سلامتسلامت و تغذیه

9 نکته برای افزایش انرژی بدن به طور طبیعی

به فروشگاه بروید، بسیاری از ویتامین ها، گیاهان دارویی و سایر مکمل ها را به عنوان تقویت کننده انرژی مشاهده خواهید کرد. بعضی از آنها حتی به نوشابه ها و غذاهای دیگر نیز اضافه می شوند. اما شواهد علمی کمی یا هیچ اثری در دست نیست که تقویت کننده های انرژی مانند جینسنگ، گوارانا و پیکولینات کروم در واقع کار می کنند. خوشبختانه، کارهایی وجود دارد که می توانید برای افزایش سطح انرژی طبیعی خودتان انجام دهید. در اینجا نه نکته برای افزایش انرژی بدن به طور طبیعی ذکر شده است.

1. استرس را کنترل کنید

احساسات ناشی از استرس مقدار زیادی انرژی مصرف می کنند. صحبت با یک دوست یا خانواده، پیوستن به یک گروه پشتیبانی یا دیدن یک روان پزشک، همه می تواند به کنترل استرس کمک کند. درمان های آرامش بخش مانند مدیتیشن، خود هیپنوتیزم، یوگا و تای چی نیز ابزارهای مؤثری برای کاهش استرس هستند.

2. بار خود را سبک کنید

یکی از دلایل اصلی خستگی، کار بیش از حد است. کار اضافی می تواند شامل وظایف حرفه ای، خانوادگی و اجتماعی باشد. سعی کنید کارهای خود را از لیست فعالیتهای “باید” خود انجام دهید. اولویت های خود را بر اساس مهمترین کارها تنظیم کنید. مواردی را که از اهمیت کمتری برخوردار هستند، کمتر در نظر بگیرید. در صورت لزوم در محل کار درخواست کمک اضافی کنید.

3. ورزش

ورزش تقریبا تضمین می کند که شما بهتر بخوابید. همچنین به سلولهای شما انرژی بیشتری برای سوزاندن و گردش اکسیژن  می دهد.  ورزش باعث می شود که بدن شما اپی نفرین و نوراپی نفرین را آزاد کند. هورمون های استرس که در مقادیر متوسط ​​می توانند باعث شود شما احساس پر انرژی بودن کنید. حتی یک قدم زدن سریع هم شروع خوبی است.

4- از کشیدن سیگار خودداری کنید

می دانید که سیگار کشیدن سلامتی شما را تهدید می کند. اما شاید شما نمی دانید که سیگار کشیدن در واقع باعث ایجاد بی خوابی و کاهش انرژی شما می شود. نیکوتین موجود در تنباکو یک ماده محرک است، بنابراین سرعت ضربان قلب را بالا می برد. در عین حال  فشار خون را نیز بالا برده و فعالیت موج مغزی مرتبط با بیداری را تحریک می کند و خوابیدن را سخت تر می کند. و به محض خوابیدن، قدرت اعتیاد آور آن می تواند شما را با هوس بیدار کند.

5- خواب خود را محدود کنید

اگر فکر می کنید ممکن است دچار بی خوابی شوید، سعی کنید کمتر بخوابید. این توصیه ممکن است عجیب به نظر برسد اما تعیین میزان خواب شما واقعاً می تواند مدت زمان جابجا شدن شما در رختخواب را  کاهش دهد. این روند به خواب رفتن را آسان تر کرده و باعث می شود خواب آرامتری داشته باشید. در اینجا نحوه انجام این کار آورده شده است:

  • در طول روز از چرت زدن خودداری کنید.
  • شب اول، دیرتر از حالت عادی به رختخواب بروید و فقط چهار ساعت بخوابید.
  • اگر احساس می کنید در طی این دوره چهار ساعته خوب خوابیدید، شب بعد 15 تا 30 دقیقه دیگر زمان خواب را اضافه کنید.
  • به محض اینکه در تمام مدت خواب خود آرام خوابیدید، به آرامی زمان خواب را در شب های بعدی اضافه کنید.

6. برای کسب انرژی بخورید

بهتر است هر سه ساعت یک وعده غذایی کوچک و میان وعده بغیر از سه وعده بزرگ غذایی میل کنید. این روش می تواند احساس خستگی شما را کاهش دهد زیرا مغز شما به یک منبع ثابت از مواد مغذی نیاز دارد.

خوردن غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین که قندهای آنها به آرامی جذب می شوند  ممکن است به شما کمک کند تا از تاخیر در انرژی که به طور معمول بعد از خوردن قندهای سریع و یا نشاسته های فرآوری شده رخ می دهد، جلوگیری کنید. غذاهایی با شاخص قند خون پایین شامل غلات سبوس دار، سبزیجات پر فیبر، آجیل و روغنهای سالم مانند روغن زیتون است. به طور کلی، غذاهای پر کربوهیدرات دارای بالاترین شاخص های گلیسمی هستند. پروتئین ها و چربی ها دارای شاخص های گلیسمی نزدیک به صفر هستند.

7. از کافئین به نفع خود استفاده کنید

کافئین به افزایش هوشیاری کمک می کند، بنابراین داشتن یک فنجان قهوه می تواند به هوشیار کردن ذهن شما کمک کند. اما برای به دست آوردن تأثیرات انرژی بخش کافئین، باید عاقلانه از آن استفاده کنید. کافئین می تواند باعث بی خوابی شود، خصوصاً هنگامی که در مقادیر زیاد یا بعد از 2 بعد از ظهر مصرف شود.

8- الکل را محدود کنید

یکی از بهترین محافظت در برابر افت انرژی در بعد از ظهر، جلوگیری از نوشیدن الکل در هنگام ناهار است. اثر آرام بخش الکل بخصوص در ظهرها قوی است.

9- آب بنوشید

تنها ماده مغذی که نشان داده شده است برای افزایش عملکرد برای همه بیشترین قابلیت را دارد چیست؟ این ماده مغذی یک  نوشیدنی ورزشی گرانقیمت نیست. آن آب است. اگر مایعات بدن شما کم است، یکی از اولین علائم آن احساس خستگی است.

منبع:https://www.health.harvard.edu

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن