سلامت و تغذیهورزشی

7 تاثیر ورزش بر ذهن و سلامت روان

ورزش و سلامت ذهن و روان

همه ما می دانیم که ورزش برای سلامتی جسم مفید است. اما خبرهای خوب دیگری نیز وجود دارد . در سالهای اخیر تحقیقات نشان داده است که ورزش کردن می تواند بر سلامت روان نیز تأثیر مثبت بگذارد. در این مطلب 7 تاثیر ورزش بر ذهن و سلامت روان را بررسی می کنیم:

1- ورزش روحیه شما را بهبود می بخشد

اگر می خواهید سرشار از شادی و آرامش داشته باشید، درگیر یک فعالیت بدنی شوید. وقتی در حال ورزش هستید ، در یک سالن ورزشی تمرین می کنید ، یا پیاده روی سریع دارید ، این فعالیت های بدنی باعث ایجاد نوعی مواد شیمیایی در مغز می شود که باعث احساس شادی و آرامش بیشتری می گردند. ورزش های تیمی به طور خاص فرصتی برای ایجاد آرامش و حضور در یک فعالیت رضایت بخش را فراهم می آورند که باعث بهبود تناسب اندام می شود. همچنین این ورزش ها برای شما منافع اجتماعی نیز در پی دارد بطوریکه با هم تیمی ها و دوستان خود در یک مکان تفریحی ارتباط برقرار می کنید. اثر ورزش بر روحیه را می توان مهمترین تاثیر ورزش بر ذهن و سلامت روان دانست.

2- ورزش تمرکز شما را بهبود می بخشد

فعالیت بدنی منظم به شما کمک می کند تا مهارت های ذهنی کلیدی خود را با افزایش سن بهبود بخشید. این مهارت ها شامل تفکر انتقادی ، یادگیری و قضاوت خوب است. تحقیقات نشان داده است که انجام ترکیبی از فعالیتهای هوازی و تقویت ماهیچه ها بسیار مفید است. شرکت در این نوع فعالیتها سه تا 5 بار در هفته به مدت حداقل 30 دقیقه می تواند این مزایای سلامت روان را فراهم کند. با بالا رفتن سن این تاثیر ورزش بر ذهن و بهبود تمرکز بسیار مهم و با اهمیت می شود.

3- ورزش استرس و افسردگی را کاهش می دهد

وقتی از نظر جسمی فعال هستید ، ذهن شما از عوامل مختلف استرس زای روزمره منحرف می شود. این امر به شما کمک می کند به افکار منفی گرفتار نشوید. ورزش باعث کاهش سطح هورمونهای استرس در بدن می شود. در عین حال ، تولید اندروفین را تحریک می کند. اندروفین بالا برنده طبیعی روحیه است که می تواند استرس و افسردگی را دور کند. حتی ممکن است اندورفین بعد از تمرین سخت، احساس آرامش و خوش بینی بیشتری به شما ارائه دهد. کارشناسان بر این باورند که برای تعیین ارتباط بین ورزش و افسردگی ، تحقیقات با کیفیت بیشتری لازم است. ولی این تاثیر ورزش بر ذهن و سلامت روان اثبات شده است.

4- ورزش عادات خواب را بهبود می بخشد

ورزش و سایر اشکال فعالیت بدنی باعث بهبود کیفیت خواب می شود. ورزش این کار را با کمک به شما در خواب سریع تر و خوابیدن عمیق تر انجام می دهد. خواب بهتر می تواند نگرش ذهنی شما را در روز بعد بهبود بخشد ، و همچنین روحیه شما را بهبود دهد. فقط مراقب باشید که خیلی دیر وقت درگیر ورزش نشوید. فعالیتهای ورزشی عصرانه در طی چند ساعت قبل از خواب ممکن است شما را به سمت انرژی بیش از حد قبل از خواب سوق دهد. امروزه مشکل خواب یکی از مشکلات شایع می باشد که تاثیر ورزش بر ذهن می تواند باعث بهبود آن شود.

5- ورزش به شما در حفظ وزن سالم کمک می کند

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)  ورزش را به عنوان یک روش سالم برای حفظ وزن توصیه می کنند. ورزش های فردی ، مانند دویدن ، دوچرخه سواری و وزنه برداری ، روش های موثری برای سوزاندن کالری و / یا ساخت عضله هستند. ماندن در یک محدوده وزن توصیه شده احتمال ابتلا به دیابت ، کلسترول بالا و فشار خون بالا را کاهش می دهد. وزن مناسب همچنین باعث بهبود رضایت فردی می گردد.

6- ورزش باعث افزایش اعتماد به نفس شما می شود

تمرینات منظم ورزشی می تواند اعتماد به نفس شما را تقویت کرده و عزت نفس را بهبود بخشد. با افزایش قدرت ، مهارت و استقامت خود در طی ورزش کردن ، تصویر شخصی نیز بهبود می یابد. با قدرت و انرژی تازه ای که از فعالیت بدنی حاصل می شود ، احتمالاً در کارهای خارج از محل ورزش نیز مانند ورزش موفق خواهید شد. بهبود اعتماد به نفس را می توان یکی از تاثیرات بسیار مثبت ورزش دانست.

7- ورزش با ویژگی های رهبری پیوند خورده است

ورزشهای تیمی مانند فوتبال ، بیس بال و بسکتبال زمینه های پرورش صفات رهبری هستند. مطالعاتی که در دبیرستان ها انجام شده است ، ارتباطی را بین مشارکت ورزشی و کیفیت رهبری نشان می دهد. به دلیل فرصت هایی برای آموزش ، تلاش ، پیروزی یا شکست در کنار هم ، افراد درگیر در ورزش به طور طبیعی تمایل بیشتری برای اتخاذ ” ذهنیت تیمی ” در محل کار و موقعیت های اجتماعی پیدا می کنند. طرز فکر تیمی به مرور زمان به خصوصیات قدرتمند رهبری منجر می شود.

مزایای ورزش برای کودکان

ورزش می تواند در بسیاری موارد به همان روشی که برای بزرگسالان مفید است ، به کودکان نیز سود برساند. بزرگترین تفاوت این است که وقتی کودکان در سنین جوانی در ورزش مشارکت می کنند ، با بزرگتر شدن آنها به احتمال زیاد بیشتر فعال می شوند. همین مطالعات نشان می دهد که شرکت در ورزش تیمی باعث بهبود عملکرد تحصیلی و نتایج بهتر در فعالیتهای بعد از مدرسه می شود.

چه چیزی را در مورد ورزش باید در خاطر نگه داشت 

برخی از ورزشهای تیمی محبوب ، از جمله فوتبال آمریکایی و هاکی روی یخ ، معمولاً منجر به مصدومیت می شوند. صدمات ورزشی که اغلب گزارش شده است شامل پیچ خوردن ، گرفتگی و شکستگی اندام است. در صورت وجود مراقبت های پزشکی مناسب ، بیشتر آسیب های ورزشی منجر به بهبودی کامل خواهند شد. با این حال ، برخی از صدمات ، مانند ضربه مغزی و آسیب های مغزی ، می تواند صدمات دائمی و مادام العمر به ورزشکار وارد کند.

بحثها و گفتگوها در سالهای اخیر با توجه به افزایش وقوع آنها مورد توجه جامعه ورزش قرار گرفته است. CDC دستورالعمل های خاصی در مورد نحوه جلوگیری و بازیابی تبعات مربوط به ورزش دارد. تکرار ضربه به سر می تواند مزایای فعالیتهای ورزشی را کاملاً معکوس کند و منجر به افسردگی ، کاهش عملکرد شناختی و تمایل به خودکشی شود.

آسم ناشی از ورزش شرایط دیگری است که توسط بسیاری از ورزشکاران گزارش شده است. اگر هفته ای چندین بار ورزش می کنید و علائم آسم را مشاهده می نمایید ، توجه به این امر بسیار مهم است. در مورد تمرینات تنفسی از پزشک یا یک متخصص آموزش سؤال کنید و آنها را تمرین کنید. این تمرینات ممکن است در جلوگیری از ابتلا به آسم مزمن به شما کمک کنند. پزشک ممکن است قبل از ورزش داروهایی را برای کاهش علائم آسم پیشنهاد کند.

نتیجه گیری

جوانب مثبت ورزش بسیار زیاد است – از مزایایی که آنها برای کودکان خردسال ارائه می دهند ، تا پیوند اثبات شده سلامت روان و احساس خوشحالی و البته اندروفین هایی که ورزش به وجود می آورد. هیچ دلیلی برای عدم حضور در ورزش وجود ندارد. به هر حال بهتر است با یک دلیل خوب شروع به ورزش کنید. تاثیر ورزش بر ذهن و سلامت روان اثبات شده اند.

قبل از شروع هرگونه فعالیت ورزشی با پزشک خود صحبت کنید. مطمئن شوید که قلب شما برای ورزش شدید به اندازه کافی سالم است. احتمال آسیب جدی و آسم ناشی از ورزش را در نظر داشته باشید. گرچه خطراتی برای فعالیتهای ورزشی وجود دارد ، اما برخی از ورزش ها ایمن تر از سایرین هستند. اگر نگران آسیب دیدگی هستید ، یک ورزش کم فشار مانند شنا را در نظر بگیرید.

منبع:

https://www.healthline.com

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن