کسب و کارمدیریت

10 نوع روش های مدیریت برای رهبری مؤثر

شیوه های مدیریت موثر

مهارت های رهبری ، مانند اکثر توانایی های زندگی ، باید از طریق تمرین و کار سخت حاصل شوند. با این وجود روش های مختلف زیادی برای یک رهبر خوب شدن وجود دارد. در حقیقت ، رهبران بزرگ غالباً انواع مختلفی از روش های مدیریت را در موقعیت های مختلف به کار می گیرند.

در این مقاله ، روش های مدیریت برای رهبری مؤثر ارائه گردیده است تا بتوانید مهارت های مدیریتی و به تبع آن کسب و کار خود را به سطح بالاتری برسانید.

بهترین انواع سبک های مدیریت

پاسخ ساده و شاید تا حدودی ناامید کننده این است که هیچ روشی برای رهبری که همیشه نسبت به سایر انواع روش های مدیریت برتر باشد وجود ندارد.

بهترین انواع، روش های مدیریت انعطاف پذیر ، تطبیقی و متناسب با شرایط ذکر شده اند. این موضوع کاملا درست است زیرا موقعیت های مختلف مستلزم انواع مختلفی از رهبری است.

هنگام تصمیم گیری در مورد نحوه رهبری ، باید مواردی را در نظر گرفت. در اینجا چند عامل از عواملی که برای انتخاب سبک مدیریتی تاثیرگذار هستند، ارائه می گردد:

  • نوع کسب و کاری که شما مدیریت می کنید
  • حجم کارهایی که باید در آینده نزدیک انجام شود
  • شخصیت و خصوصیات مدیریتی ذاتی شما
  • شخصیت ها و نگرش کارمندان شما که در حال حاضر مدیریت می کنید
وقتی همه این عوامل را در نظر گرفتید ، آماده عمل هستید!

چرا دانستن سبک مدیریت تان برای موفقیت ضروری است؟

دانستن روش مدیریت خودتان – یا دانستن اینکه کدام سبک ها در چه شرایطی کار می کنند – تأثیر قابل توجهی در نحوه عملکرد شما و تیم شما دارد.

در اینجا چهار مسیر وجود دارد که با مشخص شدن سبک مدیریتی تان می تواند شما را در مسیر موفقیت قرار دهد.

1) لازم نیست که به مد تکیه کنید

مدهای روش های مدیریت می آیند و می روند و تعداد بسیار کمی از آنها در دراز مدت مؤثر است. اما وقتی یک روش مدیریتی پیدا می کنید که برای شما مؤثر است ، بنیادی را ایجاد نموده اید که وقتی کار سخت می شود ، می توانید به آن برگردید.

2) شما می دانید که چگونه مطابقت پیدا کنید

همانطور که در بخش بعدی مشاهده خواهید کرد ، موقعیت های خاص – اضطراری ، مهلت های مهم ، استراتژی سازمانی – به یک سیاست مدیریت مستقیم تر نیاز دارند. وقتی سبک زندگی روزمره خود را تنظیم می کنید ، بهتر می دانید چگونه با موضوعاتی که خارج از “هنجار” قرار دارند سازگار شوید.

3) شما می دانید چگونه می توانید به بهترین شکل کارمندان خود را جذب کنید

اگر کارمندان شما متعهد به کار خود هستند ، در کوتاه مدت عملکرد بهتری خواهند داشت و احتمال کمتری دارد که در درازمدت شغل شما را ترک کنند. سبک مدیریت صحیح کسب و کار باعث ایجاد این نوع مشارکت در کارمندان می شود و باعث می شود اعضای تیم شما با سؤال ، پیشنهادات و ایده هایی راحت تر به شما نزدیک شوند.

4) نقاط ضعف خود را می شناسید و می دانید که چگونه آنها را بهبود دهید

هر سبک مدیریتی از انواع روش های مدیریت با مجموعه ای از مهارت های خاص خود همراه است. هنگامی که یاد می گیرید کدام سبک مدیریت متناسب با شخصیت ، تیم و شغل شما است ، می توانید بر روی نقاط قوت خود تمرکز کنید و نقاط ضعف خود را بهبود بخشید

4 دسته عمومی از روش های مدیریت

قبل از اینکه روش های مدیریت مختلف را برای رهبری مؤثر ذکر کنیم ، مفید است که با چهار دسته عمومی که هر یک از این روش ها در یکی از آنها قرار می گیرند آشنا شوید.

این دسته ها به نام های مختلفی شناخته می شوند ، اما توصیفی ترین اسامی را انتخاب کردیم تا کمک تان کند که آنچه با شخصیت شما همخوان است را بیابید

با داشتن این اطلاعات ، می توانید سبک مدیریتی خود را پیدا کنید که به بهترین وجهی متناسب با شخصیت شما و نحوه کار شما و تیم شما باشد.

1) استبدادی

یک سبک مدیریت استبدادی با کنترل قدرتمند و متمرکز با یک منبع قدرت واحد مشخص می شود. ارتباطات از بالا به پایین (فقط یک مسیر) جریان دارد و انتظار می رود اعضای تیم از دستورات پیروی کنند.

یک مدیر استبدادی به طور معمول از طریق پاداش ها و مجازات ها به کارمندان انگیزه می دهد.

به دلیل ماهیت فرماندهی و پیروی از این روش مدیریت ، رویکرد استبدادی در مواقع بحرانی یا هنگامی که به دلیل محدودیتهای زمانی اقدام سریع ضروری است بسیار ارزشمند می باشد.

اشکالاتی که در مدیریت استبدادی یک تیم وجود دارد عبارتند از:

  • باعث می شود کارمندان از مدیریت ترس و بیزاری داشته باشند
  • نیاز به نظارت مداوم را ایجاد می کند
  • روابط کاری ضعیفی ایجاد می کند

برخی از شرایط نیازمند استفاده شما از شیوه مدیریت استبدادی هستند ، اما ، بهتر است آن را به حداقل برسانید تا تیم شما بیگانه نشود.

2) اقناع كننده

یک شیوه مدیریت متقاعد کننده ، مانند سبک استبدادی ، با کنترل قوی و متمرکز مشخص می شود که تصمیم گیری برای کسب و کار می کند.

اما ، بر خلاف مدیران استبدادی ، مدیران متقاعد کننده وقت می گذارند تا سؤالات را اخذ کنند ونه اینکه به صورت دستوری عمل نمایند. به همین ترتیب ، هنگامی که مدیریت و صاحب کسب و کار به نتیجه رسیدند ، آنها با اعضای تیم، مبنای تصمیم گیری را مورد بحث قرار می دهند.

سپس کارمندان را از طریق تکنیک های مختلف اقناعی و نه از طریق پاداش و مجازات ها تشویق می کنند که به انجام وظایف بپردازند.

3) مشورتی

در یک روش مدیریت مشورتی ، سیاستگذاری و تصمیم گیری هنوز در اختیار مدیران و صاحبان شرکت است ، اما این افراد یک شکل ارتباطی دو طرفه را تشویق می کنند.

مدیران مشورتی غالباً با اعضای تیم برای شنیدن نظرات آنها قبل از نهایی شدن تصمیم ، گفتگو می کنند.

یک سبک مشورتی در مدیریت کسب و کار روشی مؤثر برای مشارکت کارکنان در فعالیتهای کلان شرکت شماست. اما بدون اشکال نیست

در برخی شرایط ، یک شیوه مدیریت مشورتی می تواند:

  • هزینه بیشتری داشته باشد
  • روند تصمیم گیری را کند کند
  • اجرای تغییرات مهم را به تأخیر بیاندازد

استفاده از این سبک مدیریتی از بین سایر روشهای مدیریت در شرایطی توصیه می شود که مانع پیشرفت کار شما نشود.

4) مشارکتی

در یک سبک مدیریت مشارکتی ، مالکان با ارائه مشکلات و موضوعات برای بحث و گفتگو و سپس همکاری با کارمندان برای رسیدن به یک تصمیم نهایی ، اختیار و قدرت را در سراسر سازمان گسترش می دهند.

این نوع سبک باعث تقویت توانمندی کارکنان می شود زیرا این سبک باعث می شود که اعضای تیم به طور فعال در راستای پروژه یا کسب و کار به طور کامل مشارکت کنند. همچنین هر یک از اعضای تیم را ترغیب می کند تا جهت خود را پیدا کند و به جای انگیزه بیرونی ، انگیزه ذاتی داشته باشد.

سبک های مشارکتی غالباً توسط سازمانهای حرفه ای اتخاذ می شوند که توانایی های فکری و مهارت های کارکنان آن به یکدیگر شبیه است.

به تعبیر افراطی ، یک شیوه مدیریت مشارکتی می تواند منجر به یک نگرش آزادانه شود که مدیریت، مسئولیت هدایت کسب و کار را تفویض اختیار می کند.

یک سبک مدیریت مشارکتی هنگامی که سازمان جهت گیری کلی ندارد باعث می شود تا کسب و کار به صورت آهسته رو به جلو حرکت کند به دلیل اینکه مدیریت تصمیم گیری های مفیدی برای ادامه شرکت نمی گیرد.

10 نوع روش مدیریت برای رهبری مؤثر

1) سبک مدیریت دموکراتیک

دسته: از روش های مدیریت مشورتی

رهبران دموکراتیک مشتاق درگیر کردن کارکنان خود در تصمیمات شرکت هستند. اگر این سبک مدیریت را انتخاب می کنید ، به تیم خود نشان می دهید که به آنها اعتماد دارید و به بازخوردهای آنها احترام می گذارید. همچنین اعتماد به نظرات کارمندان و توانایی خود را به عنوان یک رهبر نشان می دهید.

نیازی به دستورات با مشت آهنین نیست. شما اعتقاد دارید که کارکنان تا حد زیادی می توانند خود را مدیریت کنند و شما فقط یک قاضی یا داور هستید تا امور را در مسیر درست نگه دارید.

2) سبک مدیریت الهام بخش

دسته: از روش های مدیریت مشورتی

یک رهبر الهام بخش بودن کار ساده ای نیست ، اما زمانیکه تحقق یافت بسیار مؤثر است. نوع الهام بخش از سبک مدیریت به مهارت های عالی فردی ، یک قلب بزرگ و یک میل صادقانه نیاز دارد تا به کارمندان خود کمک کند تا در داخل و خارج از محیط کار پیشرفت کنند.

3) سبک مدیریت آمرانه

دسته: از روش های مدیریت استبدادی

در حالی که چیزهای زیادی برای گفتن به نفع یک سبک رهبری دموکراتیک گفته می شود ، اما گاهی اوقات یک وضعیت نیازمند یک دیکتاتور است. شاید شما یک مدیر جدید باشید و به نظر می رسد که محل کار کمی آشفته است ، فاقد نظم و ساختار است. یا شاید کارمندان شما تمایل به تنبلی داشته باشند و به اقدامات انضباطی نیاز داشته باشند.

در هر یک از این موارد ، ممکن است لازم باشد یک نوع سبک مدیریتی آمرانه تر را اتخاذ کنید. اما داشتن سبک رهبری آمرانه به این معنی نیست که شما باید بی ادب باشید – به یاد داشته باشید که می توانید با لبخند و “لطفا” دستور دهید.

4) سبک مدیریت مبتنی بر نتایج

دسته: از روش های مدیریت مشورتی

کلمه جادویی برای مدیران مبتنی بر نتایج ، کارآیی است. شما نگران چگونگی انجام کارها نیستید ، تا زمانی که آنها به خوبی و به سریعترین روش ممکن انجام شوند.

شما احساس نیاز به ایجاد قاعده و روش خود را نمی کنید – اگر یک کارمند روش عالی برای انجام کارها را داشته باشد ، خوشحال هستید که می توانید در سیاست شرکت تغییراتی ایجاد کنید. تنها چیزی که در این نوع سبک مدیریت مهم است نتایج است.

5) سبک مدیریت لائیز – فیر

دسته: از روش های مدیریت مشارکتی

نوع مدیریتی Laissez-Faire به دو چیز نیاز دارد: یک نگرش کاملاً ریلکس و اعتماد زیاد به کارکنان. اگر این دو صفت را در اختیار دارید ، ممکن است شما برای یک سبک رهبری لائیز-فیر مناسب باشید.

این روش مؤثر است زیرا مدیران Laissez-Faire ، مشغول جزئیات کار با کارمندان نیستند. در عین حال ، کارکنان از استقلال داده شده به آنها قدردانی می کنند و اغلب ابتکار عمل نشان می دهند به جای اینکه به آنها گفته شود دقیقاً چه کاری انجام دهند و چگونه آن کار را انجام دهند.

6) سبک مدیریت اشتراکی

دسته: از روش های مدیریت مشارکتی

رویکرد اشتراکی به رهبری، شبیه به سبک دموکراتیک است اما از یک جهت قابل توجهی متفاوت است. با یک شیوه مدیریت اشتراکی ، شما به سادگی از کارمندان خود نمی خواهید که در رأی دادن شرکت کنند – شما به طور فعال از اعضای تیم درباره سیاست های شرکت درخواست می کنید.

شما به دنبال گفتگوهای واقعی و متفکرانه در مورد بهبود کسب و کار خود هستید تا کارمندان خود را توانمند کنید که حتی ممکن است راه حل های خلاقانه ای ارائه دهند.

7) سبک مدیریت ارائه مثال

دسته: از روش های مدیریت اقناع کننده

این سبک مدیریت دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد: شما با ارائه مداوم یک نمونه بی عیب و نقص از نوع استانداردهای کاری که در کسب وکار خود انتظار دارید ، رهبری می کنید. مسیر فقط با اقدامات و عملکرد شما تنظیم می شود.

در برخی موارد ، این حتی ممکن است اصول و محیط کسب و کار شما را تغییر دهد. رهبران به روش ارائه مثال قطعاً نمی ترسند که آستین خود را بالا بزنند و دست خود را کثیف کنند تا به سایرین نشان دهند که چگونه کارها باید انجام شود.

8) سبک مدیریت استراتژیک

دسته: از روش های مدیریت مشاوره ای

مدیران استراتژیک به جزئیات دقیق کارها علاقه ای ندارند. درعوض ، آنها روی تصویر بزرگتر و موفقیت بلند مدت در کسب و کاری که مدیریت می کنند متمرکز شده اند.

اگر یک سبک مدیریت استراتژیک دارید ، به راحتی به مدیران دستیار و سایر مدیران امکان نظارت بر اکثر مسئولیت های روزمره را می دهید. در حالی که همکاران کارهای جزئی را انجام می دهند ، شما در حال برنامه ریزی برای فعالیتهای بازاریابی و آماده شدن برای گسترش هستید.

9) سبک مدیریت وابسته

دسته: از روش های مدیریت اقناع کننده

مدیر وابسته، متواضع ، سخت کوش و با اعتماد به نفس است. این نوع مدیران خود را به عنوان بخشی از تیم می دانند و از جلو هدایت می کنند بجای اینکه دائما به کارکنان یادآوری کنند که مسئول هستند .

اگر این شیوه رهبری مورد نظر شماست ، به دنبال فرصت هایی می شوید تا بتوانید خود را به کارمندان خود وابسته کنید و در هر کجا که لازم باشد کمک کنید. کارمندان شما را به عنوان یک متحد می بینند و به این واقعیت که شما در تلاش برای کمک به آنها برای موفقیت هستید احترام می گذارند.

10) سبک مدیریت کاریزماتیک

دسته: از روش های مدیریت اقناع کننده

سبک مدیریت کاریزماتیک – که گاه به آن سبک مدیریت متقاعد کننده گفته می شود – در شخصیت و جذابیت مدیر شکل گرفته است.

اگر این نوع سبک مدیریتی شماست ، شما روی توسعه روابط شخصی با کارکنان خود و ایجاد یک تیم در محل کار خود متمرکز شده اید. کارمندان همکاری می کنند زیرا آنها به این واقعیت که شما علاقه مندید آنها را به عنوان یک فرد بشناسید احترام می گذارند.

سرانجام ، هر مدیر با ارزشی، از ترکیبی از انواع سبک های مدیریتی استفاده می کند. رهبرانی که می دانند چگونه رهبری کنند انعطاف پذیر هستند و سریع با محیط خود سازگار می شوند.

چگونه می توان سبک مدیریت خود را بهبود بخشید

اولین قدم در بهبود رهبری شما این است که مشخص کنید به کدام سبک گرایش دارید. به خاطر داشته باشید که ممکن است بر اساس نیاز، شما به چندین سبک مختلف تکیه کنید. اما ، در بررسی دقیق تر ، شما یک یا دو سبک پیش فرض را پیدا خواهید کرد که در وظایف عادی مدیریتی خود استفاده می کنید.

پس از شناسایی سبکهای مدیریتی که بر کار شما حاکم است ، می توانید قدم هایی را برای تقویت هر بیشتر بردارید.

پنج روش برای بهبود روش مدیریت

1) خودآگاهی را پرورش دهید

اگر در تلاش برای بهبود سبک مدیریت خود به این مرحله رسیده اید ، قبلا به خودآگاهی نائل شده اید و مطلع هستید که چه سبک مدیریتی با شما همخوان است.

در ادامه به بررسی احساسات ، انگیزه ها ، نقاط قوت و ضعف خود بپردازید زیرا آنها برای هدایت تیم استفاده می شوند.

انجام این کار به شما کمک می کند تا به مشکلات روزانه کار خود و چالش های پیش بینی نشده ای که ممکن است وجود داشته باشد ، بهتر پاسخ دهید. همچنین به شما کمک می کند متوجه شوید که کجا را باید بهبود بخشید و چگونه می توانید سبک مدیریت انتخاب شده خود را کامل کنید.

برای پرورش خودآگاهی ، یک یا چند مورد از پیشنهادات زیر را امتحان کنید:

  • یک مجله در مورد فعالیتهای رهبری خود داشته باشید
  • گاهی اوقات محدودیت های رهبری خود را تغییر دهید تا ببینید که چه احساسی دارد و چه نتیجه ای را به همراه می آورد
  • از کسانی که شما مدیریت می کنید و افرادی که شما را مدیریت می کنند ، بازخورد بخواهید
  • با همکاران صحبت کنید
  • در هر مرحله از این خودآزمایی ، از حالت دفاعی خارج شوید

2) ارزش های خود را بررسی کنید

می توانید به چندین روش مختلف به ارزش های خود فکر کنید. آنها می توانند موارد زیر باشند :

  • اصول شما
  • معیارهای رفتاری شما
  • قضاوت شما در مورد آنچه در زندگی مهم است

با این حال شما تصمیم گرفتید که آن را تعریف کنید ، بررسی ارزشهای شما به این سؤال می رسد که “چه چیزی را مهم می دانید؟”

پس از پرسیدن این سؤال از خود در خصوص سبک مدیریتی خود ، دیدگاه خود را گسترش دهید تا بقیه زندگی خود را نیز در بر گیرید. ارزش های اصلی که شما در زندگی شخصی خود رعایت می کنید باید در زندگی حرفه ای شما نیز نمایان شود.

3) راه ارتباط برقرار کردن را تغییر دهید

همه ما می خواهیم این باور را داشته باشیم که در برقراری ارتباط خبره هستیم. اما وقتی چشم خودآگاهی را به این موضوع می اندازید ، چه می بینید؟

حتی اگر احساس می کنید برای بهبود سبک مدیریت خود نیازی به کار بر روی ارتباط خود ندارید ، سعی کنید روش های خود را به مدت یک هفته ، دو هفته یا یک ماه تغییر دهید تا ببینید که آیا شما و تیمتان می توانید موفقیت های بیشتری کسب کنید یا خیر.

به عنوان مثال ، اگر هر هفته دوشنبه تا بعد از ظهر جلسه برگزار می کنید تا درباره پروژه های موجود بحث کنید ، در عوض سعی کنید با هر یک از اعضای تیم یک به یک در طول هفته ملاقات کنید. یا برای بهبود ارتباط نوشتاری خود و افزایش کارآیی ، تعداد ایمیلهایی که هر روز برای آنها ارسال می کنید را کاهش دهید.

با این حال ، شما تصمیم ارتباطات خود را مورد آزمایش قرار دهید ، نلذا تایج را ضبط کنید تا ببینید چه چیزی کار می کند ، چه چیزی کار نمی کند و چرا.

4) بازخورد بخواهید

یکی دیگر از راههای موثر برای بهبود شیوه مدیریتی این است که از افراد بالادست و پایین دست خود در زنجیره دستورات بازخورد بخواهید.

در حالی که بازخورد از مدیرتان از جهات مختلفی با ارزش است ، تلاش های خود را بر روی دریافت بازخورد از افرادی که مدیریت می کنید متمرکز کنید.

بیشتر اوقات ، آنها که “در خط مقدم” هستند ایده های منحصر به فردی در مورد چگونگی بهبود سبک مدیریت خواهند داشت. آنها می توانند به شما در یافتن راههای مؤثرتر و کارآمد تر برای هدایت تیم به عنوان یک کل ارائه کنند.

درخواست از تیم برای بازخورد به آنها کمک خواهد کرد که مانند یک جسم واحد فکر کنند. و وقتی می بینند که شما پیشنهادات آنها را در برنامه ها گنجانیده اید ، الهام می گیرند تا خود را بهبود بخشند.

5) فرصتهای یادگیری را جستجو کنید

یکی از بهترین راهها برای بهبود سبک مدیریتی ، جستجوی فرصت های یادگیری در قالب آموزش مداوم است. تکمیل آموزش شما بینش جدیدی در مورد تفاوت های بی نظیر از سبک مدیریتی مورد نظر شما و جوانب مثبت و منفی سبک های دیگر به شما می دهد.

همچنین شما را با جنبه های دیگر دنیای تجارت و مدیریت آشنا می کند زیرا احتمالاً صرفا مشغول انجام کار خود بوده اید.

فرقی نمی کند تصمیم بگیرید گواهینامه ای بگیرید یا به سمت مدرک دانشگاهی جدیدی بروید ، در هر صورت جستجوی فرصت های جدید یادگیری شما را با افراد جدید ، معلمان و دانشجویان آشنا می کند که می توانند شما را در معرض تکنیک های جدید قرار دهند ، و کمک کنند تا ارزش های خود را تحکیم کنید ، و نحوه مدیریت تیم خود را بهبود بخشید.

منبع:

https://www.getsling.com

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن