سلامتسلامت و تغذیهورزشی

7 فایده ورزش و فعالیت و بدنی منظم

شما می دانید ورزش، خوب است. اما می دانید چقدر خوب است، ورزش و فعالیت بدنی منظم چه تاثیری روی شما دارد؟ از تقویت روحیه گرفته تا بهبود زندگی جنسی، چگونه ورزش می تواند زندگی شما را بهبود بخشد؟

آیا می خواهید احساس بهتری داشته باشید، انرژی بیشتری داشته باشید و حتی به سالهای زندگی خود بیفزایید؟ جواب این است فقط ورزش کنید.

فواید سلامتی، ورزش منظم و فعالیت بدنی را نمی توان نادیده گرفت. هرکسی فارغ از سن، جنس یا توانایی جسمی از ورزش استفاده می کند.

برای فعال شدن، نیاز به دلایل قانع کننده تر دارید؟ هفت دلیل زیر را که نشان دهنده تاثیر ورزش و فعالیت بدنی منظم در سلامتی و شادابی شما است را بخوانید.

1-ورزش، وزن را کنترل می کند.

ورزش به جلوگیری از اضافه وزن یا به حفظ کاهش وزن کمک کند. هنگامی که به فعالیت بدنی مشغول هستید، کالری می سوزانید. هرچه فعالیت شدیدتر باشد، کالری بیشتری می سوزانید.

ورزش منظم بسیار عالی است، اما اگر نمی توانید زمان قابل توجهی، هر روز ورزش کنید، نگران نباشید. هر میزان فعالیت بهتر از هیچ است. برای بهره‌مندی از مزایای ورزش ، فقط در طول روز خود را فعال نگهدارید.  به جای آسانسور از پله استفاده کنید یا کارهای خانه خود را دوباره انجام دهید. تداوم کلید موفقیت است.

2. ورزش با بیماری ها مبارزه می کند

نگران بیماری قلبی یا فشار خون بالا هستید؟  مهم نیست که وزن فعلی شما چیست. فعال بودن باعث افزایش کلسترول لیپوپروتئین (HDL) با چگالی بالا یا کلسترول خوب و باعث کاهش تری گلیسیریدهای ناسالم می شود. این دو باعث می شود خون شما به طور روان حرکت کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی کاهش می یابد.

ورزش منظم از  مشکلاتی مانند: سکته مغزی، سندرم متابولیک، فشار خون بالا، دیابت نوع 2، افسردگی، اضطراب ، بسیاری از انواع سرطان و آرتروزجلوگیری می کند.

3. ورزش باعث بهبود خلق و خو می شود

به تقویت عاطفی احتیاج دارید؟ یا بعد از یک روز پر استرس نیاز به آرامش دارید؟ یک جلسه ورزشی یا پیاده روی سریع می تواند کمک کند. فعالیت بدنی، مغز را تحریک می کند که ممکن است احساس شادی ، آرامش و استرس کمتر را به شما منتقل کند. همچنین ممکن است هنگام ورزش منظم نسبت به ظاهر و خودتان احساس بهتری داشته باشید که می تواند اعتماد به نفس شما را تقویت کرده و عزت نفس شما را بالا ببرد.

4- ورزش باعث افزایش انرژی می شود

فعالیت بدنی منظم می تواند قدرت عضلات شما را بهبود بخشد و استقامت شما را تقویت کند. ورزش اکسیژن و مواد مغذی را به بافتهای شما منتقل می کند و به سیستم قلبی و عروقی شما کمک می کند تا کارآمدتر عمل کند. هنگامی که سلامت قلب و ریه شما بهبود می یابد ، شما انرژی بیشتری برای انجام کارها خواهید داشت.

5- ورزش باعث خواب بهتر می شود

چالش خواب دارید؟ فعالیت بدنی منظم می تواند به شما کمک کند سریعتر بخوابید. خواب بهتری داشته باشید و خواب خود را عمیق تر کنید. فقط نزدیک به خواب ورزش نکنید چون ممکن است  انرژیتان آنقدر زیاد شود که نتوانید بخوابید.

6- ورزش توان جنسی شما باز می گرداند

آیا دچار ناتوانی جنسی شده اید؟ فعالیت بدنی منظم می تواند سطح انرژی را بهبود بخشد و اعتماد به نفس شما را نسبت به ظاهر بدنتان افزایش دهد.  این امر ممکن است باعث افزایش قوای جنسی شما شود.

7. ورزش می تواند سرگرم کننده واجتماعی باشد

ورزش و فعالیت بدنی می تواند لذت بخش باشد. آنها به شما فرصتی می دهند تا رها باشید.  از فضای بیرون لذت ببرید یا به سادگی درگیر فعالیت هایی باشید که شما را خوشحال می کند. فعالیت بدنی همچنین می تواند به شما در روابطتان با خانواده یا دوستان در یک محیط سرگرم کننده اجتماعی کمک کند.

بنابراین سری به یک کلاس حرکات موزون بزنید ، به مسیرهای پیاده روی بروید یا به یک تیم فوتبال بپیوندید. یک فعالیت بدنی را که از آن لذت می برید پیدا کنید و فقط این کار را انجام دهید. خسته شدید؟ چیز جدیدی را امتحان کنید ، یا کاری را با دوستان یا خانواده انجام دهید. مهم این است فعال بمانید.

کلام آخر

ورزش و فعالیت بدنی روشهای خوبی برای ایجاد احساس بهتر، تقویت سلامتی و تفریح هستند.  برای اکثر بزرگسالان سالم ، وزارت بهداشت و خدمات انسانی توصیه می کند:

  • حداقل 150 دقیقه در هفته فعالیت هوازی متوسط ​​یا 75 دقیقه در هفته فعالیت هوازی شدید یا ترکیبی از فعالیت متوسط ​​و شدید لازم است. دستورالعمل ها نشان می دهد که این تمرین را در طول هفته تقسیم کنید. مثلا  دویدن ، پیاده روی یا شنا.  

حتی مقادیر کمی از فعالیت بدنی نیز مفید است . فعالیت در طول روز باعث سلامتی می شود.

  • انجام تمرینات قدرتی برای همه قسمتهای عضلانی  بدن، حداقل دو بار در هفته. مثلا بالا بردن وزنه آزاد ، استفاده از ماشین آلات وزنه برداری یا انجام تمرینات بدنی با وزنه.

فعالیت های خود را در طول هفته پخش کنید. اگر می خواهید وزن کم کنید یا اهداف خاص مثل  تناسب اندام دارید، ممکن است لازم باشد فعالیت هوازی متوسط ​​خود را تا 300 دقیقه یا بیشتر در هفته افزایش دهید.

 اگر در مورد تناسب اندام خود نگرانی دارید و مدت طولانی ورزش نکرده اید یا دارای مشکلات سلامتی مزمن مانند بیماری های قلبی ، دیابت یا آرتریت هستید به یاد داشته باشید که قبل از شروع یک برنامه ورزشی جدید، با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: https://www.mayoclinic.org/

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا