سلامت و تغذیهورزشی

چگونه حافظه ی خود را تقویت کنیم

چگونه حافظه ی خود را تقویت کنیم

مغز غالباً شبیه کامپیوتر است. هنگامی مغز قدرتمند است و به درستی کار می کند ، این امکان را به شما می دهد تا تمام عملکردهای شناختی و بدنی خود را به صورت روان و کارآمد انجام دهید .برعکس این موضوع نیز صادق است. متأسفانه، با افزایش سن،  قدرت مغز کاهش می یابد. همانطور که ممکن است در گزارش های رسانه ای دیده باشید، از دست دادن حافظه و زوال عقل، نگرانی روزافزون مردم است.  فراموشی،  بیش از حد معمول، می تواند کمی نگران کننده باشد. چگونه حافظه ی خود را تقویت کنیم ؟ تمرین های ساده ای برای بهبود حافظه وجود دارد که می توانید برای کمک به تقویت قدرت مغز خود انجام دهید.

مزایای بهبود قدرت مغز

طبق یک مطالعه سال 2015 که در ژورنال Neurology منتشر شده است، افراد مسن که مشغول ورزش منظم مانند دویدن و دوچرخه سواری هستند، کمتر در معرض بیماری های مغزی وابسته به سن قرار دارند . آن دسته از افرادی که تمرینات منظم و هدفمند مغزی را انجام می دهند، مغز خود را تیز و سالم نگه می دارند و این باعث کاهش افت شناختی و اختلال در حافظه می شود.

هنگامی که شما مغز خود را ورزش می دهید، توانایی های خلاقانه خود را نیز بهبود می بخشید. این یک مزیت خوب در شغل شما خواهد بود. علاوه بر این، تمرینات مغزی، توانایی تفکر و پاسخ دادن به شوخ طبعی را تقویت می کند.  به این معنی که شما در لحظه های حساس مکالمات را از دست نمی دهید.

تمرین های ساده  برای تقویت حافظه

چگونه حافظه ی خود را تقویت کنیم ؟ در حالی که شما می توانید در تعدادی از برنامه های آموزش آنلاین مغزی ثبت نام کنید ، متخصصان معمولاً توصیه می کنند تمرینات مربوط به مغز را که شامل فعالیت های دنیای واقعی است، را انجام دهید.

به گفته دیوید ایگلمن، دکترا ، علوم اعصاب و استادیار دانشکده پزشکی بیلور در هوستون تگزاس، تمرینات تقویت عملکرد مغز باید تازگی و چالش ایجاد کند: تقریباً هر پیشنهادی احمقانه می تواند موثر واقع شود.

در اینجا چند تمرین ساده با هدف تیز کردن مغز و بهبود حافظه را به شما پیشنهاد می کنیم.

1. مسیری جدید را به خانه رانندگی کنید

هرچند این تمرین ساده به نظر می رسد، طی مسیری متفاوت به خانه مغز را تحریک می کند. شما مجبور هستید حواس بیشتری را برای پیدا کردن راه خود درگیر کنید.  به جای رانندگی بی خیال در مسیرهای آشنا  به خانه و سر کار، مغز خود را هشیار نگاه دارید. اگلمن می گوید، جلوگیری از روزمرگی و کسالت برای تیز نگه داشتن مغز بسیار مهم است.

2. آن را با صدای بلند تکرار کنید

برای به یاد آوردن چیزی که تازه خوانده اید، شنیده اید یا انجام داده اید، آن را با صدای بلند تکرار کنید. به عنوان مثال ، نام کسی را که تازه با او ملاقات کرده اید با صدای بلند تکرار کنید.

3. هنگام مطالعه گوش دهید

مطالعه ای که در دانشگاه پورتوریکو انجام شد، از 137 دانشجوی اسپانیایی زبان درباره یک کتاب انگلیسی که برای خواندن به آنها داده شده بود، آزمون گرفتند. نتایج نشان داد که آن دسته از دانشجویانی که ضمن خواندن، همزمان به یک نسخه صوتی انگلیسی، این کتاب نیز گوش می دادند،  از گروهی که فقط آن را می خواندند برتری داشتند.

هنگام خواندن یا تماشای کتاب، به  موسیقی  گوش دهید. بیشتر حواس خود را درگیر خواهید کرد و به ذهن خود کمک خواهید کرد که بیشتر به خاطر آورد.

4. بازی پازل جدول کلمات متقاطع

پازل  کلمات متقاطع ساده و سایر بازی های کلمه ای، مغز را تحریک کرده و باعث بهبود حافظه می شود.

5- شطرنج بازی کنید

فراموش نکنید که دیگر بازی های تقویت کننده مغز،  مانند شطرنج را انجام دهید.  بازی های اعداد مبتنی بر منطق، مانند سودوکو همچنین می توانند مغز شما را در وضعیت مناسب نگه دارد.

6. یک ساز موسیقی بیاموزید

نواختن یک ساز موسیقی را شروع کنید. مطالعات نشان می دهد که یادگیری چیزهای جدید و پیچیده در مدت زمان طولانی تر برای جلوگیری از پیری ذهن مفید می باشد.

7. انجام  ورزش جدید

ورزش جدیدی را شروع کنید که هم از ذهن و هم بدن استفاده کند، مثل تنیس، گلف یا حتی یوگا. ورزش هایی مانند اینها نه تنها آمادگی جسمی  بلکه آمادگی ذهنی شما را نیز بهبود می بخشد.

8- یک زبان خارجی بیاموزید

در یک دوره زبان خارجی بصورت آنلاین یا در مرکز آموزش محلی خود ثبت نام کنید . به جوانسازی مغز شما کمک می کند.

9. مجسم کردن نقشه در حافظه

هنگامی که از بازدید یک مکان جدید به خانه باز می گردید، نقشه منطقه را در حافظه خود مجسم کنید.  با ترسیم نقشه هایی از مسیر رفت و آمد، محله و مناطق دیگر برای تقویت حافظه استفاده کنید.

10. یک غذای جدید بپزید

کلاس آشپزی بروید. طرز تهیه غذاهای جدید را بیاموزید. پخت و پز، بخش های مختلف مغز و احساسات مختلف از جمله بو ، بینایی و طعم را تحریک می کند.

11- کارهایی را با چشمان بسته انجام دهید

سعی کنید ظرف ها را بشویید، لباس ها را مرتب کنید یا چشمان بسته دوش بگیرید.  این کار مغز شما را وادار می کند تا از سایر مسیرهای عصبی برای انجام کار استفاده کند. دقت کنید با چشمان بسته خود کاری نکنید که دیگران یا خودتان را به خطر بیندازید.

12.  غذا را با استفاده از چوب غذاخوری بخورید

چوب غذاخوری مغز شما را مجبور به  تمرکز می کند، به خصوص اگر قبلاً از آنها استفاده نکرده باشید.

13. هنگام انجام کارها دست خود را عوض کنید

اگر راست دست هستید، سعی کنید از دست چپ خود برای انجام کارهایی مانند مسواک زدن و غذا خوردن استفاده کنید.

14. با افراد جدید ارتباط برقرار کنید

هر بار که با افراد دیگر ارتباط برقرار می کنید، خود را در معرض ایده های جدید و روش های دیگر تفکر و انجام کارها، قرار می دهید. این ذهن شما را تحریک می کند و جهان بینی و روند تفکر شما را گسترده تر می کند.  بنابراین، برای سفر بیشتر و حضور در نمایش ها و رویدادها، برای دیدار و تعامل با افراد جدید ، آماده باشید.

15. طعم های مختلف را در وعده های غذایی میل کنید

با طعم دادن، غذاهای خود به چالش بکشید. سعی کنید ایده های خود را در مواد غذایی، از جمله ادویه جات ترشی جات و گیاهان دارویی برای تحریک ذهنی استفاده کنید.

16. محاسبات را در ذهن خود انجام دهید

برای پی بردن به مسائل ریاضی همیشه عجله نکنید که از یک قلم و کاغذ یا یک ماشین حساب استفاده کنید. سعی کنید آنها را در ذهن خود انجام دهید. با انجام مسائل ریاضی در ذهنتان،  مسائل را کمی جالب تر کنید.

17- مدیتیشن را تمرین کنید

آموزش ذهن برای آرام بودن همیشه آسان نیست ، اما می توان آن را از طریق مدیتیشن انجام داد. برخی از مزایای تمرین مدیتیشن شامل کاهش استرس، بهبود توانایی یادگیری، افزایش تمرکز و توجه، تقویت حافظه و خلق و خو و همچنین معکوس شدن آتروفی مغز است.

18. شماره تلفن ها را حفظ کنید

با به خاطر سپردن نام و شماره افراد، اتصالات بین سلولهای مغزی خود را تقویت می کنید. می تواند تغییرات بزرگی در حافظه شما ایجاد کند. اعداد 10 رقمی را به بخش هایی مانند 801 665 9378 تقسیم کنید تا به یاد داشته باشید.

19. سرگرمی هنری  انجام دهید

سرگرمی های هنری مانند بافندگی، نقاشی اکنون به دلیل قدرت تقویت کننده مغز مورد توجه بیشتری قرار گرفته اند.

برای تقویت مهارت های حرکتی خوب و تقویت قدرت مغز، از هرگونه سرگرمی حرفه ای استفاده کنید.

20. داستان بگویید

گفتن داستانها با یادآوری و بازگو کردن جزئیات مهم، مغز را تحریک می کند. همچنین به شما کمک می کند تا حوادث را به خاطر بسپارید و احساسات را با خاطرات مرتبط کنید. داستان پردازی برای حافظه بسیار مناسب است و برای بهبود زندگی افراد مبتلا به آلزایمر استفاده می شود.

21. کلمات اختصاری جدید ایجاد کنید

هر وقت لازم بود چیزی را با عجله به خاطر بسپارید، با کلمات اختصاری هوشمندانه  این کار را انجام دهید. از اولین حروف کلمات در یک عبارت استفاده می کنید تا نام مورد نظرخود را بسازید. اینکار می تواند مغز شما را تیز کند و در به خاطر سپردن بیشتر کمک کند.

22. آنچه را که می خواهید به خاطر بسپارید تجسم کنید

فرض کنیم که می خواهید کالاهای مورد نیاز خود را از سوپر مارکت بخرید. تصور کنید موارد موجود در لیست خرید خود را با قسمت هایی از بدن شما معادل سازی کنید.

به عنوان مثال تصور کنید که یک تخم مرغ را جای بینی خود ، یک بطری شیر روی سرتان یا یک بسته پنیر روی شانه خود قرار داده اید. این تصورات جالب کمک کرده تا آنها را فراموش نکنید.

23- جنبه های مختلف پیرامون خود را تغییر دهید

چیزهای مختلفی مانند موسیقی در پس زمینه، اینکه آیا هنگام انجام کاری می نشینید یا می ایستید. مغز کلمات (یا هر کاری که انجام می دهید) را به متن یا محیط پیرامون خود مرتبط می کند.

24. جلسات یادگیری خود را تکرار کنید

اطلاعاتی را که می خواهید یاد بگیرید یا به خاطر بسپارید (آمار، واژگان خارجی، تاریخ های تاریخی، تعاریف علمی و غیره) بطور دوره ای در طول زمان مرور کنید. با فاصله گرفتن از جلسات مطالعه خود در طول روز، اطلاعات بیشتری در حافظه می ماند.

25. به اندازه کافی بخوابید

هر شب به اندازه کافی بخوابید. برای تکمیل تغییرات شیمیایی لازم برای ادغام مهارتها و اطلاعات جدید در حافظه بلند مدت ، مغز به شش تا هشت ساعت خواب یا حداقل دو چرخه خواب عمیق نیاز دارد.

به یاد داشته باشید، مغز شما در حال رشد است. ورزش کردن مغز با فعالیت هایی که چالش برانگیز، نو و پیچیده باشد به شما کمک می کند تا بیشتر به یاد داشته باشید و مغز خود را سالم نگه دارید. چگونه حافظه ی خود را تقویت کنیم مقاله است که در راستای سلسله مقالات تقویت حافظه ارائه گردیده است

همچنین بخوانید:

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن