اجتماعیروانشناسی

چگونه فکر کردن بیش از حد را متوقف کنید

فکر و خیال بیش از حد

افکار قدرتمند هستند. افکار شما تبدیل به واقعیت زندگی شما می شوند. همانطور که تونی می گوید، “هر آنچه را همیشه در ذهن خود نگه دارید، دقیقاً همان چیزی می شود که در زندگی خود تجربه خواهید کرد”. این چیزی است که موفق ترین افراد جهان فهمیده اند. و تنها تفاوت آنها با دیگران این است که یاد گرفته اند چگونه از قدرت تفکر استفاده کنند تا به آنها در رسیدن به اهداف شان کمک کند نه اینکه با فکر کردن بیش از حد از اهداف شان دور شوند.

همچنین این خبر خوبی برای کسانی است که می خواهند بدانند چگونه باید از فکر کردن بیش از حد جلوگیری کنند. شما بصورت فردی که بیش از حد فکر می کند متولد نشده اید. همه انسانها الگوهایی برای رفتار خود را دارند. این الگوها بر اساس تجربیات زندگی به مرور زمان توسعه می یابند. و دقیقا همانطور که الگوها آموخته می شوند، می توانند به فراموشی نیز سپرده شوند.

نکته اصلی این است که تشخیص دهید چه چیزی باعث فکر کردن بیش از حد می شود، سپس برای تغییر طرز فکر خود قاطعانه اقدام نمایید. اما گفتن این کار راحتتر از انجام آن است.

فکر کردن بیش از حد چیست؟

تعریف کلاسیک از بیش از حد فکر کردن این است: “به چیزی بیش از حد یا خیلی طولانی فکر کنید”. در حالی که طبیعت انسان است که هنگام تصمیم گیری یا ارزیابی یک وضعیت به فکر فرو می رود، وقتی نتوانید آن را از ذهن خود بیرون کنید، آنگاه این تفکر بیش از حد می باشد. این موضوع در بعضی از مراحل زندگی ما اتفاق می افتد. همه ما اتفاقاتی را تجربه می کنیم که باعث نگرانی یا استرس ما می شوند.

اما به نظر می رسد برخی از افراد نمی توانند نگرانی های خود را خاتمه دهند. آنها درباره آینده نگران هستند، و پیش بینی های فاجعه باری را درباره حوادث غیرممکن که هنوز اتفاق نیفتاده است، انجام می دهند. همچنین آنها در مورد گذشته فکر می کنند و در مورد “باید ها” و “ممکن ها” با خودشان درگیر می شوند. آنها نسبت به آنچه دیگران ممکن است درباره آنها فکر کنند ناراحت هستند و اجازه می دهند حرف زدن با خود در ذهن شان شکل بگیرد.   

فکر بیش از حد درباره تصمیمی سخت که باید بگیرید، می تواند مشکلاتی را نیز به وجود آورد. مرور مجدد همه گزینه ها در ذهن می تواند منجر به “فلجی تحلیل” شود. شما می ترسید که اقدام اشتباهی انجام دهید، بنابراین هیچ اقدامی انجام نمی دهید. اما حتی تصمیم گیری اشتباه نیز بهتر از عدم تصمیم گیری است.

اگر فردی هستید که بیش از حد فکر می کنید یا نیاز به تصمیم گیری سخت داشته اید، احتمالاً شب های بی خوابی را تجربه کرده اید که مغز شما خاموش نمی شود. فکر بیش از حد می تواند علائم افسردگی را افزایش دهد، سطح استرس شما را بالا ببرد و قضاوت شما را مختل کند.

چرا من بیش از حد فکر می کنم؟

قبل از اینکه یاد بگیرید چگونه فکر کردن بیش از حد را متوقف کنید، ابتدا باید به این سوال بپردازید، “چرا من بیش از حد فکر می کنم؟” غالباً فکر کردن بیش از حد یک محصول جانبی از اضطراب یا افسردگی است. در این صورت، ممکن است لازم باشد اضطراب یا افسردگی خود را درمان کنید تا بتوانید بر بیش از حد فکر کردن خود غلبه کنید. ممکن است دریابید که تفکر بیش از حد فقط نیاز شماست تا تصمیم سختی در زندگی بگیرید یا با ناامنی های خود مقابله کنید. اگر فکر کردن بیش از حد علامت یک مسئله عاطفی عمیق تر نباشد، اغلب می توان با تغییر افکار و ذهنیت به آن پرداخت.  

چگونه می توان تفکر بیش از حد را متوقف کرد

بسیاری از مردم از خود می پرسند “چرا بیش از حد فکر می کنم؟” و هرگز به جوابی نمی رسند. اما استرس و نگرانی، احساسات هستند و شما می توانید احساسات خود را کنترل کنید. همانطور که تونی رابینز می گوید، “بگذارید ترس، یک مشاور باشد نه یک زندانبان”. وقت آن رسیده است که با ترس های خود روبرو شوید تا بتوانید بر آنها غلبه کنید. این هفت روش را امتحان کنید تا به خوبی بیش از حد فکر کردن در مورد هر چیزی را متوقف کنید.

1- داستان خود را مدیریت کنید

تونی می گوید، “همه ما برای خودمان داستان می گوییم. سوال این است که، آیا داستان شما به شما قدرت می بخشد یا مانع شما می شود؟” داستان هایی که به خودمان درباره کسی که هستیم می گوییم بر همه جنبه های زندگی ما تأثیر می گذارد. افرادیکه  بیش از حد فکر می کنند ممکن است به خود بگویند، “من همیشه نگران بوده ام” یا “من به طور طبیعی بیش از دیگران اضطراب دارم.” اینها داستان هایی هستند که شما را عقب نگه می دارند و اگر هرگز از خود نپرسیده باشید “چرا بیش از حد فکر می کنم؟” تغییر در آنها بسیار دشوار است.

برای غلبه بر باورهای محدود کننده خود، ابتدا باید آنها را شناسایی کنید. سپس می توانید وقتی که این داستان های منفی را برای خود می گویید، متوجه شوید و داستان های مثبت را جایگزین آنها کنید، مانند “من مسئول احساسات خود هستم”. هنگامی که داستان خود را تغییر دهید، زندگی خود را تغییر خواهید داد.

2- از گذشته عبور کنید

افرادی که بیش از حد فکر می کنند اغلب بر گذشته تمرکز می کنند و انرژی خود را صرف “چه می شد اگر” و “کاش انجام داده بودم” می کنند. کسانی که می دانند چگونه باید فکر کردن بیش از حد را متوقف کنند، می دانند که گذشته تمام شده است. قابل تغییر نیست. تنها چیزی که می توانید تغییر دهید معنایی است که به آن می دهید. رها کردن گذشته به این معنی است که اجازه نمی دهید اشتباهات شما تصمیمات آینده شما را کنترل کند. و اجازه نمی دهید کارهای بدی که برای شما اتفاق افتاده است احساسات شما را کنترل کنند. دیگران را می بخشید و خشم خود را کنار می گذارید. این یکی از مهمترین راههایی است که می توانید داستان خود را تغییر دهید.

3- در لحظه زندگی کنید

زندگی در لحظه نکته مهم برای این است که یاد بگیرید چگونه باید بیش از حد فکر کردن را متوقف کنید. اکثر مردم نمی توانند فقط یک سوئیچ را بزنند و در لحظه زندگی کنند. اینطور نیست؟ می توانید کنترل ذهن خود را به دست بگیرید و احساسات منفی را در مسیرشان متوقف کنید. بیش از حد فکر کردن را قبل از اینکه از کنترل خارج شود شناسایی کنید و برای تنظیم مجدد آن یک دقیقه وقت بگذارید. نفس بکشید و روی لحظه تمرکز کنید.

چه چیزی می شنوید و می بینید؟ شما برای چه چیزی قدردانی می کنید؟ در ابتدا، هوشیاری آگاهانه طلب می کند. تشریفات روزانه مانند مراقبه و آماده سازی می تواند به شما کمک کند مغز خود را برای زندگی در لحظه بازآموزی کنید. به زودی متوجه خواهید شد که به طور طبیعی انجام می شود.

4- احساسات خود را کنترل کنید

زندگی در لحظه به این معنی نیست که باید احساسات منفی خود را به خاک بسپارید. برای تسلط بر احساسات خود، باید آنها را تصدیق کنید و دلایل اصلی آنها را شناسایی نمایید. هنگامی که احساس اضطراب می کنید، بیشتر عمیق شوید. این اغلب در مورد مواجهه با ترس های بزرگتر شما است، مانند احساس عدم کنترل زندگی یا پیشرفت نکردن به روشی که دوست دارید انجام شود. از دلایل اصلی بیش از حد فکر کردن خود آگاه شوید و می توانید برای متوقف کردن آن قبل از شروع اقدام کنید.

5- روی راه حل ها تمرکز کنید

همانطور که تونی می گوید، “مشکلات خود را شناسایی کنید، اما قدرت و انرژی خود را به راه حل ها اختصاص بدهید”. شما دلایل واقعی استرس و اضطراب خود را شناسایی کرده اید، اما کار شما تمام نشده است. تنها راه برای یادگیری چگونگی صحیح متوقف کردن فکر کردن بیش از حد برای همیشه این است که مسئولیت زندگی خود را به عهده بگیرید.

اگر فکر کردن بیش از حد شما ناشی از استرس در کار است، در مسیر شغلی خود تجدید نظر کنید. اگر در زندگی خود جایی نیستید که می خواهید باشید، برای خود هدف تعیین کنید تا بتوانید به آنجا برسید. اگر احساس می کنید زندگی از کنترل شما خارج شده است، امروز تصمیم بگیرید که دوباره پشت فرمان قرار بگیرید. اینها حرکتهای بزرگی هستند و نیاز به نیرو دارند. به یاد داشته باشید: هیچ کس غیر از شما واقعیت شما را کنترل نمی کند. آیا نمی خواهید زندگی تان فوق العاده باشد؟

6- تفاوت بین ترس و بصیرت را بدانید

افرادیکه بیش از حد فکر می کنند ممکن است در تشخیص بین ترس از اشتباه، که منجر به فکر کردن بیش از حد تا جایی که هیچ تصمیمی نگیرند، و احساس عمیق اشتباه بودن مسئله دچار مشکل شوند. دانستن اینکه ترس یا بصیرت رفتار شما را راهنمایی می کند به شما کمک می کند از ذهن خود بیرون بیایید و اقدامات لازم بعدی را انجام دهید. با یکی شدن با بدن خودتان، چند نفس عمیق کشیدن و احساس واقعی تصمیم گیری، می توانید رمزگشایی کنید که این ترس است یا بصیرت و چگونه می توان به بهترین شکل به جلو حرکت کرد.

7. از خود سوالهای صحیح بپرسید

پرسیدن سولات اشتباه از خود (از جمله پرسیدن مکرر “چرا بیش از حد فکر می کنم؟”) به شما در شناسایی آنچه واقعاً در افکار یا زندگی شما می گذرد، کمک نمی کند. آنها فقط فکر کردن بیش از حد را تسهیل می کنند. روی سوالات راه حل محور تمرکز کنید که بیشتر از آنکه باعث فکر شوند، باعث فعالیت می شوند.

به جای سوال “چرا همه روابط من تیره می شود؟” بپرسید “من چه انرژی را به کار گیرم تا شریک های منفی را جذب کند؟” وقتی سوالاتی می پرسید که به شما امکان می دهد در رفتار خود تغییراتی ایجاد کنید و به روشی سالم تر پیش بروید، می توانید فکر کردن بیش از حد را کاهش داده و زندگی خود را بهبود ببخشید.

نتیجه

هنگامی که متوجه شدید چگونه باید بیش از حد فکر کردن را متوقف کنید و در لحظه زندگی کنید، خوشحال تر و استراحت بیشتری خواهید داشت و تأثیر مثبتی بر اطرافیان خواهید گذاشت. همیشه به یاد داشته باشید که زندگی برای شما اتفاق می افتد، نه بر ضد شما. اگر با آنها به عنوان هدایایی که برای کمک به رشد شما اهدا شده است رفتار کنید، حتی احساسات منفی شما نیز می تواند منجر به نتایج مثبت شود.

منبع:

www.tonyrobbins.com

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن