سلامت و تغذیهورزشی

چگونه ملاتونین در کاهش چربی و تقویت عضلات کمک می کند؟

ملاتونین یک هورمون طبیعی است که در بدن وجود دارد. ضمنا یک مکمل مشهور است که برای بهبود الگوهای خواب استفاده می شود. خواب ناکافی می تواند در عملکرد بهینه بدن و تناسب اندام اختلال ایجاد کند. طبق تحقیقات، ملاتونین خواب ما را بهبود می بخشد اما اثرات مثبت دیگری نیز روی بدن دارد. به نظر می رسد ملاتونین ممکن است متابولیسم کاهش وزن را افزایش داده و از بافت عضلات محافظت کند. اینکه ملاتونین در کاهش چربی چگونه عمل می کند را در این مقاله مورد بررسی قرار می دهیم.

چگونه یک خواب معمولی که بخاطر ملاتونین است به کاهش چربی بدن و تقویت عضلات کمک می کند؟ قبل از پاسخ دادن به این سوال، باید درک کنیم که عملکرد ملاتونین در بدن چگونه است.

نقش ملاتونین در بدن چیست؟

ملاتونین، همچنین به عنوان هورمون تاریکی شناخته می شود که توسط غده پینه آل در مغز ترشح می شود و وظیفه تنظیم ریتم شبانه روزی ما را بر عهده دارد . ریتم شبانه روزی یک ساعت داخلی است که بدن ما طی یک دوره 24 ساعته کارمی کند..این در واقع موتوری است که چرخه های بیداری و خواب ما را کنترل می کند. ریتم شبانه روزی ما وقتی عادات خواب منظم داریم،  بهترعمل می کند. این ریتم به نشانه های بیرونی مانند طلوع آفتاب و غروب خورشید نیز حساس است.

هنگامی که هوا تاریک می شود و به زمان خواب نزدیک می شوید ، مغز رهایی ملاتونین را تحریک می کند که باعث می شود احساس خستگی کنیم. در حالی که ما می خوابیم ملاتونین در اواسط شب به اوج می رسد. با طلوع آفتاب، سطح ملاتونین افت می کند، و بدن را از خواب بیدار می کند.

از آنجا که ملاتونین هورمون اصلی تنظیم کننده ریتم شبانه روزی ما است، انتساب هرگونه مشکل خواب به ملاتونین عجیب نیست. خواب نامناسب روی ترکیب بدن، سطح انرژی، تغذیه و توانایی ورزش ما می تواند تأثیر منفی می گذارد.

چگونه ملاتونین در کاهش چربی به بدن کمک می کند؟

طبق تحقیقات، ملاتونین ممکن است متابولیسم را افزایش داده و توانایی ما در کاهش چربی بدن بهبود بخشد. به منظور اثبات این نظریه، مطالعه‌ای شد که چگونه ملاتونین بر بدن، چربیها و متابولیسم گلوکز در زنان یائسه تأثیر گذاشته است. در یائسگی از دست دادن چربی و عضله سازی یک چالش محسوب می شود.

 نتایج تحقیقات نشان می دهد که ملاتونین تأثیر مفیدی بر ترکیب بدن و اکسیداسیون چربی سوزی دارد. به نظر می رسد مصرف مکمل ملاتونین به مدت 12 ماه باعث کاهش چربی بدن، افزایش توده بدون چربی و افزایش سطح آدیپونکتین می شود. این خود باعث بهبود نحوه چربی سوزی در بدن می شود.

آیا می تواند باعث افزایش و محافظت از بافت ضعیف شود؟

تحقیقات نشان داده است که ملاتونین باعث افزایش بافت ضعیف در زنان یائسه می شود. تحقیقات دیگر نشان می دهد که این ورزشکاران را همچنین از آسیب دیدگی عضلات محافظت می کند. برای ساخت ماهیچه ها ، یک محیط داخلی متعادل و محافظت کننده ضروری است. به نظر می رسد ملاتونین می تواند استرس اکسیداتیو ناشی از ورزش را کاهش داده و محیط بهتری برای محافظت و رشد عضلات فراهم کند.

ملاتونین حاوی خواص آنتی اکسیدانی است که به نظر می رسد استرس اکسیداتیو ناشی از ورزش را کاهش می دهد. استرس اکسیداتیو هنگامی اتفاق می افتد که عدم تعادل یا سازش عملکردهای طبیعی بدن در پاسخ به ورزش شدید وجود داشته باشد. که می تواند با  کاهش انرژی  که باعث خستگی عضلات و آسیب می شود همراه باشد.

ورزش با شدت زیاد می تواند باعث آزاد شدن مواد شیمیایی شود که به طور بالقوه برای عضلات و سلول های ما مضر هستند، همراه باشد. محققان نتیجه گرفتند كه ملاتونین برای ورزشكاران قدرتمند مفید است. ملاتونین به جلوگیری از استرس اکسیداتیو ناشی از ورزش کمک می کند و از بافت عضلانی در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کند.

میزان ملاتونین و تمرینات بدنی

محققان اظهار داشتند كه ملاتونین نقش مهمی در سازگاری متابولیك چربی و بافت عضلانی همراه با  تمرینات بدنی دارد. با افزایش سن، میزان ملاتونین کاهش می یابد و باعث کاهش کارایی پاسخ بدن به ورزش می شود. در حقیقت در تحقیقات انجام شده، حیواناتی که  قادر به تولید ملاتونین نبودند نتوانستند تغییرات متابولیکی را در پاسخ به تمرین هوازی انجام دهند.

تحقیقات نشان داد موشهای صحرایی آموزش دیده همراه با ملاتونین نسبت به سه گروه دیگر نتایج بهتری ارائه دادند. نشان داده شده است که سطح کافی ملاتونین نقش مهمی در سازگاری های متابولیک ناشی از ورزش هوازی دارد. به نظر می رسد که ملاتونین ممکن است در بهبود متابولیسم ما ، کاهش وزن بدن و افزایش حساسیت به انسولین مفید باشد.

اگرچه نتایج امیدوار کننده است ولی متابولیسم موش ها با متابولیسم انسان تفاوت های زیادی دارند. نتایج حاصل از مطالعات موش (که معمولاً فقط به دلیل ارزان بودن و ناز بودن موش ها بکار می روند) فقط برای تولید فرضیه ها مورد استفاده قرار می گیرند. آزمایش بر روی انسان ضروری است.

آیا بایستی ملاتونین مصرف کنید؟

هنگامی که کوتاه مدت مصرف می شود ، ملاتونین یک مکمل ایمن است. مطالعات بیشتری برای بررسی ایمنی و اثربخشی استفاده طولانی مدت مورد نیاز است. نگاهی صادقانه به نتایج تحقیق داشته باشید و قبل از استفاده از مکمل ملاتونین با پزشک خود صحبت کنید.

ملاتونین به عنوان یکی از مکمل های غذایی تنظیم شده توسط سازمان غذا و داروی (FDA) است . اما مقررات  برای مکمل ها در مقایسه با داروهای تجویزی کمتر سختگیرانه هستند. مکمل ها به طور معمولی کنترل می شوند.  بنابراین داشتن حداقل دوز مصرفی توصیه شده در مورد ملاتونین چیز خوبی است.

طبق تحقیقات ، هیچ دوز توصیه شده ای برای مکمل های ملاتونین وجود ندارد. بیشتر مطالعات با دوز محافظه کارانه (کمتر از 0.3 میلی گرم در روز) شروع می شود که نزدیک به چیزی است که بدن ما به طور طبیعی تولید می کند. شروع با کمترین مقدار برای دستیابی به نتایج مطلوب بهترین گزینه به نظر می رسد. با این حال ، مهم است که در مورد مصرف ملاتونین با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند به شما در تصمیم گیری در مورد بهترین دوز برای وضعیت شما کمک کنند و در صورت لزوم افزایش را توصیه می کنند.

عوارض جانبی احتمالی مصرف ملاتونین

  • کابوس
  • در صورت مصرف زیاد، اختلال در ریتم شبانه روزی
  • خواب آور اگر در طول روز مصرف شود
  • خواب آلودگی هنگام راه رفتن اگر شب قبل خورده باشید

عوارض جانبی اضافی ممکن است شامل درد شکم ، سرگیجه ، سردرد ، تحریک پذیری ، کاهش میل جنسی و کاهش تعداد اسپرم در مردان باشد.

اطلاعات احتیاطی شامل موارد زیر است:

  • برخی مطالعات نشان داده اند که ملاتونین ممکن است علائم افسردگی را بدتر کند.
  • زنان باردار یا شیرده نباید ملاتونین مصرف کنند زیرا این امر می تواند در باروری یا بارداری اختلال ایجاد کند.
  • ملاتونین ممکن است با برخی از داروهای تجویز شده تداخل داشته باشد. اگر داروهای تجویز شده مصرف می کنید، قبل از مصرف ملاتونین صحبت با پزشک توصیه می شود.
  • مصرف دوز بالای ملاتونین همچنین با خواب آلودگی درطول روز، هایپرپرولاکتینمی، هیپوترمی و اختلال در عملکرد فیزیکی بدن همراه است.

کلام آخر

تحقیقات تاثیر ملاتونین در کاهش چربی را نشان داده است، افزایش عضلات را بهبود می بخشد و یک درمان بالقوه برای بهبود سلامت عمومی است. یافته های مثبت چشمگیر هستند و تحقیقات بیشتر برای کشف فواید دیگر ملاتونین بایستی انجام شود. اگرچه به نظر می رسد ملاتونین به عنوان گزینه درمانی کوتاه مدت بی خطر است.  اما برای استفاده طولانی مدت، تحقیقات کافی در این زمینه وجود ندارد. اگر قصد استفاده از ملاتونین را برای بهبود تناسب اندام یا مشکلات خواب دارید، صحبت کردن با پزشک در ابتدا ضروری خواهد بود.

منبع:

https://www.verywellfit.com/

برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن