سلامت و تغذیهورزشی

8 ورزش ساده برای تقویت چشم

طبق گفته سازمان بهداشت جهانی(WHO) حدود 80٪ از کل اختلالات بینایی در سراسر جهان قابل پیشگیری است. مراقبت از چشمان ما بسیار مهم است. برخلاف اعضای دیگر، پیوند چشم امکان پذیر نیست. بنابراین باید مراقب چشمهان خود باشیم. با 8 ورزش ساده برای تقویت چشم به ما بپیوندید. توصیه می کنیم هر روز این تمرینات را انجام دهید. با اینکار شما با فشار و درد چشم مقابله می کنید، همچنین عضلات چشم خود را تقویت می کنید.

چه عواملی باعث خستگی چشم می شود؟

کشیدگی عضله چشم (یا خستگی چشم) علامت فعالیت طولانی مدت بینایی است.

وقتی مدت طولانی را صرف جستجوی صفحه کامپیوتر، دستگاه تلفن همراه یا متن چاپی می کنید، ممکن است دچار خستگی چشم شوید.

چشمان ما هر روز کارهای زیادی برای ما انجام می دهند. بنابراین ایده خوبی است که آنها را در شرایط مناسب نگه دارید.

در ماه های زمستان، حفظ سلامت چشم بسیار مهم است. سرمازدگی شدید می تواند برای چشمان ما سخت باشد. بیایید به بهترین تمرینات چشمی که می توانید برای کاهش خستگی چشم و داشتن چشم سالم داشته باشد، بپردازیم.

1- گردش چشم

گردش چشم برای کاهش فشار چشم عالی است.  اگر این کار را اغلب انجام دهید، به عنوان یک تمرین برای عضلات چشم شما عمل می کند. درست مانند بلند کردن وزنه که باعث ایجاد عضلات بدن می شود، این تمرین باعث تقویت قدرت چشم شما می شود.

برای انجام این تمرین چشم، صاف بنشینید.

مطمئن شوید که شانه های خود را در حالت ریلکس نگه داشته اید و به جلو نگاه می کنید.

به سمت راست خود نگاه کنید و سپس چشمان خود را به سمت آسمان بچرخانید.

بعد، چشمان خود را به سمت چپ و سپس به سمت زمین بچرخانید.

دوباره تکرار کنید. این تکرار را  10 بار انجام دهید. این کار را دو بار در روز انجام دهید.

نیازی به عجله کردن در انجام این ورزش نیست. در حقیقت، تکمیل 10 تکرار بیش از یک دقیقه زمان نمی برد.

در حالت ایده آل، هنگام انجام این تمرین نباید به صفحه مونیتور نگاه کنید.

اگر این کار را در محل کار انجام دهید، صندلی خود را بچرخانید تا رو به دیوار باشید.

2- تمرین کف دست

کف دست یک تمرین عالی برای چشم سالم است. همچنین در هنگام احساس خستگی،  چشم شما را ریلکس می کند.

کف دستان خود بر روی چشم بسته خود قرار دهید. به قسمت عقب فضای تاریک چشم خود خیره شوید. متوجه خواهید شد که رنگهای مختلف باقیمانده در بینایی شما به آرامی به رنگ سیاه تغییر می کنند.

این تمرین ساده را برای حداقل 30 ثانیه انجام دهید. این به عنوان دکمه تنظیم مجدد برای دید شما عمل می کند و چشم شما را تازه می کند.

 3- فشار بر چشم

این تمرین چشمی نیز برای آرامش چشم از دستان شما استفاده می کند. چشمان خود را ببندید و نفس عمیق بکشید.

تمام انگشتان خود را روی پلک های خود بگذارید و به آرامی فشار دهید.

از کمی فشار ملایم روی چشم خود استفاده کنید. آنها را برای حدود 10 ثانیه نگه دارید.

به آرامی چشمانتان را باز کنید. برای  بازگرداندن دید شما به تمرکز، آنها را برای چند ثانیه باز نگه دارید.

شما می توانید کمی پلک بزنید تا به بازگرداندن چشم تان کمک کنید.

این تمرین را تکرار کنید. سعی کنید این کار را 10 بار برای حداکثر تسکین چشم انجام دهید.

4- کف دست

کف دست یکی از بهترین تمرینات چشمی است که می توانید برای تسکین چشم های خسته انجام دهید. مثل یک کمپرس گرم برای چشم است! این یک ورزش ساده برای تقویت چشم است.

هر دو کف دست را به هم بمالید تا خوب گرم شوند. یا می توانید آنها را در آب بسیار گرم بشویید تا گرم شود.

سپس هر دو کف دست را روی پلکهای بسته خود قرار دهید.

گرمای دستان شما به آرامی چشم شما را گرم می کند. احساس می کنید ماهیچه های چشمان شروع به آرامش می کنند.

کف دست خود را در آنجا نگه دارید تا تمام گرما توسط چشمان شما جذب شود.

یکبار (یا دو بار) برای نتیجه بهتر تکرار کنید.

5- زوم کردن

یکی دیگر از ورزشهای عالی برای چشم های سالم، زوم کردن نام دارد.

این ورزش برای کسانی که تمام روز در محل کار به یک صفحه رایانه نگاه می کنند، عالی است.

روی یک صندلی با حالت مناسب بنشینید. انگشت شست خود بالا نگه دارید در حالیکه  بازوی خود را مستقیماً در جلو خود نگه داشته اید.

چشم های خود را روی انگشت شست خود زوم کنید. آرنج را به آرامی خم کنید تا انگشت شست خود را به چشم خود نزدیک کنید. نگاه خود را روی انگشت شست حفظ کنید.

6- ترسیم عدد 8 انگلیسی

در بهترین حالت خود با پاهای صاف بر روی زمین بنشینید. دستان خود را صاف بر روی زانو بگذارید.

سپس دست راست خود را مستقیماً در جلو خود بلند کنید در حالی که انگشت شست شما به سمت بالاست.

سر خود را همچنان بالا نگه دارید و به انگشت شست خود نگاه کنید.

از انگشت شست خود برای ترسیم شکل 8 در هوا در حالی که بازو کاملاً صاف است استفاده کنید و با چشم آن ترسیم را دنبال کنید.

این تمرین را 5 تکرار در دو جهت عقربه های ساعت و جهت خلاف جهت عقربه های ساعت انجام دهید.

تمرین را با انگشت شست چپ خود تکرار کنید.

7- نوشتن پیام روی دیوار

این یک ورزش خوب برای تقویت و کار کردن عضلات چشم شماست.

ابتدا، مقابل یک دیوار خالی که حداقل 2 متر از آن فاصله دارد بایستید یا بنشینید.

نباید هیچ تصویر یا پنجره ای روی دیوار باشد.

بعد  تصور کنید که چشمان شما لیزر است.

سپس از آنها برای نوشتن کلمات بر روی دیوار استفاده کنید.

تمام کلمات را با چشم لیزر خود ردیابی کنید.

این تمرین باعث می شود عضلات چشم شما خیلی سریع در جهات مختلف حرکت کند. در نتیجه ضعیف ترین ماهیچه های چشم شما تحریک می شوند و یک تمرین عالی دریافت خواهید کرد.

حدود 20 ثانیه کلمات را با چشمان خود بنویسید و سپس کمی استراحت کنید.

برای بهترین نتیجه در مجموع 2 دقیقه تکرار کنید.

8- چشمک آهسته

یکی از عوارض جانبی منفی نگاه کردن پیوسته به صفحه مونیتور این است که ما اغلب پلک نمی زنیم.

پلک زدن بسیار مهم است زیرا کمک می کند چشمانمان به درستی روغن کاری شوند.

این تمرین از سلامتی چشم شما حمایت می کند. همچنین یک روش عالی برای تازه کردن چشم خسته و مانع خشکی آن است.

مستقیم به جلو خود به یک دیوار خالی نگاه کنید.

بعد  به آرامی چشمان خود را ببندید. چشمان خود را به مدت نیم ثانیه بسته نگه دارید. سپس دوباره آرام آرام آنها را باز کنید.

این چشمک زدن آرام را 20 بار پشت سر هم تکرار کنید. احساس خواهید کرد که هر چشم خود را با هر پلک زدن تازه می کنید. حرکت چشمان شما هم روان تر خواهد شد.

کلام آخر

امیدواریم که این 8 ورزش ساده برای تقویت چشم برایتان مفید باشد. به یاد داشته باشید، چشمان شما اندامهای مهمی هستند. آنها برای کمک به حرکت ما در محیط اطرافمان بسیار مهم هستند.

ما معتقدیم که چشمان شما سزاوار بهترین ها هستند.

منبع: https://www.lenspure.com/

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن