اجتماعیکسب و کارمدیریتمهارت ارتباط

کار تیمی یا کار گروهی

آنچه باید درباره کار تیمی بدانید

همه ما می دانیم که کار تیمی کلید موفقیت در بیشتر عرصه های زندگی و تجارت است. فقط از طریق کار تیمی یا کار گروهی می توانیم دیدگاههای مختلف و مکمل یکدیگر را برای شناسایی و استفاده از فرصتهای هم افزایی پنهان ، غلبه بر موانع دشوار و دستیابی به اهداف چالش برانگیز به کار بگیریم.

با این حال ، کار تیمی به خودی خود یک چالش است. این امر مستلزم آن است که افرد نفس خود را مدیریت کنند ، فروتنی را توسعه دهند ، ارتباط موثر برقرار کنند ، درگیری ها و مناقشات را برطرف کنند و مهمتر از همه متعهد به یکدیگر و به یک هدف مشترک باشند.

هرکسی که در تیم کار کرده است می داند که تنها راه انجام موفقیت آمیز فعالیتها این است که صادقانه خود را ارزیابی کند و به بهترین فردی که می تواند باشد، تبدیل شود. در این راستا ، کار تیمی نه تنها باعث افزایش کارایی می شود بلکه به پیشرفت شهروندان و رسیدن به جامعه بهتر نیز می انجامد.

منحنی عملکرد تیم

برای اینکه گروهی از افراد به یک تیم با عملکرد بالا تبدیل شوند ، اعضای آن باید پنج مرحله تکامل را طی کنند ، که به طرز استادانه ای توسط جان کتزنباخ و داگلاس اسمیت در آنچه که آنها “منحنی عملکرد تیم” نامیده اند ، در کتاب خود با عنوان The Wisdom of Teams توصیف نموده اند. این پنج مرحله عبارتند از:

1. گروه کاری

یک گروه کاری چیزی نیست جز مجموعه افرادی که مشارکت های مستقل در یک هدف مشترک دارند ، بنابراین به سطوح پایینی از یکپارچگی و هماهنگی نیاز دارند. کارگروه ها در شرایط خاص که پیچیدگی آنها کم است و اهداف مشخص هستند ، به خوبی کار می کنند. با این حال ، با پیچیده تر شدن محیط و اهداف چالشی ، کارایی آنها کمتر و کمتر می شود. به طور خاص ، هنگامی که شناسایی و به دست آوردن هم افزایی ها شرط لازم برای بقا و ماندگاری طولانی مدت است ، گروه های کاری باید به تیم ها تبدیل شوند وگرنه به فراموشی سپرده می شوند.

2. شبهه تیم

وقتی اعضای یک گروه کاری ابتدا تصمیم بگیرند که یک تیم واقعی شوند ، در نتیجه عملکرد جمعی آنها کاهش می یابد. این ممکن است در ابتدا برخلاف تصور به نظر برسد ، اما در واقع اتفاق می افتد. در کارگروه ها لازم نیست اعضای آنها از لحاظ استراتژی و کارکرد ، کاملاً یکپارچه و هماهنگ باشند. آنها تحت این شرایط فعالیت کرده اند که اعضا بصورت انفرادی کار کنند و بعداً شخص دیگری به اسم هماهنگ کننده ، مسئولیت یکپارچه سازی نتایج کار را بر عهده بگیرد.

بنابراین ، وقتی اعضای یک گروه کاری برای اولین بار تلاش می کنند به عنوان یک تیم واقعی کار کنند ، مجبورند با سوء تفاهم ها و اصطکاک های اجتناب ناپذیر ناشی از اختلافات طبیعی بین شخصیت ها ، سبک های کاری و اهداف شخصی خود مواجه شوند. در نتیجه ، اوضاع و احوال و عملکرد بدتر می شود. با وجود این دشواری ، هر یک از اعضای تیم ، به ویژه رهبر ، باید مصمم و صبور باشند و اجازه دهند این مرحله در یک دوره اتفاق بیفتد ضمن اینکه نباید اجازه دهند آینده تیم به اینصورت تعریف شود. اینجاست که رهبری مؤثر نقش اساسی را ایفا می کند.

3. تیم بالقوه

هنگامی که سطح مشخصی از آشنایی و رفاقت در بین اعضای تیم گسترش می یابد ، آنها در مورد اهداف اولیه ، روش های کار ، پروتکل های ارتباطی و غیره توافق می کنند. همچنین ، از آنجا که آنها شروع به دستیابی به توافق می کنند ، همچنین شروع به توسعه فرهنگ مختص به خودشان هم می کنند. این به آنها اجازه می دهد تا احساس راحتی با یکدیگر داشته باشند ، حرکات یکدیگر را پیش بینی کرده و نگاهی اجمالی به آنچه می توانند با هم بدست آورند داشته باشند. این به آنها نقاط قوت بالقوه غیرقابل توصیف را می دهد: اعتماد و امید.

یکپارچگی تازه در بین آنها و تمایل آنها برای یادگیری از یکدیگر ، این امکان را برای آنها فراهم می آورد که به سطحی از عملکرد برسند که به معنای واقعی کلمه وقتی یک گروه کاری بودند ، غیرممکن بود.

4. تیم واقعی

تیم های تازه تاسیس پس از تعیین اهداف مشترک ، روش های کار و پروتکل های ارتباطی ، فرهنگ خود را توسعه داده و مانند یک واحد شروع به کار می کنند. آنها آینده مشترک را تجسم می کنند ، به یکدیگر انگیزه می دهند ، از یکدیگر یاد می گیرند ، اختلافات را برطرف می کنند و کارهای خود را به روش هایی تقویت می کنند که سیستم کلی را تقویت کنند. به این ترتیب ، آنها سرانجام شروع به شناسایی و تصرف فرصت های هم افزایی می کنند که قبلاً نامرئی بودند. این علامت یک تیم واقعی است.

5. تیم فوق العاده

هنگامی که یک تیم فرهنگی را مبتنی بر فروتنی ، سخت کوشی ، تعالی و یادگیری ایجاد می کند ، اعضای آن قادر می شوند هم پیروزی ها و هم شکست های خود را به عنوان شروعی برای پیشرفت مداوم تبدیل کنند. علاوه بر این ، هر عضو شروع به توسعه مهارت های منحصر به فرد و تخصصی می کند که فهرست مزیت های رقابتی تیم را افزایش می دهد. علاوه بر این ، آنها بطور دوره ای خود و روش کار خود را دوباره کشف می کنند ، بنابراین به سرعت با روندهای صنعت همراه می شوند و یا خود روند جدیدی ایجاد می نمایند. همه اینها به آنها امکان می دهد با افزایش فرکانس به نتایج خارق العاده ای دست یابند ، بنابراین به تیمی خارق العاده تبدیل می شوند.

کار تیمی

تکامل از مرحله 1 تا مرحله 5 امری دشوار است که تنها معدودی با موفقیت می توانند به آن را به انجام رسانند. به طریقی ، این پنج مرحله همچنین توسعه آگاهی بشر ، اقتصادهای پایدار و جوامع دموکراتیک را توصیف می کند. کار تیمی از جمله مباحثی است که در آن تئوری سازمانی ، مدیریت کسب و کار ها ، نظریه های سیاسی و روانشناسی انسانی برای آشکار کردن دانش و خرد که در هر قلمرو زندگی وجود دارد ، را آشکار می کند.

منبع:

https://www.forbes.com

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن