سلامتسلامت و تغذیه

چه میزان خواب برای کودک لازم است و فواید خواب کافی و علائم کم خوابی در کودکان چیست

در مورد خواب کودک بیاموزید که چگونه خواب عملکرد مغز و سلامت روان کودکان را بهبود می بخشد و چه میزان خواب برای کودک لازم است و در هر شب  به چه میزانی بایستی باشد.

نکات کلیدی در مورد خواب کودک

اگر میزان خواب برای کودک کافی نباشد به چه نکاتی بایستی دقت کرد ؟

• کمبود خواب باعث تحریک پذیری، افزایش استرس، فراموشی، مشکلات یادگیری و انگیزه کم در کودک می شود. که با گذشت زمان، می تواند منجر به اضطراب و افسردگی شود.

• میزان خواب کافی کودک بستگی به سن او دارد. بعلاوه اینکه کودکان هم با هم متفاوت هستند، بنابراین وقت بگذارید تا بفهمید چه چیزی برای کودک شما بهتر است.

• اگر برنامه خواب کودک شما مختل شده است، او را در اسرع وقت به یک برنامه خواب سالم برگردانید.

• اگر در مورد الگوی خواب فرزند خود نگران هستید به پزشک مراجعه کنید.

خواب قسمت مهمی از سلامت روحی و جسمی کودک شماست زیرا به ذهن و بدن کودک امکان استراحت و بهبود را می دهد. کارهای زیادی وجود دارد که می توانید به آنها کمک کنید تا کودک یا نوجوان شما به اندازه کافی و خوب بخوابند.

فواید خواب برای سلامت روان کودک

اگر میزان خواب برای کودک کافی باشد فواید زیادی برای کودک دارد.

مغز کودک شما برای بازیابی منابعی که در طول روز مصرف شده، به خواب نیاز دارد. یک مغز که خوب استراحت کرده می تواند مشکلات را حل کند، اطلاعات جدیدی بیاموزد و از روز بسیار بیشتر از مغز خسته لذت ببرد. بعضی مناطق مغز کودک شما حتی در هنگام خواب فعالیت بیشتری دارند.

کودکانی که به طور مداوم خواب خوبی دارند:

• خلاق تر هستند

• می تواند مدت طولانی تری روی کارها تمرکز کند

• توانایی حل مسئله بهتری دارند

• بهتر می توانند تصمیمات مثبت بگیرند

• قادر به یادگیری و به خاطر سپردن چیزهای جدید هستند

• در طول روز انرژی بیشتری دارند

• می تواند روابط خوبی با دیگران ایجاد و آن را حفظ کند.

علائم و نشانه های کمبود خواب چیست؟

اگر میزان خواب برای کودک کافی نباشد می تواند پیامدهای منفی برای کودک شما به همراه داشته باشد. این کم خواب ها همیشه با خواب اضافی در شب بعد حل نمی شود. با گذشت زمان، نداشتن خواب با کیفیت مناسب می تواند طیف وسیعی از علائم رفتاری، شناختی (ذهنی) و عاطفی را ایجاد کند.

علائم جسمی

• برای بیدار شدن از خواب مشکل دارد

• پس از بیدار شدن از خواب دوباره به خواب می رود و نیاز دارید که آنها را دوباره یا مکرر بیدار کنید

• در طول روز مرتبا خمیازه می کشد

• شکایت از احساس خستگی یا تمایل به چرت زدن در طول روز

• ترجیح می دهد در طول روز دراز بکشد، حتی اگر به معنای از دست دادن فعالیت های با دوستان یا خانواده باشد

• خوابیدن یا خواب آلودگی در مدرسه یا خانه هنگام انجام تکالیف

• تمایل به استفاده منظم از محرک های ناسالم، مانند کافئین یا شکر

علائم شناختی (ذهنی)

• نداشتن علاقه، انگیزه و توجه برای کارهای روزمره

• افزایش فراموشی

•تاری دید

• مشکل در یادگیری اطلاعات جدید

علائم احساسی

• افزایش کج خلقی و تحریک پذیری

• افزایش انجام کارهای خطرناک

• افزایش استرس در طول روز

وقتی کودک شما ذهن و بدن خود را مدیون خواب است، به این بدهی به خواب می گویند. یک کسری خواب بزرگ (خواب ناکافی برای چندین شب های متوالی) می تواند باعث شود کودک شما از نظر روحی خسته شود. همچنین می تواند علائم هر رفتار موجود، استرس یا اضطراب و اختلالات خلقی مانند افسردگی یا اختلال دو قطبی را بدتر کند.

کودک من به چه میزان خواب نیاز دارد

ریتم شبانه روزی کودک شما (که به آن “ساعت بدن” نیز گفته می شود) یک چرخه 24 ساعته است که به بدن کودک شما می گوید چه موقع بخوابد. ساعت بدن تحت تأثیر سن کودک شما است. کودکان با بزرگتر شدن به خواب کمتری نیاز دارند.

انجمن اطفال کانادا یک راهنمای کلی برای میزان خواب موردنیاز کودکان خردسال در طول 24 ساعت که چرت زدن را هم شامل می شود، تهیه کرده است.

برای کودکان بزرگتر

بنیاد ملی خواب رهنمودهایی را برای کودکان و نوجوانان بزرگتر نیز ارائه می دهد

میزان خواب توصیه شده یک راهنمای ساده است، زیرا هر کودک متفاوت است. بعلاوه، بعضی اوقات ممکن است کودک شما کمی بیشتر از آنچه توصیه می شود، بخوابد و در بعضی مواقع با کمی خواب کمتر احساس خوبی داشته باشد. با کودک خود صحبت کنید و برنامه خواب او را تنظیم کنید تا بفهمید چقدر خواب در شب برای او بهتر است.

داشتن مقدار توصیه شده خواب (به عنوان مثال، تعداد ساعت) و همچنین حفظ یک برنامه منظم از زمان خواب و بیداری به خصوص در اوقات استرس زا مهم است.

برخی از کودکان و نوجوانان بزرگتر ممکن است 8 تا 10 ساعت خواب در روز داشته باشند اما اگر آنها خیلی دیر به خواب می روند و صبح بیشتر می خوابند، این بدان معناست که آنها مزایای کامل ترمیم خواب را دریافت نمی کنند.

چگونه می توان به تغییرات خواب کودک واکنش نشان داد

به طور طبیعی، مواردی پیش می آید که ممکن است ساعت خواب کودک شما دیرتر از حد معمول شود، به عنوان مثال در تعطیلات خانوادگی یا یک موقعیت خاص. دیرتر از زمان معمول برای رفتن به رختخواب اگر به ندرت باشد خوب است، اما مهم است که کودک خود را بلافاصله به یک برنامه خواب سالم برگردانید تا بیشترین فرصت استراحت و بهبود را به او بدهید.

این نکته را نیز بخاطر داشته باشید دلیلی وجود دارد که برخی از کودکان در طول شب از خواب بیدار می شوند، به عنوان مثال نیاز به استفاده از دستشویی، شب ادراری، کابوس دیدن یا تمایل به راه رفتن در خواب دارند. اگر نگران تعدد بیدار شدن، خروپف و یا ایست تنفسی فرزندتان در طول شب هستید، به پزشک خانواده خود مراجعه کنید.

منبع: https://www.aboutkidshealth.ca

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن