن بمانید، مقدمه و کلیت سخنرانی خود را نیز نسبتاً جدی در نظر بگیرید.

برای متقاعد کردن مخاطبان خود در خصوص چیزی، سخنرانی اقناعی انجام دهید.

 سخنرانی های اقناعی سعی در ترغیب مخاطب برای تغییر ایده یا رفتارهای خود در مورد یک موضوع دارند و باید از یک لحن مناسب برای برقراری ارتباط با آن استفاده کنند.

  • ارائه این نوع سخنرانی ها دشوارترین نوع آن است زیرا، به عنوان گوینده، شما باید به اندازه کافی درگیر بحث شوید تا نظر خود را به کسانی که به آن گوش می دهند “بفروشید”.
  • گفتارهای اقناعی اغلب جدی هستند و ممکن است از یک شروع جدی استفاده کنند، به خصوص اگر گوینده در تلاش است مخاطب را ترغیب کند تا یک اقدام مفید خاص را انجام دهد یا دیدگاه جدیدی راجع به یک موضوع اتخاذ کند. تنها زمانی سخنرانی متقاعد کننده ممکن است لحن ملایم تری داشته باشد، کف سخنران در تلاش است کالای واقعی را بفروشد.

گرامیداشت یک رویداد با سخنرانی

این دسته از سخنرانی ها طیف گسترده ای از موضوعات و اهداف را در بر می گیرد. اینها شامل سخنرانی هایی برای عروسی ها، تدفین ها، فارغ التحصیلی ها و برنامه های دیگر است. این گفتارها درمورد ارزش ها و خصوصیات مربوط به افراد خاص است که شما در سخنرانی آنها را برجسته می کنید. مقدمه باید متناسب با موضوع مناسبت مورد نظر باشد.

  • یک مناسبت جدی یا غم انگیز معمولاً نیازمند لحن جدی یا غمناک خواهد بود، اما یک جشن نیازمند افتتاحیه و سخنرانی ای است که سرگرم کننده یا نشاط آور باشد. به عنوان مثال، سخنرانی که در عروسی شخصی انجام می شود باید بسیار دلچسب تر از سخنرانی به عنوان مدح باشد و هر دو بسیار شخصی خواهند بود. یک سخنرانی فارغ التحصیلی باید به اندازه کافی عمومی باشد تا با مخاطبان گسترده ارتباط برقرار کند.

مخاطبان خود را بشناسید

دانستن این موضوع که چه کسی بعنوان مخاطب شما حاضر خواهد بود قبل از نوشتن سخنرانی به شما کمک می کند سخنان خود را در جهت درست تنظیم کنید. به عنوان مثال، اگر مخاطبان شما گروهی از رهبران مشاغل جامعه هستند، شما متفاوت از آنچه که برای گروهی از نوجوانان می گویید، برای آنها سخنرانی می کنید.

اصل پنجم چطور سخنرانی را شروع کنیم را با هفت زیر بخش ذیلا مطالعه فرمایید

ارائه سخنرانی

سخنرانی خود را از قبل تمرین کنید.

چند بار وقت بگذارید تا سخنرانی را تمرین کنید. آن را برای زمان بندی مورد نظر در صورت لزوم بررسی کنید. از یک دوست بازخورد بخواهید.

  • این امر باعث می شود که شما در سخنرانی راحت و ریلکس باشید.
  • اولین جمله سخنان خود را از حفظ بگویید. این به شما کمک می کند بر اضطراب شروع سخنرانی به شدت غلبه کنید. نسخه ای از متن سخنرانی را نیز با خود همراه داشته باشید.

تجهیزات مربوط به ارائه خود را از قبل تست کنید.

 اگر از هرگونه کمک های تصویری مانند پاورپوینت استفاده می کنید، تجهیزات را آزمایش کنید تا مطمئن شوید همه چیز به درستی تنظیم شده است و کار می کند.

یک لیوان آب نزدیک خود داشته باشید.

بسیاری از افراد هنگام صحبت کردن، دهانشان خشک می شود، بنابراین حتما مقداری آب همراه خود داشته باشید. درست قبل از شروع صحبت، یک جرعه کوچک بخورید.

  • اگر سخنرانی کوتاهی می کنید، احتمالاً نیازی به نوشیدن آب در وسط صحبت خود ندارید. اگر سخنرانی شما طولانی تر است، شاید شما بخواهید لحظه خوبی را برای مکث و نوشیدن جرعه ای آب پیدا کنید. آب را پایین نبرید. ریسک آن که روی پیراهنش ریخته یا سرفه کنید، زیاد است.

با صدا و زبان بدن مطمئن شروع کنید.

سخنرانی خود را با صدای محکم شروع کنید. اطمینان حاصل کنید که زبان بدن شما حالت مطمئن دارد. شانه ها و سرتان را راست نگه دارید. قبل از شروع سخنرانی نفس های عمیق بکشید تا بدن و ذهن شما آرام شود.

با عذرخواهی شروع نکنید.

سخنرانی خود را با اظهار نظری، مانند ” من متاسفم اگر این سخنرانی بی نظم به نظر می رسد” یا ” من از عصبی بودن خودم عذرخواهی می کنم. ” مخاطب فقط اگر به آنها این را بگویید متوجه آن می شوند. اگر به صورت آماده و سازمان یافته عمل کنید، مخاطبان شما را اینطور می بینند.

ارتباط چشمی را با مخاطب حفظ کنید.

 وقتی صحبت می کنید مخاطب را نگاه کنید. اگر از نگاه مردم خجالت می کشید، نقطه ای را درست بالای سر مخاطب یا نقطه ای از دیوار پشتی انتخاب کنید.

فقط از روی کاغذ نخوانید.

توجه به مخاطب دشوارتر است وقتی فقط مستقیم از روی کاغذ خود می خوانید. درعوض، بارها و بارها جستجو کنید تا میزان درگیری مخاطبان با مطالب خود را ارزیابی کنید.

منبع:

https://www.wikihow.com

بخش اول این مطلب را از لینک زیر مشاهده فرمایید:

چطور سخنرانی را شروع کنیم (1)

همچنین بخوانید:

تفویض اختیار در شرکت ها و سازمانها

برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن